Skum kantråd.
-
- Posts: 116
- Joined: 13 Feb 2010 12:25
- Location: Bagarmossen
Skum kantråd.
Tja, skulle fixa och trixa med cykeln efter en punka och satte in slangen, pumpade upp däcket till 7,5 bar (däcket och slang ska klara 8,5 bar) och då ser det ut såhär helt plötsligt.
Det är rätt slang för däcket, men det ser som sagt lite dumt ut, det är samma sorts slang som innan, men då såg det inte ut så, vad beror det på?
Det är rätt slang för däcket, men det ser som sagt lite dumt ut, det är samma sorts slang som innan, men då såg det inte ut så, vad beror det på?
Re: Skum kantråd.
Skruvade du åt ventilmuttern innan du pumpade kanske?? Den ska inte sitta på när man pumpar, för min del så ska den inte sitta där alls men det kan man träta om i evigheter..
Pumpa utan muttern och tryck in ventilen lite och håll däcket på plats samtidigit så löser du problemet illa kvickt..
Pumpa utan muttern och tryck in ventilen lite och håll däcket på plats samtidigit så löser du problemet illa kvickt..
- klasolsson
- Posts: 3107
- Joined: 09 Jul 2008 06:09
- Location: Stockholm
Re: Skum kantråd.
Kanttråden har inte tryckts ned i fälgen ordentligt innan du pumpade upp det.
Släpp ut luften, ta sedan bort den där muttern som du skruvat på ventilen mot fälgen. Lägg muttern på ett ställe där du glömmer bort den för den är bara jävligt onödig.
Tryck ventilen utåt, mot däcket. Bort från centrum av hjulet.
Tryck till däcket mot fälgen, du kan känna hur det hakar i fälgen.
Pumpa upp, problem borde vara borta.
EDIT: tvåa på bollen som vanligt
Släpp ut luften, ta sedan bort den där muttern som du skruvat på ventilen mot fälgen. Lägg muttern på ett ställe där du glömmer bort den för den är bara jävligt onödig.
Tryck ventilen utåt, mot däcket. Bort från centrum av hjulet.
Tryck till däcket mot fälgen, du kan känna hur det hakar i fälgen.
Pumpa upp, problem borde vara borta.
EDIT: tvåa på bollen som vanligt
-
- Posts: 116
- Joined: 13 Feb 2010 12:25
- Location: Bagarmossen
Re: Skum kantråd.
Jag tog bort muttern, men kan prova igen.
-
- Posts: 641
- Joined: 12 Dec 2009 17:03
- Location: Halmstad
Re: Skum kantråd.
Japp!
Ta bort mutter och ventilhatt..
På en skogscykel kan ventilhatten vara bra för att slippa smuts, men på en racer är det onödig vikt..
Släng släng släng....
Ta bort mutter och ventilhatt..
På en skogscykel kan ventilhatten vara bra för att slippa smuts, men på en racer är det onödig vikt..
Släng släng släng....
-
- Posts: 116
- Joined: 13 Feb 2010 12:25
- Location: Bagarmossen
Re: Skum kantråd.
Ja jag gjorde rätt från början och har gjort om, men det kvarstår, bulan går inte bort.
Re: Skum kantråd.
jag hade testat igen. har du gjort helt rätt fattar jag inte hur det där skulle kunna hända. det viktigaste steget är att trycka in ventilen ordentligt, sen när du pumpar trycker ju slangen ner däcket i fälgen. annars vad kan det vara? för lång slang med veck på kanske?
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
- Streamliner
- Posts: 536
- Joined: 16 May 2010 18:12
Re: Skum kantråd.
Du har fått helt korrekta råd så nu kan man fundera på hur däcket känns avmonterat? Du har inte fått en skada i corden?
Loch Ness is Deep.
-
- Posts: 116
- Joined: 13 Feb 2010 12:25
- Location: Bagarmossen
Re: Skum kantråd.
Jag vette sjutton vad som är krånglet, det är rätt storlek på slang, men det känns som slangen bildar en jättebubbla ,till vänster om ventilen på bilden, och att den lyfter däcket från fälgen, skitskumt, slangen och däcket är helt nytt.
-
- Posts: 116
- Joined: 13 Feb 2010 12:25
- Location: Bagarmossen
Re: Skum kantråd.
efter lite fixande så försvann det, och att Conti loggan sitter snett och är tjockare just där skapar illusionen av att det är en bula som trycker ut gör det svårt att se om det är ngt fel, däcket såg perfekt ut från insidan, och slagen likaså när man pumpade upp den fritt.