"rosta" cykel? (vill ha min hoj rostfärgad)

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
User avatar
JacobSvenberg
Posts: 36
Joined: 22 Apr 2012 14:17
Location: Malmö

"rosta" cykel? (vill ha min hoj rostfärgad)

Post by JacobSvenberg » 11 Jul 2012 19:21

Hejhej, är trött på färgen på min Crescent världsmästare och har tänkt att slipa ner all lack och seda låta den rosta, tycker verkligen rost är skitsnyggt och diskret.

Men, räcker det med att bara slipa ner lacken eller ska man behandla eller efterbehandla på något vis så man får så snygg och jämn rost som möjligt?
Har läst lite här om det men har glömt var jag hittade det.

User avatar
bizzarro
Posts: 188
Joined: 08 Mar 2011 21:55
Location: Malmö

Re: "rosta" cykel? (vill ha min hoj rostfärgad)

Post by bizzarro » 11 Jul 2012 20:34

slipa och spruta salt vatten på den så lär den rosta.

User avatar
JacobSvenberg
Posts: 36
Joined: 22 Apr 2012 14:17
Location: Malmö

Re: "rosta" cykel? (vill ha min hoj rostfärgad)

Post by JacobSvenberg » 11 Jul 2012 21:50

Precis vad jag har tänkt men ska man inte efterbehandla? Tänker att när den är så pass rostig som jag vill ha den så kan man kanske stoppa oxideringen genom att klarlacka?
Det är väll inge bra att låta den rosta helt okontrollerat, känns som att den kommer förstöras likt de gamla rostiga grejjer med hål i man ibland ser.

User avatar
d'epoca
Posts: 344
Joined: 29 Dec 2011 16:48

"rosta" cykel? (vill ha min hoj rostfärgad)

Post by d'epoca » 11 Jul 2012 22:21

Detta går nog att göra mycket kontrollerat. Blästra och fetta sedan in gängor och rostskyddsbehandla invändigt, därefter på med saltvatten och låt ramen stå ute. När du är nöjd är det bara att tvätta och lacka. Har sett andra som gjort detta med gott resultat. Någon vaxade istället för lackning. Därefter polering.
Yesterday's Technology Today

K-dregg
Posts: 740
Joined: 16 Aug 2009 12:27

Re: "rosta" cykel? (vill ha min hoj rostfärgad)

Post by K-dregg » 12 Jul 2012 09:17

Jag tycker att ättiks sprit och vatten funkar lite bättre bättre än salt.. Jag brukar använda en blomflaska och spruta på lite mellan varven under typ 24 timmar - skölj bort ättikan med vatten och sen på med olja eller fett..

Post Reply