Lossa frikransen?

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
Lupp
Posts: 31
Joined: 02 Aug 2010 14:28

Lossa frikransen?

Post by Lupp » 18 Jul 2012 14:07

Gents

Kan någon förklara för mig hur jag delar på denna 5-delade frikrans? Jag vill plocka av alla drev för att göra rent och fint.
Den yttersta var gängad och jag trodde att den låste de andra och höll de på plats. Och att när jag väl gängat av den så var det bara att plocka av drev efter drev. Men så var icke fallet, de andra fyra verkar sitta samman och vill inte komma av.

Någon klok som vet råd?

/Erik

Image
Image
Image
Last edited by Lupp on 18 Jul 2012 21:13, edited 1 time in total.

Lupp
Posts: 31
Joined: 02 Aug 2010 14:28

Re: Dela på frikransen?

Post by Lupp » 18 Jul 2012 17:35

Okej. Jag verkar kunna svara mig själv, efter lite undersökande. Det är ingen kassett, utan ett frihjul. Yttersta kransen går att gänga av bara för att man ska komma åt med avdragaren.

Och då kom nästa problem. Frikransen sitter som berget! Alla mina hemmagjorda avdragare har inte funkat, utan snarare skadat spåren något. Det jag behöver är en avdragare med 2 klackar. Och den som verkar finnas och passar till Suntour passar inte.

Någon som vet var jag kan hitta en avdragare till Regina Extra, med två klackar?

/Erik

Lupp
Posts: 31
Joined: 02 Aug 2010 14:28

Re: Dela på frikransen?

Post by Lupp » 18 Jul 2012 17:52

Okej. Har hela svaret nu.

Det som skall passa är verktyget till Shimano Dura-Ace, som heter TL-FW10.
FR2-verktyget till Suntour passar inte, men man kan fila till den lite och därmed få det att passa. Det blir kanske lösningen, om inte jag hittar en verkstad som har rätt hylsa.

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Lossa frikransen?

Post by ravelax » 18 Jul 2012 22:07

När du väl hittat rätt verktyg kan det också krävas att du sätter fast verktyget i ett skruvstycke, och sen håller i hjulet och vrider allt vad du har. Det krävs ofta ordentligt med kraft för att få loss en gammal frikrans, iom. att de är gängade så att de dras åt när man trampar och alltså oftast sitter som berget. Men med rätt verktyg och skruvstycke, och kanske lite 5-56, kommer det att gå bra.

Du kan nog också behöva ta ur axeln ur navet först, ser det ut som (om du inte redan gjort det).

Valdemar
Posts: 24
Joined: 09 May 2013 05:17

Re: Lossa frikransen?

Post by Valdemar » 24 Sep 2014 18:44

Återupplivar den här gamla tråden, då jag hamnat i samma sits. Mitt Shimano 600-frihjul är i risigt skick och måste ersättas. Någon som känner till en cykelverkstad i Stockholm som har Dura Ace/Regina-verktyget med två klackar?

User avatar
Naugas
Posts: 915
Joined: 31 May 2010 08:40
Location: Kiruna

Re: Lossa frikransen?

Post by Naugas » 28 Sep 2014 10:56

Det är enkelt att få bort ett frihjul som ska bytas. Skruva bort justeringen/låsningen för frihjulsmekanismen - knacka bort med ett dorn/gammal skruvmejsel _medsols_ och ta isär frihjulet. Sen kan du använda ett skruvstycke eller stor rörtång och skruva lös delen som sitter fastgängad.


edit: kommentar till originalfrågan - man tar aldrig bort ett frihjul bara för att göra rent, man tar enbart bort det för att byta till ett annat frihjul. Gör rent det där det sitter på hjulet.

Valdemar
Posts: 24
Joined: 09 May 2013 05:17

Re: Lossa frikransen?

Post by Valdemar » 29 Sep 2014 18:55

Aha! Ungefär som finns beskrivet i denna länk?
http://www.parktool.com/blog/repair-hel ... ve-removal
Ja, det verkar ju vara en enklare lösning, med tanke på att frihjulet ändå ska kasseras. Återkommer med bilder när jag lyckats/misslyckats. Tack för hjälpen!

Valdemar
Posts: 24
Joined: 09 May 2013 05:17

Re: Lossa frikransen?

Post by Valdemar » 02 Jan 2015 22:49

Destruktiv borttagning enligt beskrivning och länk fungerade utmärkt, efter en god samling svordomar. Sedan upptäckte jag tyvärr att hjulaxeln var av, och att jag i månader cyklat med snabbkopplingsspettet som livförsäkring. Men det har ju funkat bra, så jag kör vidare så länge.

User avatar
russ_meyer
Posts: 1755
Joined: 11 Dec 2011 15:41
Location: Västra Frölunda

Lossa frikransen?

Post by russ_meyer » 10 Jan 2015 06:32

^ du skojar väl om axeln, du har bytt den egentligen va?

Image

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Lossa frikransen?

Post by Ronny » 10 Jan 2015 18:23

Det går enkelt att ta bort en frikrans som fastnat med vinkelslip så man spräcker den utan att gängorna på navet tar skada.
Мясо это убийство

User avatar
Naugas
Posts: 915
Joined: 31 May 2010 08:40
Location: Kiruna

Re: Lossa frikransen?

Post by Naugas » 19 Jan 2015 19:56

Valdemar wrote:Destruktiv borttagning enligt beskrivning och länk fungerade utmärkt, efter en god samling svordomar. Sedan upptäckte jag tyvärr att hjulaxeln var av, och att jag i månader cyklat med snabbkopplingsspettet som livförsäkring. Men det har ju funkat bra, så jag kör vidare så länge.
Har också upptäckt en gång att jag cyklat med avbruten axel ett bra tag, och bestämde mig efter det att undvika frikransnav så långt det bara går. Hittills har jag lyckats undvika dem helt... Men byt axel för f-n!

robertr81
Posts: 244
Joined: 12 Apr 2012 19:13

Re: Lossa frikransen?

Post by robertr81 » 24 Jan 2015 11:29

Jag drog fast 4 ordentliga skruv i ett trägolv som jag fixerade frikransen i för att få isär. Demonterade jag allt, gjorde rent, smörjde och satte ihop igen. :)

Image

Valdemar
Posts: 24
Joined: 09 May 2013 05:17

Re: Lossa frikransen?

Post by Valdemar » 24 Jan 2015 11:33

Naugas wrote:
Valdemar wrote:Destruktiv borttagning enligt beskrivning och länk fungerade utmärkt, efter en god samling svordomar. Sedan upptäckte jag tyvärr att hjulaxeln var av, och att jag i månader cyklat med snabbkopplingsspettet som livförsäkring. Men det har ju funkat bra, så jag kör vidare så länge.
Har också upptäckt en gång att jag cyklat med avbruten axel ett bra tag, och bestämde mig efter det att undvika frikransnav så långt det bara går. Hittills har jag lyckats undvika dem helt... Men byt axel för f-n!
Axeln ska bytas innan cykeln åter tas i bruk, vilket inte lär hända än på några månader. Jag lovar.

Post Reply