Hur mycket måste sadelstolpe sticka ned?

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
hummelman
Posts: 4
Joined: 14 Jul 2012 12:11

Hur mycket måste sadelstolpe sticka ned?

Post by hummelman » 14 Jul 2012 12:18

Jag har en 18 cm kort sadelstolpe på min 80-tals Basso. Jag vill ha upp sadeln så högt som möjligt. Min fråga är; hur många cm måste stolpen ner i röret på ramet för att det inte ska vara farligt (dvs att stolpen plötsligt ramlar av och jag med den).

ps. Ja, jag letar efter en längre stolpe, bredd 26 mm.

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Hur mycket måste sadelstolpe sticka ned?

Post by abacaxi » 14 Jul 2012 12:35

Finns det inte en linje? På mina jag har här är det ca 6-7 cm till den. Jag skulle säga att det beror lite på stolpen och på ramen, båda kan ju sannolikt gå sönder om det är för kort men är båda i tjockt och stadigt gods och klämskåran inte för djup skulle jag inte tveka att gå förbi stopplinjen med upp till ett par cm. Faktum är att det gör jag också på en cykel och det har funkat i flera år, ta i trä. På en annan går jag förbi med 3-4mm och det känns 100% lugnt. Det märks att ramstorlekar har ändrats genom åren, gamla sadelstolpar är ju gjorda för att man ska ha ett sadelrör på 63, nu är till och med en xl typ 56.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

Koyo
Posts: 829
Joined: 23 Oct 2011 19:50
Location: Sthlm

Re: Hur mycket måste sadelstolpe sticka ned?

Post by Koyo » 14 Jul 2012 12:54

Som sagt, det brukar finnas en minimum insertion-markering på stolpen. Sedan är det ju så med att en stolpe som sticker upp en ganska kort bit ur sadelröret utövar mindre kraft på röret än en lång stolpe, hävstångseffekten liksom. Nu ska du ju ha en lång stolpe så jag skulle vara lite extra försiktig med att sätta den för långt upp, har sett en och annan ram där sadelröret spruckit nära klämman för att stolpen bara var nedtryckt någon centimeter.

hummelman
Posts: 4
Joined: 14 Jul 2012 12:11

Re: Hur mycket måste sadelstolpe sticka ned?

Post by hummelman » 14 Jul 2012 13:20

Tack bägge! Jag hade kikat efter ett tydligt streck, utan att hitta något. Men nu när jag tittar lite mer noga så ser jag små vågformade markeringar och resterna av de ingraverade bokstäverna "Limit" :)

Problemet med för kort stolpe kvartstår dock fortfarande...

User avatar
d'epoca
Posts: 344
Joined: 29 Dec 2011 16:48

Re: Hur mycket måste sadelstolpe sticka ned?

Post by d'epoca » 14 Jul 2012 16:16

Med logik och hållfasthet i åtanke så ska stolpen passera övre ramrör och gärna hela muffen om den är normalstor.
Yesterday's Technology Today

kukanus
Posts: 344
Joined: 01 May 2011 06:59
Location: Södermalm, Stockholm

Re: Hur mycket måste sadelstolpe sticka ned?

Post by kukanus » 29 Jul 2012 13:08

hummelman wrote:
Problemet med för kort stolpe kvartstår dock fortfarande...

Kanske inte världens snyggaste men typ alla storlekar finns tillgängliga:

http://www.ebay.co.uk/itm/Long-System-E ... 500wt_1054

Post Reply