Kedja spänd sen slak

Frågor och tips om mek med din cykel.
User avatar
merkur
Posts: 526
Joined: 06 Jul 2010 21:05
Location: MALMÖ!

Kedja spänd sen slak

Post by merkur » 26 Jan 2012 19:29

Jag har köpt en cykel från Fuji som är helt jävla usel.

Nu har jag råkat ut för ett nytt fenomen, kedjan är spänd som fan ena stunden, sen trampar man runt ett varv på bakhjulet, och då är kedjan så slak så den nästan klättrar av.

Jag skrev till fuji att baknavet är snett eller liknande, någon här som tror det kan vara något annat? Jag har knappt cyklat en meter på skiten.
Uttrycker mig dåligt i text nuförtiden.

Orwar
Posts: 425
Joined: 19 Jun 2009 15:46
Location: Göteborg, 416

Re: Kedja spänd sen slak

Post by Orwar » 26 Jan 2012 21:20

En spontan gissning är att klingan inte sitter riktigt centrerad på vevpartiet.
Ringklocka, hjälm, reflexer och bromsar.

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Kedja spänd sen slak

Post by abacaxi » 26 Jan 2012 21:53

eller att veven är vind, eller klingan, eller vevaxeln. testa rotera klingan ett hack, sen veven 90°, och se hur problemet flyttar sig. fick dessa tips här när jag hade samma problem och det var veven som var sned. men kolla centreringen först. instruktioner på sheldon.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
Streamliner
Posts: 536
Joined: 16 May 2010 18:12

Re: Kedja spänd sen slak

Post by Streamliner » 26 Jan 2012 22:03

Det kan vara en kombination av ocentrerad klinga och orunt bakdrev. Vissa enklare drev är pressade (utstansade ur plåt) och har inte samma kvalitet som bearbetade. Kan ju vara värt att kolla på. Är båda lite fel uppstår fenomenet lite slumpartat när man vevar runt beroende på hur drevens skillnader hamnar.
Loch Ness is Deep.

Hampan
Posts: 550
Joined: 22 Sep 2009 22:28
Location: Stockholm

Kedja spänd sen slak

Post by Hampan » 27 Jan 2012 08:15

http://sheldonbrown.com/singlespeed.html
Scrolla ner till "centering chainwheels".
Jag har haft samma problem. Du kan lätt kolla om det är klingan som är problemet genom att ta av kedjan sen sätter du fart på vevarna och håller något som en referens några mm från kuggarna på klingan, typ en penna eller tumstock, ta stöd mot ramen. Då ser du direkt om avståndet mellan referensen och kuggarna varierar under pedalvarvet. Om det är fallet får du pyssla runt med Sheldons metod tills allt är rakt och fint. Lycka till!
_____________
Fista STHLM

User avatar
Håkan
Posts: 1743
Joined: 20 Feb 2008 14:00
Location: Stockholm, Freakshow Hornsberg

Re: Kedja spänd sen slak

Post by Håkan » 27 Jan 2012 12:05

Du har inte en biopace-klinga fram då? En sådan klinga är elliptisk och skulle kunna ge upphov till det problem du beskriver.
Använd hjälm så slipper du besöka neurokirurgen, ortopeden är trevligare.

User avatar
Eskiboi
Posts: 869
Joined: 28 Mar 2010 17:57
Location: Nkpng/Sthlm

Re: Kedja spänd sen slak

Post by Eskiboi » 27 Jan 2012 12:34

Min brukar vara spänd på morgonen, sedan slaknar den.
The concept of time has been revised and improved...

User avatar
NKDMS
Posts: 1168
Joined: 03 Jun 2008 09:19
Location: Stockholm

Re: Kedja spänd sen slak

Post by NKDMS » 27 Jan 2012 13:40

Framklingan är inte helt rund, det är ett faktum, på de flesta klingor, jag har aldrig ägt fixed cykel där det är samma spänning ett helt tramp.

Det gör inte så mycket om det inte är så ovalt att kedjan kan kränga av på det slakaste stället.
Har du en bra kedjeline så är du safe.
FISTASTHLM

User avatar
Streamliner
Posts: 536
Joined: 16 May 2010 18:12

Re: Kedja spänd sen slak

Post by Streamliner » 27 Jan 2012 16:10

Håller med där, det är ett vanligt problem. På min singlespeed köpte jag till slut ett frihjul från White och då lirar allt superperfekt. När jag körde med frihjul från Dicta hade jag samma problem. Det är orundheter det handlar om i varierande utsträckning.
Loch Ness is Deep.

User avatar
Nils
Posts: 923
Joined: 27 Feb 2008 19:34
Location: Gothenburg
Contact:

Kedja spänd sen slak

Post by Nils » 31 Jan 2012 09:14

Eskiboi wrote:Min brukar vara spänd på morgonen, sedan slaknar den.
morgonstånd?

User avatar
Eskiboi
Posts: 869
Joined: 28 Mar 2010 17:57
Location: Nkpng/Sthlm

Re: Kedja spänd sen slak

Post by Eskiboi » 31 Jan 2012 10:06

Nils wrote:
Eskiboi wrote:Min brukar vara spänd på morgonen, sedan slaknar den.
morgonstånd?
Ja, nu när jag googlar på det verkar det stämma överens med mina symptom. :wink:
The concept of time has been revised and improved...

User avatar
eiskall
Posts: 110
Joined: 25 Jan 2012 22:25
Location: Göteborg

Re: Kedja spänd sen slak

Post by eiskall » 01 Feb 2012 21:10

Jag har samma problem på en helt ny Mongoose.

Hur mycket skillnad i spänning ska man acceptera?

Min kedja kan röra sig säkert 10 mm (kan mäta exakt) för att ett halvt varv senare vara helt spänd.

Bör en cykelhandlare åtgärda detta?

inspktr
Posts: 19
Joined: 07 Feb 2012 13:21

Re: Kedja spänd sen slak

Post by inspktr » 07 Feb 2012 13:25

A 1cm fluctuation is actually quite good. I wouldn't worry about it. Just make sure to set your chain at its tightest spot before tightening it.

User avatar
merkur
Posts: 526
Joined: 06 Jul 2010 21:05
Location: MALMÖ!

Re: Kedja spänd sen slak

Post by merkur » 14 Feb 2012 18:08



Ni kan ju se själva lite väl slakt tycker jag.
Jag förstår att det inte är en toppencykel men det h'är är ju rena toysäross.

Här är ett annat litet fenomen som jag försöker få returnerat, släpper man styret när man cyklar så åker man åt vänster, fort.



SKITCYKEL,håll er borta från den, iaf från 2012.
Uttrycker mig dåligt i text nuförtiden.

User avatar
eiskall
Posts: 110
Joined: 25 Jan 2012 22:25
Location: Göteborg

Re: Kedja spänd sen slak

Post by eiskall » 15 Feb 2012 15:23

merkur wrote:

Ni kan ju se själva lite väl slakt tycker jag.
Jag förstår att det inte är en toppencykel men det h'är är ju rena toysäross.

Här är ett annat litet fenomen som jag försöker få returnerat, släpper man styret när man cyklar så åker man åt vänster, fort.



SKITCYKEL,håll er borta från den, iaf från 2012.
Kedjespänningen ser ut att fluktuera väldigt mycket.

Ditt andra fenomen däremot, det ser ut som att du lutar cykeln åt det hållet styret vänder sig. Men du menar att det är så även när du cyklar?

User avatar
Jonathan
Posts: 333
Joined: 29 Jan 2010 22:44
Location: Umeå

Re: Kedja spänd sen slak

Post by Jonathan » 15 Feb 2012 15:31

Framgaffeln är tokböjd. Självklar reklamation! Ring/maila återförsäljaren, skicka videosarna också!

Kedjespänningen är ju bra mystisk och där har jag ingen bra förklaring. Men reklamera hursomhelst hela cykeln, var inte blyg!

User avatar
merkur
Posts: 526
Joined: 06 Jul 2010 21:05
Location: MALMÖ!

Re: Kedja spänd sen slak

Post by merkur » 15 Feb 2012 16:41

eiskall wrote:
merkur wrote:



Ditt andra fenomen däremot, det ser ut som att du lutar cykeln åt det hållet styret vänder sig. Men du menar att det är så även när du cyklar?
Tro mig den svänger rakt åt helvete, man känner hur hela cykeln liksom rör sig uppåt när man svänger åt höger och neråt när man svänger åt vänster.

Riktigt förbannad på velodrome-shop idag, de beter sig som riktiga rövhål, har sett att andra har haft problem med dem och hade jag sett det innan så hade jag aldrig köpt av dem.

De sa förövrigt att cykelns svängande åt vänster berodde på att stammen skulle justeras, =) glad jag blev då, att de är så fantasifulla engelsmännen.
Uttrycker mig dåligt i text nuförtiden.

User avatar
merkur
Posts: 526
Joined: 06 Jul 2010 21:05
Location: MALMÖ!

Re: Kedja spänd sen slak

Post by merkur » 15 Feb 2012 16:43

Jonathan wrote:Framgaffeln är tokböjd. Självklar reklamation! Ring/maila återförsäljaren, skicka videosarna också!

Kedjespänningen är ju bra mystisk och där har jag ingen bra förklaring. Men reklamera hursomhelst hela cykeln, var inte blyg!

SKickade videos igår, de sa att det var bara att spänna kedjan, och justera stammen idioterna. HÅLL ER BORTA FRÅN VELODROME SHOP.

Jag ska demonstrera mer på den här cykeln som är åt helvete jämfört med tidigare modeller i samma serie.
Uttrycker mig dåligt i text nuförtiden.

User avatar
merkur
Posts: 526
Joined: 06 Jul 2010 21:05
Location: MALMÖ!

Re: Kedja spänd sen slak

Post by merkur » 15 Feb 2012 18:14

Jonathan wrote:Framgaffeln är tokböjd. Självklar reklamation! Ring/maila återförsäljaren, skicka videosarna också!

Kedjespänningen är ju bra mystisk och där har jag ingen bra förklaring. Men reklamera hursomhelst hela cykeln, var inte blyg!

SKickade videos igår, de sa att det var bara att spänna kedjan, och justera stammen idioterna. HÅLL ER BORTA FRÅN VELODROME SHOP.

Jag ska demonstrera mer på den här cykeln som är åt helvete jämfört med tidigare modeller i samma serie.
Uttrycker mig dåligt i text nuförtiden.

User avatar
Streamliner
Posts: 536
Joined: 16 May 2010 18:12

Re: Kedja spänd sen slak

Post by Streamliner » 15 Feb 2012 19:25

Bra med videon, det var ju sjukt stor skillnad på kedjespänningen, så stora variationer har jag aldrig sett förr, man tom ser det med blotta ögat.

Vad har leverantören svarat dig egentligen? Är de ointresserade att ta den i retur eller kompensera dig? Hela den frågan är ju väldigt intressant om man köper en hoj från t ex England och något är fel.

Hur enkelt och kul (bökigt) är det att stå inför en sådan reklamation?

Är det någon på forumet som har reklamerat och sänt tillbaka en hel hoj till typ England och hur funkade det? Bara frakten riskerar ju att bli svindyr på det hållet.
Loch Ness is Deep.

Post Reply