Page 1 of 2

Cykelprojekt (och ibland lite frågor för att komma vidare)

Posted: 26 Oct 2008 19:51
by Rasmus
Hej. Har fått tag på en Bianchi hoj på vår gårdsloppis. Har sett fixie cyklarna fara förbi här Malmö och blivit sjukt inspirerad. Strippade hojen och plocka bort växlarna så det blev en budget singlespeed för att testa om det var min grej. Och ja jag är fast. Vill nu ta det ett steg längre och behöver därför lite hjälp.

Om cykel:
Edoardo Bianchi - made in italy (fram)
Tubi Bianchi Calibrati 1-20 (ram)
Cammone del mondo 1973-74 (ram)

56cm hög
52/54 cm (Lite hur man mäter) lång
(Jag är 182cm)

1. Är detta en cykel värd att bygga på?

Om ja på 1:

2. Vevlager. Vevlagret glappar rätt så mycket. Skall satsa på att byta ut det eller skall jag laga det? Vad skall jag tänka på om jag köper ett nytt? Är det någon specialgänga på hojen?

3. Hjulen. Hjulen har idag måttet 27 x 1 1/4 (ISO 630). Skall jag satsa på 700c (ISO 622) eller 28" (ISO 635). Jag tycker jag har läst alla trådar och kollat alla shoppar men blir inte riktigt klok på vilka hjul man skall köpa. Är det rimligt att hamna runt 2000kr? Vill gärna ha flip-flop nav.

4. Övrigt. Något mer jag behöver tänka på? Hur är det med dropouts? Jag fattar att det inte är optimala men skulle de fungera?

Image

EDIT: Ändra titeln då trådens innehåll har ändrats lite

Posted: 26 Oct 2008 20:34
by sancho
Välkommen!
Lusläs:
www.sheldonbrown.com
där hittade jag allt jag behövde veta.
Jag skulle rekommendera att du köper ett nytt vevlager,
du har italiensk höger/höger gänga, finns ganska gott om vevlager på marknaden.
Vad gäller hjul är ju 622 ganska så standard och de gör de billigt och enkelt med däck etc.

Posted: 26 Oct 2008 22:31
by Gustav
1. Absolut! Ramen kan vara en smula liten för dig, men det känner du bäst själv. Ingen höjdarmodell som bör förvaras på museum, alltså en bra budgetraket. Kul med en så tidig sak.

2. Kilbultsvevarna på bilden har jag inte mycket till övers för. Därtill har klingorna har någon slags low-end-standard. Byt ut hela vevpartiet! Som nämnts ang vevlager är det nog italiensk gänga, dvs högergängat på båda sidor.

3. Se ovan

4. Borde finnas nog med justermån att ta på.


ps.
Som ss är två bromsar att föredra.

Posted: 28 Oct 2008 22:44
by Rasmus
Tack för svaren!

Jag byter med glädje ut hela vevpartiet. Har verkligen försökt hitta ett nytt höger-höger gängat men hittar inget. Är det någon som har ett konkret tips var det går att beställa?

För att få loss det som sitter nu behöver jag någon slags sjuktsmalt verktyg som går mellan drev och cykel?

Detta med hjul. Jag har läst så många trådar nu. Jag blir inte klok.

Hjulparet - Primato Pista CFX Laufradsatz - 28'' - silber
http://www.bmx-onlineshop.de/

OK?
Finns det alernativ i samma prisklass? (195.00 eur)
Är det flip-flopp nav?

Tacksam för hjälp...igen

Posted: 28 Oct 2008 23:05
by sancho
Här har du vevlager: http://www.singlespeedshop.de/
gå in under KURBELN und Zubehör där hittar du Innenlager.
Kan vara lite krångligt med beställningen där då du får mail med info om vart du ska sätta in pengarna men du slipper tull, frakten är inte så dyr och du har grejerna inom snar framtid.

Hoppas det var till hjälp.

Posted: 29 Oct 2008 15:14
by vader
Rasmus wrote: Detta med hjul. Jag har läst så många trådar nu. Jag blir inte klok.

Hjulparet - Primato Pista CFX Laufradsatz - 28'' - silber
http://www.bmx-onlineshop.de/

OK?
Finns det alernativ i samma prisklass? (195.00 eur)
Är det flip-flopp nav?

Tacksam för hjälp...igen
Jag har just det där hjulparet på min allround-fixie. Grymt bra hjul för pengarna. Tror inte att du hittar bättre för mindre pengar.
Det är inte flip-flop, dock, utan enbart "fixed" (vilket betyder att det funkar som SS också)

Posted: 29 Oct 2008 16:17
by Gustav
Jag har just det där hjulparet på min allround-fixie. Grymt bra hjul för pengarna. Tror inte att du hittar bättre för mindre pengar.
Det är inte flip-flop, dock, utan enbart "fixed" (vilket betyder att det funkar som SS också)[/quote]

Var det ett syftningsfel det där? Såhärva menar du: Inte flip-flop= fungerar -inte- som SS.
Ursäkta petigheten, det här är ju ändå nybörjardelen. (;

Posted: 29 Oct 2008 16:25
by Rasmus
Tack för responsen. Då blir det nog sådana.

Fick testa min arbetskompis Sarahs fixie idag. Det var sjukt kul och lite märkligt. Att det inte är flip-flop nav känns mindre viktigt nu...

Skall gå till min lilla cykelverkstad på hörnet imorgon och kolla om han kan få loss mitt vevparti/vevlager. Blir bilder sedan...

Posted: 29 Oct 2008 17:58
by olebole
Rasmus wrote:Tack för responsen. Då blir det nog sådana.

Fick testa min arbetskompis Sarahs fixie idag. Det var sjukt kul och lite märkligt. Att det inte är flip-flop nav känns mindre viktigt nu...

Skall gå till min lilla cykelverkstad på hörnet imorgon och kolla om han kan få loss mitt vevparti/vevlager. Blir bilder sedan...

Ett annat välbeprövat hjultips är ju Wheels&sprocket's weinmann/formula combo:

http://stores.ebay.com/wheelandsprocket ... idZ2QQtZkm

Dock inte lika billigt längre då dollarn blivit dyr och eftersom man med största sannolikhet åker på att betala moms och tull..... Skulle ändå säga att det är prisvärda hjul!


När du är klar får du inte glömma att hänga med pista malmö på torsdagsrundorna!
http://www.pistamalmoe.org

Posted: 29 Oct 2008 18:54
by snarkus
Rasmus wrote:Tack för responsen. Då blir det nog sådana.

Fick testa min arbetskompis Sarahs fixie idag. Det var sjukt kul och lite märkligt. Att det inte är flip-flop nav känns mindre viktigt nu...

Skall gå till min lilla cykelverkstad på hörnet imorgon och kolla om han kan få loss mitt vevparti/vevlager. Blir bilder sedan...
Sarah som har en Colnago? Nice att det blivit en fixie av den, korde singlespeed forut.
Halsa att hon och Joel borde hanga med pa torsdagsrundorna igen! :D

Posted: 01 Nov 2008 15:07
by Rasmus
Japp, Sarah som har en Colnago.
Till våren hänger jag gärna med och cyklar med pista malmö.

Var och snacka med bikepro på nobelvägen idag. De kunde beställa in franska vevlager från 220:-. Fråga också om de hade vevpartier och då leta han upp detta från jofrab:


http://www.jofrab.se/commercePortal/pro ... altrubrik=

Sjukt billigt. Tror ni det fungerar? Kedjelinje på 45,5mm. Passar det till hjulparet från singlespeedshop? (Jag har försökt med sheldonbrown men fattar nog inte)

Posted: 01 Nov 2008 17:52
by Ladatarzan
Gustav wrote:Jag har just det där hjulparet på min allround-fixie. Grymt bra hjul för pengarna. Tror inte att du hittar bättre för mindre pengar.
Det är inte flip-flop, dock, utan enbart "fixed" (vilket betyder att det funkar som SS också)
Var det ett syftningsfel det där? Såhärva menar du: Inte flip-flop= fungerar -inte- som SS.
Ursäkta petigheten, det här är ju ändå nybörjardelen. (;[/quote]

Eller var han rätt ute från början?

Fixednav = Gänga för krans (fixed eller frihjul) samt gänga för låsring.
Frihjulsnav = Endast gänga för krans (fixed eller frihjul).

Posted: 01 Nov 2008 17:58
by Ladatarzan
Rasmus wrote: Var och snacka med bikepro på nobelvägen idag. De kunde beställa in franska vevlager från 220:-. Fråga också om de hade vevpartier och då leta han upp detta från jofrab:

Sjukt billigt. Tror ni det fungerar? Kedjelinje på 45,5mm. Passar det till hjulparet från singlespeedshop? (Jag har försökt med sheldonbrown men fattar nog inte)
"Kedjelinje: 45,5mm Vevlager: 116mm" = 116mm vevlager ger 45.5mm kedjelinje.

Kedjelinjen är alltså beroende av vevlagrets bredd.

sancho wrote: Jag skulle rekommendera att du köper ett nytt vevlager,
du har italiensk höger/höger gänga, finns ganska gott om vevlager på marknaden.


Image

Italien

Image

Frankrike

Posted: 01 Nov 2008 19:39
by Gustav
Ladatarzan wrote:
Gustav wrote:Jag har just det där hjulparet på min allround-fixie. Grymt bra hjul för pengarna. Tror inte att du hittar bättre för mindre pengar.
Det är inte flip-flop, dock, utan enbart "fixed" (vilket betyder att det funkar som SS också)
Var det ett syftningsfel det där? Såhärva menar du: Inte flip-flop= fungerar -inte- som SS.
Ursäkta petigheten, det här är ju ändå nybörjardelen. (;
Eller var han rätt ute från början?

Fixednav = Gänga för krans (fixed eller frihjul) samt gänga för låsring.
Frihjulsnav = Endast gänga för krans (fixed eller frihjul).[/quote]

Jag är så förvirrad.

Posted: 01 Nov 2008 20:48
by Ladatarzan
Gustav wrote:
Ladatarzan wrote:
Gustav wrote:Jag har just det där hjulparet på min allround-fixie. Grymt bra hjul för pengarna. Tror inte att du hittar bättre för mindre pengar.
Det är inte flip-flop, dock, utan enbart "fixed" (vilket betyder att det funkar som SS också)
Var det ett syftningsfel det där? Såhärva menar du: Inte flip-flop= fungerar -inte- som SS.
Ursäkta petigheten, det här är ju ändå nybörjardelen. (;
Eller var han rätt ute från början?

Fixednav = Gänga för krans (fixed eller frihjul) samt gänga för låsring.
Frihjulsnav = Endast gänga för krans (fixed eller frihjul).
Jag är så förvirrad.[/quote]

Ok.
Frihjulsdrev och fixiedrev har likadana gängor. Iom detta kan de gängas på på samma nav. Fixienav utesluter således inte användandet av ett frihjul.

Skillnaden på ett fixienav och ett frihjulsnav är den yttersta gängan där låsringen skruvas på. Låsringen gängas på från andra hållet och när fixiedrevet vill gänga upp sig vid skiddning låses det fast mot den yttre låsringen.

Frihjulsnav:
Image
Gänga: 1.37''x24tpi

Fixienav:
Image
Gänga sida: 1.37''x24tpi, 1.29''x24tpi LH för låsring (fastväxel)
Den inre gängan är identisk med frihjulsnavets gänga.

Posted: 02 Nov 2008 00:22
by joohan
ett litet tips i all vänlighet bara Rasmus,

Den erfarenheten jag har av bikepro är att det går bra att köpa saker där men passa dig för verkstan.
Hade min mtb inne för storgenomgång och byte av slitdelar för totalt ca 2000 i början på sommaren, det slutade med att jag var tvungen att lämna in den hos Anderssons cykelfabrik för service på ca 1000 spänn.

Om du behöver något lagat, gå till anderssons. Niklas i verkstan vet verkligen hur man mekar cykel.

/Johan, som snart har en fixie, måste bara bygga ihop delarna från den ena cykeln med ramen jag har.

Posted: 02 Nov 2008 10:00
by Rasmus
Italienskt givetvis. Pedagogiskt med flaggorna, det gillar jag.

"Kedjelinje: 45,5mm Vevlager: 116mm" = 116mm vevlager ger 45.5mm kedjelinje.

Betyder det att jag skall köpa 116mm vevlager? Jag fattar nog inte.
Vilken längd skall jag köpa? Och funkar den vevpartiet om man vill köra budget?

Tack för rådet Johan

Tack också för den intressanta diskussionen om hur ett fixienav fungerar.

Posted: 02 Nov 2008 11:19
by Ladatarzan
Rasmus wrote:Italienskt givetvis. Pedagogiskt med flaggorna, det gillar jag.

"Kedjelinje: 45,5mm Vevlager: 116mm" = 116mm vevlager ger 45.5mm kedjelinje.

Betyder det att jag skall köpa 116mm vevlager? Jag fattar nog inte.
Vilken längd skall jag köpa? Och funkar den vevpartiet om man vill köra budget?
Det betyder: Om du vill ha 45.5mm kedjelinje ska du köpa ett 116mm vevlager.

Fixienav brukar dock i regel ge en kedjelinje på 42mm.

Kedjelinjen bestäms av vevlagrets bredd samt vevpartiets in- alt utbyggnadsmått.

Sheldon säger: Most bottom brackets made since the mid-'90s are symmetrical, they stick out the same amount on each side. If you replace your present bottom bracket with one that is, say, 4 mm shorter, it will move the chainline 2 mm to the left, because it will be 2 mm shorter on each side.

45.5mm - 42mm = 3.5 (nuvarande kedjelinje - önskad)
116mm (nuvarande vevlagerbredd) - (3.5mm x 2 ) = 109mm
Någon annan får gärna dementera eller bekräfta mina uträkningar.

Posted: 02 Nov 2008 21:22
by Rasmus
vevlager med 109mm?

Vad tror ni om detta hjulparet?

http://www.sjscycles.co.uk/product-SJSC ... -18873.htm

Tack för alla tips

Posted: 02 Nov 2008 21:51
by Gustav
Ladatarzan wrote:
Ok.
Frihjulsdrev och fixiedrev har ...
Nu tog du mig lite väl bokstavligen ;D
Men det var nog gott för alla med en så utförlig och tydlig redogörelse. Lär väl länkas till i tid och otid framöver.

Resonemangen om vevlager och kedjelinjer är också intressant, tack!