tips till en bianchi

Frågor och tips om mek med din cykel.
Dennis
Posts: 21
Joined: 25 Apr 2012 00:19
Location: Stockholm, Kungsholmen

tips till en bianchi

Post by Dennis » 06 Aug 2012 18:44

Hej

Jag kom över en bianchi utan hjul och tänkte återställa den till orginal så gott det går och har lite funderingar.

Min första fråga är faktiskt om serienumret, jag hittar nämligen inget?
Jag undrar även vad det kan vara för rör på den, någon som vet?

Jag har ringat in på en av bilderna precis under sadelstolpen där det ser ut att vara ett "P" under lacken, lite svårt att få med på bild men ni borde kunna skymta det.
Vad är detta "P" och betyder det att ramen redan varit omlackad en gång vilket jag finner svårt att tro?

Mitt första projekt blir att hitta ett passande hjulpar till denna cykel, någon som vet vilken modell som satt på den ursprungligen?
Kanske svårt att hitta, men tips på ett passande hjulpar uppskattas!

Image
Image
Image


http://img607.imageshack.us/img607/3074/img6381si.jpg
http://img19.imageshack.us/img19/11/img6382u.jpg
http://img801.imageshack.us/img801/6928/img6380t.jpg
http://img839.imageshack.us/img839/4169/img6378cv.jpg
http://img266.imageshack.us/img266/8435/img6375l.jpg

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: tips till en bianchi

Post by Ronny » 06 Aug 2012 19:01

Funderar ifall ramen är en Pinarello om det är ett P som döljer sig under lacken sen har den en Pinarello graverad styrstam. Vad säger vevlagerhylsan? Fota den.
Мясо это убийство

User avatar
d'epoca
Posts: 344
Joined: 29 Dec 2011 16:48

tips till en bianchi

Post by d'epoca » 06 Aug 2012 21:32

Den där såg lovande ut. Var hittade du den? Många finare Bianchi har serienumret vid sadelklustret. Och om det är en Pinarello så är bara att gratulera.
Yesterday's Technology Today

Dennis
Posts: 21
Joined: 25 Apr 2012 00:19
Location: Stockholm, Kungsholmen

Re: tips till en bianchi

Post by Dennis » 07 Aug 2012 16:38

Hittade den på blocket faktiskt :)

Försökte få av vevarmarna men de sitter som berget, visst är det rätt sida av vevarmsavdragaren jag använder, den som ser ut som en ring?

Men det ser i alla fall ut att vara Miche vevlager vad jag kan se.

Image

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: tips till en bianchi

Post by ravelax » 07 Aug 2012 16:51

Du måste ta bort brickan som ligger i vevarmen där skruven suttit. Borde gå att pilla loss med en platt skruvmejsel. Sedan ska det nog gå att ta av armarna. Använd gärna en ringnyckel istället för en skiftnyckel till avdragaren, så får du bättre grepp och därmed mer kraft.

När du tagit ur brickan ur armen är det också viktigt att du skruvar i avdragaren så långt det går så att den sitter ordentligt, innan du börjar skruva för att trycka av armen.

Dennis
Posts: 21
Joined: 25 Apr 2012 00:19
Location: Stockholm, Kungsholmen

Re: tips till en bianchi

Post by Dennis » 07 Aug 2012 16:58

Jaha så det där är alltså en bricka som ska ut som sitter i vevarmen?
Shit, det kommer nog bli knepigt, den verkar inte ge vika när jag provade med en mejsel :(

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: tips till en bianchi

Post by ravelax » 07 Aug 2012 17:00

Spruta på 5-56 eller liknande och låt verka lite, sen prova igen. Bänd med mejsel innifrån hålet där skruven går i axeln, så att du inte skadar avdragargängan i armen.

User avatar
d'epoca
Posts: 344
Joined: 29 Dec 2011 16:48

Re: tips till en bianchi

Post by d'epoca » 07 Aug 2012 17:04

Dennis wrote:Jaha så det där är alltså en bricka som ska ut som sitter i vevarmen?
Shit, det kommer nog bli knepigt, den verkar inte ge vika när jag provade med en mejsel :(
Nejdå, det där brukar gå lätt. Trixa lite så förstår du hur det funkar.

Jag undrar om det finns någont under lacken på sadelstaget, våtslipa:
Image
Yesterday's Technology Today

Dennis
Posts: 21
Joined: 25 Apr 2012 00:19
Location: Stockholm, Kungsholmen

Re: tips till en bianchi

Post by Dennis » 07 Aug 2012 17:18

Jodå där är något under lacken.
Den ska blästras så det lär komma fram då.
Fast jag förstår ändå inte varför det där är under lacken som om den varit omlackad?
Den ser ju inte ut att ha varit omlackad i övrigt tycker jag.

User avatar
d'epoca
Posts: 344
Joined: 29 Dec 2011 16:48

Re: tips till en bianchi

Post by d'epoca » 07 Aug 2012 17:29

Blästring skapar tydliga porer. Vill du ha en jämnare yta ska du ta färborttagningmedel och slipa.
Yesterday's Technology Today

Dennis
Posts: 21
Joined: 25 Apr 2012 00:19
Location: Stockholm, Kungsholmen

Re: tips till en bianchi

Post by Dennis » 07 Aug 2012 17:31

Aha det låter ju iofs som en bättre idé. Tack för tipset :)

Ingen som har tips på ett passande hjulpar då? Vet inte vad jag ska söka efter på ebay...

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: tips till en bianchi

Post by Ronny » 07 Aug 2012 17:49

Blästring är ingen fara när det gäller yta och porer om det är glasblästrat.
Sandblästring har inte på en ram att göra och kräver betydligt mer och onödigt jobb före lackering.
Fotot här på en ram som var glasblästrad.
Image
Мясо это убийство

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: tips till en bianchi

Post by abacaxi » 07 Aug 2012 17:54

eller låt den va, skitsnygga flagor ju. tänkte du restaurera den ordentligt eller bara pulverlacka in den i det anonyma create-landet? jag menar inte att man inte får lacka om gamla ramar, som vissa brukar hävda, bara att det oftast är väldigt snyggt utan. den patinan får du inte utan flera års misshandel såväl på gatan som i förrådet. :-)
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

Dennis
Posts: 21
Joined: 25 Apr 2012 00:19
Location: Stockholm, Kungsholmen

Re: tips till en bianchi

Post by Dennis » 07 Aug 2012 17:59

Hehe jo den tanken slog mig också. Men sen har den lite rostangrepp också.

Jag tänkte faktiskt försöka restaurera den så gott det går. Lacka den i celeste turkos bianchi färg och på med likadana dekaler som sitter nu :)
Såg att de finns att få tag på på ebay.

Dennis
Posts: 21
Joined: 25 Apr 2012 00:19
Location: Stockholm, Kungsholmen

Re: tips till en bianchi

Post by Dennis » 07 Aug 2012 18:57

Pinarello :)

Image

User avatar
d'epoca
Posts: 344
Joined: 29 Dec 2011 16:48

Re: tips till en bianchi

Post by d'epoca » 07 Aug 2012 19:28

Bingo! Ännu roligare med Pinarello. Du kan ju polera upp bara den ytan och få många att undra över vad du har.
Yesterday's Technology Today

User avatar
d'epoca
Posts: 344
Joined: 29 Dec 2011 16:48

Re: tips till en bianchi

Post by d'epoca » 07 Aug 2012 19:35

Så här:
Image
Yesterday's Technology Today

Dennis
Posts: 21
Joined: 25 Apr 2012 00:19
Location: Stockholm, Kungsholmen

Re: tips till en bianchi

Post by Dennis » 07 Aug 2012 20:17

Nice! Så lär det bli :)

Sjukt att jag inte kan hitta nåt serienummer :(
Sen skulle det vara kul att veta om det är Columbus rör på den.

Dennis
Posts: 21
Joined: 25 Apr 2012 00:19
Location: Stockholm, Kungsholmen

Re: tips till en bianchi

Post by Dennis » 07 Aug 2012 20:56

Jag hittade en bianchi som var väldigt lik min på italienska ebay, förutom att det inte var en pinarello.

Båda har bl a samma bromsar, växlar och "campione del mondo 73-74" stickern.
Till och med hållaren till vattenflaskan har samma design.

På ebay bianchins bakre derailleur står det "Patent-74", på min står det "Patent-73"

Är det rimligt att utifrån detta anta att min är en bianchi anno 1973?

http://www.ebay.it/itm/70s-Bianchi-Camp ... 059wt_1165

User avatar
olebole
Posts: 1952
Joined: 26 Apr 2008 12:56
Location: MALMØ
Contact:

tips till en bianchi

Post by olebole » 07 Aug 2012 21:09

Pinarello är alltså ett märke och inte en bianchimodell... Bra mkt finare/roligare än Bianchi om du frågar mig!
Inspiration
http://prollyisnotprobably.com/2010/08/ ... o-treviso/

Post Reply