Bromsa kolfiber

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
Muffat Stål
Posts: 1532
Joined: 15 Aug 2010 11:02
Location: Gbg|414

Bromsa kolfiber

Post by Muffat Stål » 27 Feb 2012 14:31

Hur är det med bromsklossar specialgjorda för kolfiberhjul? Är det bara ännu en specialpryl för att kunna sälja lite extra eller är vanliga klossar skadliga på riktigt? Jag tänker på att kolfiberhjul kom för över 20 år sedan, det känns inte som om det fanns specialklossar på den tiden. Eller?
The thigh's the limit

User avatar
johan e
Posts: 330
Joined: 01 Jun 2008 13:23
Location: Malmö

Re: Bromsa kolfiber

Post by johan e » 27 Feb 2012 14:51

Det viktigaste är väl att man inte använder samma bromsklossar på sina aluhjul som på sina kolhjul, eftersom aluminiumrester som fastnar på bromsklossarna förstör bromsytan på kolhjulen.

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Bromsa kolfiber

Post by Ronny » 27 Feb 2012 18:33

Nej det fanns inga speciella belägg förr. Äldre belägg som finns att köpa är dels åldrade sen även när de var nya som Modolo jag använde till mitt comete förr var inte mycket till broms man fick. Sen vid regn hade man ingen bromsverkan alls på kolfibern oavsett comete eller cinelli diskar. Tror inte att beläggen förr var skadliga för hjulet utan snarast blott bristfälliga. Vet inte hur mycket förbättrad bromsverkan man får på kol med moderna belägg men problemet är då nya belägg till äldre bromsar som inte alltid fungerar.
Мясо это убийство

Muffat Stål
Posts: 1532
Joined: 15 Aug 2010 11:02
Location: Gbg|414

Re: Bromsa kolfiber

Post by Muffat Stål » 27 Feb 2012 21:23

Ja, bromsytan på mitt comete-hjul är ju spegelblank, förståeligt att det inte skulle ta något i regn. Fram blir det nog shamal tillsvidare så man klarar sig ju bra ändå. Tack för input!
Har stött på nya, och oväntade, problem i bygget nu. Kedjan kan inte ligga på den minsta kransen i kassetten, då tar den i sadelstaget... Den bästa lösningen jag ser skulle vara att plocka bort den innersta största kransen och flytta in hela paketet ett snäpp och avsluta med en spacer. Mao gå från 7 till 6-delat. Är dock inte säker på att det går att göra på en sån kassett? Alternativ två skulle vara att "spacea" om hela navet ganska mycket på båda sidor för att på så sätt gå fri från ramen. En nöt att knäcka. Tillsvidare ställer jag växeln så att kedjan inte går lägre än näst minsta kransen.
Dessutom verkar ramen vara så jäkla kort att min häl tar i bakväxeln när jag trampar, men det krävs lite seriös cykling innan jag är säker på om så är fallet. Inte helt lätt bygge det här :D
The thigh's the limit

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Bromsa kolfiber

Post by Ronny » 27 Feb 2012 21:28

Vad är det för spacing på bakgaffeln? Skulle inte tro att den ramen var tänkt för 7-delat utan max 6. Sen beror det givetvis på hjulet men ett comete ska det inte vara problem med för 6.
Мясо это убийство

User avatar
Indurain
Posts: 3297
Joined: 23 Aug 2008 12:11
Location: Västerås

Re: Bromsa kolfiber

Post by Indurain » 28 Feb 2012 09:48

köp swisstop gula belägg, och testa med en 9-delad kedja, sram...
Rule #242 - More is good ... all is better.

Muffat Stål
Posts: 1532
Joined: 15 Aug 2010 11:02
Location: Gbg|414

Re: Bromsa kolfiber

Post by Muffat Stål » 29 Feb 2012 09:45

Men gula belägg ser ju i ärligheten namn inte så kul ut.. Skulle ju matcha cykelns färger i övrigt i och för sig. Men jag nöjer mig nog med bromsverkan fram.
Och det räcker inte med ett kedjebyte. Det är alltså långt ifrån att det skall funka. Hänger på att den faktsikt har bangaffeländar vilket gör att kransarna hamnar på ett helt annat ställe i förhållande till stagen än på en vanlig ram. Enda lösningen är nog att bli av med en krans så att man får en glipa på runt 1 cm.
The thigh's the limit

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Bromsa kolfiber

Post by Fredde » 29 Feb 2012 11:01

Hur funkar korkbeläggen? Jag fick ett par till mina hjul men har inte testat. DT's gula är bra!

Muffat, korken kanske matchar din cykel bättre?

Post Reply