Vevarmen skruvar ut sig själv

Frågor och tips om mek med din cykel.
User avatar
lugosi
Posts: 300
Joined: 27 Sep 2011 06:56
Location: Sthlm

Vevarmen skruvar ut sig själv

Post by lugosi » 20 Jun 2012 10:41

Ok! Dags för er att idiotförklara mig!

Jag har ett problem med min vevarmar, att de liksom gängar ur sig. Det tar kanske 30-60 minuters färd för det att ens märkas, och det sker väldigt långsamt, men likafan måste jag kanske en gång varje vecka dra åt dom.

Jag lyfter kanske inte hus till vardags, men klen skulle jag knappast kalla mig själv, och drar verkligen åt dom som sten. Och en vecka sedan glappar de lite, lite igen. Ett varv drog jag åt dom senast, men då gick det nog mer än en vecka och någon längre tur innan jag gjorde det sist.

Det är ju liksom inget större problem. Det är ju lätt att skruva åt dom. Men det är självklart lite störande att veta att nått inte stämmer.

Vevarmarna är av modell billigare, typ Andel. Vevlagret ett Stronglight. Båda är JIS-standardiserade. Kedjelinjen är i det närmaste perfekt.

Använde jag för mycket fett när jag monterade dom? För lite? Ska skruvarna bytas ut? Eller är det bara vevarmarna som är skit helt enkelt? Eller cyklar jag fel? :D

Tilläggas kan ju att detta i stort sett endast sker på drivsidan. Den andra sidan drar jag åt lite då o då också, men det behövs knappast. Mest bara för att vara säker när jag ändå står böjd över cykeln likt en idiot på trotoaren någonstans. :)

User avatar
Lofberg
Posts: 661
Joined: 09 Aug 2011 09:33
Location: Göteborg

Vevarmen skruvar ut sig själv

Post by Lofberg » 20 Jun 2012 11:09

Vevlagret sitter kanske åt fel håll? Jag antar att skruvhålet på drivsidan är högergängat, och vänstergängat på andra sidan.

User avatar
lugosi
Posts: 300
Joined: 27 Sep 2011 06:56
Location: Sthlm

Re: Vevarmen skruvar ut sig själv

Post by lugosi » 20 Jun 2012 11:25

Hmm. Det är ju ett engelskgängat vevlager, så borde ju inte gå att få in på fel håll eftersom gängorna är olika (höger ena sidan, vänster andra). Vill också ha för mig att jag såg "<- L | R ->" när jag skruvade in det, men kan ju vara värt att pröva.

Koyo
Posts: 829
Joined: 23 Oct 2011 19:50
Location: Sthlm

Re: Vevarmen skruvar ut sig själv

Post by Koyo » 20 Jun 2012 11:34

Jag hade samma problem, tog av vevarmarna, gjorde rent både axeln på lagret och i hålet på vevarmen och överallt och satte tillbaka. Inte varit med om det sedan dess. Vet inte om det var rengöringen det berodde på eller om jag satte dit den bättre andra gången men kanske värt att pröva? Just det, använde inget fett när jag satte dit dem sen.. det kanske sliter på prylarna mer men både lagret och vevarna är skräp så det skiter jag i.

Mr Vintage
Posts: 641
Joined: 12 Dec 2009 17:03
Location: Halmstad

Re: Vevarmen skruvar ut sig själv

Post by Mr Vintage » 20 Jun 2012 12:14

Inget fett eller olja på axeln..
Iallafall inte medvetet.
Det ska vara i det närmaste torrt..
Eller iallafall räcker det med den lilla hinna sim blir när man kladdar med annat.
Man behöver inte torka med thinner, utan bara med sin kladdtrasa.
inget fett på bulten heller.

Troligen har du en skada eller liknande på veven, den ska inte glappa eller skruva upp sig.

Mvh mr Vintage

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Vevarmen skruvar ut sig själv

Post by Ronny » 20 Jun 2012 14:02

Fetta eller inte ställer alltid till det.
Мясо это убийство

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Vevarmen skruvar ut sig själv

Post by ArvidSvensson » 20 Jun 2012 19:08

Jag har sagt det förr och jag säger det igen: FETTA IN ALLT! Att inte fetta en gänga tyder på att man borde gå en kurs. Har man gått en kurs och ändå inte fettar gängor är det dags att reklamera kursen.

Rent och fint. Bort med all skit, sand, smet, gojs etc. Torka torrt. Fetta in.

Hur ska en torr skruv i ett torrt hål kunna dra fast en torr vev på en torr axel med tillräcklig kraft? Tror ni att veven får tillräcklig press mot tappen när det är en helvetes massa friktion överallt? Eller tror ni att det är friktionen mellan tapp och vev som håller fast veven?

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Vevarmen skruvar ut sig själv

Post by Ronny » 20 Jun 2012 20:10

Image
Мясо это убийство

User avatar
frank.h
Posts: 1290
Joined: 22 Aug 2010 20:34
Location: Stockholm

Re: Vevarmen skruvar ut sig själv

Post by frank.h » 20 Jun 2012 20:44

Jag skulle prov att lägga en tunn jävla bricka mellan skruv och vevarm. Hjälpte mig när jag hade samma problem för något år sedan.
Om du nu redan har brickan där... Lyd gubbarnas råd..
SONS OF SATAN - Fista Stockholm

mille
Posts: 165
Joined: 13 Oct 2011 11:13
Location: Vö / Hlmstd
Contact:

Re: Vevarmen skruvar ut sig själv

Post by mille » 20 Jun 2012 21:40

Det här börjar bli spännande, dags att ta fram chipsen...
mycket fett, lite fett eller inget fett det är frågan?
Sen om det nu blir fett, vilken sort ska det då vara?

Följer med spänning...

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Vevarmen skruvar ut sig själv

Post by ravelax » 20 Jun 2012 23:12

En intressant jämförelse i sammanhanget:

http://janheine.wordpress.com/2012/04/1 ... to-grease/

Verkar alltså bero på hur veven är tillverkad, helgjuten vs. urfräst.

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Vevarmen skruvar ut sig själv

Post by abacaxi » 21 Jun 2012 07:13

Eller helsmidd vs fräst om man ska vara noga
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
lugosi
Posts: 300
Joined: 27 Sep 2011 06:56
Location: Sthlm

Re: Vevarmen skruvar ut sig själv

Post by lugosi » 21 Jun 2012 07:20

Kul att diskussionen verkligen tog fart.

Känns lite, speciellt efter att ha läst länken ovan, som att det är old school vs new school på detta ämne. Nåja, ska testa efter midsommarhelgen att ta bort fettet helt och sen dra åt igen; kan ju bli ett bra experiment om inte annat!

User avatar
atomlab
Posts: 1840
Joined: 30 Jul 2010 23:26

Vevarmen skruvar ut sig själv

Post by atomlab » 21 Jun 2012 07:38

Friktionspasta om något!
Finns många olika och vissa är bättre lämpade än andra.

Generellt så kan man även se att om någon del är utav aluminium så behövs inget fett då oxideringen i aluminiumet räcker som smörjmedel.
Image

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Vevarmen skruvar ut sig själv

Post by Ronny » 21 Jun 2012 08:21

atomlab wrote:Friktionspasta om något!
Finns många olika och vissa är bättre lämpade än andra.

Generellt så kan man även se att om någon del är utav aluminium så behövs inget fett då oxideringen i aluminiumet räcker som smörjmedel.
Oxidering har ingen smörjande egenskap. Om du monterar aluskålar i en vevlagerhylsa av alu hur gör du då?

Har själv alltid kört med fett på tappen och även majoriteten av mekar jag har träffat gör detsamma. Nackdelen är väl att det finns egentligen inga evidens för att veven ramlar av p.g.a. fettet så jag kör lugnt vidare. Problemet enligt mig när veven tar sig loss är framförallt dålig precision/slitage på veven.

Image

Image
Мясо это убийство

User avatar
lugosi
Posts: 300
Joined: 27 Sep 2011 06:56
Location: Sthlm

Re: Vevarmen skruvar ut sig själv

Post by lugosi » 27 Jun 2012 18:17

Lite sent, men torkade precis av all fett och olja från gängor och axlar och fettade om gängorna. Sen drog jag åt utav bara fan. Spände även kedjan när jag ändå var på G; får se om det blir bättre nu!

Tack för alla råd. =)

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Vevarmen skruvar ut sig själv

Post by Fredde » 27 Jun 2012 21:37

Dra på lite loctite!

User avatar
lugosi
Posts: 300
Joined: 27 Sep 2011 06:56
Location: Sthlm

Re: Vevarmen skruvar ut sig själv

Post by lugosi » 28 Jun 2012 08:00

Bara därför stötte jag på ett nytt problem idag. :D

Det låter liksom som ett glapp som "slår till" (ungefär som något spänns) om jag håller hårt emot på drivsidan när pedalarmen är ungefär klockan 8 (vänster spelar ingen roll vad jag märkt), och man känner hur det glappar till lite, lite Jag märkte det bara under hårda rundtramp (acceleration) samt under nedbromsning.

Spontant tänkte jag först att det var någon länk i kedjan som satt för tajt (som den kan bli ibland när man drar i en länk) men jag tog aldrig loss kedjan igår. Dessutom kan jag bara framkalla problemet under varannan revolution på vevpartiet, och exakt på samma ställe varje gång...

Min andra tanke var att det satt i pedalerna och att mina spd-klossar utnötts, men jag clippade ur höger sko och körde den ovan pedalen, samma problem när jag sedan höll emot när pedalarmen var påväg upp, men det var mycket svårare att replikera.

Detta var bara under min knappt 3 kilometers pendling till jobbet så jag hann inte kolla och utesluta fler saker.

Någon som har några idéer?

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Vevarmen skruvar ut sig själv

Post by Fredde » 28 Jun 2012 10:37

Uppstår glappet om du bara trampar med ena foten och har den urklickad ur SPDn?

User avatar
lugosi
Posts: 300
Joined: 27 Sep 2011 06:56
Location: Sthlm

Re: Vevarmen skruvar ut sig själv

Post by lugosi » 28 Jun 2012 10:48

Fredde wrote:Uppstår glappet om du bara trampar med ena foten och har den urklickad ur SPDn?
Inte om jag bara trampade med vänster fot. Ska kolla och klicka ur vänster fot och köra endast med höger, men jag misstänker starkt att det kommer uppstå då. Det var liksom bara höger fot som jag märkte av det med/kunde framkalla det med. Men ska dubbelkolla för säkerhets skull.

Post Reply