Hur funkar kedjor? Hjälp.

Frågor och tips om mek med din cykel.
User avatar
Otto
Posts: 2416
Joined: 08 Nov 2007 20:05
Location: Göteborg
Contact:

Re: Hur funkar kedjor? Hjälp.

Post by Otto » 10 Jul 2012 06:55

abacaxi wrote:Hur fan autocorrectade den/jag så, jag skulle försås skriva C0G, som betyder kugge men används synonymt med drev på engelska, därav min misstanke att svenskan kommer gå samma väg. Sorry. drev wtf?

En gris blir aldrig en ko men börjar man kalla den för det så heter den det sen. det är så det funkar även rent formellt. Språknämnden sitter och läser dagstidningarna och frågar folk på gatan vad de tycker, sen släpper de rekommendationer. Om folk på gatan säger kugg och dn skriver kugg, ja då heter det så. Det finns gott om ord och formuleringar på svenska som började som missuppfattningar men nu är en del av språket.
Du misstänker att svenskan kommer att göra samma resa? Vill du att det skall bli rörigt, för du verkar ju stå i främsta ledet för att det skall bli så?
Det är oftast folk som inte har koll på engelskan som säger och skriver fel på c0g (dvs. kugge) när det menar drev (eng. sprocket).
Sen är det väldigt stor skillnad på nyord och missuppfattningar/felsägningar när man pratar om levande språk.

Edit: Märkte nu också att det inte går att skriva the C-word. Bra jobbat! För ett bättre språkbruk!

User avatar
RZ-1
Posts: 1498
Joined: 27 Jul 2011 01:45
Location: Uppsala

Re: Hur funkar kedjor? Hjälp.

Post by RZ-1 » 10 Jul 2012 08:42


abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Hur funkar kedjor? Hjälp.

Post by abacaxi » 10 Jul 2012 09:03

Otto wrote:Du misstänker att svenskan kommer att göra samma resa? Vill du att det skall bli rörigt, för du verkar ju stå i främsta ledet för att det skall bli så?
nej, jag säger aldrig kugge själv och sällan c0g heller. och jag "vill" inte att folk ska det heller. jag tycker bara att man ska använda de ord som folk förstår vad de betyder, till slut låter de ju inte fel ens i oss språknördars öron. det är bra tycker jag. det franska sättet att förhålla sig till vad språket är tycker jag är rätt arrogant.

när det gäller låneord gillar jag att ta dem rakt av och använda svensk stavning, typ tejp, skejt och fogsvans. kanske vi ska börja använda kogg? :-)
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
svennelainen
Posts: 890
Joined: 28 Aug 2008 08:13
Contact:

Re: Hur funkar kedjor? Hjälp.

Post by svennelainen » 10 Jul 2012 09:08

RZ-1 wrote:
Tänkte på EXAKT samma sak. :)

Ni kan säga vad fan ni vill, men det kommer i all framtid heta KEDJEHJUL och bara för att det sitter på en cykel så är det okej med drev men sen är det minsann stopp. Ett drev har tänder, kanske kugg. Men fan inget annat.
Alla andra hittepåord är svenskifierad utrikiska, eller än värre - svenskifierad utrikisk slang. Klinga? Ge er nu, det är ingen cirkelsåg du cyklar runt på.

Och att man inte längre kan skriva c.o.g på forumet är en välsignelse!

User avatar
Gustav
Posts: 2171
Joined: 07 Dec 2007 16:58
Location: Stockholm

Sv: Hur funkar kedjor? Hjälp.

Post by Gustav » 10 Jul 2012 09:11

Image
Image

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Hur funkar kedjor? Hjälp.

Post by abacaxi » 10 Jul 2012 09:46

jag anser inte att c0g är slang på engelska. tillräckligt många säger så och i tillräckligt officiella sammanhang för att det faktiskt ska heta så. och när det nu är etablerat kommer det säkert lånas in, antingen översatt eller försvenskat. kogg var såklart något av ett skämt men bättre än kugge tycker jag, och framför allt bättre än c0g på svenska.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
Otto
Posts: 2416
Joined: 08 Nov 2007 20:05
Location: Göteborg
Contact:

Re: Hur funkar kedjor? Hjälp.

Post by Otto » 10 Jul 2012 12:33

abacaxi wrote:jag anser inte att cög är slang på engelska. tillräckligt många säger så och i tillräckligt officiella sammanhang för att det faktiskt ska heta så. och när det nu är etablerat kommer det säkert lånas in, antingen översatt eller försvenskat. kogg var såklart något av ett skämt men bättre än kugge tycker jag, och framför allt bättre än drev på svenska.
Nä, det kanske för att för att det inte är slang för nått. Det betyder kugge/tand på ett drev. Sen att folk, möjligtvis i all välmening, skriver och säger fel gör att folk som inte har koll tror att det heter så. Så när du pratar om officiella sammanhang, vad menar du då? Olika forum på internet eller ebay?

Man kan dra parallellen till muffen på ramen. En ram har flera muffar men en muff är inte en ram. Ett drev är uppbyggt av flera kuggar/tänder likadant som en ram är uppbyggt av flera muffar.

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Hur funkar kedjor? Hjälp.

Post by abacaxi » 10 Jul 2012 13:06

jo det är slang för drev, men tillräckligt vanligt nu för att jag inte ska tycka det är slang längre.

officiella sammanhang typ butiker som säljer track cögs och cykeltidskrifter som skriver om dem. vad vill du ha, en ordbok? de ligger av naturliga skäl en aning efter.

självklart behöver du inte förklara vad cög betyder, men tack ändå. :-)

EDIT: en snabb googling visar att såväl surly som amazon, wiggle, planet-x och velosolo säljer track cögs.
Last edited by abacaxi on 10 Jul 2012 13:13, edited 1 time in total.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
Otto
Posts: 2416
Joined: 08 Nov 2007 20:05
Location: Göteborg
Contact:

Re: Hur funkar kedjor? Hjälp.

Post by Otto » 10 Jul 2012 13:10

abacaxi wrote:officiella sammanhang typ butiker som säljer track cögs och cykeltidskrifter som skriver om dem. vad vill du ha, en ordbok? de ligger av naturliga skäl en aning efter.
Nä, vad jag skulle vilja ha är de affärer och tidningar som skriver så.

Sen är det ju av naturliga skäl självklart att ordet inte kommer att stå som drev i en ordbok eftersom i en ordbok så står orden under dess rätta betydelser och inte vad några lekmän skriver på internet.

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Hur funkar kedjor? Hjälp.

Post by abacaxi » 10 Jul 2012 13:15

too slow. se edit ovan: en snabb googling visar att såväl surly som amazon, wiggle, planet-x och velosolo säljer track cögs.

EDIT: orkar inte googla tidningar hur länge som helst men singletrack magazine är en som dyker upp.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
klasolsson
Posts: 3107
Joined: 09 Jul 2008 06:09
Location: Stockholm

Re: Hur funkar kedjor? Hjälp.

Post by klasolsson » 10 Jul 2012 14:18

drev drev drev drev drev drev drev

haha, underbart!! :lol:

User avatar
Otto
Posts: 2416
Joined: 08 Nov 2007 20:05
Location: Göteborg
Contact:

Re: Hur funkar kedjor? Hjälp.

Post by Otto » 10 Jul 2012 20:28

Fast det känns som diskussionen börjar bli irrelevant.
Vi bor i Sverige så vi kan ju använda svenska vedertagna termer för de saker som hör cykel till slanguttryck man snacka med vännerna.

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Hur funkar kedjor? Hjälp.

Post by ravelax » 10 Jul 2012 20:35

Wow, snacka om att göra en höna av en fjäder. :lol:

Jag ska aldrig mer i hela mitt liv skriva kugge/kuggar när jag menar de där bak (sprockets). Kom någon fram till vad det faktiskt heter på svenska? Kedjehjul är ju fram men även bak?

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Hur funkar kedjor? Hjälp.

Post by abacaxi » 10 Jul 2012 20:54

Vad är det för fel på drev? Kugghjul är ju ett fint ord annars, som jag visserligen aldrig hört i samband med kedjedrift men som väl inte kan vara fel för det är ju vad det är? Om man nu tycker att rätt är viktigare än att rata så folk förstår. :-)
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Hur funkar kedjor? Hjälp.

Post by ravelax » 10 Jul 2012 21:49

Kugge var ju uppenbarligen tokfel, och det är det ju även på engelska. Definitionen är väl att ett kugghjul är något som kuggar i ett annat kugghjul vilket ett cykeldrev faktiskt inte gör.

Mr Vintage
Posts: 641
Joined: 12 Dec 2009 17:03
Location: Halmstad

Re: Hur funkar kedjor? Hjälp.

Post by Mr Vintage » 10 Jul 2012 23:06

Vad då O.t.

Sen när vi ändå är på gång så heter det inte korgar...
Utan clips och remmar..

Kollade i en cresent reservdelskatalog i min ensamhet på ..
Och där benämner credent själva dessa som både clips samt tåstöd och tåstödsremmar...
Märkligt..

Mvh mr vintage

Nåväl , hur lång är en kedja och vilken utväxlig är optimalt för en onsdagsrunda...

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Hur funkar kedjor? Hjälp.

Post by abacaxi » 10 Jul 2012 23:08

Vanligen ja, men inte definitionsmässigt, och enligt saol är ett drev ett drivande kugghjul.

Clips låter ju jävligt svenskt. Skönt med språklig stringens. :-)
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Hur funkar kedjor? Hjälp.

Post by ravelax » 11 Jul 2012 00:32

Grymt! Då har vi frågan utredd. Det heter drev och ett drev är ett kugghjul.

När det kommer till clips föredrar jag ordet tåstöd. Korgarna i pedalsammanhang är väl plåtbiten som liksom går runt pedalens mitt, den man skruvar fast tåstöden i?

User avatar
Gustav
Posts: 2171
Joined: 07 Dec 2007 16:58
Location: Stockholm

Sv: Hur funkar kedjor? Hjälp.

Post by Gustav » 11 Jul 2012 00:43

Remstöd borde det ju heta i så fall, hallå! Möjligen stålhätta men det går inte an på mina Cinelli-remstödclipskorgar - de är ju tillverkade av en lättmetallslegering.

Korgen fäster man med fördel framför styret.
Image

Post Reply