Ev. sönderdragna gängor i vevlagerkoppen

Frågor och tips om mek med din cykel.
User avatar
nicklas1210
Posts: 307
Joined: 27 Jul 2009 11:56
Location: Stockholm

Ev. sönderdragna gängor i vevlagerkoppen

Post by nicklas1210 » 08 Apr 2013 23:53

Har precis monterat ett GXP vevlager i min alu-Mielec-ram.

Jag stötte på följande problem:

1. Min momentnyckel från Jula funkade bara att momentnyckla medurs, vilket resulterade i att jag säkert drog i lagret på drivsidan för hårt.
2. När jag skulle dra i andra sidan kändes det som att vevlagrets gängor inte ville fästa i lagerskålens lagerbanor, vevlagret hamnade snett ett par gånger innan jag fick i det rakt - drog sannolikt åt även denna för hårt.

Där får man för att man köper skitprylar, både verkyg och ramar!!!!

Nu till mina frågor:

1. Kan jag ha pajat lagerskålarna?
2. Vad blir resultatet av att ha dragit i lagret för hårt, speciellt i alu?
3. Kan hela vevpartiet hamna snett och hur märker jag det?

Jävligt irriterande detta!! :x :x :x

Tacksam för svar!

User avatar
Indurain
Posts: 3297
Joined: 23 Aug 2008 12:11
Location: Västerås

Re: Ev. sönderdragna gängor i vevlagerkoppen

Post by Indurain » 09 Apr 2013 10:30

varför tror du att du har dragit för hårt? har kopparna kontakt hela varvet mot vevlagerhylsans sidor vänster och höger ?, som i denna video ska man med handkraft skruva in hylsorna i botten, och använda verktyg för det sista varvet
Rule #242 - More is good ... all is better.

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Ev. sönderdragna gängor i vevlagerkoppen

Post by abacaxi » 09 Apr 2013 10:52

Det låter osannolikt att du ska kunna dra sönder gängorna med lite handkraft, jämför med ett drev och hur hårt det sitter fast det är mycket färre gängor på ungefär samma diameter. Kanske fulmeck men man kan ju räkna ut hur många kilo man ska lägga på en nyckel av given längd, det brukar jag göra och det känns som rätt ballpark i alla fall. Håller man en dm från axeln blir det lika många kilo som nm och så vet man ju vad man väger själv.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Ev. sönderdragna gängor i vevlagerkoppen

Post by abacaxi » 09 Apr 2013 11:09

Bra länk för övrigt, inte konstigt att sadeln aldrig sitter fast om det ska vara 22 Nm och jag kör typ ikeanyckel. Får ta fram hylsnyckelsatsen.

http://bicycletutor.com/torque-specifications/
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Ev. sönderdragna gängor i vevlagerkoppen

Post by Fredde » 09 Apr 2013 11:46

Började du med att gänga in det för hand eller använde du verktyget hela vägen?

User avatar
nicklas1210
Posts: 307
Joined: 27 Jul 2009 11:56
Location: Stockholm

Re: Ev. sönderdragna gängor i vevlagerkoppen

Post by nicklas1210 » 09 Apr 2013 11:59

Indurain wrote:varför tror du att du har dragit för hårt? har kopparna kontakt hela varvet mot vevlagerhylsans sidor vänster och höger ?, som i denna video ska man med handkraft skruva in hylsorna i botten, och använda verktyg för det sista varvet
Det gick inte att med handkraft skuva i hylsorna ens till hälften, skulle säga att jag använt handkraft typ en femtedel och verktyg resten... Nu har kopparna kontakt och ser ut att sitta fint men mitt tillvägagångssätt för att komma dit kändes inte optimalt.

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Ev. sönderdragna gängor i vevlagerkoppen

Post by Fredde » 09 Apr 2013 12:05

nicklas1210 wrote:
Indurain wrote:varför tror du att du har dragit för hårt? har kopparna kontakt hela varvet mot vevlagerhylsans sidor vänster och höger ?, som i denna video ska man med handkraft skruva in hylsorna i botten, och använda verktyg för det sista varvet
Det gick inte att med handkraft skuva i hylsorna ens till hälften, skulle säga att jag använt handkraft typ en femtedel och verktyg resten... Nu har kopparna kontakt och ser ut att sitta fint men mitt tillvägagångssätt för att komma dit kändes inte optimalt.
Okej, men du kunde i alla fall gänga in ett par varv med handkraft? Eller var det mindre än det?

Hur mycket tog du i på ett ungefär med verktyget:
a) Som att lyfta en tom kaffekopp?
b) Som att lyfta en liter mjölk
c) Mer

Blev det trögare och trögare eller var det ungefär jämntrögt tills skålarna mötte ramen för att då blir markant trögare?

User avatar
nicklas1210
Posts: 307
Joined: 27 Jul 2009 11:56
Location: Stockholm

Re: Ev. sönderdragna gängor i vevlagerkoppen

Post by nicklas1210 » 09 Apr 2013 12:07

@ abacaxi

Som sagt jag kunde knappt använda handkraft för att det var så segt, allt var insmort med fett och preppat fint men icke. Min jula-momentnyckel kunde dessutom bara "säga stopp" (klicka till) när man drog i nåt medsols så när jag skulle dra i drivsidan motsols hände ingenting och jag drog mest sannolikt i den alldeles för hårt. En annan grej jag oroar mig för är ju att det är alu, känns mjukt och lätt att skada..

Som sagt det jag funderar på är om jag pajat ramen för framtida vevlagerbyten och om något är snett och icke cykelbart nu...

User avatar
nicklas1210
Posts: 307
Joined: 27 Jul 2009 11:56
Location: Stockholm

Re: Ev. sönderdragna gängor i vevlagerkoppen

Post by nicklas1210 » 09 Apr 2013 12:09

@ Fredde

Ja jag kunde gänga i ett par varv med handkraft men inte mycket mer än så.

Jag tog i mer än samtliga av dina exempel.

Det blev nog trögare och trögare skulle jag säga, och sen markant trögare när skålarna mötte ramen.

Tack för många och bra svar förresten!

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Ev. sönderdragna gängor i vevlagerkoppen

Post by Fredde » 09 Apr 2013 12:21

nicklas1210 wrote:@ Fredde

Ja jag kunde gänga i ett par varv med handkraft men inte mycket mer än så.

Jag tog i mer än samtliga av dina exempel.

Det blev nog trögare och trögare skulle jag säga, och sen markant trögare när skålarna mötte ramen.

Tack för många och bra svar förresten!
Ajdå, det låter som att du tog i ganska rejält och det kan ju skada både gängor i ramen och vevlagerkoppen. Egentligen har du bara två saker att välja på antingen ta bort lagerna igen och inspektera gängan eller låta det sitta och vänta och se.

Personligen hade jag tagit bort ena lagerkoppen och kollat läget.

Trist! :(

User avatar
jonis
Posts: 137
Joined: 15 Apr 2009 08:17
Location: Kungsholmen

Re: Ev. sönderdragna gängor i vevlagerkoppen

Post by jonis » 09 Apr 2013 12:33

Gjorde samma sak med min mielec, fick brotcha om gängorna.
Gjorde det snabbt hos norvelo vid vanadisplan för 200pix.

//C
adam akal adam

User avatar
nicklas1210
Posts: 307
Joined: 27 Jul 2009 11:56
Location: Stockholm

Re: Ev. sönderdragna gängor i vevlagerkoppen

Post by nicklas1210 » 09 Apr 2013 12:37

Fredde wrote:
nicklas1210 wrote:@ Fredde

Ja jag kunde gänga i ett par varv med handkraft men inte mycket mer än så.

Jag tog i mer än samtliga av dina exempel.

Det blev nog trögare och trögare skulle jag säga, och sen markant trögare när skålarna mötte ramen.

Tack för många och bra svar förresten!
Ajdå, det låter som att du tog i ganska rejält och det kan ju skada både gängor i ramen och vevlagerkoppen. Egentligen har du bara två saker att välja på antingen ta bort lagerna igen och inspektera gängan eller låta det sitta och vänta och se.

Personligen hade jag tagit bort ena lagerkoppen och kollat läget.

Trist! :(
Ok varför ta loss bara ena koppen? Ska jag skruva loss och kika efter skador på gängorna på lagerkoppen och i vevhylsan och eventuella skador på ramen (där koppen möter)?

User avatar
nicklas1210
Posts: 307
Joined: 27 Jul 2009 11:56
Location: Stockholm

Re: Ev. sönderdragna gängor i vevlagerkoppen

Post by nicklas1210 » 09 Apr 2013 13:08

^skruvade nyss loss båda och det såg helt ok ut. Vavlagerkopparnas gängor såg intakta ut. Gängorna på en sida av lagerhylsan såg aningen tilltufsad ut, men bara lite, små små rester av alu-sån. När jag fettade in och monterade tillbaka kunde jag skruva in båda kopparna med handkraft nästan hela vägen in, men fästet kändes bra och gängorna verkar ok.

Tror ni det är ok? :)

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Ev. sönderdragna gängor i vevlagerkoppen

Post by Fredde » 09 Apr 2013 13:14

nicklas1210 wrote:Tror ni det är ok? :)
Ser gängorna okej ut och det gick att dra åt som det ska är det bara att tuta och köra! :)

User avatar
tolij
Posts: 512
Joined: 20 Sep 2011 16:06

Re: Ev. sönderdragna gängor i vevlagerkoppen

Post by tolij » 09 Apr 2013 16:22

måste man ha ett sånt där verktyg för sista biten även om lagret gått in?

User avatar
nicklas1210
Posts: 307
Joined: 27 Jul 2009 11:56
Location: Stockholm

Re: Ev. sönderdragna gängor i vevlagerkoppen

Post by nicklas1210 » 09 Apr 2013 17:29

Ja det tror jag utan att veta - känns som man behöver dra åt mer än med handkraft (även om man kanske inte bör dra i lika hårt som jag gjorde).

Jag har en sån här: http://www.wiggle.co.uk/park-tools-holl ... cket-tool/

User avatar
Eskiboi
Posts: 869
Joined: 28 Mar 2010 17:57
Location: Nkpng/Sthlm

Re: Ev. sönderdragna gängor i vevlagerkoppen

Post by Eskiboi » 09 Apr 2013 18:17

tolij wrote:måste man ha ett sånt där verktyg för sista biten även om lagret gått in?
Ja, om du inte har extremt starka nypor.
The concept of time has been revised and improved...

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Ev. sönderdragna gängor i vevlagerkoppen

Post by ArvidSvensson » 09 Apr 2013 19:03

Eskiboi wrote:
tolij wrote:måste man ha ett sånt där verktyg för sista biten även om lagret gått in?
Ja, om du inte har extremt starka nypor.
Inte ens extremt starka nypor räcker. Kopporna måste få press mot ramen/låsringen/kapslade lagret (beroende på lagertyp). En gänga utan press sitter inte fast. Punkt. En bra tumregel är att alltid ha rena och infettade gängor och dra åt men undvika den där sista "knycken". Det brukar bli ganska rätt då.

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Ev. sönderdragna gängor i vevlagerkoppen

Post by abacaxi » 09 Apr 2013 20:56

nej, som man ser på länken jag postade ovan ska det vara ~40 Nm, ingen fingergrej direkt.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
Eskiboi
Posts: 869
Joined: 28 Mar 2010 17:57
Location: Nkpng/Sthlm

Re: Ev. sönderdragna gängor i vevlagerkoppen

Post by Eskiboi » 09 Apr 2013 21:46

ArvidSvensson wrote:
Eskiboi wrote:
tolij wrote:måste man ha ett sånt där verktyg för sista biten även om lagret gått in?
Ja, om du inte har extremt starka nypor.
Inte ens extremt starka nypor räcker. Kopporna måste få press mot ramen/låsringen/kapslade lagret (beroende på lagertyp). En gänga utan press sitter inte fast. Punkt. En bra tumregel är att alltid ha rena och infettade gängor och dra åt men undvika den där sista "knycken". Det brukar bli ganska rätt då.
Jag menade EXTREMT starka nypor... (med ett stort mått ironi).
The concept of time has been revised and improved...

Post Reply