Nishiki Arrow Speed-konvertering. Fråga om nav (bilder)

Frågor och tips om mek med din cykel.
perkabrod
Posts: 87
Joined: 06 Jun 2012 21:40

Re: Nishiki Arrow Speed-konvertering. Fråga om nav (bilder)

Post by perkabrod » 09 Jun 2012 02:02

Fick använda min svindyra stewart mcdonald stål straight edge (för att kolla om gitarrhalsar är raka) för första gången.

Stämmer det ni upptäckte, vänstra sidan är sne precis vid bromsen så kan man vicka linjalen som en gungbräda :|

Nåja, första cykeln så jag har inte hunnit bli så petig än. Ju mer jag lär mig desto bättre, innan jag hamnade inne på fixie så hann jag lära mig justera bromsar och växlar så ju fler problem jag får med denna cykel desto bättre. Vill ju en dag köpa nån riktigt vacker cykel, då man fått lite mer erfarenhet.

Tycker fälgarna och däcken är så fruktansvärt fula. Tänkte köpa H+Son TB14 och några däck med gula/bruna sidväggar. Hittade några modeller, nåt på V, handbyggt i Italien och modellnamn Master 20? 22? nåt (har det bokmärkt nånstans).

Nu när jag vet att framdrevet är 40mm från sadelstolpens centrum, är det något jag ska hålla koll på då jag letar lämpligt 120mm baknav?

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Nishiki Arrow Speed-konvertering. Fråga om nav (bilder)

Post by abacaxi » 09 Jun 2012 08:39

Alla kombinationer av nav och drev jag testat har gett mellan 39 och 42mm så du är nog 100% safe.

(Får man supa, knulla och äta kött om man äger ett riktigt straight edge?) :-)
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

perkabrod
Posts: 87
Joined: 06 Jun 2012 21:40

Re: Nishiki Arrow Speed-konvertering. Fråga om nav (bilder)

Post by perkabrod » 10 Jun 2012 14:19

Image
Rigida Chrina Felge - 700c
36H
EUR 25.90 X 2 pcs.



Image
Miche Xpress Hub Set - Silber
120mm, 36H
Flanschdurchmesser Lochmitte / Lochmitte: 60mm
Kettenlinie bei allen Ausführungen 42mm
Verkar som att det är nån italiensk gäng på låsringarna, behöver ju en extra, följer bara med en verkar det som...
EUR 89.00 set



Image
Panaracer Pasela TG Drahtreifen - 700c
700X23C Black/Skinwall
EUR 29.95 X 2 pcs.



...eller budget-alternativet Schwalbe Lugano, svart/beige.
EUR 13.90 X 2 pcs.



Drev:
Ska jag ha drev för 1/8" kedje eller 3/32"?


Tänk på att detta är till ett "prova-på-fixie"-bygge. Förstår att det inte är speciellt bra grejer. Men man måste ju börja nånstans. Om ni har några rekommendationer, speciellt angående nav så skriv gärna. Är lite lur på att det inte är så kompatibelt det där baknavet, till exempel låsringen står det så här:

Image
Lockring für Miche Bahn- und Xpress Naben (starre Antriebsseite)
Gewinde: 33.5mm x 24tpi (Linksgewinde)

Och Miche drevet står det så här om:
Image
For the assembly is still required of the Miche sprocket carrier, there are those in the 'hub Accessories'

Denna produkt alltså:
Image
EUR 16.00

Utöver detta:
singlespeed-bultar till drevet fram
pedalkorgar
Är lite glapp i vevarmarna så eventuellt behöver jag nytt vevlager också, eller så är det bara för dåligt fastdraget...


Som sagt, navet är jag mest osäker på... Verkar krångligt och icke så standardiserat?
Men det var ganska billigt med tanke på att ja får både bak och fram samt att det fanns fixed/free möjlighet som jag gärna vill ha.

Är det bättre satsa på ett lite dyrare baknav fixed/free som kör på andra mått, i så fall vilka, brittiska standarden? Ett fram-nav 36H borde man väl kunna hitta billigt begagnat här i säljes-tråden eller på eBay..cykelhandlaren osv..

SKATTEÅTERBÄRINGEN ÄR HÄR :D

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: Nishiki Arrow Speed-konvertering. Fråga om nav (bilder)

Post by Jonatan F » 10 Jun 2012 14:31

Formula one eller vad de heter är väll billigare? Försök hitta någon som säljer nishiki och se om de kan ta in dem som reservdel (eller köp ett komplett fixerat nishiki-hjulsett) Går väll på typ knappa 2k
Har man inget projekt har man inget liv :)

User avatar
RZ-1
Posts: 1498
Joined: 27 Jul 2011 01:45
Location: Uppsala

Re: Nishiki Arrow Speed-konvertering. Fråga om nav (bilder)

Post by RZ-1 » 10 Jun 2012 14:45

Det går att köra "vanliga" drev på Miche nav, navet du har där är fixed/free och saknar alltså låsringsgänga på ena sidan. Många klagar dock på låsringarna de skickar med, låsringsgängan är Italian thread = alternativen som finns är något dyrare.

Jag kör Miche fixed/fixed på ett par hjul och billigare On-One nav (http://planet-x-bikes.co.uk/i/q/HUOOLF/ ... etrack_hub) på 2 andra hjulpar. De sistnämnda har standardgänga.

1/8-kedja sväljer både 1/8 och 3/32-drev.

perkabrod
Posts: 87
Joined: 06 Jun 2012 21:40

Re: Nishiki Arrow Speed-konvertering. Fråga om nav (bilder)

Post by perkabrod » 10 Jun 2012 14:49

Tack! Fanns ju t o m i Sverige:
http://fixedgearshop.se/product.php?id_product=18

Låsring: 1.29x24TPI
Verkar vara ganska vanligt då ja kikat runt. Låter kanon.

Dreven man skruvar på så verkar 1.37" x 24tpi gäng vara väldigt vanligt. Någon som vet om Formula-navet har den gängningen för drev?

perkabrod
Posts: 87
Joined: 06 Jun 2012 21:40

Re: Nishiki Arrow Speed-konvertering. Fråga om nav (bilder)

Post by perkabrod » 10 Jun 2012 14:55

RZ-1 wrote:Det går att köra "vanliga" drev på Miche nav, navet du har där är fixed/free och saknar alltså låsringsgänga på ena sidan. Många klagar dock på låsringarna de skickar med, låsringsgängan är Italian thread = alternativen som finns är något dyrare.

Jag kör Miche fixed/fixed på ett par hjul och billigare On-One nav (http://planet-x-bikes.co.uk/i/q/HUOOLF/ ... etrack_hub) på 2 andra hjulpar. De sistnämnda har standardgänga.

1/8-kedja sväljer både 1/8 och 3/32-drev.
Jäklar, det var billigt!
I min yrsel med tusen flikar tänkte jag inte ens på det du sa, behöver ju ingen extra låsring eftersom jag ska ha fixed/free.

Är det några andra synpunkter, t ex däcken. Är det bättre att gå på dom där dyrare Panaracer eller funkar Schwalbe Lugano lika bra. Cyklar bara till jobbet men vill ju helst att det ska hålla ett tag. Ingen erfarenhet om däck överhuvudtaget

User avatar
Rasmus
Posts: 89
Joined: 26 Oct 2008 19:37
Location: Malmö

Re: Nishiki Arrow Speed-konvertering. Fråga om nav (bilder)

Post by Rasmus » 10 Jun 2012 15:19

Min erfarenhet är att billiga däck blir rätt dyra i längden. Mer punkteringar och om man skiddar slits de väldigt fort. Sedan jag bytte till Continental Gator Skin har jag inte haft en enda punktering och de slits väldigt långsamt trots att jag skiddar mycket.

perkabrod
Posts: 87
Joined: 06 Jun 2012 21:40

Re: Nishiki Arrow Speed-konvertering. Fråga om nav (bilder)

Post by perkabrod » 10 Jun 2012 17:03

Tack. Tror fasen ja går på dom dyrare, snyggare också :)

Är det någon för- eller nackdel med 32- motför 36-ekrat? Går det se skillnad rent estetiskt eller varför finns det olika?

Och, om man ska ha radial-ekrat fram, är 32 för vekt då om man kör på billigkomponenter?

User avatar
Eskiboi
Posts: 869
Joined: 28 Mar 2010 17:57
Location: Nkpng/Sthlm

Re: Nishiki Arrow Speed-konvertering. Fråga om nav (bilder)

Post by Eskiboi » 10 Jun 2012 22:25

En enklare, om än en kanske lite tråkigare, lösning är att köpa ett komplett hjulpar. Finns flera billiga där ute, t ex http://planet-x-bikes.co.uk/i/q/WPPXAL3 ... k_wheelset

De kommer att göra tricket...
The concept of time has been revised and improved...

perkabrod
Posts: 87
Joined: 06 Jun 2012 21:40

Re: Nishiki Arrow Speed-konvertering. Fråga om nav (bilder)

Post by perkabrod » 11 Jun 2012 00:42

Är pedalkorgar ett måste för fixed gear?

User avatar
Rasmus
Posts: 89
Joined: 26 Oct 2008 19:37
Location: Malmö

Re: Nishiki Arrow Speed-konvertering. Fråga om nav (bilder)

Post by Rasmus » 11 Jun 2012 05:09

Om man har dubbla bromsar (som på din bild) är inte pedalkorgar ett måste. Däremot skulle jag rekommendera att ha något som håller fast fötterna (ex korgar med remmar). Jag tycker det känns stabilare och sedan får man ett bättre tramp. Vill du roa dig med att låsa bakhjulet (skidda) är det också mycket enklare om du sitter fast med fötterna.

Post Reply