Nishiki Arrow Speed-konvertering. Fråga om nav (bilder)

Frågor och tips om mek med din cykel.
perkabrod
Posts: 87
Joined: 06 Jun 2012 21:40

Nishiki Arrow Speed-konvertering. Fråga om nav (bilder)

Post by perkabrod » 06 Jun 2012 21:56

Har en Nishiki arrow speed som jag tänkte konvertera till fixed gear.
Vill ha flip flop hub och använda ett 16-tandat drev, samt köra på 42-drevet fram (det mindre av det 2 som sitter där).

Bakhjulet är nybyggt av förra ägaren av cykeln, det är ekrat "rakt", "solfjäder", radiellt eller vad man ska kalla det. Det ska göras om till vanlig ekring då nya navet monteras.

1. Frågan är, hur vet jag vilket nav som jag ska beställa för att det passa nuvarande fälg?

2. Behöver jag något speciellt nav för att kunna få en hyfsat rak kedjelinje (se bilder)?

3. Antar att jag ska köpa ett nav med 36 hål för ekrar eftersom det verkar vara det som sitter på nu...

4. Är det okej att köra 42T fram, 16T bak. Vad jag kollat i kalkylatorer så verkar det okej. Kom fram till det genom att cykla på den växeln i cykelns nuvarande skick. 42/14 tyckte jag också kändes bra men det ska tydligen inte vara optimalt för nötningen då man bromsar.

5. Grovt uppskattat, kommer jag få problem och måste titta på lösningar med spacers?
Image

6.
Image

7.
Image

8.
Image

9.
Image

10.
Tycker bromsar är snyggt så cykeln kommer se ut nåt sånt här förhoppningsvis, dock med det mindre drevet fram och inte som på bilderna nedan (blev för jobbigt att retuschera i photoshop) :)

Köpskick:
Image

Framtiden ;)
Image
Image
Image

Eventuell hjälp uppskattas otroligt. Har hittat till hemsidan cyclecomponents men inte direkt några andra sidor. Kanske finns det jag behöver där men jag tänkte det är lika bra att registrera sig och slänga ut en fråga här, kanske får jag hjälp och chanserna till att jag köper rätt ökar :)

MVH Eric

john the man
Posts: 641
Joined: 20 Dec 2008 22:29
Location: Lund - Sthlm

Re: Nishiki Arrow Speed-konvertering. Fråga om nav (bilder)

Post by john the man » 06 Jun 2012 22:06

Är nog enklare att köpa ett komplett fixie-bakhjul från början. Enklare om man inte vet hur man ekrar upp, mäter ekrar etc. Halo Aerotrack är prisvärda hjul. Finns i vitt så dom passar in på färgshemat. Finns på chainreactioncycles.com och wiggle.com ex. Lycka till!
"If i had that bike , Id attach a flesh light to the top tube."

SONS OF SATAN

FISTA STHLM

http://fistasthlm.tumblr.com/

perkabrod
Posts: 87
Joined: 06 Jun 2012 21:40

Re: Nishiki Arrow Speed-konvertering. Fråga om nav (bilder)

Post by perkabrod » 06 Jun 2012 22:22

Lokala cykelaffären har jobbat på cykeln själv så han skulle fixa bakdäcket. Men nu tror jag att jag hittade ett stort problem. Googlade komponentnumret på nuvarande hub. Sansin 5345, det är en för 124mm rear spacing. Cykeln är ju 6-växlad(!)

Det jag befarade om att få kedjan rak beskrivs här tillsammans med övriga problem:
http://www.fixedgear.co.nz/rear.shtml

Näe, blir nog ingen fixie av denna cykel. Får lämna in på cykelaffärn och byta broms- och växelvajrar samt bromshöljen, sen ut och njuta istället.

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Nishiki Arrow Speed-konvertering. Fråga om nav (bilder)

Post by Fredde » 06 Jun 2012 22:32

perkabrod wrote:Lokala cykelaffären har jobbat på cykeln själv så han skulle fixa bakdäcket. Men nu tror jag att jag hittade ett stort problem. Googlade komponentnumret på nuvarande hub. Sansin 5345, det är en för 124mm rear spacing. Cykeln är ju 6-växlad(!)

Det jag befarade om att få kedjan rak beskrivs här tillsammans med övriga problem:
http://www.fixedgear.co.nz/rear.shtml

Näe, blir nog ingen fixie av denna cykel. Får lämna in på cykelaffärn och byta broms- och växelvajrar samt bromshöljen, sen ut och njuta istället.
Det går bra med ett 120mm nav i en 124mm stålram. Köp en ny mavic cxp så får du lite samma stil på nya fälgen och framfälgen. 42/16 funkar säkert men jag hade kört på 42/15 så går det lite snabbare nerför. Kedjelinjen kan du justera med bredden på vevlagret om den inte blir bra. Skit i att klydda med gamla hjulet, ska du ändå köpa nav och ekrar så köp även fälgen (och blå nipplar :) )

perkabrod
Posts: 87
Joined: 06 Jun 2012 21:40

Re: Nishiki Arrow Speed-konvertering. Fråga om nav (bilder)

Post by perkabrod » 07 Jun 2012 00:57

Fredde wrote:Det går bra med ett 120mm nav i en 124mm stålram. Köp en ny mavic cxp så får du lite samma stil på nya fälgen och framfälgen. 42/16 funkar säkert men jag hade kört på 42/15 så går det lite snabbare nerför. Kedjelinjen kan du justera med bredden på vevlagret om den inte blir bra. Skit i att klydda med gamla hjulet, ska du ändå köpa nav och ekrar så köp även fälgen (och blå nipplar :) )
Finns inget utrymme för mer justering på drevet fram tyvärr.

Kommer inte däcket hamna o-centrerat i ramen hur jag än gör, oavsett nav?
Image

Är gamla 10-växlade cyklar (5 drev bak) bättre för fixed gear, alltså de som är gjorda för 120mm nav från början? I så fall känns det bättre skaffa en sån cykel och sluta grubbla över icke optimala lösningar. Fast om det går lösa på bra sätt är det ju självklart intressant.

På bilden ovan, har inte så bra koll på hur cyklar fungerar men som jag förstått det så är det där shimano 6-speed frihjulet monterat med gängor på navet. Om så är fallet, finns det ingen som har en produkt som ser ut som det där shimano 6-speed frihjulet fast med enbart ett drev, t ex det tredje största där linjen ligger. Fast utan frihjuls funktion, d v s att det är fixed. Skulle väl kanske finnas risk att det gängas loss om man bromsar genom att låsa pedalerna, men nån borde ju ha tänkt ut en lösning för att inte det ska kunna hända.

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Nishiki Arrow Speed-konvertering. Fråga om nav (bilder)

Post by Fredde » 07 Jun 2012 16:00

perkabrod wrote:
Fredde wrote: Finns inget utrymme för mer justering på drevet fram tyvärr.
Ramen kläms ihop lika mycket på varje sida, 2mm. Nemas problemas. Släng i en bricka eller två om det känns obekvämt.

Kedjelinjen kan du krångla med sen, flytta drevet till andra sidan vevarmsspindeln eller flytta ut drevet eller bredare vevlager.

Jodå det finns drev att gänga på, det brukar kallas "suicide-lösning" så byt till ett tracknav med gänga för låsring.

Hela fixedgrejen är en icke-optimal lösning :D

Koyo
Posts: 829
Joined: 23 Oct 2011 19:50
Location: Sthlm

Re: Nishiki Arrow Speed-konvertering. Fråga om nav (bilder)

Post by Koyo » 07 Jun 2012 16:27

+1 på det Fredde säger. Om du inte har ett vevlager du absolut vill behålla är det ju ganska enkelt att få till en rak kedjelinje genom att skaffa ett vevlager med längre/kortare axel. :)

perkabrod
Posts: 87
Joined: 06 Jun 2012 21:40

Re: Nishiki Arrow Speed-konvertering. Fråga om nav (bilder)

Post by perkabrod » 08 Jun 2012 09:07

Börjar få upp hoppet, kanske kommer det att gå. Tack för alla bra svar hittills.

Tänkte visa hur vevpartiet ser ut, det är riktigt tight, om än det inte ser så speciellt tight ut på fotot:
Image

Navet på bild är 124mm, inte 126 och inte 120 :)
Kanske byter till 120mm track nav och låter cykelhandlaren bygga om däcket. Som ni ser måste drevet ut rätt mycket till höger för att få en accepterad kedjelinje.
Image

Varför sitter gängorna för dreven så sjukt nära ekrarna? Det är det som jag är rädd för, kommer omöjligt gå att få kedjan att gå rakt. Skulle haft nåt sånt här:
Image
Last edited by perkabrod on 08 Jun 2012 12:30, edited 1 time in total.

kingbuxton
Posts: 71
Joined: 14 Dec 2011 20:53

Re: Nishiki Arrow Speed-konvertering. Fråga om nav (bilder)

Post by kingbuxton » 08 Jun 2012 11:47

Du oroar dig i onödan här :).

Det blir hur bra som helst, köp ett komplett hjul (att bygga hjul är inte så svårt men du kanske ska ta det en annan gång), ta av klingan från vevarmen och sätt den på baksidan som Fredde sa och sim sala bim har du en fixie! Om kedjelinjen inte blir helt rak så spelar det egentligen inte så stor roll, det kommer inte gå in i ekrarna eller något sådant och du kan trixa med det sen när du blivit lite mer van vid hur cykeln fungerar.

På med ett bakhjul nu och ut och kör bara :)

(och 15t bak är nog bättre)

User avatar
Eskiboi
Posts: 869
Joined: 28 Mar 2010 17:57
Location: Nkpng/Sthlm

Re: Nishiki Arrow Speed-konvertering. Fråga om nav (bilder)

Post by Eskiboi » 08 Jun 2012 11:57

Om du kör på innerklingan kan jag garantera att drevet på bakre navet inte kommer hamna för långt mot mitten på ett vanligt fixerat 120mm nav. För du kommer inte att ha någon kassett på det navet.

Köp ett bakhjul, släng på några spacers (http://www.ebay.co.uk/itm/Axle-Spacer-4 ... 0509361055) eller bara kläm ihop ramen som Fredde säger.
The concept of time has been revised and improved...

perkabrod
Posts: 87
Joined: 06 Jun 2012 21:40

Re: Nishiki Arrow Speed-konvertering. Fråga om nav (bilder)

Post by perkabrod » 08 Jun 2012 13:06

Okej, ni verkar övertygade om att det kommer gå att lösa, vilket känns bra.
Vill bara summera all överflöd av orolighet och posta en sista bild, om någon ser något som ställer till problem så hojta till. Annars blir det beställa :)

Image

Då ska jag i så fall köpa:

120mm track-nav, 36h
15T drev/drev/sprocket
Kommer köra på 42T drev fram
Spacers, tack för länken Eskiboi

Något mer?

Lämna in på cykelbutiken för:
Ombyggnad av däcket, 3-kors. Det är för tillfället radial-ekrat BAK :D
Line'a up kedjelinjen genom spacers?
Ny kedja (för single speed)

Ut och trampa.

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Nishiki Arrow Speed-konvertering. Fråga om nav (bilder)

Post by Fredde » 08 Jun 2012 15:53

perkabrod wrote: 120mm track-nav, 36h
15T drev/drev/sprocket
Kommer köra på 42T drev fram
Spacers, tack för länken Eskiboi

Något mer?

Lämna in på cykelbutiken för:
Ombyggnad av däcket, 3-kors. Det är för tillfället radial-ekrat BAK :D
Line'a up kedjelinjen genom spacers?
Ny kedja (för single speed)

Ut och trampa.
På ett 120mm nav med vanlig trackkedjelinje sitter drevet cirkus 20mm från insidan av dropouten där bak, du kan väl kolla att du är i den regionen ungefär. Annars får du även byta till ett bredare vevlager. Jag skulle köpt en ny fälg också. Om du ändå lägger pengar på ekrar, nav osv. Eller köp ett färdigt komplett hjulpar.

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Nishiki Arrow Speed-konvertering. Fråga om nav (bilder)

Post by abacaxi » 08 Jun 2012 16:14

Tror du stirrar dig blind på bredden av den växlade kransen. Om du tittar på ekringen ser du att hjulet är dishat dvs fälgen roterar inte mitt mellan ekrarna utan mitt på navet, ekrarna är helt enkelt kortare på höger sida. Ett bannav har lika långt på bägge sidor men är odishat, fälgen går alltid precis mitt emellan ytterkanterna på navet oavsett nav och det är därför det alltid är centrerat. Bredare avstånd bak betyder bara bredare på bägge sidor som nämnt, inte nån sorts extra plats för frikrans.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
RZ-1
Posts: 1498
Joined: 27 Jul 2011 01:45
Location: Uppsala

Re: Nishiki Arrow Speed-konvertering. Fråga om nav (bilder)

Post by RZ-1 » 08 Jun 2012 17:36

En till sak du behöver, om du inte vill köra med 2 klingor fram: korta klingbultar.

Kedjelinjen hamnar på ca 42mm (+- beroende på nav/drev-kombiation) ut från mitten av cykelns "bredd" (oberoende av hur brett det är mellan gaffeländarna bak), så det kan du ju passa på att mäta där framme också:
Image

perkabrod
Posts: 87
Joined: 06 Jun 2012 21:40

Re: Nishiki Arrow Speed-konvertering. Fråga om nav (bilder)

Post by perkabrod » 08 Jun 2012 17:46

abacaxi wrote:Om du tittar på ekringen ser du att hjulet är dishat dvs fälgen roterar inte mitt mellan ekrarna utan mitt på navet, ekrarna är helt enkelt kortare på höger sida.
...and then there was light :idea:

Flippade hjulet för att se vad som skulle hända, NU förstår jag. Bygger man bakdäck med lika långa ekrar och sedan dishar man det efteråt med hjälp av att spänna/lossa ekrar?

Image

Ska mäta från mitten av sadelstolpen till drevet och se hur många mm det är där för tillfället.

Tusen tack för all hjälp hittills!

Ingen direkt vetenskaplig mätning men jag uppskattade mitten av sadelstolpen och kollade skjutmåttet. Ungefär 40mm till de mindre drevet (42T, som jag tänkte använda) och ungefär 46-47mm till det större. Bra eller dåligt? :)

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Nishiki Arrow Speed-konvertering. Fråga om nav (bilder)

Post by abacaxi » 08 Jun 2012 18:32

perkabrod wrote:Bygger man bakdäck med lika långa ekrar och sedan dishar man det efteråt med hjälp av att spänna/lossa ekrar?
man kan göra lite som man vill. Ska man disha mycket är det nog bäst att ha lite kortare från början. Men nu ska du ju ha tracknav och då ska du inte disha alls.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: Nishiki Arrow Speed-konvertering. Fråga om nav (bilder)

Post by Jonatan F » 08 Jun 2012 18:33

Nu spelar ju en mm ingen roll men ett sätt att få en relativt exakt sifra på kedjelinjen fram är att mäta från sadelrörets kant (högraste punkt sas.) till klingan (innerkant eller mitt). Sedan mäta sadelrörets diameter och halvera den. Då borde du få ett väldigt nära exakt mått om du använder bra skjutmått (det jag har böjer sig ca. en mm om man tar i... plast...). på samma sätt kan du ju mäta ut mittpunkten på klingan.
Har man inget projekt har man inget liv :)

perkabrod
Posts: 87
Joined: 06 Jun 2012 21:40

Re: Nishiki Arrow Speed-konvertering. Fråga om nav (bilder)

Post by perkabrod » 08 Jun 2012 19:38

Jonatan F wrote:Nu spelar ju en mm ingen roll men ett sätt att få en relativt exakt sifra på kedjelinjen fram är att mäta från sadelrörets kant (högraste punkt sas.) till klingan (innerkant eller mitt). Sedan mäta sadelrörets diameter och halvera den. Då borde du få ett väldigt nära exakt mått om du använder bra skjutmått (det jag har böjer sig ca. en mm om man tar i... plast...). på samma sätt kan du ju mäta ut mittpunkten på klingan.
Bra metod. Blev 40.0mm

kingbuxton
Posts: 71
Joined: 14 Dec 2011 20:53

Re: Nishiki Arrow Speed-konvertering. Fråga om nav (bilder)

Post by kingbuxton » 08 Jun 2012 22:24

Är det bara jag eller ser bakgaffeln skev ut i bilden ovan?

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Nishiki Arrow Speed-konvertering. Fråga om nav (bilder)

Post by abacaxi » 09 Jun 2012 00:06

håller med men ögonmått ljuger och kameran ännu mer. han får fram med snöret om han är osäker. :-)
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

Post Reply