Lackering

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
User avatar
tsarpjotyr
Posts: 376
Joined: 20 Sep 2012 10:53
Location: Gbg 413

Lackering

Post by tsarpjotyr » 16 Apr 2013 21:14

Känns lite som att jag spammar mekforumet, men men..

Jag har beställt en ram från Tonta som kommer att levereras rå. Eftersom att jag inte gillar när saker rostar allt för mycket så vill jag få lite färg på den. Jag ser det som att jag har två alternativ

a) Spraya den själv, med färg från clasohlson. Detta har jag inget emot, sånt är kul. DIYpunkYeyey

b) Få den lackad av någon firma.

Problem med

a) Jag bor i ett studentrum på 19 kvadrat, vet inte riktigt var jag skulle spraya å ha mig. Någon som känner till något?

b) Vill inte lägga ut jättemycket pengar, och jag känner inte till någon frima som gör detta, utom Guson AB (vilket inte ligger allt för långt ifrån där jag bor), någon som testat dem eller känner till någon annan firma?

Tack på förhand!
Från Norrbotten till Göteborg

olletrens
Posts: 539
Joined: 12 Jul 2012 18:41
Location: GBG/414

Re: Lackering

Post by olletrens » 17 Apr 2013 12:37

Finns många trådar om lackering och många olika bud men detta är min erfarenhet.

Hemmalack håller inte för någonting ens välgjort med primer och klarlack över. Har provat alla tänkbara (hemmafixar-) tekniker och har du ändå lagt såpass mycket pengar på en ram är det mest dumt att spara på kosmetikan. Det är ju visserligen bara en åsikt och så ouniversellt det kan bli.

Bodde granne med Guson i vingårdshuset förut och de lackar väl bilar? Billack är också hemskt känsligt. Tänk om man skulle "luta en bil mot en lyktstolpe" jämfört med vad cyklar tål. Finns en industrilackfirma mellan högsbo och v Frölunda som lackar t-balkar till vardags jag hört mycket gott om. De bränner lacken så den blir stenhård. Ska googla och se om jag hittar det.

Tredje alternativet är att bara klarlacka i många lager. Blir hållbart i alla fall. Men lokal är ju fortfarande ett aber. Min kompis veteranbil blev delvis blå när han dkulle hjälpa mig lacka i sitt garage. Färg är som byggdamm och letar sig in på de märkligaste ställen.


Ett fjärde alternativ är att låta tonta lacka åt dig för känner du inte någon som känner någon kommer en vettig lack ändå gå på en tusing.

User avatar
tsarpjotyr
Posts: 376
Joined: 20 Sep 2012 10:53
Location: Gbg 413

Re: Lackering

Post by tsarpjotyr » 17 Apr 2013 12:56

Ska ringa och höra med Guson idag hade jag tänkt. Står att dom sysslar med "allt inom industrilackering" så det borde innefatta pulverlackering. Ramen är dessutom redan skickad, och det känns som att man borde kunna få den lackerad för billigare än tusen spänn, annars kör jag billigt, och täcker lackskador med nagellack och klistermärken! :lol:
Från Norrbotten till Göteborg

Orwar
Posts: 425
Joined: 19 Jun 2009 15:46
Location: Göteborg, 416

Re: Lackering

Post by Orwar » 17 Apr 2013 21:28

Nog har Guson pulverlack alltid, brukar väl vara tipset som dyker upp här så fort det pratas pulverlack i Göteborg. Känns som att det borde kosta närmre femhundringen än tusingen.
Ringklocka, hjälm, reflexer och bromsar.

User avatar
svennelainen
Posts: 890
Joined: 28 Aug 2008 08:13
Contact:

Re: Lackering

Post by svennelainen » 17 Apr 2013 21:36

Skaffa en bra klarlack. På Mekonomen kan du skaffa Corrostabils syrehärdande klarlack, den håller betydligt bättre än vanlig burkspray. Om du ändå tar dig till en Mekonomen så har de välsorterade 2K klar på spray. Härdaren sitter i botten och när man välpunkterar och blandar har du ett dygn på dig att lacka. Den blir nog så hård som vilken lyxcykellack som helst.

Och självklart, om du lägger fulfärg under så kommer det inte sitta bättre mot underlaget än vad skitfärgen gör. Även om ytan är hård så måste underliggande färg sitta bra för att tåla smällar,

Andreas12
Posts: 157
Joined: 20 Jun 2012 19:44

Re: Lackering

Post by Andreas12 » 18 Apr 2013 10:48

Jag fruktar att jag vet svaret, men om man redan grundat med 1k lackspray från mekonomen då funkar deet inte att klarlacka med 2k va? Den löser upp lacken under eller nåt sånt?

User avatar
Indurain
Posts: 3297
Joined: 23 Aug 2008 12:11
Location: Västerås

Re: Lackering

Post by Indurain » 18 Apr 2013 11:13

Klarlacken ska på ganska omgående efter färgen.
Rule #242 - More is good ... all is better.

Andreas12
Posts: 157
Joined: 20 Jun 2012 19:44

Re: Lackering

Post by Andreas12 » 19 Apr 2013 09:29

Mjo, det var ju inte riktigt det jag frågade. Jag vill veta om 1k lack är kompatibelt med 2k klarlack. Om det är av samma tillverkare kanske hjälper?

olletrens
Posts: 539
Joined: 12 Jul 2012 18:41
Location: GBG/414

Re: Lackering

Post by olletrens » 19 Apr 2013 10:36

@Andreas

Det tråkiga svaret är att lacken med stor sannolikhet kommer knottra sig. Det är lynnigt det där. En gång förstörde 2k-klarlacken 2k-färg också, men bara på gaffeln och dropoutsen, så material har också betydelse även om jag som sagt mest jobbat med trail and error och således inte vet hur eller varför.

Men testa. Blir ju lätt att slipa igen om/när lacken rest sig ;)

User avatar
svennelainen
Posts: 890
Joined: 28 Aug 2008 08:13
Contact:

Re: Lackering

Post by svennelainen » 20 Apr 2013 20:33

olletrens wrote:@Andreas

Det tråkiga svaret är att lacken med stor sannolikhet kommer knottra sig. Det är lynnigt det där. En gång förstörde 2k-klarlacken 2k-färg också, men bara på gaffeln och dropoutsen, så material har också betydelse även om jag som sagt mest jobbat med trail and error och således inte vet hur eller varför.

Men testa. Blir ju lätt att slipa igen om/när lacken rest sig ;)
Mjäää, vad säger du nu för nåt. All effektfärg och metallic ÄR syrehärdande 1K och det lackas likväl över med 2K. Däremot, om du till exempel lägger färg ovanpå ohärdad 2K har du ganska givet ett problem framför dig. Och 2K har inte härdat klart bara för att det är torrt...

Ta den här som exempel, inte ett gram 2K förrän klarlacken åkte på. Inte ett dugg lynnigt och inte ens samma leverantör av någon av färgerna.

Image

User avatar
tsarpjotyr
Posts: 376
Joined: 20 Sep 2012 10:53
Location: Gbg 413

Re: Lackering

Post by tsarpjotyr » 22 Apr 2013 11:13

Ringde Guson, 800:- skulle dom ha. Får överväga det då jag inte hittat något annat ännu.
Från Norrbotten till Göteborg

DennisR
Posts: 157
Joined: 27 Sep 2011 21:04
Location: Göteborg,414.

Re: Lackering

Post by DennisR » 22 Apr 2013 13:16

Jag kan ev. hjälpa dig, skickar ett PM snart.

User avatar
tolij
Posts: 512
Joined: 20 Sep 2011 16:06

Re: Lackering

Post by tolij » 23 Apr 2013 03:54

Så sprayfärg (Gold) och lack av samma märke kommer inte hålla länge? Har precis målat min kolfibergaffel + lackat.. Antar att man ska köra på så många lager som möjligt?

Edit: tog bort ett antal irrelevanta inlägg av mig själv.

JuniorWictor
Posts: 51
Joined: 09 Oct 2012 09:55

Re: Lackering

Post by JuniorWictor » 14 May 2013 10:14

Vanderlyle wrote:Ringde Guson, 800:- skulle dom ha. Får överväga det då jag inte hittat något annat ännu.
Vad behöver man plugga igen, maskera, på cykeln innan lack? Jag har inget vevlager eller styrlager monterat, där känns det som att det kan vara synd att få in färg i gängorna? Eller löser de sånt på lackfirman?

User avatar
tsarpjotyr
Posts: 376
Joined: 20 Sep 2012 10:53
Location: Gbg 413

Re: Lackering

Post by tsarpjotyr » 14 May 2013 17:00

De löste allt sånt där. Fast du måste plocka ur alla komponenter. Fick ingen färg in i vevlagret eller styrlagret, men liiite i sadelstolpsröret.
Från Norrbotten till Göteborg

JuniorWictor
Posts: 51
Joined: 09 Oct 2012 09:55

Re: Lackering

Post by JuniorWictor » 14 May 2013 19:25

Vanderlyle wrote:De löste allt sånt där. Fast du måste plocka ur alla komponenter. Fick ingen färg in i vevlagret eller styrlagret, men liiite i sadelstolpsröret.
Jag har inte en pryl på cykeln nu. Men tänker att vevhusets gängor borde lätt bli fulla med färg? Kan ju klämma i någon gammal sadelstolpe bara :)

User avatar
tsarpjotyr
Posts: 376
Joined: 20 Sep 2012 10:53
Location: Gbg 413

Re: Lackering

Post by tsarpjotyr » 14 May 2013 20:09

JuniorWictor wrote:
Vanderlyle wrote:De löste allt sånt där. Fast du måste plocka ur alla komponenter. Fick ingen färg in i vevlagret eller styrlagret, men liiite i sadelstolpsröret.
Jag har inte en pryl på cykeln nu. Men tänker att vevhusets gängor borde lätt bli fulla med färg? Kan ju klämma i någon gammal sadelstolpe bara :)
Nä, det är lugnt, de maskerar, och som sagt så har jag inte ett uns färg i vevlagerhuset.
Från Norrbotten till Göteborg

JuniorWictor
Posts: 51
Joined: 09 Oct 2012 09:55

Re: Lackering

Post by JuniorWictor » 15 May 2013 05:07

Vanderlyle wrote:
JuniorWictor wrote:
Vanderlyle wrote:De löste allt sånt där. Fast du måste plocka ur alla komponenter. Fick ingen färg in i vevlagret eller styrlagret, men liiite i sadelstolpsröret.
Jag har inte en pryl på cykeln nu. Men tänker att vevhusets gängor borde lätt bli fulla med färg? Kan ju klämma i någon gammal sadelstolpe bara :)
Nä, det är lugnt, de maskerar, och som sagt så har jag inte ett uns färg i vevlagerhuset.
Gött att höra! Tack för svaren.

User avatar
Lofberg
Posts: 661
Joined: 09 Aug 2011 09:33
Location: Göteborg

Lackering

Post by Lofberg » 04 Apr 2014 13:31

tsarpjotyr wrote:De löste allt sånt där.

Post Reply