Hilfe bitte!

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
User avatar
tsarpjotyr
Posts: 376
Joined: 20 Sep 2012 10:53
Location: Gbg 413

Hilfe bitte!

Post by tsarpjotyr » 19 Oct 2012 13:31

Sitter här med fettiga och svärtade fingrar och sätter ihop en hojj. Men framhjulet jag har är någon millimeter för brett för framgaffeln. Vågar man böja liiite?
Last edited by tsarpjotyr on 19 Oct 2012 14:31, edited 1 time in total.
Från Norrbotten till Göteborg

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Böja lite i framgaffel?

Post by abacaxi » 19 Oct 2012 13:44

Du behöver inte böja om du med det menar att dra så den deformeras. Räcker bra med att dra lite vid montering och låta sitta elastiskt. Gäller stål förstås.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
tsarpjotyr
Posts: 376
Joined: 20 Sep 2012 10:53
Location: Gbg 413

Re: Böja lite i framgaffel?

Post by tsarpjotyr » 19 Oct 2012 13:59

Jo, det är stål. Men jag såg för en stund sedan att det satt brickor på bulten som går igenom navet (vet inte vad den heter) och nu har jag tagit loss dem på ena sidan, men jag kan inte få loss dem på andra sidan. De är ju gängade åt samma håll liksom.

Vet inte om jag har något logiskt fel i min hjärna just nu, men kolla här.

http://www.youtube.com/watch?v=GpBv-wkxc-M


Jag får loss en av muttrarna, men den andra fattar jag inte hur ska ska få lös.

:cry: :cry: :cry: Sovit för lite.
Från Norrbotten till Göteborg

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Hilfe bitte!

Post by abacaxi » 19 Oct 2012 14:49

Du behöver två nycklar en för att hålla en för att lossa. Finns tokbilligt kit på decathlon. Nödvändigt för att justera lagerspänningen också (om det är såna lager, din bild är broken i min tapatalk).
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
Håkan
Posts: 1743
Joined: 20 Feb 2008 14:00
Location: Stockholm, Freakshow Hornsberg

Re: Hilfe bitte!

Post by Håkan » 19 Oct 2012 18:49

Dra isär gaffeln istället.
Då slipper du ordna med lagerinställningar m.m.
Använd hjälm så slipper du besöka neurokirurgen, ortopeden är trevligare.

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Hilfe bitte!

Post by abacaxi » 19 Oct 2012 19:59

slipper? det bästa med att ha justerbara lager är ju att man får justera dem. :-)
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
Håkan
Posts: 1743
Joined: 20 Feb 2008 14:00
Location: Stockholm, Freakshow Hornsberg

Re: Hilfe bitte!

Post by Håkan » 19 Oct 2012 20:41

abacaxi wrote:slipper? det bästa med att ha justerbara lager är ju att man får justera dem. :-)
Ja jo jag njuter också av perfekt inställda lager ;)
Tänkte mest på att hen ville komma igång och cykla och inte sitta och justera lager. Det finns tid för det i vinter...
Använd hjälm så slipper du besöka neurokirurgen, ortopeden är trevligare.

User avatar
tsarpjotyr
Posts: 376
Joined: 20 Sep 2012 10:53
Location: Gbg 413

Re: Hilfe bitte!

Post by tsarpjotyr » 20 Oct 2012 10:28

Lyckades krångla bort dom igår, utan en sån där tunn skiftnyckel. Det funkade med den tunna delen på ett skjutmått!

En annan grej - jag var tvungen att sätta brickor mellan vevlagret och vevpartiet eftersom drevet annars hade tagit i ramen. Är det lugnt? Det skadar liksom inte någonting?

Såhär ser det ut.
Image
Från Norrbotten till Göteborg

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Hilfe bitte!

Post by abacaxi » 20 Oct 2012 12:15

Vanderlyle wrote:Det skadar liksom inte någonting?
jo, big time. köp lager med längre axel.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

Orwar
Posts: 425
Joined: 19 Jun 2009 15:46
Location: Göteborg, 416

Re: Hilfe bitte!

Post by Orwar » 20 Oct 2012 12:37

När du monterar vevpartiet så pressar du på det på axelns konade del. Gör du så där kommer det sitta för långt ut för att komma på konan ordentligt. Är övertygad om att det kommer funka skitdåligt.
Ringklocka, hjälm, reflexer och bromsar.

User avatar
tsarpjotyr
Posts: 376
Joined: 20 Sep 2012 10:53
Location: Gbg 413

Re: Hilfe bitte!

Post by tsarpjotyr » 20 Oct 2012 13:09

abacaxi wrote:
Vanderlyle wrote:Det skadar liksom inte någonting?
jo, big time. köp lager med längre axel.
Image

Sådär långt ut går konan på vevlagret, slutar vid den gängade delen. Är det inte så det ska vara? Kan tilläggas att axeln på vevlagret är längre på sidan där drevet sitter.

Annars, vad är det som skadas?

@Orwar, vad skulle funka skitdåligt?

Edit: Ramen är ju en Motobecane från första delen av 80-talet. Tippar på 82 baserat på dekalerna. Är det möjligt att den har fransktgängat vevlager?

Edit igen: Cyklade till Biltema och tillbaka för att köpa lite verktyg (pedalarmsdragare, vevlagersverktyg) och inget kändes eller lät konstigt i alla fall.
Från Norrbotten till Göteborg

mille
Posts: 165
Joined: 13 Oct 2011 11:13
Location: Vö / Hlmstd
Contact:

Re: Hilfe bitte!

Post by mille » 20 Oct 2012 19:14

Den fyrkantiga delen på vevlageraxeln är konisk likaså "hålet" i vevpartiet.
Alltså om det inte är 100% åtdraget så kommer det att glappa och förstöra både vev och lager...har du otur så "släpper" veven vid ett krafttag och du stöter emot något mellan låren...
Dessutom får du nog en mystisk lagerspänning när du drar ut axeln genom brickorna med vevarmsbulten/muttern.
Förresten gnager inte brickorna på lagret eller veven?

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Hilfe bitte!

Post by abacaxi » 20 Oct 2012 19:47

Vanderlyle wrote:Sådär långt ut går konan på vevlagret, slutar vid den gängade delen. Är det inte så det ska vara?
tänk såhär: om veven redan satt i botten, vad skulle då brickorna vara bra för?
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
tsarpjotyr
Posts: 376
Joined: 20 Sep 2012 10:53
Location: Gbg 413

Re: Hilfe bitte!

Post by tsarpjotyr » 21 Oct 2012 02:35

Okej. Jag börjar förstå.

Det jag satte dit brickorna för var för att axeln till vevlagret inte skulle synas/påvrerkas av vatten & smuts. Alltså, om jag tar bort brickorna så är axeln blottad. Men att axeln är blottad gör inget? Det är bättre än att jag har brickorna där?
Från Norrbotten till Göteborg

Orwar
Posts: 425
Joined: 19 Jun 2009 15:46
Location: Göteborg, 416

Re: Hilfe bitte!

Post by Orwar » 21 Oct 2012 10:23

Absolut, axeln tar inte skada av det, är ju så det brukar se ut. Så fimpa brickorna och tajta ihop det hela. Om klingan inte går fritt från kedjestaget är det som sagt nytt vevlager som är den "riktiga" lösningen, annars kan det funka att lägga några distanser vid klingan också om det inte är mycket det rör sig om. Men att döma av dina bilder ser det ut som att det borde fungera, finns ju en del plats mellan klinga och kedjestag och då verkar du ändå ha fått på vevpartiet rätt långt på axeln redan.
Ringklocka, hjälm, reflexer och bromsar.

User avatar
tsarpjotyr
Posts: 376
Joined: 20 Sep 2012 10:53
Location: Gbg 413

Re: Hilfe bitte!

Post by tsarpjotyr » 21 Oct 2012 11:40

Orwar wrote:Absolut, axeln tar inte skada av det, är ju så det brukar se ut. Så fimpa brickorna och tajta ihop det hela. Om klingan inte går fritt från kedjestaget är det som sagt nytt vevlager som är den "riktiga" lösningen, annars kan det funka att lägga några distanser vid klingan också om det inte är mycket det rör sig om. Men att döma av dina bilder ser det ut som att det borde fungera, finns ju en del plats mellan klinga och kedjestag och då verkar du ändå ha fått på vevpartiet rätt långt på axeln redan.
Då var det hela ihoptajtat! Har aldrig tänkt på att det brukar vara ett mellanrum där faktiskt. Nu får jag bara hoppas på bra väder till veckan så att man kan ta sig en redig tur!

Tack för hjälpen allihopa, det uppskattas verkligen!
Från Norrbotten till Göteborg

Post Reply