Köra fixed med QR???
Köra fixed med QR???
Någon som kört fixed med quick release axel i trackdrops?
Ska bygga upp ett par 29er hjul men är rätt för att det inte kommer att hålla med QR..
Någon som har erfarenheter?
Ska bygga upp ett par 29er hjul men är rätt för att det inte kommer att hålla med QR..
Någon som har erfarenheter?
SONS OF SATAN - Fista Stockholm
Re: Köra fixed med QR???
Med en Shimano snabbkoppling eller någon annan liknande med inkapslad, liten, excenter ska det gå bra. Men du måste spänna åt den tillräckligt. Inte sjukt hårt alls, bara så hårt en snabbkoppling faktiskt ska spännas åt på ett helt normalt vis. En bra snabbkoppling spänner hårt utav h-e om den används rätt.
Från sheldonbrown.com:
"Quick-Release or Nutted?
Track hubs generally come with solid axles and track nuts. This is because most velodromes have rules requiring this type of wheel attachment.
As a result, it is widely believed that quick-release axles are not suitable for fixed-gear use. This is false!
It is my belief that the velodrome rule dates back to long before the invention of the quick-release, when the choices were standard nuts or wing nuts. The protruding "wings" of wing nuts might constitute a hazard in a crash, and I believe that's why the rule was instituted. Since quick-release skewers don't have any sharp projections, that becomes a non-issue in practice.
If you are going to use a quick release with a fixed gear, you should make sure to use a good quality enclosed-cam skewer."
"Solid-Axle vs Quick Release
Conventional wisdom is that you need a solid (nutted or "bolt-on") axle hub for fixed-gear or singlespeed use, and that a quick-release will not hold the wheel solidly enough in a horizontal forkend. This is not true, however.
Since most newer bikes have vertical dropouts, people have gotten used to wimpy aluminum skewers, and often don't adjust them as tightly as they might.
If you use a good quality (Shimano is the best) skewer, tightened securely, it will hold just fine in any type of dropout or forkend.
A quick release is a considerable timesaver in switching a flip-flop wheel around, and having a QR means that you don't need to carry a big wrench to be able to replace a damaged inner tube."
Från sheldonbrown.com:
"Quick-Release or Nutted?
Track hubs generally come with solid axles and track nuts. This is because most velodromes have rules requiring this type of wheel attachment.
As a result, it is widely believed that quick-release axles are not suitable for fixed-gear use. This is false!
It is my belief that the velodrome rule dates back to long before the invention of the quick-release, when the choices were standard nuts or wing nuts. The protruding "wings" of wing nuts might constitute a hazard in a crash, and I believe that's why the rule was instituted. Since quick-release skewers don't have any sharp projections, that becomes a non-issue in practice.
If you are going to use a quick release with a fixed gear, you should make sure to use a good quality enclosed-cam skewer."
"Solid-Axle vs Quick Release
Conventional wisdom is that you need a solid (nutted or "bolt-on") axle hub for fixed-gear or singlespeed use, and that a quick-release will not hold the wheel solidly enough in a horizontal forkend. This is not true, however.
Since most newer bikes have vertical dropouts, people have gotten used to wimpy aluminum skewers, and often don't adjust them as tightly as they might.
If you use a good quality (Shimano is the best) skewer, tightened securely, it will hold just fine in any type of dropout or forkend.
A quick release is a considerable timesaver in switching a flip-flop wheel around, and having a QR means that you don't need to carry a big wrench to be able to replace a damaged inner tube."
Re: Köra fixed med QR???
Naugas wrote:Med en Shimano snabbkoppling eller någon annan liknande med inkapslad, liten, excenter ska det gå bra. Men du måste spänna åt den tillräckligt. Inte sjukt hårt alls, bara så hårt en snabbkoppling faktiskt ska spännas åt på ett helt normalt vis. En bra snabbkoppling spänner hårt utav h-e om den används rätt.
Osäkert varför det inte skulle hålla. Horisontella spår känns inte lika stabila med QR som vertikala..Fredde wrote:Varför skulle det inte hålla?
Tack! Nu blir det hjulbygge igen.
SONS OF SATAN - Fista Stockholm
Re: Köra fixed med QR???
En nackdel med QR är att det blir lite knöligare att justera slacket då du inte kan spänna ena sidan åt gången. Vissa nav har special-axlar och går inte att byta ut till en längre (kanske är ett sånt du har)?
Re: Köra fixed med QR???
Jag har ett scott components mk3, om det säger något.. Tänkte bara bygga upp ett 29er, bolt-on fixed/ss hjul att trasha.
SONS OF SATAN - Fista Stockholm
Re: Köra fixed med QR???
Jag körde med qr och kedjespännare, funkade hur bra som helst.
- Streamliner
- Posts: 536
- Joined: 16 May 2010 18:12
Re: Köra fixed med QR???
Är inte detta egentligen en säkerhetsgrej? Teoretiskt sett är en QR lättare att av misstag "slå upp" liksom att en ihålig axel teoretiskt borde vara svagare än en härdad massiv .
Kontentan av detta vore då att ett bultat nav med massiv axel teoretiskt borde vara ett bra säkrare alternativ än QR och ihålig axel på en FIXIE där man har dragande och skjutande krafter både fram- och bakåt.
Ja inte vet jag men jag håller ändå på detta...
Kontentan av detta vore då att ett bultat nav med massiv axel teoretiskt borde vara ett bra säkrare alternativ än QR och ihålig axel på en FIXIE där man har dragande och skjutande krafter både fram- och bakåt.
Ja inte vet jag men jag håller ändå på detta...
Loch Ness is Deep.
Re: Köra fixed med QR???
Så mycket annorlunda belastning får du väl inte bara för att du har fastnav. Oavsett vilket håll du trampar åt så kommer ju kedjan ändå att dra i drevet, så några skjutande krafter vetefan om det finns. Ihålig kontra massiv axel känns nog egentligen inte helt relevant heller med tanke på hur mycket stryk ihåliga axlar klarar av när man är ute och åker i terrängen.
Ringklocka, hjälm, reflexer och bromsar.
- ArvidSvensson
- Posts: 3244
- Joined: 08 Nov 2007 20:20
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Köra fixed med QR???
Så länge axeln inte är för lång (alt. godset för tunnt i gaffeländarna) kan snabblåset nypa fast hjulet tillräckligt hårt (skithårt alltså). Om dessutom alla brickor är vända åt rätt håll kommer hjulet inte flytta på sig. Snabblåsets svaghet sitter i pinnen som träs igenom den ihåliga axeln. M4 va? Den tar upp all kraft ftån snabblåset plus lite till när du tiltar cykeln och trycker på. Den kan gå av och då släpper allt.
Re: Köra fixed med QR???
Det skulle väl vara att hjulet på en modern lvg-dropout inte kan röra sig åt något håll men på en trackände kan den teoretiskt flytta sig fram/bak. Dock testade jag med en M8 i ett 10 mm dropout på en skogshoj och så länge allt är spänt korrekt så rör det sig inte en mm varken upp, ner fram eller bak oavsett hur mycket man våldar.Orwar wrote:Så mycket annorlunda belastning får du väl inte bara för att du har fastnav. Oavsett vilket håll du trampar åt så kommer ju kedjan ändå att dra i drevet, så några skjutande krafter vetefan om det finns. Ihålig kontra massiv axel känns nog egentligen inte helt relevant heller med tanke på hur mycket stryk ihåliga axlar klarar av när man är ute och åker i terrängen.
Re: Köra fixed med QR???
Jo, det är väl förvisso helt sant att det krävs lite mer av en QR i trackends än i vertikala dropouts. Det var mer det där med att belastningen skulle vara så annorlunda när man kör fastnav jämfört med frihjul som jag vände mig emot, tycker då och då att det dyker upp trådar om huruvida saker "funkar med fixed" där det kan låta som att det skulle vara det absolut hårdaste en komponent kan utsättas för.
Ringklocka, hjälm, reflexer och bromsar.
- ArvidSvensson
- Posts: 3244
- Joined: 08 Nov 2007 20:20
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Köra fixed med QR???
Väsentlig skillnad. Fastnav rycker och sliter åt två håll i drivlinan. Speciellt bromslös stadskörning. Frihjulade cyklar drar bara grejjerna åt ett håll (ok, skivbroms vänder på krafter men bara mellan navet och bromsoket).Orwar wrote:Jo, det är väl förvisso helt sant att det krävs lite mer av en QR i trackends än i vertikala dropouts. Det var mer det där med att belastningen skulle vara så annorlunda när man kör fastnav jämfört med frihjul som jag vände mig emot, tycker då och då att det dyker upp trådar om huruvida saker "funkar med fixed" där det kan låta som att det skulle vara det absolut hårdaste en komponent kan utsättas för.
Bansprinters är ett helt annat kapitel. De är monster. De trampar av vevar, kedjor, ekrar, ramar och styren. Det är det absolut hårdaste en komponent kan utsättas för.
Re: Köra fixed med QR???
Han menade att krafterna på axeln och i gaffeländarna på en fixed bara verkar åt ett och samma håll hela tiden oavsett om man bromsar eller trycker på. Det blir ju en liten vinkelskillnad beroende på om det är kedjan nere eller uppe som drar, men det är det lilla.ArvidSvensson wrote:Väsentlig skillnad. Fastnav rycker och sliter åt två håll i drivlinan. Speciellt bromslös stadskörning. Frihjulade cyklar drar bara grejjerna åt ett håll (ok, skivbroms vänder på krafter men bara mellan navet och bromsoket).Orwar wrote:Jo, det är väl förvisso helt sant att det krävs lite mer av en QR i trackends än i vertikala dropouts. Det var mer det där med att belastningen skulle vara så annorlunda när man kör fastnav jämfört med frihjul som jag vände mig emot, tycker då och då att det dyker upp trådar om huruvida saker "funkar med fixed" där det kan låta som att det skulle vara det absolut hårdaste en komponent kan utsättas för.
Bansprinters är ett helt annat kapitel. De är monster. De trampar av vevar, kedjor, ekrar, ramar och styren. Det är det absolut hårdaste en komponent kan utsättas för.
(Sen utsätts väl ändå grejerna på exempelvis en DH-cykel för brutalt mycket större krafter än vad en bancykel råkar ut för...? )
- ArvidSvensson
- Posts: 3244
- Joined: 08 Nov 2007 20:20
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Köra fixed med QR???
Nä, inte på drivlinan.Naugas wrote:...
(Sen utsätts väl ändå grejerna på exempelvis en DH-cykel för brutalt mycket större krafter än vad en bancykel råkar ut för...? )
Re: Köra fixed med QR???
Som en kuriositet kan nämnas att i Campagnolos katalog nr 15 från ungefär 1967 fanns det pista nav med tillhörande QR. Dock är de extremt svåra att hitta. Och notera att formen är välvd som strada QR senare blir 1978.
Yesterday's Technology Today