Strippad ram. Vad nu?

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
streber
Posts: 23
Joined: 25 May 2012 12:29
Location: Göteborg

Strippad ram. Vad nu?

Post by streber » 07 Jun 2012 09:53

Jag har tagit över min polares minicykel för att försöka få ordning på den. Skicket är inte det bästa så frågan är vad som kan göras med den. Den är ommålad flera gånger och senast verkar man ha använt vanlig målarfärg och pensel. Tanken är att lacka om den. Över lag är den riktigt smutsig så en rejäl rengöring för att få bort smuts och fett behövs. Sen är den rätt så rostangripen också. Kromet på gaffeln flagnar duktigt.
Image
Image
Image

Jag har iaf börjat strippa ramen på delar men jag får inte bort vevlagret. Fick tips om att ta hammare och dorn och försöka slå upp det, men det rör sig inte ur fläcken. Läste här på forumet att det kan vara "felgängat", men jag får inte loss det hur jag än bär mig åt.
Image

Sen känns drevet på vevpartiet inte helt plant. Går det att göra något åt det eller är det bara att ersätta?
Image


1. Finns det nån räddning för ramen? Hur gör jag bäst rent den inför lackning eller tar lackeraren hand om det?
2. Går det att få bort rosten på tex styret eller blir det till att köpa nytt? Styrstammen och sadelstolpen ser inte riktigt lika illa ut.
3. Går det att rädda kromet på gaffeln eller är det enklast att lacka den tillsammans med ramen?
4. Hur får jag bort vevpartiet/vevlagret?
5. Nytt drev eller plana ut det som sitter där?

Fridens!

streber
Posts: 23
Joined: 25 May 2012 12:29
Location: Göteborg

Re: Strippad ram. Vad nu?

Post by streber » 07 Jun 2012 09:57

Just det ja. Bakhjulet. Det sitter ett Torpedo Duomatic bak där bromsförmågan är riktigt kass. Är det något som man som total amatör kan ge sig på att plocka isär och åtgärda eller kan man lämna in det för att få det renoverat?

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Strippad ram. Vad nu?

Post by abacaxi » 07 Jun 2012 10:41

bromsen sitter längst upp när du öppnar från bromsarmssidan, så det är rätt enkelt. längre ner blir det jobbigare men med googles hjälp klarar man den biten också sim amatör. är visserligen van mekare men inte sånt, testa. gör rent bromsdelarna ordentligt och lägg på nytt fett (på broms och lager, olja på växel), sen handlar det om att cykla några mil har jag märkt, bromsarna kärvar av oanvändning och brukar komma igång. lycka till.

EDIT: cykelexpo är bra på att serva dem annars, de har till och med reservdelar om det behövs.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

streber
Posts: 23
Joined: 25 May 2012 12:29
Location: Göteborg

Re: Strippad ram. Vad nu?

Post by streber » 07 Jun 2012 11:06

abacaxi wrote:bromsen sitter längst upp när du öppnar från bromsarmssidan, så det är rätt enkelt. längre ner blir det jobbigare men med googles hjälp klarar man den biten också sim amatör. är visserligen van mekare men inte sånt, testa. gör rent bromsdelarna ordentligt och lägg på nytt fett (på broms och lager, olja på växel), sen handlar det om att cykla några mil har jag märkt, bromsarna kärvar av oanvändning och brukar komma igång. lycka till.

EDIT: cykelexpo är bra på att serva dem annars, de har till och med reservdelar om det behövs.
Får ta mig en titt på det där.

Nu bor jag iofs i Göteborg, finns det nån som kan tipsa om vart man skulle kunna lämna in navet här? Det ligger nån gammal cykelverkstad i Haga och en på Prinsgatan. Sen finns ju Veloform också. Kan nån av dom sånt?

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Strippad ram. Vad nu?

Post by abacaxi » 07 Jun 2012 14:22

Ang rosten så får du nog inte bort den utan att bli av med allt krom också, men gör det något då? Så länge den inte rostar sönder i småbitar är det väl rätt snyggt. Det påverkar ju inte funktionen, värre med rörliga delar de måste ju vara fina.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

streber
Posts: 23
Joined: 25 May 2012 12:29
Location: Göteborg

Re: Strippad ram. Vad nu?

Post by streber » 07 Jun 2012 15:42

abacaxi wrote:Ang rosten så får du nog inte bort den utan att bli av med allt krom också, men gör det något då? Så länge den inte rostar sönder i småbitar är det väl rätt snyggt. Det påverkar ju inte funktionen, värre med rörliga delar de måste ju vara fina.
Du har ju rätt i att det inte påverkar funktionen, men när jag ändå hade tänkt att fixa ramen då den är så sunkigt målad med pensel så tänkte jag att resten av delarna kunde fräschas upp också. Men då verkar det ju som att det blir till att lacka gaffeln också.
Finns det nån räddning för styret eller kommer rosten lämna såna sår att det kommer synas?

Det pratas ofta om autosol här i forumet. Har kollat på autosols hemsida, men vad är det för produkt man ska använda för att rengöra och arbeta bort rost?

User avatar
Indurain
Posts: 3297
Joined: 23 Aug 2008 12:11
Location: Västerås

Re: Strippad ram. Vad nu?

Post by Indurain » 07 Jun 2012 15:54

nej, nej, inte värt att lägga ner något som helst jobb på den ramen, gå och släng den.
Rule #242 - More is good ... all is better.

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Strippad ram. Vad nu?

Post by ravelax » 07 Jun 2012 16:43

Jag är böjd att instämma med Indurain här, minicyklar finns det gott om och du borde kunna hitta en fräschare för kaffepengar. För att få den här fräsch krävs nog mer energi än den är värd.

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: Strippad ram. Vad nu?

Post by Jonatan F » 07 Jun 2012 18:54

Eller bara tvätta upp, dra rätt klinganmed hammare och rörtång och se om den går att anvnda, gör den inte det så fixa ny går det så har du tur :)
Har man inget projekt har man inget liv :)

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Strippad ram. Vad nu?

Post by Ronny » 07 Jun 2012 19:03

streber wrote:

1. Finns det nån räddning för ramen? Hur gör jag bäst rent den inför lackning eller tar lackeraren hand om det?
Fridens!
En del lackerare har blästring men ingen självklarhet. Blästring samt lackering kostar en del och jag råder dig att leta efter en ram i bättre skick. All rost ser inte bra ut och både ram och gaffel kan ha intern rost som har förstört mycket av stålet.
Kromet är det kört med annars.
Мясо это убийство

streber
Posts: 23
Joined: 25 May 2012 12:29
Location: Göteborg

Re: Strippad ram. Vad nu?

Post by streber » 08 Jun 2012 10:33

Även om det smärtar så får jag väl inse att jag lagt ambitionsnivån lite väl högt för den här cykeln. Men ibland går man frivilligt över ån efter vatten.
Så jag tänkte se vad jag kan göra med cykeln utan att lägga några stora pengar på den. Tid kan jag lägga. Jag får se det som lärorikt helt enkelt. Går det att se om ramen och gaffeln är väldigt rostangripna? Tex knacka med en hammare och höra på klangen?
Om ramen och gaffeln visar sig vara ok så tänkte jag försöka ge mig på baknavet och se om jag kan få ordning på bromsen. Hittade sprängskisser på nätet.
Därefter gör jag rent, fettar in och sätter ihop.

Jag lyckades hur som helst få isär vevlagret igår med hjälp av ett verktyg från Clas O som man monterar klingor på vinkelslipar med. Men jag fick inte ut vevarmarna ur ramen. Är dessa tillverkade i ett stycke från trampa till trampa eller går dom att dela? Jag försökte lirka ut vevarmarna ur ramen utan resultat.

User avatar
Indurain
Posts: 3297
Joined: 23 Aug 2008 12:11
Location: Västerås

Re: Strippad ram. Vad nu?

Post by Indurain » 08 Jun 2012 11:26

i ett stycke, det är två koppar på vardera sidan om vevlagerhylsan som du måste knacka bort, då får du ut vevpartiet. fauber
Rule #242 - More is good ... all is better.

kingbuxton
Posts: 71
Joined: 14 Dec 2011 20:53

Re: Strippad ram. Vad nu?

Post by kingbuxton » 08 Jun 2012 11:29

Hej, ok så spontant tycker jag att det är nog allra bäst om du skiter i cykeln, köper en annan i inte så dåligt skick för några hundra kronor och renoverar den istället, men jag vet att ibland vill man bara fixa till en cykel oavsett hur opraktiskt det är :)

Angående lackning, jag har blästrar många stålramar och 2 eller 3 av dem var minicyklar. Blästringen brukar lämnar spår i ramen som man helst vill slipa bort innan lackering, men på äldre cyklar samt minicyklar blir det väldigt grova spår som inte går bort med slipning, då får man antingen leva med en inte så superfin lackning eller en massa massa jobb innan man sätta igång med själva lackningen.

Ska du lacka om den hade jag slipat lite på de värsta ställen så att cykelns yta blir hyfsat jämn, sedan kan du köpa en sprayburk för 100kr på Mekonomen om det inte finns något bättre ställe med 2 komponents-lack. Rosten kan du inte göra något åt tyvärr, bara slipa lite och lacka över.

Hela vevpartiet är 1 bit ja, du måste få loss skålen som sitter tätt mot ramen först, då kan du få ut den (glöm inte ta av pedalen på vänster sidan först). Om du inte vet att skålarna är där kanske de ser ut som en del av ramen men det är de inte, de ska bort! Skålen på cykelns vänstra sida är baklänges gängad, alltså man skruvar moturs (men var beredd att kämpa, ibland sitter de skithårt, använd då hammare och dorn om du måste!). Klingan kan du antingen byta ut eller böja rätt igen.

Angående Duomaticnavet, lämna in den till en mindre butik, du vet, den sunkiga källarverkstan där de bara har gubbcyklar och kanske inte pratar så mycket svenska. Man lägger mycket mer tid på att rädda cykeldelar/komponenter i sådana affärer än i de stora som helst slänger saker om de är smutsiga, och har du tur så hittar du en gubbe som har jobbat med cyklar i 40år som kan fixa allt sånt snabbt och billigt.

Lycka till hur du än gör :)

streber
Posts: 23
Joined: 25 May 2012 12:29
Location: Göteborg

Re: Strippad ram. Vad nu?

Post by streber » 08 Jun 2012 12:46

Indurain wrote:i ett stycke, det är två koppar på vardera sidan om vevlagerhylsan som du måste knacka bort, då får du ut vevpartiet. fauber
kingbuxton wrote:Hej, ok så spontant tycker jag att det är nog allra bäst om du skiter i cykeln, köper en annan i inte så dåligt skick för några hundra kronor och renoverar den istället, men jag vet att ibland vill man bara fixa till en cykel oavsett hur opraktiskt det är :)

Angående lackning, jag har blästrar många stålramar och 2 eller 3 av dem var minicyklar. Blästringen brukar lämnar spår i ramen som man helst vill slipa bort innan lackering, men på äldre cyklar samt minicyklar blir det väldigt grova spår som inte går bort med slipning, då får man antingen leva med en inte så superfin lackning eller en massa massa jobb innan man sätta igång med själva lackningen.

Ska du lacka om den hade jag slipat lite på de värsta ställen så att cykelns yta blir hyfsat jämn, sedan kan du köpa en sprayburk för 100kr på Mekonomen om det inte finns något bättre ställe med 2 komponents-lack. Rosten kan du inte göra något åt tyvärr, bara slipa lite och lacka över.

Hela vevpartiet är 1 bit ja, du måste få loss skålen som sitter tätt mot ramen först, då kan du få ut den (glöm inte ta av pedalen på vänster sidan först). Om du inte vet att skålarna är där kanske de ser ut som en del av ramen men det är de inte, de ska bort! Skålen på cykelns vänstra sida är baklänges gängad, alltså man skruvar moturs (men var beredd att kämpa, ibland sitter de skithårt, använd då hammare och dorn om du måste!). Klingan kan du antingen byta ut eller böja rätt igen.

Angående Duomaticnavet, lämna in den till en mindre butik, du vet, den sunkiga källarverkstan där de bara har gubbcyklar och kanske inte pratar så mycket svenska. Man lägger mycket mer tid på att rädda cykeldelar/komponenter i sådana affärer än i de stora som helst slänger saker om de är smutsiga, och har du tur så hittar du en gubbe som har jobbat med cyklar i 40år som kan fixa allt sånt snabbt och billigt.

Lycka till hur du än gör :)
Jag fick bort skålen på vänster sida, men på höger såg den ut som en del av ramen. Får gräva lite djupare i fettet.

Man ger ju ogärna upp även om det verkar lönlöst. Tänkte ge det ett försök och går det åt skogen så har jag väl iaf lite mer kunskaper om cykelmekande än jag hade innan.
Tanken har faktiskt slagit mig att köpa en burk spray och gå över ramen på egen hand. Jag lägger mig på en låg nivå och ser vart det tar vägen.

Post Reply