Singlespeed?

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
robertr81
Posts: 244
Joined: 12 Apr 2012 19:13

Singlespeed?

Post by robertr81 » 26 Mar 2013 19:28

Frågan har väl besvarats tusen gånger :)
Börjar fundera på om jag ska skita i växlarna till mitt cykelprojekt.
Bökigt att cykla runt o dra i spakarna. Vill inte ha fixed men kan tänka mig single.
Vad behöver jag för att konvertera mina bakhjul? Någon som kan tipsa om någon produkt för ändamålet som är av bra kvalitet och inte svindyr? Vet inte riktigt vilka drev som är lämpliga, är kanske en smaksak men tips mottages hehe

User avatar
Eskiboi
Posts: 869
Joined: 28 Mar 2010 17:57
Location: Nkpng/Sthlm

Singlespeed?

Post by Eskiboi » 26 Mar 2013 19:41

Det beror på vad du har för bakhjul, kolla vidare på Sheldon Brown's hemsida.

När du sedan funderat ut vad du behöver har Velosolo bra prylar för singlespeed.
The concept of time has been revised and improved...

User avatar
Meker
Posts: 84
Joined: 03 Sep 2011 18:08
Location: Sthlm

Re: Singlespeed?

Post by Meker » 26 Mar 2013 19:47

Är det en body eller kassett?
Har du en body kan du köpa ett singel-speed konverteringkit där du får med lite spacers och ett drev.
Om ditt bakhjul har en kassett som är gängad så borde det fungera att montera på ett bmx frihjul.

För att ta reda på utväxling, hoppa på en cykel med växlar och prova vilken du behöver (eller klarar av att trampa runt på ;) )

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Singlespeed?

Post by abacaxi » 26 Mar 2013 19:55

Meker wrote:Om ditt bakhjul har en kassett som är gängad så borde det fungera att montera på ett bmx frihjul.
måste man inte spaca och disha om för vettig kedjelinje dock? har aldrig testat, spekulerar bara.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
frank.h
Posts: 1290
Joined: 22 Aug 2010 20:34
Location: Stockholm

Re: Singlespeed?

Post by frank.h » 26 Mar 2013 23:33

abacaxi wrote:
Meker wrote:Om ditt bakhjul har en kassett som är gängad så borde det fungera att montera på ett bmx frihjul.
måste man inte spaca och disha om för vettig kedjelinje dock? har aldrig testat, spekulerar bara.
Det brukar vara en bra idé om man tänkt använda det befintliga hjulet.
SONS OF SATAN - Fista Stockholm

robertr81
Posts: 244
Joined: 12 Apr 2012 19:13

Re: Singlespeed?

Post by robertr81 » 27 Mar 2013 20:39

Super record nav med frikrans så antar body?
Image

User avatar
Meker
Posts: 84
Joined: 03 Sep 2011 18:08
Location: Sthlm

Re: Singlespeed?

Post by Meker » 27 Mar 2013 21:17

Ta ett kort (framifrån) annars om du känner dig osäker så kan vi nog klura ut vad det är :).
Men om det är en body så kan du som sagt köpa ett singelspeed konverteringskit, då får du (oftast) med lite olika storlekar på spacers så kan du justera in kedjelinjen så den blir rak :)
Viktigt är att konverteringskittet är kompatibel med campa, då bodyn är med stor sannolikhet olik en shimanobody (vilken de "brukar" vara gjorda till). Lättas är annars att springa ner till din LBS och fråga ;)

Hittade annars den här: CRC <-- efter minimalt med sökande, med andra ord det finns med största säkerhet bättre saker :) (den är nog också mer tänkt för en MTB fast det gör inget ;) ). Det går att köpa andra drevstorlekar på samma hemsida.

Som svar på:
abacaxi wrote:
Meker wrote:Om ditt bakhjul har en kassett som är gängad så borde det fungera att montera på ett bmx frihjul.
måste man inte spaca och disha om för vettig kedjelinje dock? har aldrig testat, spekulerar bara.
Så brukar det vara lugnt så länge man kör på det inre drevet (eller om man byter vevparti/ flyttar kedjekransen man använder närmast vevlagret) :)

User avatar
Meker
Posts: 84
Joined: 03 Sep 2011 18:08
Location: Sthlm

Re: Singlespeed?

Post by Meker » 27 Mar 2013 21:29

robertr81 wrote:Super record nav med frikrans så antar body?
Image
Jag skulle gissa att den är gängad då det är en 6 speed, tror campa har från 7-11 speed med body. (Rätta mig om jag har fel :) )

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Singlespeed?

Post by ravelax » 27 Mar 2013 21:58

Garanterat supergängad.

robertr81
Posts: 244
Joined: 12 Apr 2012 19:13

Re: Singlespeed?

Post by robertr81 » 27 Mar 2013 22:57

Meker wrote:Ta ett kort (framifrån) annars om du känner dig osäker så kan vi nog klura ut vad det är :).
Men om det är en body så kan du som sagt köpa ett singelspeed konverteringskit, då får du (oftast) med lite olika storlekar på spacers så kan du justera in kedjelinjen så den blir rak :)
Viktigt är att konverteringskittet är kompatibel med campa, då bodyn är med stor sannolikhet olik en shimanobody (vilken de "brukar" vara gjorda till). Lättas är annars att springa ner till din LBS och fråga ;)

Hittade annars den här: CRC <-- efter minimalt med sökande, med andra ord det finns med största säkerhet bättre saker :) (den är nog också mer tänkt för en MTB fast det gör inget ;) ). Det går att köpa andra drevstorlekar på samma hemsida.

Som svar på:
abacaxi wrote:
Meker wrote:Om ditt bakhjul har en kassett som är gängad så borde det fungera att montera på ett bmx frihjul.
måste man inte spaca och disha om för vettig kedjelinje dock? har aldrig testat, spekulerar bara.
Så brukar det vara lugnt så länge man kör på det inre drevet (eller om man byter vevparti/ flyttar kedjekransen man använder närmast vevlagret) :)
Så det du länkade är en variant jag kan använda?

SirUlrich
Posts: 259
Joined: 03 Aug 2011 16:54
Location: Stockholm - västerort

Singlespeed?

Post by SirUlrich » 27 Mar 2013 23:34

Nope, den kommer inte passa i ditt fall.

Alternativet du har är att köpa ett BMX-frihjul och sätta på gängan som "kasetten" sitter på idag. Du behöver även centrera fälgen för hjulet är i dagsläget anpassat för att kraften appliceras längre ut från navet och centrerat för att ta upp dessa krafter.

mille
Posts: 165
Joined: 13 Oct 2011 11:13
Location: Vö / Hlmstd
Contact:

Re: Singlespeed?

Post by mille » 27 Mar 2013 23:41

"Bökigt att cykla runt o dra i spakarna"
Varför inte välja en växel och sluta dra i spakarna - bara en tanke, borde ju vara det lättaste :wink:

robertr81
Posts: 244
Joined: 12 Apr 2012 19:13

Re: Singlespeed?

Post by robertr81 » 27 Mar 2013 23:54

SirUlrich wrote:Nope, den kommer inte passa i ditt fall.

Alternativet du har är att köpa ett BMX-frihjul och sätta på gängan som "kasetten" sitter på idag. Du behöver även centrera fälgen för hjulet är i dagsläget anpassat för att kraften appliceras längre ut från navet och centrerat för att ta upp dessa krafter.
Okej får försöka få tag på ett sådant bmx-frihjul då. Är det svårt att centrera fälgen?
mille wrote:"Bökigt att cykla runt o dra i spakarna"
Varför inte välja en växel och sluta dra i spakarna - bara en tanke, borde ju vara det lättaste :wink:
Den tanken har slagit mig med men den är inte lika rolig :)

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Re: Singlespeed?

Post by abacaxi » 28 Mar 2013 00:04

robertr81 wrote:Är det svårt att centrera fälgen?
Sitter nog några spacers på drevsidan som du kan flytta över till andra sidan, sen får du skruva på ekernipplarna så fälgen blir centrerad. Det sista är inte svårt men kanske inget man gör om man aldrig riktat hjul förut, speciellt om du behöver byta ekrar. Du kan alltid låta din lbs göra det.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

robertr81
Posts: 244
Joined: 12 Apr 2012 19:13

Re: Singlespeed?

Post by robertr81 » 28 Mar 2013 09:41

En dum fråga kanske men säg att jag kör på mittersta drevet bak oftast, köper ett BMX drev av den storleken samt spacers som fyller ut där dom andra dreven suttit. Tar bort stora drevet fram. Varför måste jag då rikta bak om det har samma bredd som innan. Bara det att det är spcaers istället för drev? Har kanske missat något :?

Hittade även denna länken med en guide typ.
http://www.cykelmotion.se/single.html

User avatar
RZ-1
Posts: 1498
Joined: 27 Jul 2011 01:45
Location: Uppsala

Sv: Singlespeed?

Post by RZ-1 » 28 Mar 2013 10:54

Ett bmx-frihjul har likt ett trackdrev bara ett läge eftersom det gängas på plats.

robertr81
Posts: 244
Joined: 12 Apr 2012 19:13

Re: Singlespeed?

Post by robertr81 » 28 Mar 2013 14:13

RZ-1 wrote:Ett bmx-frihjul har likt ett trackdrev bara ett läge eftersom det gängas på plats.
Jag är helt med, synd att det är mitt enda alternativ. Lite sugigt om jag i framtiden känner för att sätta tillbaka växlarna. Måste jag rikta om hjulet. Kanske bättre att skaffa en nytt bakhjul anpassat efter ändamålet helt enkelt då istället.

Kan man enklare byta tillbaka i framtiden om man vill

User avatar
Meker
Posts: 84
Joined: 03 Sep 2011 18:08
Location: Sthlm

Re: Singlespeed?

Post by Meker » 28 Mar 2013 23:36

Jag skulle ha köpt ett nytt bakhjul ( eller mer exakt byggt ihop ett ;) ).
Finns ju ganska billiga om du vill ha något enkelt :) (och självklart finare men också dyrare ;))

robertr81
Posts: 244
Joined: 12 Apr 2012 19:13

Re: Singlespeed?

Post by robertr81 » 07 Apr 2013 18:29

Meker wrote:Jag skulle ha köpt ett nytt bakhjul ( eller mer exakt byggt ihop ett ;) ).
Finns ju ganska billiga om du vill ha något enkelt :) (och självklart finare men också dyrare ;))
Tror jag hoppar att bygga eget :)
Någon som har erfarenhet av dessa?
http://www.cykelbanditten.se/sv/hjul-og ... msyta.html

eller dessa
http://www.velomine.com/index.php?main_ ... cts_id=462

Eller tips på hjul som är cleana och ser hyfsat traditionella ut. Gärna kromade ekrar?

Post Reply