Fråga om peugeot ph11 -85

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
robertr81
Posts: 244
Joined: 12 Apr 2012 19:13

Fråga om peugeot ph11 -85

Post by robertr81 » 12 Apr 2012 21:08

Införskaffat mig en sådan här cykel i väldigt fint skick.
Förra ägaren hade satt på bromsar och bromshantag av modernare typ.
Kan inte se vad det är för märke men hade tänkt byta dessa till något snyggare i krom av gammalt stuk eller som ligger i tiden för cykeln. Är ganska ny på racercyklar så jag undrar om det är något speciellt jag bör tänka på med kompabilitet osv eller funkar alla gamla campabromsar mellan 70-80 tal. Någon som har nåt att rekomendera?

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Fråga om peugeot ph11 -85

Post by ravelax » 12 Apr 2012 22:05

Googlade hojen, CLB-bromsar verkar ha suttit på i original, mer eller mindre identiska med t.ex. dessa:

http://cgi.ebay.fr/ETRIERS-DE-FREINS-CL ... 2281wt_948

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Fråga om peugeot ph11 -85

Post by abacaxi » 12 Apr 2012 22:13

Jag har en precis likadan och använder inte bakbromsen så den kan du få köpa. Har även ett helicomaticnav över om du behöver reservdelar, samt fram och bakväxel och lite annat smått och gott. Att tänka på: styrlagret har lösa kulor. Det hade jag velat veta innan. :-)
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
rasnab
Posts: 55
Joined: 09 Sep 2009 20:09
Location: Köpenhamn

Re: Fråga om peugeot ph11 -85

Post by rasnab » 13 Apr 2012 21:27

Jag har en liknande - dock från 88. På min satt det ett par Weinmann-bromsar (vita!). Dem finns det massor av på ebay - och dom är avsevärt billigare en samma tidsperiods Campa..

Prövade själv i något skede att sätta på en modernare frambroms (Shimano tiagra eller liknande..) och då var bromsens armar för korta. Så kolla att bromsarna du skaffar har tillräckligt med reach för att nå fälgen.

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Fråga om peugeot ph11 -85

Post by abacaxi » 13 Apr 2012 23:17

inte så långt till fälgen på en ph11, det är peugeots sport/standardcyklar som har väldigt mycket clearance. ph11an må ha billiga carboliterör men det är samma geo som de finare racrarna.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

robertr81
Posts: 244
Joined: 12 Apr 2012 19:13

Re: Fråga om peugeot ph11 -85

Post by robertr81 » 14 Apr 2012 12:51

Tack för alla svar!!
ravelax wrote:Googlade hojen, CLB-bromsar verkar ha suttit på i original, mer eller mindre identiska med t.ex. dessa:

http://cgi.ebay.fr/ETRIERS-DE-FREINS-CL ... 2281wt_948
Tack för tipset! Dessa CLB ser mycket trevligare ut än det som sitter på nu.
Sen är det ju inte bara det estetiska utan även bromsverkan, men antar att det är hyffsade/bra grejer :)
abacaxi wrote:Jag har en precis likadan och använder inte bakbromsen så den kan du få köpa. Har även ett helicomaticnav över om du behöver reservdelar, samt fram och bakväxel och lite annat smått och gott. Att tänka på: styrlagret har lösa kulor. Det hade jag velat veta innan. :-)
Innebär det några begränsningar om styrlagret har lösa kulor? Eller varför är det inte bra? Tack för erbjudanden om broms och nav , ska ha det i åtanke.

Jag gillar campagnolos record/super record, är ju inte helt lätta att få tag i.
Har kollat lite på velo-orange.com men vet inget om kvalitet eller hur deras grejer är i jämförelse med gamla begagnade delar. Tex dessa
http://store.velo-orange.com/index.php/ ... rakes.html

eller dessa.
http://store.velo-orange.com/index.php/ ... brake.html

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Fråga om peugeot ph11 -85

Post by abacaxi » 14 Apr 2012 12:57

Innebär det några begränsningar om styrlagret har lösa kulor? Eller varför är det inte bra?
det är säkert bra så länge de stannar på sin plats, men har du inte lagt i fett på några år så räcker det med att lossa lite försiktigt på lagret för att de ska hamna över hela verkstads/garage/köksgolvet. :-)
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
rasnab
Posts: 55
Joined: 09 Sep 2009 20:09
Location: Köpenhamn

Re: Fråga om peugeot ph11 -85

Post by rasnab » 16 Apr 2012 07:47

Velo Oranges grejer är i allmänhet av bra kvalitet och snygga. Du skall bara se upp med tullen om du beställer av dem, och kanske göra det från en europeisk förhandlare. Tex. http://www.freshtripe.co.uk

Personligen skulle jag inte sätta £110 bromsar på en sån ram (prisklass på komponenter = prisklass på ram är en bra tumregel). Utan kanske gå för någonting billigare, modernare (bra bromskraft), men som ser passande ut.. kolla t.ex. här på olika alternativ:
http://www.velosolo.co.uk/shoppedal.html

User avatar
Streamliner
Posts: 536
Joined: 16 May 2010 18:12

Re: Fråga om peugeot ph11 -85

Post by Streamliner » 16 Apr 2012 21:17

Ska bli kul att följa, glöm inte bilder online!
Jag hade exakt en sådan hoj en gång, köpte den ny 1982 måste det ha varit, på det nyöppnade Sportex i Malmö.
Minns att den kostade ganska exakt 1800 kr då!
Min hade också CLB-bromsar, Simplex växlar och en svart Concor-sadel.
Men finast av allt var den originalmonterade Zefalpumpen som hade samma färg på höljet som ramen, dvs metallicsvart med silvrigt handtag och nippelfäste.
En väldigt bra cykel som gav mycket glädje, sålde den för tio år sedan för 1200 kr, något jag bittert ångrar idag. Det var precis före det började bli inne med sådant här igen. Sådana här cyklar var totalt omoderna och stod i högvis i alla cykelkällare medan alla andra cyklade MTB... 8)
Loch Ness is Deep.

robertr81
Posts: 244
Joined: 12 Apr 2012 19:13

Re: Fråga om peugeot ph11 -85

Post by robertr81 » 19 Apr 2012 22:55

rasnab wrote:Velo Oranges grejer är i allmänhet av bra kvalitet och snygga. Du skall bara se upp med tullen om du beställer av dem, och kanske göra det från en europeisk förhandlare. Tex. http://www.freshtripe.co.uk
Personligen skulle jag inte sätta £110 bromsar på en sån ram (prisklass på komponenter = prisklass på ram är en bra tumregel). Utan kanske gå för någonting billigare, modernare (bra bromskraft), men som ser passande ut.. kolla t.ex. här på olika alternativ:
http://www.velosolo.co.uk/shoppedal.html
Tack för tipsen! Personligen tycker jag att ramen är snygg och ser inte varför delar av lite finare kvalitet inte skulle fungera. Man kan ju alltid ha dom till en annan "finare" ram i framtiden :) Utseendemässigt så gillar jag campa record/super record väldigt mycket. Har dock tänkt lite på det där med bromsverkan och det känns som en viktig detalj för mig. Får fundera lite på hur jag ska göra. Bra länkar, fanns mycket fint att titta på där :)
Streamliner wrote:Ska bli kul att följa, glöm inte bilder online!
Jag hade exakt en sådan hoj en gång, köpte den ny 1982 måste det ha varit, på det nyöppnade Sportex i Malmö.
Minns att den kostade ganska exakt 1800 kr då!
Min hade också CLB-bromsar, Simplex växlar och en svart Concor-sadel.
Men finast av allt var den originalmonterade Zefalpumpen som hade samma färg på höljet som ramen, dvs metallicsvart med silvrigt handtag och nippelfäste.
En väldigt bra cykel som gav mycket glädje, sålde den för tio år sedan för 1200 kr, något jag bittert ångrar idag. Det var precis före det började bli inne med sådant här igen. Sådana här cyklar var totalt omoderna och stod i högvis i alla cykelkällare medan alla andra cyklade MTB... 8)
Kul att du haft en likadan cykel, ska absolut ta några bilder och posta här. Tyvärr saaknade min pump, originalsadel och originalbromsar men den är i väldigt fint skick.

En annan fråga, går det att byta hela vevpartiet till campagnolo nuovo record på en sådan här? Eller kommer jag stöta på problem?

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Fråga om peugeot ph11 -85

Post by ravelax » 20 Apr 2012 10:20

En Campa-vev borde passa, kolla bara att du kan hitta en avdragare för den veven du har.

Om du är intresserad av bra bromsverkan är moderna bromsar att föredra framför gamla! Det finns ganska formmässigt lågmälda modeller att hitta.

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Fråga om peugeot ph11 -85

Post by abacaxi » 20 Apr 2012 11:24

det är nog vanlig avdragare, såvida det inte är stronglight men det tror jag inga ph11 har. dock knasig bcd på 122 om man vill byta klingor.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

Post Reply