Vilka däck kör ni med?

Frågor och tips om mek med din cykel.
salta_killen
Posts: 291
Joined: 10 Oct 2012 13:39

Re: Vilka däck kör ni med?

Post by salta_killen » 07 Mar 2013 10:00

Tack för tydliga svar.

User avatar
RZ-1
Posts: 1498
Joined: 27 Jul 2011 01:45
Location: Uppsala

Sv: Vilka däck kör ni med?

Post by RZ-1 » 07 Mar 2013 14:05

Hittade en artikel som berör ämnet: http://m.bikeradar.com/gear/article/bic ... ths-29245/

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Vilka däck kör ni med?

Post by abacaxi » 10 Mar 2013 14:56

tog en sväng till decathlon idag och köpte michelin pro 3 race à 229:- och michelin ultra lightslang à 69:-. återkommer med recension när jag vågar ta av dubbdäcken. man vill ju i det här vädret med cykelbanorna här ute är inte direkt isfria.

Image
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
Kiliam
Posts: 1742
Joined: 15 Mar 2012 22:29
Location: Malmö

Re: Vilka däck kör ni med?

Post by Kiliam » 10 Mar 2013 15:56

abacaxi wrote:tog en sväng till decathlon idag och köpte michelin pro 3 race à 229:- och michelin ultra lightslang à 69:-. återkommer med recension när jag vågar ta av dubbdäcken. man vill ju i det här vädret med cykelbanorna här ute är inte direkt isfria.
Underbart däck för långrundor utan skids eller att ha som framdäck men jag smällde ett på en skid. Till LVG är de super!

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Vilka däck kör ni med?

Post by ravelax » 10 Mar 2013 16:45

Hur mycket vikt sparar man med den slangen? Orkar inte googla.

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Re: Vilka däck kör ni med?

Post by ArvidSvensson » 10 Mar 2013 18:48

ravelax wrote:Hur mycket vikt sparar man med den slangen? Orkar inte googla.
Det beror på vad din nuvarande slang väger :wink:
approx. 75 gram (Presta 40)
approx. 77 gram (Presta 52)
approx. 78 gram (Presta 60)
approx. 81 gram (Presta 80)

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Vilka däck kör ni med?

Post by ravelax » 10 Mar 2013 18:52

ArvidSvensson wrote:
ravelax wrote:Hur mycket vikt sparar man med den slangen? Orkar inte googla.
Det beror på vad din nuvarande slang väger :wink:
approx. 75 gram (Presta 40)
approx. 77 gram (Presta 52)
approx. 78 gram (Presta 60)
approx. 81 gram (Presta 80)
Tack! Känns inte som jätteskillnad då.

User avatar
Håkan
Posts: 1743
Joined: 20 Feb 2008 14:00
Location: Stockholm, Freakshow Hornsberg

Re: Vilka däck kör ni med?

Post by Håkan » 10 Mar 2013 20:27

ravelax wrote:
ArvidSvensson wrote:
ravelax wrote:Hur mycket vikt sparar man med den slangen? Orkar inte googla.
Det beror på vad din nuvarande slang väger :wink:
approx. 75 gram (Presta 40)
approx. 77 gram (Presta 52)
approx. 78 gram (Presta 60)
approx. 81 gram (Presta 80)
Tack! Känns inte som jätteskillnad då.
Den stora skillnaden om man jämför med Continentals slangar är mest att Michelins slangar saknar gängor på ventilen = Mindre risk att pumpen råkar fastna i en gänga när man pumpar.
Jag kör bara med Michelins A1-slangar. Frågar du mig så är de jäkligt bra!
Använd hjälm så slipper du besöka neurokirurgen, ortopeden är trevligare.

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Vilka däck kör ni med?

Post by abacaxi » 10 Mar 2013 21:47

ravelax wrote:Känns inte som jätteskillnad då.
vet inte det jag, continental race som jag annars brukar köra väger 99g och många standardslangar väger en bra bit över 100g. folk betalar ju tusenlappar för att spara sån vikt på sadelstolpen och nu kan man får det x2 i roterande vikt för en tia.

dock har jag kört dem förut och inte märkt någon skillnad i vare sig rull eller hållbarhet, men som nämnt är det också najs att slippa gängor i onödan. donerade iofs en till kukanus på torsdagsrundan i höstas och han pumpade upp den i 35:or och fick punka strax igen så man ska nog inte leka cross med dem. :-)
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
Håkan
Posts: 1743
Joined: 20 Feb 2008 14:00
Location: Stockholm, Freakshow Hornsberg

Re: Vilka däck kör ni med?

Post by Håkan » 10 Mar 2013 22:00

abacaxi wrote:
ravelax wrote:Känns inte som jätteskillnad då.
vet inte det jag, continental race som jag annars brukar köra väger 99g och många standardslangar väger en bra bit över 100g. folk betalar ju tusenlappar för att spara sån vikt på sadelstolpen och nu kan man får det x2 i roterande vikt för en tia.
Jojo. Fast de som sparar några gram på att köpa ny sadelstolpe för några tusenlappar har ju för länge sedan tagit steget över till tubhjul. Och kan inte göra den viktminskningen som du nämner... Men jag förstår vart du vill komma...
Använd hjälm så slipper du besöka neurokirurgen, ortopeden är trevligare.

User avatar
Meker
Posts: 84
Joined: 03 Sep 2011 18:08
Location: Sthlm

Re: Vilka däck kör ni med?

Post by Meker » 10 Mar 2013 23:23

Varför kommer det sig att såpass många fortfarande kör med tuber?
Kanttrådshjulen är så mycket starkare nu så jag köper inte riktigt argumentet att man kan ha ett högre tryck då 8-9 bar borde väl göra jobbet? Är det enbart vikten man vill åt?
Har dock inte provat cyklar på tuber så ska kanske inte snacka förmycket illa om dom men men ;)

User avatar
Kiliam
Posts: 1742
Joined: 15 Mar 2012 22:29
Location: Malmö

Re: Vilka däck kör ni med?

Post by Kiliam » 11 Mar 2013 00:28

Har cyklat på tuber men inte på fixed så kan inte uttala mig om någon skillnad men vad jag har förstått så ska tuberna ha lägre rullmotstånd och väga mindre. Tror också att man får lägre rullmotstånd på lägre lufttryck. Jag kan ha helt fel men så har jag förstått det.

User avatar
Meker
Posts: 84
Joined: 03 Sep 2011 18:08
Location: Sthlm

Re: Vilka däck kör ni med?

Post by Meker » 13 Mar 2013 17:20

Känns ju rimligt då en mindre del av däcket ligger mot vägen :)

Orwar
Posts: 425
Joined: 19 Jun 2009 15:46
Location: Göteborg, 416

Re: Vilka däck kör ni med?

Post by Orwar » 24 Mar 2013 17:05

Nån som har nåt tips på var man kan hitta ett par riktigt ballongiga 650B-däck som inte kostar apa, och som gärna är lite trevligare än Conti Tourride eller något annat junk? Önskar att jag hade handlat när On-One sålde billiga Grand Bois-däck.
Ringklocka, hjälm, reflexer och bromsar.

User avatar
Viggen
Posts: 3188
Joined: 06 Oct 2009 09:26
Location: Jämtlands fjäll
Contact:

Re: Vilka däck kör ni med?

Post by Viggen » 25 Mar 2013 10:05

Du har ju Soma:s B-side och Pacenti Pari-Moto, bägge kan du nog bara få tag på från staterna. Men dollarn är ju låg så :)

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Vilka däck kör ni med?

Post by abacaxi » 25 Mar 2013 10:13

mmm, somas new xpress i 650b finns i terracotta och beige, nu vill jag ha en touringcykel bara för det...
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
Bompet
Posts: 981
Joined: 06 Jul 2009 08:58
Location: Göteborg 414

Re: Vilka däck kör ni med?

Post by Bompet » 25 Mar 2013 12:30

Meker wrote:Varför kommer det sig att såpass många fortfarande kör med tuber?
Kanttrådshjulen är så mycket starkare nu så jag köper inte riktigt argumentet att man kan ha ett högre tryck då 8-9 bar borde väl göra jobbet? Är det enbart vikten man vill åt?
Har dock inte provat cyklar på tuber så ska kanske inte snacka förmycket illa om dom men men ;)
Att köra med tub är som att gå i ett par väl ingådda skor. Svårt att pinpointa exakt vad det är som är skönare. Det bara känns gött.

Mycket av hur lätt ett däck rullar har inte att göra med hur stor kontaktytan mot vägen är, utan är en effekt av hur styv däcksidan är. När du rullar med vikt på ett cykeldäck skapas ett "veck" på däcksidan vid kontaktytan mot vägen. Energiförlusten (rullmotståndet) kommer i huvudsak från att du flyttar "vecket" när du rullar. En styv däcksida betyder mer energiförlust när "vecket" måste flyttas. Då ett kantrådsdäck måste ha en styv däcksida, det är ju den som håller fast däcket, blir också rullmotsåndet högre. Ett tubdäck kan ha (och har) en mycket mjukare däcksida och detta gör att man kan uppnå ett mindre rullmotstånd.

Läs avsnittet om "hysteres"
http://sv.wikipedia.org/wiki/Rullmotst%C3%A5nd



Sen väger tubdäck mindre, och det handlar verkligen om roterande vikt, vilket gör att de känns snabbare och snärtigare.
Image

User avatar
Lars Grov
Posts: 495
Joined: 04 Apr 2011 18:23
Location: Stockholm

Re: Vilka däck kör ni med?

Post by Lars Grov » 25 Mar 2013 16:45

Bompet wrote:
Meker wrote:Varför kommer det sig att såpass många fortfarande kör med tuber?
Kanttrådshjulen är så mycket starkare nu så jag köper inte riktigt argumentet att man kan ha ett högre tryck då 8-9 bar borde väl göra jobbet? Är det enbart vikten man vill åt?
Har dock inte provat cyklar på tuber så ska kanske inte snacka förmycket illa om dom men men ;)
Att köra med tub är som att gå i ett par väl ingådda skor. Svårt att pinpointa exakt vad det är som är skönare. Det bara känns gött.

Mycket av hur lätt ett däck rullar har inte att göra med hur stor kontaktytan mot vägen är, utan är en effekt av hur styv däcksidan är. När du rullar med vikt på ett cykeldäck skapas ett "veck" på däcksidan vid kontaktytan mot vägen. Energiförlusten (rullmotståndet) kommer i huvudsak från att du flyttar "vecket" när du rullar. En styv däcksida betyder mer energiförlust när "vecket" måste flyttas. Då ett kantrådsdäck måste ha en styv däcksida, det är ju den som håller fast däcket, blir också rullmotsåndet högre. Ett tubdäck kan ha (och har) en mycket mjukare däcksida och detta gör att man kan uppnå ett mindre rullmotstånd.

Läs avsnittet om "hysteres"
http://sv.wikipedia.org/wiki/Rullmotst%C3%A5nd

Sen väger tubdäck mindre, och det handlar verkligen om roterande vikt, vilket gör att de känns snabbare och snärtigare.

Bra informativt inlägg i tubdebatten. Enda nyttiga inputen i en annars plågsamt händelselös måndag.
Lick my decals off, baby

User avatar
Otto
Posts: 2416
Joined: 08 Nov 2007 20:05
Location: Göteborg
Contact:

Re: Vilka däck kör ni med?

Post by Otto » 25 Mar 2013 17:12

Fälgarna/hjulen till tubdäck är lättare. Tubdäck är lättare än ett kantrådsdäck och en slang. Som sagt blir den roterande vikten mindre.

Tubdäck är säkrare, vid punktering rivs de inte av hjulet lika lätt som kantrådsdäck, risken för krasch är därmed mindre.

Så på tävling kör jag definitivt köra med tub, men på träning så kör jag helst med kanttråd.

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Vilka däck kör ni med?

Post by abacaxi » 25 Mar 2013 17:52

läste typ igår, länk från tubdäckstråden kanske hittar inte nu, att tubdäcks rullmotstånd påverkas av limmet också, då det sker en vis energiförlust av att däcket kan röra sig lite i längsled i förhållande till fälgen. de hade också testsiffror att backa upp detta med. de rekommenderade att använda ett hårt klister, vad nu det betyder. tejp kanske eller blir det ännu värre då?
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

Post Reply