Bygge/frågetråd om egenlödd ram!

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
deadsh0t
Posts: 59
Joined: 16 Sep 2011 10:29

Bygge/frågetråd om egenlödd ram!

Post by deadsh0t » 23 May 2012 15:04

Hej
Har har blivit ruggit sugen på att löda ihopp min egen ram under sommaren nu, tänker att det finns ändel erfarenheter här på forumet som vore gött att ta del av.


Så om det är nån som har några sköna tips får man gärna printa ner dom (kanske kan fixa ihopp en skön "bygga egen ram" guide sen när allt är klart )

Det jag har minst koll på är igentligen geometrin och vart man ska få tag på matreal.

tack för svar och hjälp!
Last edited by deadsh0t on 15 Jun 2012 18:33, edited 1 time in total.

pse
Posts: 1074
Joined: 07 Aug 2009 23:59
Location: Örebro

Re: Bygga egen ram

Post by pse » 23 May 2012 19:32

Bikecad brukar funka rätt bra för grova skisser över vinklar och geometrier.
http://www.bikecad.ca/quickapplet

Rör och annat finns hos Ceeway.
http://www.ceeway.com/

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Re: Bygga egen ram

Post by ArvidSvensson » 23 May 2012 19:42

Kopiera geometrin från en cykel du vet fungerar bra. Läs igenom chrobins byggtrådar för inspiration.

deadsh0t
Posts: 59
Joined: 16 Sep 2011 10:29

Re: Bygga egen ram

Post by deadsh0t » 13 Jun 2012 08:15

Nu har jag fått hem min rörsatts! Men sitter fortfarande fast då alla mina cyklar inte är så tighta som jag vill ha den här dvs har ingen ram att sno mått från.

Så den stora frågan nu är hur skitnödig ska man vara över måtten eller ska man gå lite på känsla?

Får inte till nått på den där design sidan är så nedrans ointresserad av att hålla på med data!><

User avatar
frank.h
Posts: 1290
Joined: 22 Aug 2010 20:34
Location: Stockholm

Re: Bygga egen ram

Post by frank.h » 13 Jun 2012 08:43

SONS OF SATAN - Fista Stockholm

User avatar
frank.h
Posts: 1290
Joined: 22 Aug 2010 20:34
Location: Stockholm

Re: Bygga egen ram

Post by frank.h » 13 Jun 2012 08:44

Image

Sen är det bara att mäta.
SONS OF SATAN - Fista Stockholm

pse
Posts: 1074
Joined: 07 Aug 2009 23:59
Location: Örebro

Re: Bygga egen ram

Post by pse » 13 Jun 2012 12:17

Image

Code: Select all

SIZE	        54	57	59
A -SEAT TUBE	54	56,5	59
B -TOP TUBE	54	55	57
C -HEAD TUBE	10,5	13,3	14,9
D -SEAT ANGLE	74,5°	74°	74°
E -HEAD ANGLE	73,5	74°	75°
F -FORK RAKE	3,5	3,5	3,5
G -BB DROP	6	6	6

deadsh0t
Posts: 59
Joined: 16 Sep 2011 10:29

Re: Bygge/frågetråd om egenlödd ram!

Post by deadsh0t » 15 Jun 2012 18:55

Kollat igenom lite på dom där måttsättningarna och har det som grund i bakhuvudet tack för svar!

Så här kommer första "bygginlägget"

Tog alla delar till jobbet och testade att slipa till ett rör lite i änden
var mycke mjukare och mer lätt arbetat än va jag trodde.




Image

Image


Image


Ska rita upp mer exakt hur ramen ska bli i skala 1:1 för att få den så tight som jag vill sen ska försöka få lite gjort i början av nästa vecka så kommer mer då!

Patrik T
Posts: 60
Joined: 15 Aug 2008 19:23
Location: 414
Contact:

Re: Bygge/frågetråd om egenlödd ram!

Post by Patrik T » 17 Jun 2012 09:22

Otroligt fin verkstad!

Spark!

deadsh0t
Posts: 59
Joined: 16 Sep 2011 10:29

Re: Bygge/frågetråd om egenlödd ram!

Post by deadsh0t » 17 Jun 2012 19:16

Jorå är fint att hålla på med lite smått och gått i dock är brandrisken lite hög då den ligger på andra våningen i ett trähus.

Blev sjuk nu i helgen så har blivit säng liggande i stället för att vara uppe och designa cykel, tog mig upp lite nu på eftermiddan dock och knapade ihopp en liten grundplan för måtten. Image

deadsh0t
Posts: 59
Joined: 16 Sep 2011 10:29

Re: Bygge/frågetråd om egenlödd ram!

Post by deadsh0t » 26 Jun 2012 19:06

Så nu har jag kommit igång lite.

Jag började att sätta ihopp grund triangeln med min egen byggda precisions jigg!!=P

Image



allt såg ut att passa bra så flussade och körde i vind.
Image




Var inte så jäkla svårt blir ju ingen Rembrant men va fan ska ju vara lite hemma bygge
Image



Och iom att allt kändes som det gick så bra och att jag bara hade en fuljigg i trä så lyckades jag få triangeln lite sne nån som vet hur man får den rak? är front röret som vred sig lite=(

Image

User avatar
notetoself
Posts: 13
Joined: 16 Jun 2012 15:22
Location: Dalsland

Re: Bygge/frågetråd om egenlödd ram!

Post by notetoself » 27 Jun 2012 07:51

deadsh0t wrote: Och iom att allt kändes som det gick så bra och att jag bara hade en fuljigg i trä så lyckades jag få triangeln lite sne nån som vet hur man får den rak? är front röret som vred sig lite=(
Slog det sig när du lödde eller var det jiggen som var off? Har du samma avstånd centrum rör till "jiggplattan" på alla tre fixpunkterna?

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Bygge/frågetråd om egenlödd ram!

Post by abacaxi » 27 Jun 2012 08:30

Styrröret sitter ju inte fast i jiggen så det hjälper inte att jiggen är rak. Inte många mm topp och underröret måste glida för en sån vridning. Håller just på att bygga en liknande jigg själv, har funderat på hur man ska göra. Svårt att få fast styrröret med trä utan att skapa eldsvåda, om man inte bygger en ram i stl 70.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

deadsh0t
Posts: 59
Joined: 16 Sep 2011 10:29

Re: Bygge/frågetråd om egenlödd ram!

Post by deadsh0t » 27 Jun 2012 15:37

notetoself wrote:
deadsh0t wrote: Och iom att allt kändes som det gick så bra och att jag bara hade en fuljigg i trä så lyckades jag få triangeln lite sne nån som vet hur man får den rak? är front röret som vred sig lite=(
Slog det sig när du lödde eller var det jiggen som var off? Har du samma avstånd centrum rör till "jiggplattan" på alla tre fixpunkterna?

Japp samma avstånd, sant det abacaxi säger. Ska försöka blåsa bort lödningen med högtrycken när jag får lite tid över.

bocke
Posts: 11
Joined: 18 Oct 2010 15:29
Location: Nyköping

Re: Bygge/frågetråd om egenlödd ram!

Post by bocke » 29 Jun 2012 15:38

Kul att följa bygget!

Har själv värmt muffarna igen var för sig och böjt så gott det går när ramen sitter i jiggen. Nån mm rakare får man så om man inte har tabbat sig jättemkt så ska det gå att fixa.

Eftersom rören (i princip alltid) slår sig när man värmer o ska löda, framförallt med bronslod då det krävs högre värme är det otroligt svårt att få det helt perfekt. Om man är ordentligt duktig kan man löda muffarna i rätt turordning så att ramen slår sig och sedan kompenseras rak av nästa lödning, men det krävs erfarenhet för att lära sig det...

Ju bättre (tunnare) o dyrare rör, desto större risk att det slår sig ordentligt. Därför ska man helst löda med silver så att rören inte värms lika mkt vilket leder till att bygget blir ännu dyrare eftersom silverlod kostar en bra bit mer. Det kan helt klart vara värt det då man ändå lägger ner en hel del på bygget.

Lycka till!
-- www.jja.se --
Personliga handgjorda cykelramar.

Patrik T
Posts: 60
Joined: 15 Aug 2008 19:23
Location: 414
Contact:

Re: Bygge/frågetråd om egenlödd ram!

Post by Patrik T » 01 Jul 2012 15:06

Rikta den. Tvinga fast sadelrörets topp och vevlagerhylsan i något fast, typ ett stadigt metallbord, trä in ett stålrör eller en kraftig stång igenom styrröret och böj.
Stången/rörets ena ända, den man inte häver sig på, får vila mot ett stöd, en träkloss tex.
Det kan vara klokt att gänga och fräsa vevlagerhylsan först. Då får man en referensyta och kan kontrollera om diagonalröret är snett, detta avgör åt vilket håll man ska rikta.

deadsh0t
Posts: 59
Joined: 16 Sep 2011 10:29

Re: Bygge/frågetråd om egenlödd ram!

Post by deadsh0t » 01 Jul 2012 15:12

Patrik T wrote:Rikta den. Tvinga fast sadelrörets topp och vevlagerhylsan i något fast, typ ett stadigt metallbord, trä in ett stålrör eller en kraftig stång igenom styrröret och böj.
Stången/rörets ena ända, den man inte häver sig på, får vila mot ett stöd, en träkloss tex.
Det kan vara klokt att gänga och fräsa vevlagerhylsan först. Då får man en referensyta och kan kontrollera om diagonalröret är snett, detta avgör åt vilket håll man ska rikta.

Gör ett försök!

Hur och vart fräser man vevlagerhylsan har skjutit det problemet framför mig

Patrik T
Posts: 60
Joined: 15 Aug 2008 19:23
Location: 414
Contact:

Re: Bygge/frågetråd om egenlödd ram!

Post by Patrik T » 02 Jul 2012 07:21

Bättre cykelaffärer med inriktning på landsvägsracers borde kunna göra det, i Göteborg kan Veloform fixa det.
Tänk på att stången som du riktar med ska passa så tight som möjligt i styrröret.

Post Reply