konstigt glapp ?

Frågor och tips om mek med din cykel.
User avatar
Naugas
Posts: 915
Joined: 31 May 2010 08:40
Location: Kiruna

Re: konstigt glapp ?

Post by Naugas » 19 Apr 2012 15:36

måns wrote:Märkligt att ingen verkar tipsat om rotafix än. Kör det på alla mina drev och har aldrig haft problem med att det gängar av.

http://204.73.203.34/fisso/eng/schpignone.htm

/m
Va? Drevet sitter alltså kvar för dig _utan_ låsring bara du drar åt drevet hårt? Det låter helt orimligt tycker jag. Med hög utväxling får man ju inte så mycket moment vid bromsning, men ändå.

User avatar
Eskiboi
Posts: 869
Joined: 28 Mar 2010 17:57
Location: Nkpng/Sthlm

Re: konstigt glapp ?

Post by Eskiboi » 19 Apr 2012 16:31

Han skrev ju inte att han körde utan låsring.
The concept of time has been revised and improved...

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: konstigt glapp ?

Post by Fredde » 19 Apr 2012 19:35

Drevet ska sitta fast mot navet och aldrig lossna under brukande. Lossnar det så ska låsringen hindra det från att åka av men det är att betrakta som en FAIL.

Lossnar drevet har man dragit fast det för löst.

User avatar
måns
Posts: 1017
Joined: 12 Jun 2009 14:34
Location: sthlm

Re: konstigt glapp ?

Post by måns » 20 Apr 2012 11:55

Mjo, det ursprungliga användningsområdet(utan låsring) är ju för bana och där skiddas det nog inte lika mycket som på gatan kan man tro. Med rena gängor+fett sen rotafixdrag tills det känns sådär som att det brakar ihop vilken sekund som helst och slutligen låsring ska det mycket till för att det ska gänga av. Hade aldrig lyckats tidigare med uppförsbacke-metoden faktiskt. Rotafix går ju också utmärkt att få loss gamla ingrodda drev med.

User avatar
Naugas
Posts: 915
Joined: 31 May 2010 08:40
Location: Kiruna

Re: konstigt glapp ?

Post by Naugas » 21 Apr 2012 09:38

Eskiboi wrote:Han skrev ju inte att han körde utan låsring.
måns wrote:Märkligt att ingen verkar tipsat om rotafix än. Kör det på alla mina drev och har aldrig haft problem med att det gängar av.

http://204.73.203.34/fisso/eng/schpignone.htm

/m
Länkens sidtitel är "chaingang rotafixa: securing a track sprocket without lock ring" med förklaringen "This ingenious technique - ... - enables the secure assembly of a track sprocket without having to use the traditional lock ring too.

Hur kan man få det till annat än att måns kör utan låsring?

Med den begränsade kunskap jag har om gängförband kan jag inte se annat än att låsringen i sig inte tjänar till mer än att få mer tryck och därmed friktion mellan drev och nav, att den egentligen mest är ett sätt att få mer gängor att greppa. Ju mer jag tänker på det, desto sämre verkar det här systemet vara faktiskt. Det är inte mekaniskt bra. Ändå fungerar det ju i praktiken, oftast...

User avatar
RZ-1
Posts: 1498
Joined: 27 Jul 2011 01:45
Location: Uppsala

Re: konstigt glapp ?

Post by RZ-1 » 21 Apr 2012 12:01

Jag lärde mig skidda på roadnav, men det är verkligen inte rätt.



(edit: Med utväxling 27/20 har jag även lyckats skidda loss ett rotafixerat drev från ett roadnav.)
Last edited by RZ-1 on 17 May 2012 18:26, edited 1 time in total.

Beech
Posts: 8
Joined: 19 Apr 2012 17:45

Re: konstigt glapp ?

Post by Beech » 17 May 2012 16:39

Mitt drev lossnar konstant från navet när jag skiddar. Jag har satt dit drevet med rotafix metoden och dragit åt låsringen med låsringsnyckel som jag lånade på en cykelbutik.

Det hjälper inte!

Drevet sitter stabilt ett tag, men sen lossnar det igen. Tror ni det kan vara gängorna på navet/drevet som är trötta?

Tur att man har frambroms iaf, förlorar kontrollen till hjulet helt när det släpper.

Tips mottages tacksamt!

john the man
Posts: 641
Joined: 20 Dec 2008 22:29
Location: Lund - Sthlm

Re: konstigt glapp ?

Post by john the man » 17 May 2012 16:53

Beech wrote:Mitt drev lossnar konstant från navet när jag skiddar. Jag har satt dit drevet med rotafix metoden och dragit åt låsringen med låsringsnyckel som jag lånade på en cykelbutik.

Det hjälper inte!

Drevet sitter stabilt ett tag, men sen lossnar det igen. Tror ni det kan vara gängorna på navet/drevet som är trötta?

Tur att man har frambroms iaf, förlorar kontrollen till hjulet helt när det släpper.

Tips mottages tacksamt!
Kan vara så att ditt drev är för tunt. För mycket gängor för drev helt enkelt.. Pröva med ett bredare drev och dra åt allt som FA-AN.
"If i had that bike , Id attach a flesh light to the top tube."

SONS OF SATAN

FISTA STHLM

http://fistasthlm.tumblr.com/

Beech
Posts: 8
Joined: 19 Apr 2012 17:45

Re: konstigt glapp ?

Post by Beech » 17 May 2012 17:16

john the man wrote:
Beech wrote:Mitt drev lossnar konstant från navet när jag skiddar. Jag har satt dit drevet med rotafix metoden och dragit åt låsringen med låsringsnyckel som jag lånade på en cykelbutik.

Det hjälper inte!

Drevet sitter stabilt ett tag, men sen lossnar det igen. Tror ni det kan vara gängorna på navet/drevet som är trötta?

Tur att man har frambroms iaf, förlorar kontrollen till hjulet helt när det släpper.

Tips mottages tacksamt!
Kan vara så att ditt drev är för tunt. För mycket gängor för drev helt enkelt.. Pröva med ett bredare drev och dra åt allt som FA-AN.

Ok tack. Om jag har förstått vad du menar, så syftar du på tjockleken på drevet?
Kan det vara kedjan som är för tjock/tunn?

john the man
Posts: 641
Joined: 20 Dec 2008 22:29
Location: Lund - Sthlm

Re: konstigt glapp ?

Post by john the man » 17 May 2012 20:42

Beech wrote:
john the man wrote:
Beech wrote:Mitt drev lossnar konstant från navet när jag skiddar. Jag har satt dit drevet med rotafix metoden och dragit åt låsringen med låsringsnyckel som jag lånade på en cykelbutik.

Det hjälper inte!

Drevet sitter stabilt ett tag, men sen lossnar det igen. Tror ni det kan vara gängorna på navet/drevet som är trötta?

Tur att man har frambroms iaf, förlorar kontrollen till hjulet helt när det släpper.

Tips mottages tacksamt!
Kan vara så att ditt drev är för tunt. För mycket gängor för drev helt enkelt.. Pröva med ett bredare drev och dra åt allt som FA-AN.

Ok tack. Om jag har förstått vad du menar, så syftar du på tjockleken på drevet?
Kan det vara kedjan som är för tjock/tunn?
Exakt, tjockleken på själva drevet itself. Inte kuggarna på drevet, utan hur brett drevet är. Det finns vissa drev som är bredare än andra. (Antar att det finns nav/hjul med fler gängor också) Kedjan borde inte påverka i att drevet lossnar..
"If i had that bike , Id attach a flesh light to the top tube."

SONS OF SATAN

FISTA STHLM

http://fistasthlm.tumblr.com/

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: konstigt glapp ?

Post by abacaxi » 18 May 2012 00:39

drev som är åtdragna lossnar inte, som antytts oftast inte ens utan låsring. kanke hade du inte fettat in innan du drog, då kan det vara svårt att dra tillräckligt hårt, friktionen tar emot innan. trasiga gängor, ja kanske det men då borde det väl inte gå att dra på drevet ordentligt heller? de måste ju vara dåliga åt bägge hållen i så fall?
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
måns
Posts: 1017
Joined: 12 Jun 2009 14:34
Location: sthlm

Re: konstigt glapp ?

Post by måns » 18 May 2012 09:42

abacaxi wrote:drev som är åtdragna lossnar inte, som antytts oftast inte ens utan låsring. kanke hade du inte fettat in innan du drog, då kan det vara svårt att dra tillräckligt hårt, friktionen tar emot innan. trasiga gängor, ja kanske det men då borde det väl inte gå att dra på drevet ordentligt heller? de måste ju vara dåliga åt bägge hållen i så fall?
Precis! Och så kolla att du inte har nåt skit i gängorna som hindrar drevet från att gå på. Det räcker med att det är ett litet jäkla gruskorn emellan nånstans för att det ska bli ett fjuttondels glapp som sen blir en snowball effect när man börjar skidda vilket gör att allt lossnar. Så rent&fett är melodin!

ps ja, jag kör med låsring trots rotafix om det var nån tidigare som undrade, men som sagt är det mest en försäkring.. :roll:

Beech
Posts: 8
Joined: 19 Apr 2012 17:45

Re: konstigt glapp ?

Post by Beech » 18 May 2012 18:30

måns wrote:
abacaxi wrote:drev som är åtdragna lossnar inte, som antytts oftast inte ens utan låsring. kanke hade du inte fettat in innan du drog, då kan det vara svårt att dra tillräckligt hårt, friktionen tar emot innan. trasiga gängor, ja kanske det men då borde det väl inte gå att dra på drevet ordentligt heller? de måste ju vara dåliga åt bägge hållen i så fall?
Precis! Och så kolla att du inte har nåt skit i gängorna som hindrar drevet från att gå på. Det räcker med att det är ett litet jäkla gruskorn emellan nånstans för att det ska bli ett fjuttondels glapp som sen blir en snowball effect när man börjar skidda vilket gör att allt lossnar. Så rent&fett är melodin!

ps ja, jag kör med låsring trots rotafix om det var nån tidigare som undrade, men som sagt är det mest en försäkring.. :roll:
Tack för alla svar!

Låter som ett vettig orsak. Har inte haft någonting fetare än kedjeolja till hands (misstänker att det inte är tillräckligt fett). Blir till att fixa riktigt flottigt fett nu i helgen samt rengöra delarna. Kan tänka mig att bensin är det ultimata (fast svårt att köpa typ två dl om man inte går ut på gatan och slangar). Diskmedel och vatten kanske funkar? Finns det nåt annat rengöringsmedel ni rekommenderar?

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: konstigt glapp ?

Post by abacaxi » 18 May 2012 19:30

jag använder biltemas miljövänliga kedjetvätt för avfettning. och jif för mer skrubbande tvätt. och 5-56 vid rost.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

mille
Posts: 165
Joined: 13 Oct 2011 11:13
Location: Vö / Hlmstd
Contact:

Re: konstigt glapp ?

Post by mille » 18 May 2012 21:22

Bromsrengöring för bilbromsar tar bort "allt" fett, tror endel kallar det bräkleen :?:

Post Reply