Främre växelförare saknar vital del
Främre växelförare saknar vital del
Gör i ordnong ett bojsänke åt en kompis och hoppas på förståelse att jag ställer så här profana frågor men på den 80-tals crescent jag försöker fixa saknas den detalj som håller tillbaka vajerhöljet vid den främre växelföraren, se bild. Resultat: det händer inget när man drar i växelreglaget. Vet någon hur det ska se ut och vad jag kan göra åt saken? Det rör sig om en shimanogrupp av okänd datering och inga särskilt fina grejer. men jag vill ju hjälpa min kompis. Så här ser det ut:
Re: Främre växelförare saknar vital del
Hej! Dra vajern ovanför vevhuset? Då borde den räcka fram? Syns inte på fotot men det finns väl en vajerstopp direkt på växeln?
/h
/h
Främre växelförare saknar vital del
Du ska inte ha något hölje där. Vajern går "naken" från växelreglaget till framväxeln. Sitter det någon vajerguide under vevlagerhuset?
Re: Främre växelförare saknar vital del
Det är vajerhölje draget på ovansidan ända fram på tex gamla crescent fashionline 307 och dylika bojsänken.
Dålig bild men det syns
Dålig bild men det syns
Re: Främre växelförare saknar vital del
Det är inte ett positronhelvette då?
Har man inget projekt har man inget liv
Re: Främre växelförare saknar vital del
+1hadnan wrote:Hej! Dra vajern ovanför vevhuset? Då borde den räcka fram? Syns inte på fotot men det finns väl en vajerstopp direkt på växeln?
/h
Re: Främre växelförare saknar vital del
Hej & tack allihop. Det sitter inget kabelstopp på växelföraren och ingen annanstans heller. Vissa liknande modeller hade kabelstopp och vajerförare under vevhuset men där finns på denna hoj ett fäste för kedjeskyddet.
Och om vajern går naken ända från reglaget - hur gör man då för att få "drag" i växelföraren, det behövs väl nåt som håller emot?
Och om vajern går naken ända från reglaget - hur gör man då för att få "drag" i växelföraren, det behövs väl nåt som håller emot?
Re: Främre växelförare saknar vital del
Nån mer bild eller beskrivning eller kanske lika bra att gå till en cykelreparatör då.
/h
/h
Re: Främre växelförare saknar vital del
Det är svårt att plåta det men grejen är att mellan växelreglaget och växelföraren finns ingenting. Kanske detta ger lite mer info:
'
Det finns en skruv att fästa vajern i men ingenstans att göra av kabelhöljet. Om jag tar bort höljet och kör helt naken vajer - kan det funka då?
'
Det finns en skruv att fästa vajern i men ingenstans att göra av kabelhöljet. Om jag tar bort höljet och kör helt naken vajer - kan det funka då?
Re: Främre växelförare saknar vital del
Hej! Sista inlägg i frågan som mer är ett quiz.
Det är ju helt klart vajerhölje draget förut. Vad är det för märke?
Ser lite ut som Shimano FD-AX50 eller ngn gammal Sachs Huret
Säker på att det inte ser ut såhär typ på undersidan?
/h
Det är ju helt klart vajerhölje draget förut. Vad är det för märke?
Ser lite ut som Shimano FD-AX50 eller ngn gammal Sachs Huret
Säker på att det inte ser ut såhär typ på undersidan?
/h
Re: Främre växelförare saknar vital del
Shimano SIS, tycks ha funnits i en miljon olika modeller och utföranden. Ingen sån fiffig krage på undersidan av växelföraren.
Re: Främre växelförare saknar vital del
Det är inte ett borrat hål under vevlagerhuset? Där skulle i så fall en vajerförare i plast kunna fästs...
Hur ser växelreglaget ut? Vore intressant att se.
Nej det brukar räcka att vevlagerhuset är mothåll. I varje fall om reglagen sitter på ramröret. Sitter reglagen på styret behövs ett vajerstopp på ramröret men de kan man enkelt skruva av så då är det väll det som hänt.
Hur ser växelreglaget ut? Vore intressant att se.
Nej det brukar räcka att vevlagerhuset är mothåll. I varje fall om reglagen sitter på ramröret. Sitter reglagen på styret behövs ett vajerstopp på ramröret men de kan man enkelt skruva av så då är det väll det som hänt.
Har man inget projekt har man inget liv
Re: Främre växelförare saknar vital del
Du har förmodligen rätt, Jonatan. Får hitta en ny växelförare, med vajerstopp på. Växelreglagen är i plast och sitter på styret med en liten spak, typ en sån som satt treväxlade gubbhojar förr. Tack för all hjälp!
-
- Posts: 641
- Joined: 12 Dec 2009 17:03
- Location: Halmstad
Re: Främre växelförare saknar vital del
reservdel!
Jag var nere i mina gömmor i helgen..
Har man haft cykel som hobby till och från i 25 år så har man en del..
Hittade en grej som kommer hjälpa dig i jakt på klingbultar till mig själv!
En klämma för ramröret i form av ett vajerstopp.
Alltså en del som man sätter innan/under framväxeln och som fungerar som en övergång mellan hölje till vajer
Skicka mig ett pm om det låter intressant.
Jag var nere i mina gömmor i helgen..
Har man haft cykel som hobby till och från i 25 år så har man en del..
Hittade en grej som kommer hjälpa dig i jakt på klingbultar till mig själv!
En klämma för ramröret i form av ett vajerstopp.
Alltså en del som man sätter innan/under framväxeln och som fungerar som en övergång mellan hölje till vajer
Skicka mig ett pm om det låter intressant.
Re: Främre växelförare saknar vital del
Kolla bara för guds skull att det inte står positron på reglaget - då är det kört oavsett!
Har man inget projekt har man inget liv
Re: Främre växelförare saknar vital del
Vad är Positron för en demonisk attiralj?
- Streamliner
- Posts: 536
- Joined: 16 May 2010 18:12
Re: Främre växelförare saknar vital del
Shimanos enkla indexederade växlar... Fanns på alla deras bruksracers och även damcyklar under några år. Marknadsfördes hårt. Visst minns jag rätt?
Loch Ness is Deep.
Re: Främre växelförare saknar vital del
Positron gäller bara baxväxeln, fram är allt helt vanligt och standard. Positron funkar för övrigt riktigt bra så länge allt är helt, det är när grejer behöver bytas ut det blir problem...
Re: Främre växelförare saknar vital del
De två positronväxlar jag haft har definitivt inte varit standard, en plastig sak där fram på styret och en nere vid ramrören... Men det kanske finns fler?Naugas wrote:Positron gäller bara baxväxeln, fram är allt helt vanligt och standard. Positron funkar för övrigt riktigt bra så länge allt är helt, det är när grejer behöver bytas ut det blir problem...
Det stämmer absolut men efter 30 år behöver ofta saker bytas Och henom ovan verkar ha försökt byta wire = problem.
Positron var första försöket, som sagt, med indexerade växlar. För att inte skrämma proffsen så lanserade man det på budgetcyklarna... Smart?
Hursom så fungerar det så att i stället för att ha en bakväxel som faller ner på tunga och dras upp på lätta växlar beroende på hur indexeringen i handtagen ser ut så hade man "hack" eller indexering i bakväxeln (vet inte hur det såg ut på framväxeln?). För att växeln då skulle kunna "falla ner" på tyngre växlar behövdes en ny sorts wire. I stället för att dra upp och falla ner så drogs växeln upp och pressades ner av en styv stålwire. Det hör att man om man vill byta wire måste ha typ ett helt nytt sett med wire och hölje i rätt längd. Vilket inte finns eftersom ingen sparar på 30 år gamla budgetprylar...
Har man inget projekt har man inget liv
Re: Främre växelförare saknar vital del
Jag menar att det bara är bakväxeln som det är något speciellt med när det gäller cyklar med "Positron" - framväxlarna fungerar med vilka vanliga reglage och vajrar som helst.