singlespeed som hackar

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
efredrikson
Posts: 187
Joined: 14 Oct 2008 07:10
Location: hägersten
Contact:

singlespeed som hackar

Post by efredrikson » 23 Jan 2012 16:19

ok- jag är väl inte den skarpaste kniven i låddan men jag får inte min singlespeed att fungera.
mitt problem:när jag trampar så hackar det och det blir väldigt jobbigt att trampa i längden. känns inte som om jag får ut den kraft jag har i benen i tramptaget. dessutom låter det nåt förjävligt. inget problem med frihjul, har precis bytt. ny kedja, nytt bakdrev och relativt ny framklinga. kör med den något märkliga uppställningen 50 fram och 20 bak, kan det vara så att det är för stort, att det inte skapas den erfoderliga spänningen?
är det någon därute som känner igen problemet och vad ska jag isåfall göra åt det?
jag har sån där tjock kedja och tjocka drev(1/8") så allt ska var i harmoni.
mvh
erik
there can be only one

User avatar
Eskiboi
Posts: 869
Joined: 28 Mar 2010 17:57
Location: Nkpng/Sthlm

Re: singlespeed som hackar

Post by Eskiboi » 23 Jan 2012 16:34

Är kedjan för löst eller för hårt spänd? Är kedjelinjen OK? Är framklingan centrerad? Är även framklingan 1/8"?
The concept of time has been revised and improved...

User avatar
RZ-1
Posts: 1498
Joined: 27 Jul 2011 01:45
Location: Uppsala

Re: singlespeed som hackar

Post by RZ-1 » 23 Jan 2012 17:00

Bara när du trampar, rullar bakhjulet som det ska?

(utväxling/drevstorlek ska inte innebära problem så länge kedjan räcker till...)

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: singlespeed som hackar

Post by ravelax » 23 Jan 2012 17:50

Är det kedjan som kuggar över eller är det nått diffust knak/hak? Kanske är ett kasst vevlager?


efredrikson
Posts: 187
Joined: 14 Oct 2008 07:10
Location: hägersten
Contact:

Re: singlespeed som hackar

Post by efredrikson » 23 Jan 2012 19:46

tack för snabba svar. allt är 1/8" och kedjelinjen är i det närmsta perfekt, om jag inte ser i kors dvs. bakhjulet rullar ok när jag trampar men det hackar som sagt. bytte vevlager förra vintern så det ska väl hålla ett litet tag till.
ska kolla kedjespänningen då ikväll. återkommer med spännande uppdatering
there can be only one

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Re: singlespeed som hackar

Post by ArvidSvensson » 23 Jan 2012 23:35

Är dreven nya och kedjan väldigt sliten (eller tvärt om)?

barbafarfa
Posts: 166
Joined: 11 Mar 2011 20:23
Location: Stockholm

Re: singlespeed som hackar

Post by barbafarfa » 24 Jan 2012 01:14

Är du säker att du inte fått något defekt frihjul då?

User avatar
RZ-1
Posts: 1498
Joined: 27 Jul 2011 01:45
Location: Uppsala

Re: singlespeed som hackar

Post by RZ-1 » 24 Jan 2012 01:24

Hjulaxelmuttrarna kanske drar åt lagerspänningen i baknavet (har hänt mig...)

User avatar
Nils
Posts: 923
Joined: 27 Feb 2008 19:34
Location: Gothenburg
Contact:

singlespeed som hackar

Post by Nils » 24 Jan 2012 09:28

Kör du med kedjespännare, typ surly singulator, eller har du horisontella dropouts? Jag hade samma problem men upptäckte att min spännare var sladdrig och kass. Bytte och problemet försvann. Har nu en alfine spännare som funkar bra. Går dock inte att justera kedjelinjen.

Hampan
Posts: 550
Joined: 22 Sep 2009 22:28
Location: Stockholm

singlespeed som hackar

Post by Hampan » 24 Jan 2012 12:43

Jag satsar mina pengar på lagerspänningen eller för hårt spänd kedja. Plocka av bakhjulet och snurra på axeln, hackar det? Isåfall är det lagerspänningen som behöver ses över, eller lager som behöver bytas eller renoveras. Om inte, spänn kedjan med ca 1cm slack och kolla om det fortfarande kärvar.
_____________
Fista STHLM

User avatar
Naugas
Posts: 915
Joined: 31 May 2010 08:40
Location: Kiruna

Re: singlespeed som hackar

Post by Naugas » 24 Jan 2012 19:52

Jag har en gång upptäckt en felvänd kona, yttersta på drivsidan på ett torpedonav, som gjorde att det gick väldigt tungt och hackade när man drog fast hjulet, men axeln snurrade bra med hjulet löst.

Mera troligt är väl att kedjan och dreven är olika nötta, det kan bli konstiga ljud och kännas knepigt att trampa då.

efredrikson
Posts: 187
Joined: 14 Oct 2008 07:10
Location: hägersten
Contact:

Re: singlespeed som hackar

Post by efredrikson » 24 Jan 2012 22:42

problemet löst!
tack för alla svar, kul att så många är engagerade.
jag hade ju försökt med det mesta och avverkat de flesta felkällor enligt en grymt systematisk metod.
det kändes som att det i slutändan hade något med kedjespänningen att göra. först försökte jag att slacka lite men det blev bara värre, smart som jag är tänkte jag: "den måste spännas hårdare"
försökte först att plocka bort en hel länk men då blev det istället så att bakdrevet och jockeypulleyn gick ihop. jag kör ju miyata sen många år och på mtb:na är det nästan fasta lägen för hjulen. halflink borde bli lösningen men då var klockan redan 01:00 och inget cykelrelaterat var öppet. försökte tillverka en själv men jag var lite darrig på handen så det gick inte.
köpte en imorse och monterade inför hemfärden och se där: hacket borta!
mycket märkligt men så löstes problemet till slut.
egentligen borde jag väl köra med en eccentrisk bakaxel eller vad det heter men de är så dyra. halflink för 29 SEK är grymt!
there can be only one

idiotwind
Posts: 8
Joined: 13 Aug 2010 11:04
Location: Enskede

Re: singlespeed som hackar

Post by idiotwind » 25 Jan 2012 17:19

Grattis!
Jag hade väl mina aningar om att det vatr så att det inte var i navet som felet satt i.
:D
trying to cure the ignorance of the selfrighteous is like trying to teach the pig to sing. it only annoys the pig and waste your time.

Post Reply