bromswire genom styrröret

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

bromswire genom styrröret

Post by abacaxi » 06 Jul 2012 13:25

tänkte sätta frambroms på min freestylefixie och då dra bromswiren genom styrröret för barspinnabilitet och renlighet. jag har toppbult med hål i så ner genom stammen kommer jag, och ut där nere också förstås, men sen är det klurigare eftersom jag har vanlig caliperbroms och det blir en jävla väg för wiren att snirkla tillbaka upp till fästet. med v-broms till exempel är det ju mycket närmare. plus att jag måste hitta en broms som är tillräckligt liten för att smita förbi underröret vid snurr. vete fan om det ens är görbart, kanske om wiren går in nedtill. nån som testat och kommit på något smart? eller ska jag vänta på att någon svarar på min köpesannons för en trickgaffel med canti eller bmx-fästen? ;-)
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

toothkillah
Posts: 18
Joined: 20 Sep 2011 15:18
Location: Göteborg

Re: bromswire genom styrröret

Post by toothkillah » 06 Jul 2012 19:27

Jag löste det såhär på prov.

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: bromswire genom styrröret

Post by abacaxi » 06 Jul 2012 19:49

Syggt, typ så jag tänkte med att wiren skulle gå in nertill. Bromsen jag tänkte ha går inte att vända på tror jag. Går de flesta det eller har du fulmeckat?
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

toothkillah
Posts: 18
Joined: 20 Sep 2011 15:18
Location: Göteborg

Re: bromswire genom styrröret

Post by toothkillah » 06 Jul 2012 22:25

Jag tog helt enkelt bort den ihåliga justeringsskruven. Bromsen blev då nästan 2cm "lägre" och det blev då fritt fram för barspins. Lite pilligt att få rätt längd på wiren men jag tog hjälp av tjejen som nöp ihop bromsen lagom mycket när jag drog åt wirestoppnippeln.

User avatar
russ_meyer
Posts: 1755
Joined: 11 Dec 2011 15:41
Location: Västra Frölunda

Re: bromswire genom styrröret

Post by russ_meyer » 08 Jul 2012 14:35

Jag vet inte om det skulle hjälpa, men jag har en bakbroms från en mixte liggande, där vajern ska komma underifrån så den bygger nästan inget uppåt. Bulten är ganska lång så det borde gå att ha den fram också, med en lite längre ihålig mutter. Om du vill får du köpa den billigt. PM:a vid intresse som det heter.

User avatar
d'epoca
Posts: 344
Joined: 29 Dec 2011 16:48

bromswire genom styrröret

Post by d'epoca » 08 Jul 2012 17:14

Kul idé.
Snyggast vore att bygga ett bmx-fäste på insidan av nedre styrlagret. Och sedan montera mixte-bromsen på baksidan av gaffeln.
Yesterday's Technology Today

User avatar
d'epoca
Posts: 344
Joined: 29 Dec 2011 16:48

bromswire genom styrröret

Post by d'epoca » 08 Jul 2012 17:31

Det verkar finnas något som kallas "internal detangler", vilket låter intressant.
Ska väl också sägas att jag vet inte ett jota om BMX.
Yesterday's Technology Today

Post Reply