Mercier 60/70-tals cykel

Frågor och tips om mek med din cykel.
User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Mercier 60/70-tals cykel

Post by ravelax » 08 Jul 2012 10:20

Stronglight-vevlager med 118mm axel dyker upp rätt ofta på eBay. Inte alltid dyrt.

User avatar
RZ-1
Posts: 1498
Joined: 27 Jul 2011 01:45
Location: Uppsala

Re: Mercier 60/70-tals cykel

Post by RZ-1 » 08 Jul 2012 10:28

bottom bracket = vevlager
crankset = vevparti
:)

scarboni
Posts: 159
Joined: 25 Apr 2012 13:42

Re: Mercier 60/70-tals cykel

Post by scarboni » 14 Jul 2012 23:12

Blir galen! Nu har jag börjat sätta ihop cykeln men såklart får man världens problem med att sätta på headsetet eftersom det är lack och annat skit ivägen för kronan. 'r typ ½mm som den ska ner på baksidan för att det ska få plats. Jag vet att det finns verktyg för detta men men.

scarboni
Posts: 159
Joined: 25 Apr 2012 13:42

Re: Mercier 60/70-tals cykel

Post by scarboni » 15 Jul 2012 18:41

Fick till det, det vart lite slitigt med att ta bort lite lack och sen var det satans kullorna till kullagret som var tvunget att hamna rätt för att den sista millimeterarna skulle dyka fram.

Jag fixade även ordning min sadel :)
Image
Image

Är inte helt klar med nosen men det ska ordnas.

User avatar
d'epoca
Posts: 344
Joined: 29 Dec 2011 16:48

Re: Mercier 60/70-tals cykel

Post by d'epoca » 15 Jul 2012 22:11

Det blir bra det här. Du verkar vara noga med bygget. Men kunde inte kullorna hjälpt till :)
Yesterday's Technology Today

scarboni
Posts: 159
Joined: 25 Apr 2012 13:42

Re: Mercier 60/70-tals cykel

Post by scarboni » 15 Jul 2012 22:38

Jo det har dragit ut lite på tiden då jag var tvungen att tvätta ramrören samt rostskydda dem. Nu sitter jag och väntar på ett paket från USA från VeloOrange med lite smått och gott.

Mycket smått som måste ihop och då man aldrig satt ihop en cykel så vill man att det ska bli ordentligt. Jag vet inte om jag någonsin kommer få cykla på denna men men :P

scarboni
Posts: 159
Joined: 25 Apr 2012 13:42

Re: Mercier 60/70-tals cykel

Post by scarboni » 17 Jul 2012 21:21

Hej igen...
Jag beställde en sadelstolpe med måttet 25.4mm men fick en 25.0mm tror jag, Jag skruvar ganska mycket men sadelstolpen vill inte sitta fast och jag vågar inte skruva mer då jag inte vill förstöra gängor eller annat på cykeln, ska jag skaffa mig en 25.4mm eller går det att fortsätta skruva? Vet någon om de äldre franska cyklarna har 25.4mm som mått på sadelstolpen?

Dessutom lyckades jag med en rejäl tabbe och funderar på att hoppa över växlarna och köra fixed och undrar vad som behövs ändras för att man ska kunna göra detta?

User avatar
Gustav
Posts: 2171
Joined: 07 Dec 2007 16:58
Location: Stockholm

Re: Mercier 60/70-tals cykel

Post by Gustav » 17 Jul 2012 21:43

25,4 alla gånger, annars får du köpa en burk Zingo och "shimma". Ett deformerat sadelrör är verkligen inget vidare och är svårt att få ogjort.
Diametern på stolpen beror inte på härkomst utan på vilka rör det rör sig om.
Last edited by Gustav on 17 Jul 2012 22:01, edited 1 time in total.
Image

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Mercier 60/70-tals cykel

Post by ravelax » 17 Jul 2012 21:58

Köra fixed går bra. Vad du framför allt behöver är ett baknav med gängor för drev och låsring, och sedan förstås nämnda drev och låsring. Eventuellt kan du behöva meka med axellängd på vevlagret för att få en bra kedjelinje, men det allra mest nödvändiga är som sagt ett bannav (track hub). Finns många billiga bra att välja på.

Vad hände med växlarna?

scarboni
Posts: 159
Joined: 25 Apr 2012 13:42

Re: Mercier 60/70-tals cykel

Post by scarboni » 17 Jul 2012 22:28

Diametern på stolpen beror inte på härkomst utan på vilka rör det rör sig om.
Min franska cykel har givit mig ett och annat problem på grund utav de olika rör diametrarna :P Jag letar till exempel fortfarande efter en bra styrstam :) Tack så mkt jag får reklamera mitt gamla sadelrör och köpa ett nytt.

Ravelax - Här ska du få se på något som kan hända då man slarvar med 2cm då man sätter på dekaler :) Jag hoppas verkligen att jag inte behöver köpa ett nytt vevlager då jag fick hem ett skinande rent från Velo-Orange idag som passade så fint till min stronglight vev. Finns det någon schysst guide på hur man ska gå till väga för att fixa en fixi från växel? :)

Image

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Mercier 60/70-tals cykel

Post by ravelax » 17 Jul 2012 23:12

Äsch, dekaltabben är inte så farlig. Faktum är att jag inte reagerade på den förrän jag läst klart ditt inlägg och kollat på bilden igen. Behåll växelgrejerna så du kan bygga upp den som växlad eller fixed beroende på vad du känner för!

Tror det finns nån sorts FAQ på forumet, minns inte var, typ i "Forum"-delen, en av de klistrade trådarna längst upp. Annars är det egentligen inte mer än vad jag skrev ovan. Clips och remmar till pedalerna måste du ha också förstås.

scarboni
Posts: 159
Joined: 25 Apr 2012 13:42

Re: Mercier 60/70-tals cykel

Post by scarboni » 17 Jul 2012 23:30

Tack återigen, Jag som tydligen är perfektionist enligt min sambo som börjar tröttna på mitt lilla projekt tycker inte att det ser så fint ut men jag börjar nog med att köra på växlat sen får man gå därifrån.

Jag har clips och läderremar till pedalerna måste bara gå förbi Sifvers skruv och köpa lite nya skruvar till clipsen.

Satt 3 timmar med att försöka fixa min Mafac frambroms då jag hade två olika vajerhöljen och fick fixa ordning lite med annat smått med dem så drog det ut på tiden. Fick till hoodsen och vajerreglaget riktigt nice tycker jag :) får lägga upp bild inom en snar framtid.

scarboni
Posts: 159
Joined: 25 Apr 2012 13:42

Re: Mercier 60/70-tals cykel

Post by scarboni » 19 Jul 2012 12:53

Jag har ett par gamla Mafac bromsar och undrar om man kanske ska lägga ut någon extra hundring och få schysst bromsar istället för att köpa bromsklossarna?

Vad tror ni och vad behöver jag tänka på ifall att jag ska göra det?

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Mercier 60/70-tals cykel

Post by ravelax » 19 Jul 2012 13:15

Jag tycker du ska spara Mafac-bromsarna. Bra och klassiska bromsar som också är helt rätt på en gammal fransk cykel. Du kan köpa lösa nya bromsgummin som du kan klämma in i bromsskon ifall de gamla gummina är utslitna. Alltså inga särskilda Mafac-klossar utan nån vanlig standardtyp borde fungera.

scarboni
Posts: 159
Joined: 25 Apr 2012 13:42

Re: Mercier 60/70-tals cykel

Post by scarboni » 19 Jul 2012 13:18

Tack Ravelax, jag tycker också att det är trevligt att behålla det gamla.

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Mercier 60/70-tals cykel

Post by ravelax » 19 Jul 2012 13:30

I motsats till en del andra gamla bromsar är Mafac Racer också riktigt bra. Knepiga att justera optimalt kan jag tycka, men när man väl fått till det är det riktigt bra bett i dem. De har kallats "The first brakes that actually worked", bara en sån sak!

scarboni
Posts: 159
Joined: 25 Apr 2012 13:42

Re: Mercier 60/70-tals cykel

Post by scarboni » 19 Jul 2012 13:43

Hehe, jo jag kan hålla med om att de är jäkligt jobbiga att ställa in :P

Du råkar inte veta hur man ställer in Simplex växlarna?

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Mercier 60/70-tals cykel

Post by ravelax » 19 Jul 2012 14:49

Alltså, de har ju sina justeringsskruvar som alla andra växlar, så det är bara att skruva på dem för att sätta rätt ändlägen, inte så konstigt. Sen kan man behöva justera det ibland, men det är inte lika kritiskt med friktionsväxlar som med indexerade växlar.

Det finns alltså två skruvar på vardera växel, den ena ställer hur långt utåt växeln kan röra sig, och den andra hur långt inåt den kan röra sig. Har inte i huvudet vilken av skruvarna som är vilken men det märker du när du skruvar på dem. Fram sitter skruvarna på själva klämman som fäster växeln i ramen, bak sitter dem på ena sidan av parallellogrammet (den rörliga biten där Simplex-loggan sitter).

Ändlägena ska vara inställda så att växeln inte kan röra sig för långt inåt och krocka med ekrarna, eller för långt utåt så att kedjan kastas av det minsta drevet. Trissorna ska ligga rakt under innersta respektive yttersta drevet när ändlägena är rätt justerade. Principen är densamma på framväxeln, du justerar den så att du inte riskerar att kasta av kedjan av stora kedjehjulet när du växlar upp, eller kasta av den inåt ramen när du växlar ner.

scarboni
Posts: 159
Joined: 25 Apr 2012 13:42

Re: Mercier 60/70-tals cykel

Post by scarboni » 19 Jul 2012 19:21

Jag kom hem och började mecka med det och fick ett hum över hur det fungerade till slut :) Tack för förklaringen iaf. Det är så jobbigt att se att allt fungerar fint utan en ställning för cykeln. Nu ska man bara våga sig ut och se så inte saker ramlar av...

scarboni
Posts: 159
Joined: 25 Apr 2012 13:42

Re: Mercier 60/70-tals cykel

Post by scarboni » 30 Jul 2012 21:13

Chipi nu har framväxeln pajjat... Först fastnade den i kedjan och slet loss lite dekaler innan den gick sönder i fästet.

Vad kan jag köpa för något för att ersätta den? Det var en gammal simplex för två kuggar?

Post Reply