Vevlager/styrlager Geliano

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
User avatar
Teodor
Posts: 585
Joined: 10 Oct 2008 13:21
Location: Göteborg

Vevlager/styrlager Geliano

Post by Teodor » 12 Mar 2012 00:27

Image

Snart dags att skruva ihop vårens åk. Har de flesta delarna, men just inte vevlager och styrlager då jag inte är säker på vad som passar.

Ramen är en Geliano från gissningsvis mitten slutet av 80-talet? Interna vajerdragningar och SLX-rör. Vevlagerhylsan är 68mm bred så jag gissar på brittiskt men franskgängat är ju också en möjlighet? Har ett italienskt vevlager liggandes och det passar ju såklart inte.

Frågan lyder: Vilket vevlager/styrlager och hur tar jag lättast reda på det? Teorier och husmoderstips mottages gärna.

Tack!

pse
Posts: 1074
Joined: 07 Aug 2009 23:59
Location: Örebro

Re: Vevlager/styrlager Geliano

Post by pse » 12 Mar 2012 00:49

Har svårt att tänka mig att en såpass fin & modern ram har franska gängor. Men jag kan ha fel.

Har för övrigt ett svart Gelianomärkt styrlager till salu om det är av intresse. (Brittiskt).

User avatar
Teodor
Posts: 585
Joined: 10 Oct 2008 13:21
Location: Göteborg

Re: Vevlager/styrlager Geliano

Post by Teodor » 12 Mar 2012 01:11

pse wrote: Har för övrigt ett svart Gelianomärkt styrlager till salu om det är av intresse. (Brittiskt).
Är det av någon bra kvalitet tror du? Intresserad. Skicka gärna en bild.

petterovski
Posts: 267
Joined: 26 Jul 2009 16:06

Re: Vevlager/styrlager Geliano

Post by petterovski » 12 Mar 2012 14:30

Vevlager: Du har uteslutit Italienskt? Då återstår fransk eller brittisk/iso, fransk har högergänga på bägge sidor, brittisk/iso har vänstergänga på drivsidan. Så det borde du kunna se med blotta ögat om du tittar noga på drivsidan.

Styrlager: Det är små differanser här som kan vara svåra att mäta. Jag skulle nog testa att mäta stigningen på gängorna på gaffeln först, försök även att ta så exakt mått du kan på lagersätet på gaffeln och innermåttet i headtuben på ramen.

User avatar
Eskiboi
Posts: 869
Joined: 28 Mar 2010 17:57
Location: Nkpng/Sthlm

Re: Vevlager/styrlager Geliano

Post by Eskiboi » 12 Mar 2012 15:27

Styrlager borde sannolikt vara ISO, får du i en vanlig 22.2mm styrstam i gaffeln så är det inte franskt i alla fall.
The concept of time has been revised and improved...

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Vevlager/styrlager Geliano

Post by Ronny » 14 Mar 2012 20:35

en sak att ha i åtanke när man testar som ex. ifall det är it eller engelsk gänga, är att använda sig av nya styrlager när ett lager som varit monerat på diverse gafflar går på lika lätt såväl it eller engelsk gänga. Ett nytt lager gör inte det och med korrekt gänga ska lagret på med lätt handkraft.
Мясо это убийство

User avatar
Teodor
Posts: 585
Joined: 10 Oct 2008 13:21
Location: Göteborg

Re: Vevlager/styrlager Geliano

Post by Teodor » 19 Mar 2012 21:34

Följde petterovskis råd ang vevlager och uteslöt franskt. Så det blev ett brittiskt vilket också passade. Finemang! Tack för snabba fina svar som alltid. Nu bara styrlager kvar, men det ska nog inte va några problem.

Post Reply