Trumbromsar tar dåligt (aningen OT)

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
User avatar
martsson
Posts: 121
Joined: 03 May 2009 12:09
Location: Stockholm
Contact:

Trumbromsar tar dåligt (aningen OT)

Post by martsson » 28 Jan 2012 16:44

Hej, håller på och fixar i ordning en kinesisktillverkad flakcykel att dundra fram med ungarna i när snön smultit bort. En orosfaktor är framhjulen där det sitter trumbromsar - ett Millenium Falcon-liknande hölje innanför vilket döljer sig en hävstång som påverkar ett antal lameller monterade runt en trumma på navet. Drar man i hävstången via vajern nyper lamellerna åt. Men det bromsar inge vidare, typ, och eftersom jag tänker frakta mina båda döttrar på detta åkdon känns god bromsverkan som en prio ... Efterfrågar tips på vad man kan göra för att få bromsarna att ta bättre. Har plockat isär, rengjort med avfettning och smörjt opp igen, det blev lite bättre men inte tillräckligt.

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Trumbromsar tar dåligt (aningen OT)

Post by Fredde » 29 Jan 2012 16:14

Inte sett just exakt en sådan broms du beskriver men på en "vanlig" trumbroms kan man dels blästra/rugga upp själva trumman och rugga upp ytan på bromsbackarna med smärgelduk, de blir ofta väldigt blanka och forna dagars friktionskoefficient är ett minne blott. Är det gamla slitna backar så kan man ibland fuska lite genom att öka diametern på pinnen som sitter mellan så de trycks isär lite extra.

User avatar
martsson
Posts: 121
Joined: 03 May 2009 12:09
Location: Stockholm
Contact:

Re: Trumbromsar tar dåligt (aningen OT)

Post by martsson » 29 Jan 2012 16:46

stot tack! ska testa det, trumman är rätt blanksliten så det borde funka. ett problem är att det smörjfett som ligger mellan lamellerna trycks ut och hamnar på trumman, vilket knappast förbättrar bromsförmågan. där kan man kanske vara mer noggrann när man smörjer.

K-dregg
Posts: 740
Joined: 16 Aug 2009 12:27

Re: Trumbromsar tar dåligt (aningen OT)

Post by K-dregg » 29 Jan 2012 20:53

Har du byt Bromswire? Kan ju ge liiite mer nyp i bromsar med nya wajrar..
Last edited by K-dregg on 30 Jan 2012 10:28, edited 1 time in total.

User avatar
martsson
Posts: 121
Joined: 03 May 2009 12:09
Location: Stockholm
Contact:

Re: Trumbromsar tar dåligt (aningen OT)

Post by martsson » 29 Jan 2012 21:00

oxå ett bra tips, fast det är nåt slags specialwire som grenar sig eftersom det ska bromsa på de två framhjulen när jag trycker in ett enda bromshandtag, det andra handtaget bromsar på bakhjulen. Fast en rejäl uppsmörjning av vajern tar jag tacksamt emot som tips #2, stor tack!

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: Trumbromsar tar dåligt (aningen OT)

Post by Jonatan F » 30 Jan 2012 19:33

Finns en del lösningar, problemsolvers har väll tex. en?
Har man inget projekt har man inget liv :)

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: Trumbromsar tar dåligt (aningen OT)

Post by Jonatan F » 30 Jan 2012 19:35

Har man inget projekt har man inget liv :)

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Trumbromsar tar dåligt (aningen OT)

Post by Fredde » 30 Jan 2012 19:40

martsson wrote:oxå ett bra tips, fast det är nåt slags specialwire som grenar sig eftersom det ska bromsa på de två framhjulen när jag trycker in ett enda bromshandtag, det andra handtaget bromsar på bakhjulen. Fast en rejäl uppsmörjning av vajern tar jag tacksamt emot som tips #2, stor tack!
Smörj med något "lättflytande" om du ska smörja varjen tex 5-56.

Kan du inte ta en bild på bromsen, vore kul att se!

User avatar
martsson
Posts: 121
Joined: 03 May 2009 12:09
Location: Stockholm
Contact:

Re: Trumbromsar tar dåligt (aningen OT)

Post by martsson » 30 Jan 2012 22:07

Bild kommer, det borde jag tänkt på direkt :oops:

User avatar
martsson
Posts: 121
Joined: 03 May 2009 12:09
Location: Stockholm
Contact:

Re: Trumbromsar tar dåligt (aningen OT)

Post by martsson » 31 Jan 2012 22:01

Här är nu några bilder på underverket.

Underifrån:
Image

Ovanifrån:
Image

När man kniper ihop bromsen:
Image

Och så trumman som man bromsar mot:
Image

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Trumbromsar tar dåligt (aningen OT)

Post by Fredde » 01 Feb 2012 10:18

martsson wrote:Här är nu några bilder på underverket.
Ha ha jävlar vad många skruvar! Jag skulle nog som sagt börjat med att avfetta "friktionsytorna" så de är torra och finna och ruggat upp det som går med smärgelduk och testat igen.

Byta vajer är också bra, är den scheleten så liksom skruvar den sig och fjädrar när man bromsar.

User avatar
martsson
Posts: 121
Joined: 03 May 2009 12:09
Location: Stockholm
Contact:

Re: Trumbromsar tar dåligt (aningen OT)

Post by martsson » 01 Feb 2012 11:23

he he, jo, det är skruvar till hela hojen, inte bara bromsarna, lyckligtvis ... jag ska i alla fall följa dina råd, för vilka jag ödmjukt lyfter på hatten :D

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Trumbromsar tar dåligt (aningen OT)

Post by Fredde » 01 Feb 2012 21:42

martsson wrote:he he, jo, det är skruvar till hela hojen, inte bara bromsarna, lyckligtvis ... jag ska i alla fall följa dina råd, för vilka jag ödmjukt lyfter på hatten :D
Det var så lite så, hoppas det hjälper. Det går ju säkert att svetsa på fäste för en bromsskiva och byta hjulet annars om du vill ha lite bättre bett. Det finns väl i alla fall en backe på Gotland? :)

User avatar
martsson
Posts: 121
Joined: 03 May 2009 12:09
Location: Stockholm
Contact:

Re: Trumbromsar tar dåligt (aningen OT)

Post by martsson » 01 Feb 2012 21:59

Åja, vi har Färjeleden, Gutebacken, Hästbacken och Lotsbacken, men sedan har vi nog inga fler :D

Orwar
Posts: 425
Joined: 19 Jun 2009 15:46
Location: Göteborg, 416

Re: Trumbromsar tar dåligt (aningen OT)

Post by Orwar » 10 Feb 2012 16:16

För att vara lite jobbig och osympatisk: Det där är en bandbroms, ingen trumbroms. I övrigt tror jag nog inte att jag kan komma med nåt som Fredde inte redan sagt. Försök styra upp vajerdragningen så mycket det bara går, det känns som att innanmätet i den där bromsen kan flexa nog mycket som det är.

Sen skulle jag nog i möjligaste mån försöka undvika smörja inuti bromsen förutom på ev. ställen där det är absolut nödvändigt, ju bättre du får den att nypa desto varmare kommer den att bli vilket ökar risken för att fettet blir rinnigt och lägger sig där du inte vill ha det.
Ringklocka, hjälm, reflexer och bromsar.

User avatar
martsson
Posts: 121
Joined: 03 May 2009 12:09
Location: Stockholm
Contact:

Re: Trumbromsar tar dåligt (aningen OT)

Post by martsson » 10 Feb 2012 17:05

Well, terminologi är oxå viktigt så tack för klargörandet. Och tack även för rådet att undvika smörja helt. Kör en totalavfettning!

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Trumbromsar tar dåligt (aningen OT)

Post by Fredde » 10 Feb 2012 18:16

martsson wrote:Well, terminologi är oxå viktigt så tack för klargörandet. Och tack även för rådet att undvika smörja helt. Kör en totalavfettning!
Ja minimalt med "gött" inne bland bromsmöjängerna, axlar och sånt som går genom bussningar är okej att smörja med fett men undvik smörja som "kryper" tex 5-56. 5-56 är fint att ha i vajern dock.

Post Reply