Hjälp med styrlagerbyte

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
s
Posts: 78
Joined: 05 May 2009 18:42

Hjälp med styrlagerbyte

Post by s » 30 Jul 2012 10:01

Jag tänkte byta styrlager mellan två av mina cyklar, men har inte alla verktyg som krävs. Därför undrar jag om det finns någon som har dylika verktyg i Stockholmstrakten som man skulle kunna titta förbi med några bärs?

(Eller behöver man egentligen fler verktyg än den mojängen som får bort de två delarna från styrröret inifrån? För hur får man bort den del som sitter på gaffeln?)

User avatar
wastegård
Posts: 874
Joined: 29 Aug 2011 14:53
Location: Stockholm, SOS
Contact:

Re: Hjälp med styrlagerbyte

Post by wastegård » 03 Aug 2012 15:24

s wrote:Jag tänkte byta styrlager mellan två av mina cyklar, men har inte alla verktyg som krävs. Därför undrar jag om det finns någon som har dylika verktyg i Stockholmstrakten som man skulle kunna titta förbi med några bärs?

(Eller behöver man egentligen fler verktyg än den mojängen som får bort de två delarna från styrröret inifrån? För hur får man bort den del som sitter på gaffeln?)
Nu kommer jag bjuda på ett fulmek!
Lagerskålarna i ramen kan du slå ut med ett rör eller skruvmejsel!
Den delen som sitter på gaffelröret slår/klämmer du bort med hjälp av en morakniv.

Sedan slår du tillbaka lagerskålarna med en planka eller dyligt!

Som sagt, extremt fulmek!

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Hjälp med styrlagerbyte

Post by ravelax » 03 Aug 2012 16:16

Jag sitter med ny ram och nytt styrlager, och kopparna vill inte i. Tror att jag kanske behöver brotscha ramen lite, men finns det nåt fulmeksalternativ till detta, typ sandpapper?

Hur bör man placera ramen för att undvika att hamra sönder den när man försöker slå i kopparna? Har inget skruvstäd, bara ett rätt vingligt mekställ från Biltema, då känns golvet med sin tjocka matta stabilare...

Nån som har hemgjord press à la gängstång och brickor att låna ut?

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Hjälp med styrlagerbyte

Post by abacaxi » 03 Aug 2012 21:12

jag har, som sagt, hemgjord press med beprövad funktion. finns i gubbis men kan även levereras till stan lite då och då.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Hjälp med styrlagerbyte

Post by ravelax » 04 Aug 2012 00:10

Hyggligt!

Jag ska försöka fixa det själv, men börjar snart jobba igen och har inte tid att springa i järnaffärer och leta grejer på måfå, så jag hör av mig om/när jag vill låna! :)

Entillandersson
Posts: 168
Joined: 06 Jul 2011 18:51
Location: Stockholm

Re: Hjälp med styrlagerbyte

Post by Entillandersson » 05 Aug 2012 11:42

Gjorde ett fulmek med mina lagerkoppar på beatern.

Gängstav från biltema tillsammans med muttrar och brickor modell större (fyrkantiga bricko). Sen var det bara att börja gänga. Så länge man har koll på att skiten inte drar snett så funkade bra. Har kört med samma styrlager i snart två år och det har ingen tendens att vilja hugga emot.


Så, fulmek?

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Hjälp med styrlagerbyte

Post by abacaxi » 05 Aug 2012 12:44

hehe, exakt som jag kör. biltema ftw.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Hjälp med styrlagerbyte

Post by ravelax » 07 Aug 2012 17:09

Fan, min konstruktion blir bara mer och mer komplicerad för att undvika att den drar snett. Brickor hit, brickor dit, runda, fyrkantiga, spacers av rör och brickor och allt möjligt för att centrera gängstången i styrröret men inget hjälper. Hur fan lyckas alla? :lol:

Jag drar och drar och det blir bara snett, sen fastnar det typ, och då vill jag inte dra mer av rädsla för att sabba både kopp och ram. Jag smörjer in, det gör ingen skillnad.

Samma med crown race förresten. Knackar försiktigt försiktigt runt om med mejsel och gummiklubba, efter ett tag sätter det sig, men bara snett, och sen händer inget, trots att jag smäller på rätt ordentligt på motsatta sidan från där det sitter. Har försökt fila lite där crown race ska sitta, men har väl en för dålig fil för det har inte gjort någon skillnad.

Lagret borde ju passa, det är rätt mått på crown race och allt.

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Hjälp med styrlagerbyte

Post by abacaxi » 07 Aug 2012 17:37

spänn ett varv, kolla hur det drar, lossa en aning och flytta stången mot den höjda sidan, spänn ett varv till, repeat. att stången drar lite åt sidorna är till din fördel då du kan använda det för att justera riktningen. lite läskigt första gången jag gjorde det sen gick det bra. crown racet låter konstigt, det brukar gå att bara knacka lite runt runt.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Hjälp med styrlagerbyte

Post by ravelax » 07 Aug 2012 18:17

Ok, provar det! Ska även prova att lägga kopparna i frysen en stund för att de ska "krympa" lite, många som använder sig av det på lfgss tydligen, med framgång.

Orwar
Posts: 425
Joined: 19 Jun 2009 15:46
Location: Göteborg, 416

Re: Hjälp med styrlagerbyte

Post by Orwar » 07 Aug 2012 20:11

Temperatur är alltid fint att använda sig av. Crown racen brukar jag värma i en kastrull med olja och sen bara slänga på plats.
Ringklocka, hjälm, reflexer och bromsar.

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Hjälp med styrlagerbyte

Post by ravelax » 07 Aug 2012 21:17

Fick i nedre koppen till slut, vete sjutton hur mycket stunden i frysen gjorde men det kan ju ha hjälpt. Skruvade utav bara fan utan att vara lika räddhågsen och sen satt det bra. Crown race fick jag också på plats efter att ha filat lite mer på fästet på gaffeln och använt dammsugarrörstricket. Övre lagerbanan har jag "nästan" fått dit... Funderar på om dammsugarröret kan vara till hjälp där också?

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Hjälp med styrlagerbyte

Post by ravelax » 07 Aug 2012 21:53

Yes jag fixade det, tack för det moraliska stödet! :D Kvällens styrketräningspass klart...

Post Reply