Ev. sönderdragna gängor i vevlagerkoppen
- nicklas1210
- Posts: 307
- Joined: 27 Jul 2009 11:56
- Location: Stockholm
Ev. sönderdragna gängor i vevlagerkoppen
Har precis monterat ett GXP vevlager i min alu-Mielec-ram.
Jag stötte på följande problem:
1. Min momentnyckel från Jula funkade bara att momentnyckla medurs, vilket resulterade i att jag säkert drog i lagret på drivsidan för hårt.
2. När jag skulle dra i andra sidan kändes det som att vevlagrets gängor inte ville fästa i lagerskålens lagerbanor, vevlagret hamnade snett ett par gånger innan jag fick i det rakt - drog sannolikt åt även denna för hårt.
Där får man för att man köper skitprylar, både verkyg och ramar!!!!
Nu till mina frågor:
1. Kan jag ha pajat lagerskålarna?
2. Vad blir resultatet av att ha dragit i lagret för hårt, speciellt i alu?
3. Kan hela vevpartiet hamna snett och hur märker jag det?
Jävligt irriterande detta!!
Tacksam för svar!
Jag stötte på följande problem:
1. Min momentnyckel från Jula funkade bara att momentnyckla medurs, vilket resulterade i att jag säkert drog i lagret på drivsidan för hårt.
2. När jag skulle dra i andra sidan kändes det som att vevlagrets gängor inte ville fästa i lagerskålens lagerbanor, vevlagret hamnade snett ett par gånger innan jag fick i det rakt - drog sannolikt åt även denna för hårt.
Där får man för att man köper skitprylar, både verkyg och ramar!!!!
Nu till mina frågor:
1. Kan jag ha pajat lagerskålarna?
2. Vad blir resultatet av att ha dragit i lagret för hårt, speciellt i alu?
3. Kan hela vevpartiet hamna snett och hur märker jag det?
Jävligt irriterande detta!!
Tacksam för svar!
Re: Ev. sönderdragna gängor i vevlagerkoppen
varför tror du att du har dragit för hårt? har kopparna kontakt hela varvet mot vevlagerhylsans sidor vänster och höger ?, som i denna video ska man med handkraft skruva in hylsorna i botten, och använda verktyg för det sista varvet
Rule #242 - More is good ... all is better.
Re: Ev. sönderdragna gängor i vevlagerkoppen
Det låter osannolikt att du ska kunna dra sönder gängorna med lite handkraft, jämför med ett drev och hur hårt det sitter fast det är mycket färre gängor på ungefär samma diameter. Kanske fulmeck men man kan ju räkna ut hur många kilo man ska lägga på en nyckel av given längd, det brukar jag göra och det känns som rätt ballpark i alla fall. Håller man en dm från axeln blir det lika många kilo som nm och så vet man ju vad man väger själv.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
Re: Ev. sönderdragna gängor i vevlagerkoppen
Bra länk för övrigt, inte konstigt att sadeln aldrig sitter fast om det ska vara 22 Nm och jag kör typ ikeanyckel. Får ta fram hylsnyckelsatsen.
http://bicycletutor.com/torque-specifications/
http://bicycletutor.com/torque-specifications/
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
Re: Ev. sönderdragna gängor i vevlagerkoppen
Började du med att gänga in det för hand eller använde du verktyget hela vägen?
- nicklas1210
- Posts: 307
- Joined: 27 Jul 2009 11:56
- Location: Stockholm
Re: Ev. sönderdragna gängor i vevlagerkoppen
Det gick inte att med handkraft skuva i hylsorna ens till hälften, skulle säga att jag använt handkraft typ en femtedel och verktyg resten... Nu har kopparna kontakt och ser ut att sitta fint men mitt tillvägagångssätt för att komma dit kändes inte optimalt.Indurain wrote:varför tror du att du har dragit för hårt? har kopparna kontakt hela varvet mot vevlagerhylsans sidor vänster och höger ?, som i denna video ska man med handkraft skruva in hylsorna i botten, och använda verktyg för det sista varvet
Re: Ev. sönderdragna gängor i vevlagerkoppen
Okej, men du kunde i alla fall gänga in ett par varv med handkraft? Eller var det mindre än det?nicklas1210 wrote:Det gick inte att med handkraft skuva i hylsorna ens till hälften, skulle säga att jag använt handkraft typ en femtedel och verktyg resten... Nu har kopparna kontakt och ser ut att sitta fint men mitt tillvägagångssätt för att komma dit kändes inte optimalt.Indurain wrote:varför tror du att du har dragit för hårt? har kopparna kontakt hela varvet mot vevlagerhylsans sidor vänster och höger ?, som i denna video ska man med handkraft skruva in hylsorna i botten, och använda verktyg för det sista varvet
Hur mycket tog du i på ett ungefär med verktyget:
a) Som att lyfta en tom kaffekopp?
b) Som att lyfta en liter mjölk
c) Mer
Blev det trögare och trögare eller var det ungefär jämntrögt tills skålarna mötte ramen för att då blir markant trögare?
- nicklas1210
- Posts: 307
- Joined: 27 Jul 2009 11:56
- Location: Stockholm
Re: Ev. sönderdragna gängor i vevlagerkoppen
@ abacaxi
Som sagt jag kunde knappt använda handkraft för att det var så segt, allt var insmort med fett och preppat fint men icke. Min jula-momentnyckel kunde dessutom bara "säga stopp" (klicka till) när man drog i nåt medsols så när jag skulle dra i drivsidan motsols hände ingenting och jag drog mest sannolikt i den alldeles för hårt. En annan grej jag oroar mig för är ju att det är alu, känns mjukt och lätt att skada..
Som sagt det jag funderar på är om jag pajat ramen för framtida vevlagerbyten och om något är snett och icke cykelbart nu...
Som sagt jag kunde knappt använda handkraft för att det var så segt, allt var insmort med fett och preppat fint men icke. Min jula-momentnyckel kunde dessutom bara "säga stopp" (klicka till) när man drog i nåt medsols så när jag skulle dra i drivsidan motsols hände ingenting och jag drog mest sannolikt i den alldeles för hårt. En annan grej jag oroar mig för är ju att det är alu, känns mjukt och lätt att skada..
Som sagt det jag funderar på är om jag pajat ramen för framtida vevlagerbyten och om något är snett och icke cykelbart nu...
- nicklas1210
- Posts: 307
- Joined: 27 Jul 2009 11:56
- Location: Stockholm
Re: Ev. sönderdragna gängor i vevlagerkoppen
@ Fredde
Ja jag kunde gänga i ett par varv med handkraft men inte mycket mer än så.
Jag tog i mer än samtliga av dina exempel.
Det blev nog trögare och trögare skulle jag säga, och sen markant trögare när skålarna mötte ramen.
Tack för många och bra svar förresten!
Ja jag kunde gänga i ett par varv med handkraft men inte mycket mer än så.
Jag tog i mer än samtliga av dina exempel.
Det blev nog trögare och trögare skulle jag säga, och sen markant trögare när skålarna mötte ramen.
Tack för många och bra svar förresten!
Re: Ev. sönderdragna gängor i vevlagerkoppen
Ajdå, det låter som att du tog i ganska rejält och det kan ju skada både gängor i ramen och vevlagerkoppen. Egentligen har du bara två saker att välja på antingen ta bort lagerna igen och inspektera gängan eller låta det sitta och vänta och se.nicklas1210 wrote:@ Fredde
Ja jag kunde gänga i ett par varv med handkraft men inte mycket mer än så.
Jag tog i mer än samtliga av dina exempel.
Det blev nog trögare och trögare skulle jag säga, och sen markant trögare när skålarna mötte ramen.
Tack för många och bra svar förresten!
Personligen hade jag tagit bort ena lagerkoppen och kollat läget.
Trist!
Re: Ev. sönderdragna gängor i vevlagerkoppen
Gjorde samma sak med min mielec, fick brotcha om gängorna.
Gjorde det snabbt hos norvelo vid vanadisplan för 200pix.
//C
Gjorde det snabbt hos norvelo vid vanadisplan för 200pix.
//C
adam akal adam
- nicklas1210
- Posts: 307
- Joined: 27 Jul 2009 11:56
- Location: Stockholm
Re: Ev. sönderdragna gängor i vevlagerkoppen
Ok varför ta loss bara ena koppen? Ska jag skruva loss och kika efter skador på gängorna på lagerkoppen och i vevhylsan och eventuella skador på ramen (där koppen möter)?Fredde wrote:Ajdå, det låter som att du tog i ganska rejält och det kan ju skada både gängor i ramen och vevlagerkoppen. Egentligen har du bara två saker att välja på antingen ta bort lagerna igen och inspektera gängan eller låta det sitta och vänta och se.nicklas1210 wrote:@ Fredde
Ja jag kunde gänga i ett par varv med handkraft men inte mycket mer än så.
Jag tog i mer än samtliga av dina exempel.
Det blev nog trögare och trögare skulle jag säga, och sen markant trögare när skålarna mötte ramen.
Tack för många och bra svar förresten!
Personligen hade jag tagit bort ena lagerkoppen och kollat läget.
Trist!
- nicklas1210
- Posts: 307
- Joined: 27 Jul 2009 11:56
- Location: Stockholm
Re: Ev. sönderdragna gängor i vevlagerkoppen
^skruvade nyss loss båda och det såg helt ok ut. Vavlagerkopparnas gängor såg intakta ut. Gängorna på en sida av lagerhylsan såg aningen tilltufsad ut, men bara lite, små små rester av alu-sån. När jag fettade in och monterade tillbaka kunde jag skruva in båda kopparna med handkraft nästan hela vägen in, men fästet kändes bra och gängorna verkar ok.
Tror ni det är ok?
Tror ni det är ok?
Re: Ev. sönderdragna gängor i vevlagerkoppen
Ser gängorna okej ut och det gick att dra åt som det ska är det bara att tuta och köra!nicklas1210 wrote:Tror ni det är ok?
Re: Ev. sönderdragna gängor i vevlagerkoppen
måste man ha ett sånt där verktyg för sista biten även om lagret gått in?
- nicklas1210
- Posts: 307
- Joined: 27 Jul 2009 11:56
- Location: Stockholm
Re: Ev. sönderdragna gängor i vevlagerkoppen
Ja det tror jag utan att veta - känns som man behöver dra åt mer än med handkraft (även om man kanske inte bör dra i lika hårt som jag gjorde).
Jag har en sån här: http://www.wiggle.co.uk/park-tools-holl ... cket-tool/
Jag har en sån här: http://www.wiggle.co.uk/park-tools-holl ... cket-tool/
Re: Ev. sönderdragna gängor i vevlagerkoppen
Ja, om du inte har extremt starka nypor.tolij wrote:måste man ha ett sånt där verktyg för sista biten även om lagret gått in?
The concept of time has been revised and improved...
- ArvidSvensson
- Posts: 3244
- Joined: 08 Nov 2007 20:20
- Location: Stockholm
- Contact:
Ev. sönderdragna gängor i vevlagerkoppen
Inte ens extremt starka nypor räcker. Kopporna måste få press mot ramen/låsringen/kapslade lagret (beroende på lagertyp). En gänga utan press sitter inte fast. Punkt. En bra tumregel är att alltid ha rena och infettade gängor och dra åt men undvika den där sista "knycken". Det brukar bli ganska rätt då.Eskiboi wrote:Ja, om du inte har extremt starka nypor.tolij wrote:måste man ha ett sånt där verktyg för sista biten även om lagret gått in?
Re: Ev. sönderdragna gängor i vevlagerkoppen
nej, som man ser på länken jag postade ovan ska det vara ~40 Nm, ingen fingergrej direkt.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
Re: Ev. sönderdragna gängor i vevlagerkoppen
Jag menade EXTREMT starka nypor... (med ett stort mått ironi).ArvidSvensson wrote:Inte ens extremt starka nypor räcker. Kopporna måste få press mot ramen/låsringen/kapslade lagret (beroende på lagertyp). En gänga utan press sitter inte fast. Punkt. En bra tumregel är att alltid ha rena och infettade gängor och dra åt men undvika den där sista "knycken". Det brukar bli ganska rätt då.Eskiboi wrote:Ja, om du inte har extremt starka nypor.tolij wrote:måste man ha ett sånt där verktyg för sista biten även om lagret gått in?
The concept of time has been revised and improved...