Rost och renoveringsfrågor om en gammal österrikare

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
User avatar
geschwindten
Posts: 234
Joined: 28 Apr 2008 21:51

Rost och renoveringsfrågor om en gammal österrikare

Post by geschwindten » 29 Oct 2008 23:10

Tjenare!
Jag har fått turen att ärva en gammal rostig cykel som är riktigt tjusig.

Den tidigare ägaren är min granne som kommer från Österrike, han tog med sig den när han kom till Sverige för ett bra tag sen. Jag brukar fixa med mina andra cyklar på framsidan av huset ibland och när han går förbi brukar vi snacka cykel. I helgen frågade han mig om inte jag ville överta hans gamla räcer, vi var båda överens om att den behöver luftas! Sagt och gjort - Nu är den min! :P

I skrivande stund har jag tandborstat hela ramen ren, har nu några frågor om rost&renovering. 8)

Lägger upp några bilder, dels för att de säger mer och dels för att visa pärlan:

Image
Märk var växlarna sitter, se spaken vid vevarna. Fräckt.

Image
En "Assmann Special" sadel med teleskopstöd. Bör den smörjas in? isåfall med vad? vanlig skoläderkräm?

Image
På den kromade delen av ramen sitter redan rost fast på stålet under, den sitter där den sitter - sant? eller finns det något att göra åt det?

Image
Styrstam och den olindade delen av styret har angripits av någon slags knottrig rost. Går den att få bort, isåfall hur? Den bruna rosten på flaskhållaren, går den att ta bort med?

Image
Mer rost!

Jag har sökt på frågan "rost" i forumen men inte blivit något klokare av saken. Nu frågar jag er! Går rosten att besegra och med vilka grejer? jag har använt coca-cola och rostlåsningen "rally" som gör att fastrostade skruvar och dyl går att lossa på. Men rosten vill inte försvinna.

För den som undrar tänker jag inte konvertera den här cykeln till fixed men frågan rost kan ju vara bra att behandla!

Cykeln heter f.ö "Sussex" och på dekalen går att läsa "SUSSEX, FüSZL WIEN. V"
Om någon vet mer om saken, skriv! likaså om ramen ser just typisk ut för en särskild tillverkare. Själv har jag ingen aning och det jag googlat på har inte gett resultat. Övriga delar som inte syns är växlar med spak Huret. Fälgarna är tubdäcksfälgar och går inte att tyda vad de är för ena men naven är Gnutti Campagnolo. Det var ju en tjusig gåva!

Tacksam för alla svar!

Avastyle
Posts: 27
Joined: 01 Oct 2008 20:45

Post by Avastyle » 29 Oct 2008 23:33

OUF! Riktigt snygg cykel! Grattis!
Har inte någon stor erfarenhet av cykelrenovering, men Autosol har snyggat till många rostiga delar för mig!

User avatar
Gustav
Posts: 2171
Joined: 07 Dec 2007 16:58
Location: Stockholm

Post by Gustav » 30 Oct 2008 09:28

Autosol! Mer behöver inte sägas.
Supertjusig cykel.

User avatar
christofer
Posts: 72
Joined: 03 Mar 2008 23:02
Location: MALMØ
Contact:

Post by christofer » 30 Oct 2008 11:32

Jävligt stilig cykel Aron!
Det finns en rosa smörja på biltema som heter rostätare, som tar bort rost (uppenbarligen). Jag använde det på en gammal cykel med hyfsat bra resultat. Det kan missfärga lacken lite, så man får använda det försiktigt. På kromade ytor funkar autosol rätt bra.

Lycka till med renoverandet & hoppas man får se dig i Malmö nästa vecka!

/Christofer

hejdå

Post by hejdå » 30 Oct 2008 11:45

Så DET är din österrikiska bekantskap, den var mycket finare än vad jag hade föreställt mig! Sadeln smöjes med minkolja för bästa resultat (har själv smort in en gammel sadel från 40-talet med glimrande resultat). Rosten bekämpas med autosol, rostätare och WD40. Tänk på att mycket kan vara smuts, tvätta cyklen ordentligt med avfettare, biltema har en sprutflaska som heter "cykeltvätt" den har fungerat fint för mig. Tänk även på att akta dig för att använda 556 och wd40 nära lager (penetrerande smöjolja och lager är ingen bra kombo). När du har tvättat och putsat klart på din cykel glöm då inte att återfetta lagr, stolpar och stammar (jag kan köpa phil woods syntetiska fett till dig på TBS om du vill) och olja kedjan duktigt! Toppen hoj det där aron!

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Post by ArvidSvensson » 30 Oct 2008 13:54

SimonBusk wrote:...
Sadeln smöjes med minkolja för bästa resultat...
NEJ!!
Inte minkolja på lädersadlar. Minkolja mjukar upp skinnet och gör det samtidigt svagare i dragriktningen. Har du otur kommer sadeln att bli en banan. Vaxliknande grejjer ska du använda. Blir kalasfint.

alltmojligt
Posts: 353
Joined: 16 Jul 2008 13:34
Location: Stockholm

Post by alltmojligt » 30 Oct 2008 14:07

Bivax eller vanlig skokräm brukar funka bra.

User avatar
surpa
Posts: 139
Joined: 10 Jun 2008 09:27
Location: Åkersberga

Post by surpa » 30 Oct 2008 14:43

Hej.
Tjusig cykel. jag tycker du ska maila Kjell som har en sida om cykelhobby. Han vet det mesta om äldre cyklar.
cykelhobby@telia.com

hejdå

Post by hejdå » 30 Oct 2008 14:59

ArvidSvensson wrote:
SimonBusk wrote:...
Sadeln smöjes med minkolja för bästa resultat...
NEJ!!
Inte minkolja på lädersadlar. Minkolja mjukar upp skinnet och gör det samtidigt svagare i dragriktningen. Har du otur kommer sadeln att bli en banan. Vaxliknande grejjer ska du använda. Blir kalasfint.
oj jävlar, tog jag sönder gammelsadeln där när jag gjorde det förra våren?

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Post by ArvidSvensson » 30 Oct 2008 15:10

SimonBusk wrote:
ArvidSvensson wrote:...bla bla...
oj jävlar, tog jag sönder gammelsadeln där när jag gjorde det förra våren?
Är den fortarande inte en banan är det nog lungt. Jag minkoljade en gammal cool dokumentportfölj en gång och den blev sladdrig och lös. Innan behandlingen kunde jag stoppa ner a4-block i den utan problem, efter behandlingen fanns det liksom ingen mothåll i skinnet längre.

"ianthewelshman" (eller någonting..) på happy kan läder och gör bl.a. urtjusiga styrlindor. Det var han som tipsade mig om att vaxa. Brooks Proof Ride som följer med sadlarna är ett vax. Hetta upp vaxet med en hårtork och pensla på rikligt runt om hela[/] sadeln, även på kanterna av skinnet. Låt undersidan vara helt täckt men polera bort överflödet på ovansidan efter några timmar. Som en bonus blir sadeln vattentät men den klarar inte sprayet från bakhjulet i regn. Tryck upp en plastpåse under sadeln som skydd vid blött underlad.

User avatar
snarkus
Posts: 941
Joined: 06 Apr 2008 10:54
Location: Malmø

Post by snarkus » 30 Oct 2008 15:57

ArvidSvensson wrote:
SimonBusk wrote:...
Sadeln smöjes med minkolja för bästa resultat...
NEJ!!
Inte minkolja på lädersadlar. Minkolja mjukar upp skinnet och gör det samtidigt svagare i dragriktningen. Har du otur kommer sadeln att bli en banan. Vaxliknande grejjer ska du använda. Blir kalasfint.
Är minkolja olja man pressar ur minkar?

User avatar
Mossa
Posts: 201
Joined: 07 Apr 2008 07:39
Location: Uppsala

Post by Mossa » 30 Oct 2008 16:51

snarkus wrote:
ArvidSvensson wrote:
SimonBusk wrote:...
Sadeln smöjes med minkolja för bästa resultat...
NEJ!!
Inte minkolja på lädersadlar. Minkolja mjukar upp skinnet och gör det samtidigt svagare i dragriktningen. Har du otur kommer sadeln att bli en banan. Vaxliknande grejjer ska du använda. Blir kalasfint.
Är minkolja olja man pressar ur minkar?
Visst kommer minkolja från minkar, men jag vet inte exakt hur det går till rent tekniskt - oljan utvinns väl från fett?

sancho
Posts: 378
Joined: 27 May 2008 00:43
Location: Umeå

Post by sancho » 30 Oct 2008 17:48

Fasen va fin cykel du fått tag på.
Kommer nog bli fin den om den får rejält med kärlek.

User avatar
limitedlizard
Posts: 879
Joined: 10 Aug 2008 18:50

Post by limitedlizard » 30 Oct 2008 20:07

Att krom och så blir fint av Autosol kan jag köpa.

Men på de delar som är rostangripna "på riktigt" bör man ju bättringsmåla eller klarlacka för att rosten inte ska komma tillbaka direkt.

pista-primorska
Posts: 340
Joined: 08 Oct 2008 02:59
Location: Sundets blåshål..

Post by pista-primorska » 30 Oct 2008 20:57

David_gbg wrote:Att krom och så blir fint av Autosol kan jag köpa.

Men på de delar som är rostangripna "på riktigt" bör man ju bättringsmåla eller klarlacka för att rosten inte ska komma tillbaka direkt.
innan man målar/lackar, hur får man lättast bort rost som inte går att polera bort, sandpapper eller nån fräsig kemikalie?

sancho
Posts: 378
Joined: 27 May 2008 00:43
Location: Umeå

Post by sancho » 30 Oct 2008 21:01

Jag tycker inte att du ska hålla på och bättrings måla en massa risken finns att man bara fördärvar en fin "patina".

User avatar
geschwindten
Posts: 234
Joined: 28 Apr 2008 21:51

Post by geschwindten » 30 Oct 2008 22:10

Tack ska ni ha för alla peppande komplimanger och information! :P
Nog känner man sig entusiastisk över en sån här cykel men med den här responsens blev den lite större. Det är bra att få spåna lite med andra runtom i landet istället för att sitta funderandes och sedan förbannad över något som är en fröjd!

Nu känner man sig ännu klokare. Rosten som gnagt bort dekalerna på överröret får för charmens och svårighetensskull sitta kvar. Resten av lacken är så snyggt handmålad och det är svårt att toppa.

Sadeln tänkte jag pröva i ursprungsskicket först för att sedan bli smartare av saken hur den blir smord. Smörjer den sen.

Angående oljan Simon, jag sänder dig ett PM!
(hoppas på att träffa hela cykelgänget nere i södern nästa vecka)

Likaså dig Surpa, vi borde ta en repa i helgen när vi bor så nära varann här mitt ute i ingenstans! eller vad säger du? PM kommer. Jag är hemma som du säkert förstår :wink:

User avatar
limitedlizard
Posts: 879
Joined: 10 Aug 2008 18:50

Post by limitedlizard » 30 Oct 2008 22:24

pista-primorska wrote:
David_gbg wrote:Att krom och så blir fint av Autosol kan jag köpa.

Men på de delar som är rostangripna "på riktigt" bör man ju bättringsmåla eller klarlacka för att rosten inte ska komma tillbaka direkt.
innan man målar/lackar, hur får man lättast bort rost som inte går att polera bort, sandpapper eller nån fräsig kemikalie?

Sandpapper, kör du med ngn. kemikalie som enbart tar bort rosten blir det porer kvar där rosten lätt får fäste igen. Jag skulle slipat ner med sandpapper, slipa först med ett grovare papper (120), jobba dig sedan neråt och avsluta med fint våtsslippapper runt 600.

Efter det:

1 - Torka med Ksprit för att bli av med föroreningar från händerna (viktigt annars börjar det rosta igen

2 - Klibbduk, för att bli av med allt slipdam och fibrer från andra trasor. Finns hos lackerare och kostar 10kr. Grymt väl investerade pengar.

3 - Spruta först på en rostskyddsprimer. När den torkat kika efter repor efter sandpappret, finns sådana slipa med finaste pappret och spruta på mer primer. Gör så till ytan är helt slät. Slipar du använder du givetvis klibbduken innan du lägger på nästa lager.

4 - Lack/klarlack

Kanske lite overkill men det blir bra iaf. :)

Post Reply