eBay-sniper

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
User avatar
Bubblan
Posts: 1797
Joined: 10 Dec 2007 19:23
Location: sthlm.
Contact:

eBay-sniper

Post by Bubblan » 27 Oct 2008 16:38

Tjena,

Nu vänder jag mig till er rutinerade eBay-rävar. Hur fungerar en eBay-sniper? Kanske en riktigt dum fråga.

Jag fattar konceptet med en sniper att den går in och lägger ditt bud precis i sista sekunden, så långt är jag med. Men, låt säga att jag skrivit in 500 buckaneros i min sniper, när det sen nalkas ett avslut på auktionen, går snipern in och lägger mina 500 buckar rakt av, även om det skulle vara så att det inte finns något bud högre än $100? Jag tror ni förstår vad jag menar och jag förstår att man inte ska skriva in ett bud som man inte är beredd att betala, men det suger ju ändå lite i penningpungen om det skulle vara så att jag vinner auktionen genom att det visar sig att jag lägger ett bud som är $400 högre än det näst högsta budet.

Slarvade jag bort er i mitt dravvel nu?
Cogs 'n Kegs

User avatar
Mossa
Posts: 201
Joined: 07 Apr 2008 07:39
Location: Uppsala

Post by Mossa » 27 Oct 2008 17:31

Jag vet inte hur det funkar med specifikt Ebay och denna krypskytt, men generellt fungerar onlinebudgivningar så att du lägger ett såkallat maxbud. Om du har högst maxbud hamnar du ett budsteg över det näst högsta maxbudet.

Exempel:
Budgivare A har maxbud 100 kr. Budgivare B har maxbud 200 kr. Aktuellt bud kommer då att vara 110 kr från budgivare B (förutsatt att budstegen är 10 kr på den nivån). Kommer du in och lägger ett maxbud på 500 kr i samma auktion stiger aktuellt bud till 210 kr från dig.

User avatar
Bubblan
Posts: 1797
Joined: 10 Dec 2007 19:23
Location: sthlm.
Contact:

Post by Bubblan » 27 Oct 2008 17:46

Mossa wrote:Jag vet inte hur det funkar med specifikt Ebay och denna krypskytt, men generellt fungerar onlinebudgivningar så att du lägger ett såkallat maxbud. Om du har högst maxbud hamnar du ett budsteg över det näst högsta maxbudet.

Exempel:
Budgivare A har maxbud 100 kr. Budgivare B har maxbud 200 kr. Aktuellt bud kommer då att vara 110 kr från budgivare B (förutsatt att budstegen är 10 kr på den nivån). Kommer du in och lägger ett maxbud på 500 kr i samma auktion stiger aktuellt bud till 210 kr från dig.
Tack!

Jag har koll på att eBay har ett eget system där man kan lägga in sitt maxbud efter principen du skriver. Äh, jag får utgå från att snipern inte fungerar så, då blir det väl mer "kommer jag att göra en sjukt dålig affär"-spännande också.
Cogs 'n Kegs

User avatar
snarkus
Posts: 941
Joined: 06 Apr 2008 10:54
Location: Malmø

Post by snarkus » 27 Oct 2008 18:46

Bubblan wrote:
Mossa wrote:Jag vet inte hur det funkar med specifikt Ebay och denna krypskytt, men generellt fungerar onlinebudgivningar så att du lägger ett såkallat maxbud. Om du har högst maxbud hamnar du ett budsteg över det näst högsta maxbudet.

Exempel:
Budgivare A har maxbud 100 kr. Budgivare B har maxbud 200 kr. Aktuellt bud kommer då att vara 110 kr från budgivare B (förutsatt att budstegen är 10 kr på den nivån). Kommer du in och lägger ett maxbud på 500 kr i samma auktion stiger aktuellt bud till 210 kr från dig.
Tack!

Jag har koll på att eBay har ett eget system där man kan lägga in sitt maxbud efter principen du skriver. Äh, jag får utgå från att snipern inte fungerar så, då blir det väl mer "kommer jag att göra en sjukt dålig affär"-spännande också.
Men alltsa, snipern kan ju inte kringga eBays eget budsystem. Snipern skjuter ett bud i sista sekunden och om killen fore dig bjudit en hunka sa hoppar inte ditt bud upp till 500.

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Post by Ronny » 27 Oct 2008 23:33

Sniperns fördel är väl om man har tur dels att vara ensam om att använde den sen att lägga rätt bud max bud man anser sig ha råd med eller anser varan vara värd.
Själv gillar jag den skarpt och man slipper stressmomenten men fan jag har likväl släpat mig upp kl03:00 för att justera snipern efter sömnlös ångest och även och kolla när den slår till :lol: Visst är man en slav under skiten....

Post Reply