vilka tubdäck kör ni med?

Frågor och tips om mek med din cykel.
User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

vilka tubdäck kör ni med?

Post by ArvidSvensson » 18 Mar 2013 21:30

Alfsomfan wrote:Pretty please, ge fan i att köra i velodromen med olimmade däck. Ni är inte själva på banan. Jag har sett folk kränga dåligt limmade däck på banan. Och ja, de hade rätt tryck i däcken.
Då hade de otur. Jag har aldrig otur.

Koyo
Posts: 829
Joined: 23 Oct 2011 19:50
Location: Sthlm

Re: vilka tubdäck kör ni med?

Post by Koyo » 20 Mar 2013 16:18

ArvidSvensson wrote: Jag har aldrig otur.
Bästa argumentet!

Men är olimmad detsamma som tejpad, eller snäppet "värre"? Funderar på att köra tejp själv nämligen, men på en hoj som ska gå bromslöst och på gata, så helst vill man ju kunna byta bakdäck utan att limma om.

TILLÄGG:
Någon som kört Conti Giro? De är ju billiga som tusan men de kanske bara håller en femtedel så länge som Gatorskins?

http://www.wiggle.co.uk/continental-giro-tubular-tyre/

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: vilka tubdäck kör ni med?

Post by ravelax » 20 Mar 2013 16:41

Tubtejp sitter superduperbra, lika säkert som lim. Det kan däremot bli svårare att få av tuben om du måste byta.

Vittoria Rally är ett annat billigt tubdäck med samma look, som verkar ha lite bättre rykte än Continental Giro.

User avatar
Bompet
Posts: 981
Joined: 06 Jul 2009 08:58
Location: Göteborg 414

Re: vilka tubdäck kör ni med?

Post by Bompet » 20 Mar 2013 21:58

Jag har kört Conti Giro. Skräp. Två däck började spontant läcka vid ventilinfästningen. Två andra punkade ganska nya under mystiska omständigheter.

Ovan skall inte tolkas som Conti-bashing, jag kör nu på Conti Professional och Conti Sprinter/Sprinter Gatorskin. Min erfarenhet är att Conti "Hand made in Germany" är toppgrejer, resten är rätt kass.

Vad gäller Vittoria Rally har jag inte kört på dem själv, men det har punkterats Rally både till höger och vänster om mej. Vid dessa (flertal) tillfällen punkade bara Rally, inte de olika tuber resten av klungan körde på.

Om jag skall slå ett slag för ett prisvärt tubdäck med natursida så skulle jag välja Schwalbe Milano. Kört många mil utan problem på dessa.
Image

Koyo
Posts: 829
Joined: 23 Oct 2011 19:50
Location: Sthlm

Re: vilka tubdäck kör ni med?

Post by Koyo » 21 Mar 2013 10:49

Tack för tipsen, lutar väl snarare åt Vittoria Rally eller Schwalbe Milano då, kan ju vara värt den där extra hunkan om Giro är så kassa.

User avatar
klasolsson
Posts: 3107
Joined: 09 Jul 2008 06:09
Location: Stockholm

Re: vilka tubdäck kör ni med?

Post by klasolsson » 21 Mar 2013 10:58

Koyo wrote:Tack för tipsen, lutar väl snarare åt Vittoria Rally eller Schwalbe Milano då, kan ju vara värt den där extra hunkan om Giro är så kassa.
Rally är SÄMST enligt mig, ska du köra tub så gör som du föreslår - lägg den där extra hunkan/orna på ett bra och hållbart däck. Jag var själv dumsnål och körde Rally på Girot för två år sedan. Både fram och bak hade gått innan lunch. Lånade ett dyrare Vittoria (corsa cx?) som höll ändå in i mål...

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: vilka tubdäck kör ni med?

Post by abacaxi » 21 Mar 2013 13:23

vittoria corsa sc kostar £49 på planet-x nu. funtar på att slå till. men går de sönder mer än vad stans gegga kan fixa blir det fan rally som ersättning, min plånbok är inte hur djup som helst, snarare tvärt om. :-)
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
Viggen
Posts: 3188
Joined: 06 Oct 2009 09:26
Location: Jämtlands fjäll
Contact:

Re: vilka tubdäck kör ni med?

Post by Viggen » 21 Mar 2013 13:59

Tufo S3 PRO är också ett budgetalternativ, har haft fin åkning på mina och dom har hållt upp bra hittills!

Tjejn
Posts: 95
Joined: 29 Mar 2011 14:29
Location: Nacka

Re: vilka tubdäck kör ni med?

Post by Tjejn » 21 Mar 2013 15:31

Rally tuberna är riktigt dåliga, har haft 4 punkor på Max 10mil.
Det är nog värt att köpa lite dyrare tuber. Det var en jävla massa svordomar när man står med Punka fram och bak på sveavägen.

User avatar
jp
Posts: 633
Joined: 29 Jul 2008 22:14
Location: MALMØ

Re: vilka tubdäck kör ni med?

Post by jp » 21 Mar 2013 21:39

en till röst på milano.. en punka på en hel sommar får väl anses vara ok. Bra rull och snyggt däck. Körde ett tag på gatorskinsen, men de kändes obekväma och slets relativt fort. var nere på väven där bak efter ett par hundra mil utan att ha skiddat en meter, inbillar mig att clinchervarianten är avsevärt mycket tåligare.
Image

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: vilka tubdäck kör ni med?

Post by abacaxi » 22 Mar 2013 09:42

nån av alla er japankramare som vet något om de här? sjukt snygga för oss som gillar gamla vittoria och riktigt billiga, men de kanske suger fett, och kanske är det tjänstefel att ha japanska däck på en annars heleuropeisk hoj...

Image
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
Bompet
Posts: 981
Joined: 06 Jul 2009 08:58
Location: Göteborg 414

Re: vilka tubdäck kör ni med?

Post by Bompet » 23 Mar 2013 12:35

Soyo gör riktigt bra däck. Har Soyo Red II på mina banhjul. Har även kört UGDSS 2010 på Soyo Red II / Soyo Gold utan problem , så det är bra grejer.

Men...Nästan alla Soyo tuber har japansk keirin ventil. I princip omöjlig att pumpa till vettigt tryck utan ett Hirame pumphuvud med avsedd adapter. Jobbigt att ha med en golvpump i ryggfickan när man ska ut på vägen. På bana gör det mindre då man kan ha pumpen på innerplan.

Ventilen i fråga är en förmiskad Woods ventil och riktigt dålig. Väldigt pillig och det går inte att föra den igenom ventilhålet i stängt skick = väldigt bökigt när man skall limma tub eftersom man vill ha lite luft i däcket när man kränget på det.

Så om du skall köpa Soyo däck, kolla att det är presta ventil. Annars kommer det att bli dyrt i slutändan iaf.
Image

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: vilka tubdäck kör ni med?

Post by abacaxi » 23 Mar 2013 13:31

tack, sjukt bra att veta.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
Wooria
Posts: 847
Joined: 12 Jan 2011 12:22
Location: Malmoe city!

Re: vilka tubdäck kör ni med?

Post by Wooria » 23 Mar 2013 21:49

Vittoria rally smälde jag under en sprint tävling i malmö, och inte på gummit utan på sidan av tuben... helt ny tub! skit skit skit, Conti sprinter!
Extreme music for extreme people!

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: vilka tubdäck kör ni med?

Post by abacaxi » 24 Mar 2013 02:19

det blev schwalbe milano den här gången, en hundring till över rally och giro men riktiga fintuben får vänta till en annan lön. en utgången produkt tyvärr, ersättaren har bättre punkteringsskydd men väger 50g mer istället och sägs ha sämre gummi med. nåväl, fanns en stash kvar här med fri frakt från taiwan.

http://www.ebay.co.uk/itm/160970210506
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

leopoldi
Posts: 133
Joined: 23 Nov 2010 16:44

Re: vilka tubdäck kör ni med?

Post by leopoldi » 28 Mar 2013 23:39

kör i bara tufo nu mer håller trycket till skillnad från vitoria däck.
men ska prova dugast nästa vinter

User avatar
adventure_alex
Posts: 123
Joined: 27 Feb 2012 14:43
Location: Göteborg

Re: vilka tubdäck kör ni med?

Post by adventure_alex » 01 Apr 2013 15:33

Är det någon som kört på både Continentals Sprinter och SprinterGatorskin? Jag köpte den lite dyrare Gatorskin varianten sist men båda däcken punkade efter 2mil ändå, glasbit/vass sten skar igenom. Har någon kört med dom vanliga Sprinter? Hur håller dom ihop? Vanliga Sprinters med lite Stan's Gegga bort väl hålla minst lika bra som Gatorskinsen?

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

vilka tubdäck kör ni med?

Post by ArvidSvensson » 01 Apr 2013 15:54

adventure_alex wrote:Är det någon som kört på både Continentals Sprinter och SprinterGatorskin? Jag köpte den lite dyrare Gatorskin varianten sist men båda däcken punkade efter 2mil ändå, glasbit/vass sten skar igenom. Har någon kört med dom vanliga Sprinter? Hur håller dom ihop? Vanliga Sprinters med lite Stan's Gegga bort väl hålla minst lika bra som Gatorskinsen?
Jag budar på vanliga Sprinter-tuber.

Dubbelpunka efter 2 mil är ren och skär otur. Vårgrus och blött väglag är iofs elakt mot vilka däck som helst. Fukt smörjer gummit så att glas och vassa stenar lättare skär igenom.

Stansgegga gör susen men tänk på att geggan stelnar med tiden och blir till en gummikorv inuti däcket. Inget problem med kanttråd men typ skitdåligt i ett tubdäck. Se till att cykla så mycket att du kört slut tuben innan det händer. Glöm inte att parkera cykeln med ventilerna uppåt så slipper du gjuta gegga i ventilerna.

User avatar
Bompet
Posts: 981
Joined: 06 Jul 2009 08:58
Location: Göteborg 414

Re: vilka tubdäck kör ni med?

Post by Bompet » 01 Apr 2013 16:00

adventure_alex wrote:Är det någon som kört på både Continentals Sprinter och SprinterGatorskin? Jag köpte den lite dyrare Gatorskin varianten sist men båda däcken punkade efter 2mil ändå, glasbit/vass sten skar igenom. Har någon kört med dom vanliga Sprinter? Hur håller dom ihop? Vanliga Sprinters med lite Stan's Gegga bort väl hålla minst lika bra som Gatorskinsen?
Som Arvid sa var dubbelpunkan osis. Jag har 150+ mil på mina nuvarande Conti Sprinter och jag tror dom har mycket kvar att ge. Bra skit. Mina Conti Professional har har 250+ mil och visar inga tecken på att vara slut
Image

User avatar
adventure_alex
Posts: 123
Joined: 27 Feb 2012 14:43
Location: Göteborg

Re: vilka tubdäck kör ni med?

Post by adventure_alex » 01 Apr 2013 19:26

Cool. Sprinters får det bli! Tack för råd.

När vi ändå pratar gegga, jag skulle köpa Stan's men glömde lite vad det hette å köpte en flaska Joe's Elite Racer's Sealant istället.. Nån som har testat? Jag gissar att det är samma skit, men man vet ju aldrig säkert :)

Post Reply