polera krom

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
User avatar
bizzarro
Posts: 188
Joined: 08 Mar 2011 21:55
Location: Malmö

polera krom

Post by bizzarro » 24 Jun 2012 16:23

Nu har jag putsat med autosol så jag har kramp i fingrarna, och visst blir det blankt.

MEN det är hur svårt som helst att komma åt vid tex ekernipplarna.
Jag har heller aldrig byggt ett hjul, så riva ner och bygga upp är inget alternativ.

någon som har något annat tips på hur man kan få det blankt? finns det något slags "krombad" som man kan sänka ner hjulparet i?

tacksam för alla svar.

Orwar
Posts: 425
Joined: 19 Jun 2009 15:46
Location: Göteborg, 416

Re: polera krom

Post by Orwar » 24 Jun 2012 18:59

Är det kromat, eller är det bara blank metall? Är det blank metall så känns en Dremel med lumpskiva och lämpligt polervax som ett fint alternativ för att komma åt på knepiga ställen. Är det kromat så tycker jag du ska göra dig av med autosolen illa kvickt, på tok för aggressivt för krom. Bättre att bara polera upp det lite lätt med nån bilpolish eller något annat snällt, mer ska heller inte behövas på kromade ytor.

Krombad finns, det är ju så man gör när man förkromar något. Men då om något behöver du verkligen plocka isär hjulet, och dessutom lägga rejält med tid på slipning så det är nog knappast ett alternativ.
Ringklocka, hjälm, reflexer och bromsar.

User avatar
bizzarro
Posts: 188
Joined: 08 Mar 2011 21:55
Location: Malmö

Re: polera krom

Post by bizzarro » 24 Jun 2012 19:39

okej, har aldrig hört att autosol är kass för krom innan. Princip det ända folk rekomenderar. men men. Tar polervax bort smuts som verkligen suttit för länge?

är ett par wolber fälgar och ingen aning om det är blank metall eller krom? tog mest för givet att de var krom.

mille
Posts: 165
Joined: 13 Oct 2011 11:13
Location: Vö / Hlmstd
Contact:

Re: polera krom

Post by mille » 24 Jun 2012 19:55

Autosol är ett slipande polermedel och bör ej andvändas på chrome (titta på gamla gubbars veteranbilar där är ofta chromet söndergnuggat) utan bara på metaller typ aluminium.
Om du inte är rädd för arbete testa diskmedel och tandborste, det skvätter en hel del men brukar fungera.
mvh

User avatar
Jultomten
Posts: 257
Joined: 09 Feb 2011 13:49
Location: Kungsholmen, Stockholm
Contact:

Re: polera krom

Post by Jultomten » 25 Jun 2012 09:59

Fin stålull (inte skiten med tvål)
http://trollull.com/

Slipar givetvis, men jag kör det för att få bort ytrost mm. Skitbra på alu med.

/Micke
Image Image Image Image

moname1
Posts: 46
Joined: 04 Aug 2010 09:08
Location: Stockholm

polera krom

Post by moname1 » 25 Jun 2012 10:13

Jag skulle säga att autosol är väldigt bra på chrome MEN ska absolut inte användas mer än nödvändigt typ för mycket ytrost, beläggning som sitter hårt osv. Gubbarna som polerar bort sin chrome är besatta av att polera.

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: polera krom

Post by abacaxi » 25 Jun 2012 14:33

du menar (amerikanskt r) väl att autosol is väldigt good på chrome?
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

blaskkaffe
Posts: 59
Joined: 08 Jun 2012 01:03
Location: Uppsala

Re: polera krom

Post by blaskkaffe » 11 Jul 2012 13:51

Själv brukar jag använda aluminiumfolie med vatten, funkar sjukt och löser upp rost och skit.

Dessutom är aluminiumfolie mkt mjukare än krom så det blir inga repor eller liknande och bildar nåt "putsmedel" av oxiderad aluminiumfolie, gissar dock att det sliter på kromet precis som autosol och därför bara bör användas när det är riktigt matt och smårostigt.

sen är det bara att gå på det med mjuk trasa tills man får upp lystern :)

Post Reply