Hjulbygge - navmått och symmetri

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
User avatar
Teodor
Posts: 585
Joined: 10 Oct 2008 13:21
Location: Göteborg

Hjulbygge - navmått och symmetri

Post by Teodor » 21 Dec 2008 01:59

Har tänkt att bygga mig ett par hjul över jul, ett par miche primato-nav (högfläns) på mavic open pro's. Ekrarna tänkte jag skulle vara dt competition 2.0/1.8. Har en hög 14mm nipplar redan som jag hoppas funkar (?). Så långt allting väl. Med 3-kors säger mig dt's ekerkalkylator att jag borde hamna på 293 på vänster sida och 291mm på höger om jag förstår saken rätt på bakhjulet. Börjar ana att det inte var så enkelt som att beställa 64st lika långa ekrar. Hittar lite knapphänt med information trots att det är vanliga grejer.

Så frågorna lyder:
1. Är fram och baknavet lika breda och höga?
2. Är inte naven symmetriska? kommer inte fälgen att vara centrerad över naven så alla ekrar blir lika långa?
3. Är det att ge upp och gå till lbs med svansen mellan benen och be om rätt längder som gäller? ;)

Tänkte att det finns säkert nån här som byggt på samma nav (och kanske rent ut av fälg) som kan ge mig någon typ av klarhet.

Tacksam för svar!

User avatar
mojhoj
Posts: 303
Joined: 28 Nov 2008 22:51
Location: Stockholm

Re: Hjulbygge - navmått och symmetri

Post by mojhoj » 21 Dec 2008 11:37

Miche Pista HF
fram: OLD 100mm, 32mm/32mm, diam 59mm, 2.5mm hål
bak: 120-130mm, 45mm/30mm, 59mm, 2.5mm

64st 294mm ekrar är ok. Dish as you wish.
God Jul!

User avatar
svennelainen
Posts: 890
Joined: 28 Aug 2008 08:13
Contact:

Post by svennelainen » 21 Dec 2008 11:38

1. Framnav är oftast 110, baknav 110-135 breda. Och vanligast är att de är olika i höjd. Primato är inget undantag, De har samma höjd men olika avstånd från centrum.
2. Framnavet, ja - baknavet, nej. Kolla på vilket bakhjul som helst, är flänsarna symmetriska längs axeln? Nope, drivsidans fläns sitter alltid närmare mitten. Du kommer att få olika ekerlängder så länge flänsarna är lika höga.
3. Nej, varför då? Någon mm hit eller dit kan du fixa med nippeln. Men gör uträkningar med flera ekerutärknare så att du får ett hum om att det stämmer.

Alla borde ekra ett hjul någon, det är ta mej tusan en del av grundkursen i hur man cyklar över huvud taget. Så på det bara!

User avatar
Indurain
Posts: 3297
Joined: 23 Aug 2008 12:11
Location: Västerås

Post by Indurain » 21 Dec 2008 11:47

Open pro erd: 605mm

Mät alltid naven själv med Stållinjal + skjuttmått

http://www.wheelpro.co.uk/spokecalc/hubmeasure.pdf

http://www.sheldonbrown.com/rinard/spocalc.htm

User avatar
Teodor
Posts: 585
Joined: 10 Oct 2008 13:21
Location: Göteborg

Post by Teodor » 21 Dec 2008 18:46

Tack för tipsen, uppskattas!

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Post by ArvidSvensson » 21 Dec 2008 20:30

svennelainen wrote:...Kolla på vilket bakhjul som helst, är flänsarna symmetriska längs axeln? Nope, drivsidans fläns sitter alltid närmare mitten. Du kommer att få olika ekerlängder så länge flänsarna är lika höga.
...
Flip-flop (fixed/fixed) baknav är symmetriska i alla riktningar.

User avatar
svennelainen
Posts: 890
Joined: 28 Aug 2008 08:13
Contact:

Post by svennelainen » 21 Dec 2008 22:09

ArvidSvensson wrote:
svennelainen wrote:...Kolla på vilket bakhjul som helst, är flänsarna symmetriska längs axeln? Nope, drivsidans fläns sitter alltid närmare mitten. Du kommer att få olika ekerlängder så länge flänsarna är lika höga.
...
Flip-flop (fixed/fixed) baknav är symmetriska i alla riktningar.
Det där var inte roligt. Ta tebax det.

Kneecap
Posts: 727
Joined: 22 Aug 2008 12:38

Post by Kneecap » 21 Dec 2008 23:33

svennelainen wrote:
ArvidSvensson wrote:
svennelainen wrote:...Kolla på vilket bakhjul som helst, är flänsarna symmetriska längs axeln? Nope, drivsidans fläns sitter alltid närmare mitten. Du kommer att få olika ekerlängder så länge flänsarna är lika höga.
...
Flip-flop (fixed/fixed) baknav är symmetriska i alla riktningar.
Det där var inte roligt. Ta tebax det.
Arvid - 1
svennelainen - 0

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Re: Hjulbygge - navmått och symmetri

Post by ArvidSvensson » 01 Jan 2009 16:49

mojhoj wrote:Miche Pista HF
fram: OLD 100mm, 32mm/32mm, diam 59mm, 2.5mm hål
bak: 120-130mm, 45mm/30mm, 59mm, 2.5mm

64st 294mm ekrar är ok. Dish as you wish.
God Jul!
Stoppa pressarna!
Jag har precis byggt upp ett par hjul på just Mavics open pro och miche primato. 294mm till trekors bak är för långt! "Dish as you wish" funkar inte riktigt. Fälgen hamnar drygt 3mm fel. Gängorna bottnar på drivsidan innan fälgen är centrerad. 292mm blir mycket bättre.

272mm funkar utmärkt för radialekring fram.

User avatar
mojhoj
Posts: 303
Joined: 28 Nov 2008 22:51
Location: Stockholm

Re: Hjulbygge - navmått och symmetri

Post by mojhoj » 02 Jan 2009 09:48

ArvidSvensson wrote:
mojhoj wrote:Miche Pista HF
fram: OLD 100mm, 32mm/32mm, diam 59mm, 2.5mm hål
bak: 120-130mm, 45mm/30mm, 59mm, 2.5mm

64st 294mm ekrar är ok. Dish as you wish.
God Jul!
Stoppa pressarna!
Jag har precis byggt upp ett par hjul på just Mavics open pro och miche primato. 294mm till trekors bak är för långt! "Dish as you wish" funkar inte riktigt. Fälgen hamnar drygt 3mm fel. Gängorna bottnar på drivsidan innan fälgen är centrerad. 292mm blir mycket bättre.
Bra att veta! Jag beklagar. Jag var bara lycklig med miche/alex kombo tidigare.

User avatar
Teodor
Posts: 585
Joined: 10 Oct 2008 13:21
Location: Göteborg

Re: Hjulbygge - navmått och symmetri

Post by Teodor » 17 Jan 2009 23:24

ArvidSvensson wrote:
mojhoj wrote:Miche Pista HF
fram: OLD 100mm, 32mm/32mm, diam 59mm, 2.5mm hål
bak: 120-130mm, 45mm/30mm, 59mm, 2.5mm

64st 294mm ekrar är ok. Dish as you wish.
God Jul!
Stoppa pressarna!
Jag har precis byggt upp ett par hjul på just Mavics open pro och miche primato. 294mm till trekors bak är för långt! "Dish as you wish" funkar inte riktigt. Fälgen hamnar drygt 3mm fel. Gängorna bottnar på drivsidan innan fälgen är centrerad. 292mm blir mycket bättre.

272mm funkar utmärkt för radialekring fram.
Enligt Parker International är det 292 & 294 som gäller bak (med 12mm nipplar som följer med ekrarna), tror du inte det funkar? Körde du alla 292mm?

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Post by ArvidSvensson » 18 Jan 2009 01:43

Jag körde med 294/290. Blev kanonbra. 294/292 blir säkert också bra.

User avatar
Teodor
Posts: 585
Joined: 10 Oct 2008 13:21
Location: Göteborg

Re: Hjulbygge - navmått och symmetri

Post by Teodor » 21 Jan 2009 22:01

ArvidSvensson wrote: 272mm funkar utmärkt för radialekring fram.
Blev sjukt sugen på radialekring nu, kan du dubbelbekräfta att 272 fungerade för dig med open pro och michenav? Tack ;)

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Re: Hjulbygge - navmått och symmetri

Post by ArvidSvensson » 21 Jan 2009 22:34

pelado wrote:...

Blev sjukt sugen på radialekring nu, kan du dubbelbekräfta att 272 fungerade för dig med open pro och michenav? Tack ;)
272 - tvåa sjua tvåa. 12mm nipplar. Miche Primato framnav. OpenPro-fälg (700c). Radialekrat.

User avatar
Teodor
Posts: 585
Joined: 10 Oct 2008 13:21
Location: Göteborg

Post by Teodor » 21 Jan 2009 22:57

hehe, tackar! man kan aldrig vara nog försiktig när ekrarna säljs till ockerpriser!

User avatar
Speedman
Posts: 1031
Joined: 06 Nov 2007 23:35
Location: Stockholm
Contact:

Post by Speedman » 02 Feb 2009 17:46

pelado wrote:hehe, tackar! man kan aldrig vara nog försiktig när ekrarna säljs till ockerpriser!
I sthlm kan man få betala 7kr på ett ställe för svarta dt competition och 11kr på ett annat.

Post Reply