Lossa frikransen?
Lossa frikransen?
Gents
Kan någon förklara för mig hur jag delar på denna 5-delade frikrans? Jag vill plocka av alla drev för att göra rent och fint.
Den yttersta var gängad och jag trodde att den låste de andra och höll de på plats. Och att när jag väl gängat av den så var det bara att plocka av drev efter drev. Men så var icke fallet, de andra fyra verkar sitta samman och vill inte komma av.
Någon klok som vet råd?
/Erik
Kan någon förklara för mig hur jag delar på denna 5-delade frikrans? Jag vill plocka av alla drev för att göra rent och fint.
Den yttersta var gängad och jag trodde att den låste de andra och höll de på plats. Och att när jag väl gängat av den så var det bara att plocka av drev efter drev. Men så var icke fallet, de andra fyra verkar sitta samman och vill inte komma av.
Någon klok som vet råd?
/Erik
Last edited by Lupp on 18 Jul 2012 21:13, edited 1 time in total.
Re: Dela på frikransen?
Okej. Jag verkar kunna svara mig själv, efter lite undersökande. Det är ingen kassett, utan ett frihjul. Yttersta kransen går att gänga av bara för att man ska komma åt med avdragaren.
Och då kom nästa problem. Frikransen sitter som berget! Alla mina hemmagjorda avdragare har inte funkat, utan snarare skadat spåren något. Det jag behöver är en avdragare med 2 klackar. Och den som verkar finnas och passar till Suntour passar inte.
Någon som vet var jag kan hitta en avdragare till Regina Extra, med två klackar?
/Erik
Och då kom nästa problem. Frikransen sitter som berget! Alla mina hemmagjorda avdragare har inte funkat, utan snarare skadat spåren något. Det jag behöver är en avdragare med 2 klackar. Och den som verkar finnas och passar till Suntour passar inte.
Någon som vet var jag kan hitta en avdragare till Regina Extra, med två klackar?
/Erik
Re: Dela på frikransen?
Okej. Har hela svaret nu.
Det som skall passa är verktyget till Shimano Dura-Ace, som heter TL-FW10.
FR2-verktyget till Suntour passar inte, men man kan fila till den lite och därmed få det att passa. Det blir kanske lösningen, om inte jag hittar en verkstad som har rätt hylsa.
Det som skall passa är verktyget till Shimano Dura-Ace, som heter TL-FW10.
FR2-verktyget till Suntour passar inte, men man kan fila till den lite och därmed få det att passa. Det blir kanske lösningen, om inte jag hittar en verkstad som har rätt hylsa.
Re: Lossa frikransen?
När du väl hittat rätt verktyg kan det också krävas att du sätter fast verktyget i ett skruvstycke, och sen håller i hjulet och vrider allt vad du har. Det krävs ofta ordentligt med kraft för att få loss en gammal frikrans, iom. att de är gängade så att de dras åt när man trampar och alltså oftast sitter som berget. Men med rätt verktyg och skruvstycke, och kanske lite 5-56, kommer det att gå bra.
Du kan nog också behöva ta ur axeln ur navet först, ser det ut som (om du inte redan gjort det).
Du kan nog också behöva ta ur axeln ur navet först, ser det ut som (om du inte redan gjort det).
Re: Lossa frikransen?
Återupplivar den här gamla tråden, då jag hamnat i samma sits. Mitt Shimano 600-frihjul är i risigt skick och måste ersättas. Någon som känner till en cykelverkstad i Stockholm som har Dura Ace/Regina-verktyget med två klackar?
Re: Lossa frikransen?
Det är enkelt att få bort ett frihjul som ska bytas. Skruva bort justeringen/låsningen för frihjulsmekanismen - knacka bort med ett dorn/gammal skruvmejsel _medsols_ och ta isär frihjulet. Sen kan du använda ett skruvstycke eller stor rörtång och skruva lös delen som sitter fastgängad.
edit: kommentar till originalfrågan - man tar aldrig bort ett frihjul bara för att göra rent, man tar enbart bort det för att byta till ett annat frihjul. Gör rent det där det sitter på hjulet.
edit: kommentar till originalfrågan - man tar aldrig bort ett frihjul bara för att göra rent, man tar enbart bort det för att byta till ett annat frihjul. Gör rent det där det sitter på hjulet.
Re: Lossa frikransen?
Aha! Ungefär som finns beskrivet i denna länk?
http://www.parktool.com/blog/repair-hel ... ve-removal
Ja, det verkar ju vara en enklare lösning, med tanke på att frihjulet ändå ska kasseras. Återkommer med bilder när jag lyckats/misslyckats. Tack för hjälpen!
http://www.parktool.com/blog/repair-hel ... ve-removal
Ja, det verkar ju vara en enklare lösning, med tanke på att frihjulet ändå ska kasseras. Återkommer med bilder när jag lyckats/misslyckats. Tack för hjälpen!
Re: Lossa frikransen?
Destruktiv borttagning enligt beskrivning och länk fungerade utmärkt, efter en god samling svordomar. Sedan upptäckte jag tyvärr att hjulaxeln var av, och att jag i månader cyklat med snabbkopplingsspettet som livförsäkring. Men det har ju funkat bra, så jag kör vidare så länge.
- russ_meyer
- Posts: 1755
- Joined: 11 Dec 2011 15:41
- Location: Västra Frölunda
Lossa frikransen?
^ du skojar väl om axeln, du har bytt den egentligen va?
Re: Lossa frikransen?
Det går enkelt att ta bort en frikrans som fastnat med vinkelslip så man spräcker den utan att gängorna på navet tar skada.
Мясо это убийство
Re: Lossa frikransen?
Har också upptäckt en gång att jag cyklat med avbruten axel ett bra tag, och bestämde mig efter det att undvika frikransnav så långt det bara går. Hittills har jag lyckats undvika dem helt... Men byt axel för f-n!Valdemar wrote:Destruktiv borttagning enligt beskrivning och länk fungerade utmärkt, efter en god samling svordomar. Sedan upptäckte jag tyvärr att hjulaxeln var av, och att jag i månader cyklat med snabbkopplingsspettet som livförsäkring. Men det har ju funkat bra, så jag kör vidare så länge.
Re: Lossa frikransen?
Jag drog fast 4 ordentliga skruv i ett trägolv som jag fixerade frikransen i för att få isär. Demonterade jag allt, gjorde rent, smörjde och satte ihop igen.
Re: Lossa frikransen?
Axeln ska bytas innan cykeln åter tas i bruk, vilket inte lär hända än på några månader. Jag lovar.Naugas wrote:Har också upptäckt en gång att jag cyklat med avbruten axel ett bra tag, och bestämde mig efter det att undvika frikransnav så långt det bara går. Hittills har jag lyckats undvika dem helt... Men byt axel för f-n!Valdemar wrote:Destruktiv borttagning enligt beskrivning och länk fungerade utmärkt, efter en god samling svordomar. Sedan upptäckte jag tyvärr att hjulaxeln var av, och att jag i månader cyklat med snabbkopplingsspettet som livförsäkring. Men det har ju funkat bra, så jag kör vidare så länge.