Hilfe bitte!
- tsarpjotyr
- Posts: 376
- Joined: 20 Sep 2012 10:53
- Location: Gbg 413
Hilfe bitte!
Sitter här med fettiga och svärtade fingrar och sätter ihop en hojj. Men framhjulet jag har är någon millimeter för brett för framgaffeln. Vågar man böja liiite?
Last edited by tsarpjotyr on 19 Oct 2012 14:31, edited 1 time in total.
Från Norrbotten till Göteborg
Re: Böja lite i framgaffel?
Du behöver inte böja om du med det menar att dra så den deformeras. Räcker bra med att dra lite vid montering och låta sitta elastiskt. Gäller stål förstås.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
- tsarpjotyr
- Posts: 376
- Joined: 20 Sep 2012 10:53
- Location: Gbg 413
Re: Böja lite i framgaffel?
Jo, det är stål. Men jag såg för en stund sedan att det satt brickor på bulten som går igenom navet (vet inte vad den heter) och nu har jag tagit loss dem på ena sidan, men jag kan inte få loss dem på andra sidan. De är ju gängade åt samma håll liksom.
Vet inte om jag har något logiskt fel i min hjärna just nu, men kolla här.
http://www.youtube.com/watch?v=GpBv-wkxc-M
Jag får loss en av muttrarna, men den andra fattar jag inte hur ska ska få lös.
Sovit för lite.
Vet inte om jag har något logiskt fel i min hjärna just nu, men kolla här.
http://www.youtube.com/watch?v=GpBv-wkxc-M
Jag får loss en av muttrarna, men den andra fattar jag inte hur ska ska få lös.
Sovit för lite.
Från Norrbotten till Göteborg
Re: Hilfe bitte!
Du behöver två nycklar en för att hålla en för att lossa. Finns tokbilligt kit på decathlon. Nödvändigt för att justera lagerspänningen också (om det är såna lager, din bild är broken i min tapatalk).
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
Re: Hilfe bitte!
Dra isär gaffeln istället.
Då slipper du ordna med lagerinställningar m.m.
Då slipper du ordna med lagerinställningar m.m.
Använd hjälm så slipper du besöka neurokirurgen, ortopeden är trevligare.
Re: Hilfe bitte!
slipper? det bästa med att ha justerbara lager är ju att man får justera dem.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
Re: Hilfe bitte!
Ja jo jag njuter också av perfekt inställda lagerabacaxi wrote:slipper? det bästa med att ha justerbara lager är ju att man får justera dem.
Tänkte mest på att hen ville komma igång och cykla och inte sitta och justera lager. Det finns tid för det i vinter...
Använd hjälm så slipper du besöka neurokirurgen, ortopeden är trevligare.
- tsarpjotyr
- Posts: 376
- Joined: 20 Sep 2012 10:53
- Location: Gbg 413
Re: Hilfe bitte!
Lyckades krångla bort dom igår, utan en sån där tunn skiftnyckel. Det funkade med den tunna delen på ett skjutmått!
En annan grej - jag var tvungen att sätta brickor mellan vevlagret och vevpartiet eftersom drevet annars hade tagit i ramen. Är det lugnt? Det skadar liksom inte någonting?
Såhär ser det ut.
En annan grej - jag var tvungen att sätta brickor mellan vevlagret och vevpartiet eftersom drevet annars hade tagit i ramen. Är det lugnt? Det skadar liksom inte någonting?
Såhär ser det ut.
Från Norrbotten till Göteborg
Re: Hilfe bitte!
jo, big time. köp lager med längre axel.Vanderlyle wrote:Det skadar liksom inte någonting?
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
Re: Hilfe bitte!
När du monterar vevpartiet så pressar du på det på axelns konade del. Gör du så där kommer det sitta för långt ut för att komma på konan ordentligt. Är övertygad om att det kommer funka skitdåligt.
Ringklocka, hjälm, reflexer och bromsar.
- tsarpjotyr
- Posts: 376
- Joined: 20 Sep 2012 10:53
- Location: Gbg 413
Re: Hilfe bitte!
abacaxi wrote:jo, big time. köp lager med längre axel.Vanderlyle wrote:Det skadar liksom inte någonting?
Sådär långt ut går konan på vevlagret, slutar vid den gängade delen. Är det inte så det ska vara? Kan tilläggas att axeln på vevlagret är längre på sidan där drevet sitter.
Annars, vad är det som skadas?
@Orwar, vad skulle funka skitdåligt?
Edit: Ramen är ju en Motobecane från första delen av 80-talet. Tippar på 82 baserat på dekalerna. Är det möjligt att den har fransktgängat vevlager?
Edit igen: Cyklade till Biltema och tillbaka för att köpa lite verktyg (pedalarmsdragare, vevlagersverktyg) och inget kändes eller lät konstigt i alla fall.
Från Norrbotten till Göteborg
Re: Hilfe bitte!
Den fyrkantiga delen på vevlageraxeln är konisk likaså "hålet" i vevpartiet.
Alltså om det inte är 100% åtdraget så kommer det att glappa och förstöra både vev och lager...har du otur så "släpper" veven vid ett krafttag och du stöter emot något mellan låren...
Dessutom får du nog en mystisk lagerspänning när du drar ut axeln genom brickorna med vevarmsbulten/muttern.
Förresten gnager inte brickorna på lagret eller veven?
Alltså om det inte är 100% åtdraget så kommer det att glappa och förstöra både vev och lager...har du otur så "släpper" veven vid ett krafttag och du stöter emot något mellan låren...
Dessutom får du nog en mystisk lagerspänning när du drar ut axeln genom brickorna med vevarmsbulten/muttern.
Förresten gnager inte brickorna på lagret eller veven?
Re: Hilfe bitte!
tänk såhär: om veven redan satt i botten, vad skulle då brickorna vara bra för?Vanderlyle wrote:Sådär långt ut går konan på vevlagret, slutar vid den gängade delen. Är det inte så det ska vara?
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
- tsarpjotyr
- Posts: 376
- Joined: 20 Sep 2012 10:53
- Location: Gbg 413
Re: Hilfe bitte!
Okej. Jag börjar förstå.
Det jag satte dit brickorna för var för att axeln till vevlagret inte skulle synas/påvrerkas av vatten & smuts. Alltså, om jag tar bort brickorna så är axeln blottad. Men att axeln är blottad gör inget? Det är bättre än att jag har brickorna där?
Det jag satte dit brickorna för var för att axeln till vevlagret inte skulle synas/påvrerkas av vatten & smuts. Alltså, om jag tar bort brickorna så är axeln blottad. Men att axeln är blottad gör inget? Det är bättre än att jag har brickorna där?
Från Norrbotten till Göteborg
Re: Hilfe bitte!
Absolut, axeln tar inte skada av det, är ju så det brukar se ut. Så fimpa brickorna och tajta ihop det hela. Om klingan inte går fritt från kedjestaget är det som sagt nytt vevlager som är den "riktiga" lösningen, annars kan det funka att lägga några distanser vid klingan också om det inte är mycket det rör sig om. Men att döma av dina bilder ser det ut som att det borde fungera, finns ju en del plats mellan klinga och kedjestag och då verkar du ändå ha fått på vevpartiet rätt långt på axeln redan.
Ringklocka, hjälm, reflexer och bromsar.
- tsarpjotyr
- Posts: 376
- Joined: 20 Sep 2012 10:53
- Location: Gbg 413
Re: Hilfe bitte!
Då var det hela ihoptajtat! Har aldrig tänkt på att det brukar vara ett mellanrum där faktiskt. Nu får jag bara hoppas på bra väder till veckan så att man kan ta sig en redig tur!Orwar wrote:Absolut, axeln tar inte skada av det, är ju så det brukar se ut. Så fimpa brickorna och tajta ihop det hela. Om klingan inte går fritt från kedjestaget är det som sagt nytt vevlager som är den "riktiga" lösningen, annars kan det funka att lägga några distanser vid klingan också om det inte är mycket det rör sig om. Men att döma av dina bilder ser det ut som att det borde fungera, finns ju en del plats mellan klinga och kedjestag och då verkar du ändå ha fått på vevpartiet rätt långt på axeln redan.
Tack för hjälpen allihopa, det uppskattas verkligen!
Från Norrbotten till Göteborg