Vilka däck kör ni med?
-
- Posts: 291
- Joined: 10 Oct 2012 13:39
Re: Vilka däck kör ni med?
Tack för tydliga svar.
Sv: Vilka däck kör ni med?
Hittade en artikel som berör ämnet: http://m.bikeradar.com/gear/article/bic ... ths-29245/
Re: Vilka däck kör ni med?
tog en sväng till decathlon idag och köpte michelin pro 3 race à 229:- och michelin ultra lightslang à 69:-. återkommer med recension när jag vågar ta av dubbdäcken. man vill ju i det här vädret med cykelbanorna här ute är inte direkt isfria.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
Re: Vilka däck kör ni med?
Underbart däck för långrundor utan skids eller att ha som framdäck men jag smällde ett på en skid. Till LVG är de super!abacaxi wrote:tog en sväng till decathlon idag och köpte michelin pro 3 race à 229:- och michelin ultra lightslang à 69:-. återkommer med recension när jag vågar ta av dubbdäcken. man vill ju i det här vädret med cykelbanorna här ute är inte direkt isfria.
Re: Vilka däck kör ni med?
Hur mycket vikt sparar man med den slangen? Orkar inte googla.
- ArvidSvensson
- Posts: 3244
- Joined: 08 Nov 2007 20:20
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Vilka däck kör ni med?
Det beror på vad din nuvarande slang vägerravelax wrote:Hur mycket vikt sparar man med den slangen? Orkar inte googla.
approx. 75 gram (Presta 40)
approx. 77 gram (Presta 52)
approx. 78 gram (Presta 60)
approx. 81 gram (Presta 80)
Re: Vilka däck kör ni med?
Tack! Känns inte som jätteskillnad då.ArvidSvensson wrote:Det beror på vad din nuvarande slang vägerravelax wrote:Hur mycket vikt sparar man med den slangen? Orkar inte googla.
approx. 75 gram (Presta 40)
approx. 77 gram (Presta 52)
approx. 78 gram (Presta 60)
approx. 81 gram (Presta 80)
Re: Vilka däck kör ni med?
Den stora skillnaden om man jämför med Continentals slangar är mest att Michelins slangar saknar gängor på ventilen = Mindre risk att pumpen råkar fastna i en gänga när man pumpar.ravelax wrote:Tack! Känns inte som jätteskillnad då.ArvidSvensson wrote:Det beror på vad din nuvarande slang vägerravelax wrote:Hur mycket vikt sparar man med den slangen? Orkar inte googla.
approx. 75 gram (Presta 40)
approx. 77 gram (Presta 52)
approx. 78 gram (Presta 60)
approx. 81 gram (Presta 80)
Jag kör bara med Michelins A1-slangar. Frågar du mig så är de jäkligt bra!
Använd hjälm så slipper du besöka neurokirurgen, ortopeden är trevligare.
Re: Vilka däck kör ni med?
vet inte det jag, continental race som jag annars brukar köra väger 99g och många standardslangar väger en bra bit över 100g. folk betalar ju tusenlappar för att spara sån vikt på sadelstolpen och nu kan man får det x2 i roterande vikt för en tia.ravelax wrote:Känns inte som jätteskillnad då.
dock har jag kört dem förut och inte märkt någon skillnad i vare sig rull eller hållbarhet, men som nämnt är det också najs att slippa gängor i onödan. donerade iofs en till kukanus på torsdagsrundan i höstas och han pumpade upp den i 35:or och fick punka strax igen så man ska nog inte leka cross med dem.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
Re: Vilka däck kör ni med?
Jojo. Fast de som sparar några gram på att köpa ny sadelstolpe för några tusenlappar har ju för länge sedan tagit steget över till tubhjul. Och kan inte göra den viktminskningen som du nämner... Men jag förstår vart du vill komma...abacaxi wrote:vet inte det jag, continental race som jag annars brukar köra väger 99g och många standardslangar väger en bra bit över 100g. folk betalar ju tusenlappar för att spara sån vikt på sadelstolpen och nu kan man får det x2 i roterande vikt för en tia.ravelax wrote:Känns inte som jätteskillnad då.
Använd hjälm så slipper du besöka neurokirurgen, ortopeden är trevligare.
Re: Vilka däck kör ni med?
Varför kommer det sig att såpass många fortfarande kör med tuber?
Kanttrådshjulen är så mycket starkare nu så jag köper inte riktigt argumentet att man kan ha ett högre tryck då 8-9 bar borde väl göra jobbet? Är det enbart vikten man vill åt?
Har dock inte provat cyklar på tuber så ska kanske inte snacka förmycket illa om dom men men
Kanttrådshjulen är så mycket starkare nu så jag köper inte riktigt argumentet att man kan ha ett högre tryck då 8-9 bar borde väl göra jobbet? Är det enbart vikten man vill åt?
Har dock inte provat cyklar på tuber så ska kanske inte snacka förmycket illa om dom men men
Re: Vilka däck kör ni med?
Har cyklat på tuber men inte på fixed så kan inte uttala mig om någon skillnad men vad jag har förstått så ska tuberna ha lägre rullmotstånd och väga mindre. Tror också att man får lägre rullmotstånd på lägre lufttryck. Jag kan ha helt fel men så har jag förstått det.
Re: Vilka däck kör ni med?
Känns ju rimligt då en mindre del av däcket ligger mot vägen
Re: Vilka däck kör ni med?
Nån som har nåt tips på var man kan hitta ett par riktigt ballongiga 650B-däck som inte kostar apa, och som gärna är lite trevligare än Conti Tourride eller något annat junk? Önskar att jag hade handlat när On-One sålde billiga Grand Bois-däck.
Ringklocka, hjälm, reflexer och bromsar.
Re: Vilka däck kör ni med?
Du har ju Soma:s B-side och Pacenti Pari-Moto, bägge kan du nog bara få tag på från staterna. Men dollarn är ju låg så
Re: Vilka däck kör ni med?
mmm, somas new xpress i 650b finns i terracotta och beige, nu vill jag ha en touringcykel bara för det...
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
Re: Vilka däck kör ni med?
Att köra med tub är som att gå i ett par väl ingådda skor. Svårt att pinpointa exakt vad det är som är skönare. Det bara känns gött.Meker wrote:Varför kommer det sig att såpass många fortfarande kör med tuber?
Kanttrådshjulen är så mycket starkare nu så jag köper inte riktigt argumentet att man kan ha ett högre tryck då 8-9 bar borde väl göra jobbet? Är det enbart vikten man vill åt?
Har dock inte provat cyklar på tuber så ska kanske inte snacka förmycket illa om dom men men
Mycket av hur lätt ett däck rullar har inte att göra med hur stor kontaktytan mot vägen är, utan är en effekt av hur styv däcksidan är. När du rullar med vikt på ett cykeldäck skapas ett "veck" på däcksidan vid kontaktytan mot vägen. Energiförlusten (rullmotståndet) kommer i huvudsak från att du flyttar "vecket" när du rullar. En styv däcksida betyder mer energiförlust när "vecket" måste flyttas. Då ett kantrådsdäck måste ha en styv däcksida, det är ju den som håller fast däcket, blir också rullmotsåndet högre. Ett tubdäck kan ha (och har) en mycket mjukare däcksida och detta gör att man kan uppnå ett mindre rullmotstånd.
Läs avsnittet om "hysteres"
http://sv.wikipedia.org/wiki/Rullmotst%C3%A5nd
Sen väger tubdäck mindre, och det handlar verkligen om roterande vikt, vilket gör att de känns snabbare och snärtigare.
Re: Vilka däck kör ni med?
Bompet wrote:Att köra med tub är som att gå i ett par väl ingådda skor. Svårt att pinpointa exakt vad det är som är skönare. Det bara känns gött.Meker wrote:Varför kommer det sig att såpass många fortfarande kör med tuber?
Kanttrådshjulen är så mycket starkare nu så jag köper inte riktigt argumentet att man kan ha ett högre tryck då 8-9 bar borde väl göra jobbet? Är det enbart vikten man vill åt?
Har dock inte provat cyklar på tuber så ska kanske inte snacka förmycket illa om dom men men
Mycket av hur lätt ett däck rullar har inte att göra med hur stor kontaktytan mot vägen är, utan är en effekt av hur styv däcksidan är. När du rullar med vikt på ett cykeldäck skapas ett "veck" på däcksidan vid kontaktytan mot vägen. Energiförlusten (rullmotståndet) kommer i huvudsak från att du flyttar "vecket" när du rullar. En styv däcksida betyder mer energiförlust när "vecket" måste flyttas. Då ett kantrådsdäck måste ha en styv däcksida, det är ju den som håller fast däcket, blir också rullmotsåndet högre. Ett tubdäck kan ha (och har) en mycket mjukare däcksida och detta gör att man kan uppnå ett mindre rullmotstånd.
Läs avsnittet om "hysteres"
http://sv.wikipedia.org/wiki/Rullmotst%C3%A5nd
Sen väger tubdäck mindre, och det handlar verkligen om roterande vikt, vilket gör att de känns snabbare och snärtigare.
Bra informativt inlägg i tubdebatten. Enda nyttiga inputen i en annars plågsamt händelselös måndag.
Lick my decals off, baby
Re: Vilka däck kör ni med?
Fälgarna/hjulen till tubdäck är lättare. Tubdäck är lättare än ett kantrådsdäck och en slang. Som sagt blir den roterande vikten mindre.
Tubdäck är säkrare, vid punktering rivs de inte av hjulet lika lätt som kantrådsdäck, risken för krasch är därmed mindre.
Så på tävling kör jag definitivt köra med tub, men på träning så kör jag helst med kanttråd.
Tubdäck är säkrare, vid punktering rivs de inte av hjulet lika lätt som kantrådsdäck, risken för krasch är därmed mindre.
Så på tävling kör jag definitivt köra med tub, men på träning så kör jag helst med kanttråd.
Re: Vilka däck kör ni med?
läste typ igår, länk från tubdäckstråden kanske hittar inte nu, att tubdäcks rullmotstånd påverkas av limmet också, då det sker en vis energiförlust av att däcket kan röra sig lite i längsled i förhållande till fälgen. de hade också testsiffror att backa upp detta med. de rekommenderade att använda ett hårt klister, vad nu det betyder. tejp kanske eller blir det ännu värre då?
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128