Köra fixed med QR???

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
User avatar
frank.h
Posts: 1290
Joined: 22 Aug 2010 20:34
Location: Stockholm

Köra fixed med QR???

Post by frank.h » 06 Jan 2012 17:47

Någon som kört fixed med quick release axel i trackdrops?
Ska bygga upp ett par 29er hjul men är rätt för att det inte kommer att hålla med QR..

Någon som har erfarenheter?
SONS OF SATAN - Fista Stockholm

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Köra fixed med QR???

Post by Fredde » 06 Jan 2012 18:54

Varför skulle det inte hålla?

User avatar
Naugas
Posts: 915
Joined: 31 May 2010 08:40
Location: Kiruna

Re: Köra fixed med QR???

Post by Naugas » 06 Jan 2012 18:59

Med en Shimano snabbkoppling eller någon annan liknande med inkapslad, liten, excenter ska det gå bra. Men du måste spänna åt den tillräckligt. Inte sjukt hårt alls, bara så hårt en snabbkoppling faktiskt ska spännas åt på ett helt normalt vis. En bra snabbkoppling spänner hårt utav h-e om den används rätt.

Från sheldonbrown.com:

"Quick-Release or Nutted?

Track hubs generally come with solid axles and track nuts. This is because most velodromes have rules requiring this type of wheel attachment.

As a result, it is widely believed that quick-release axles are not suitable for fixed-gear use. This is false!

It is my belief that the velodrome rule dates back to long before the invention of the quick-release, when the choices were standard nuts or wing nuts. The protruding "wings" of wing nuts might constitute a hazard in a crash, and I believe that's why the rule was instituted. Since quick-release skewers don't have any sharp projections, that becomes a non-issue in practice.

If you are going to use a quick release with a fixed gear, you should make sure to use a good quality enclosed-cam skewer."


"Solid-Axle vs Quick Release

Conventional wisdom is that you need a solid (nutted or "bolt-on") axle hub for fixed-gear or singlespeed use, and that a quick-release will not hold the wheel solidly enough in a horizontal forkend. This is not true, however.

Since most newer bikes have vertical dropouts, people have gotten used to wimpy aluminum skewers, and often don't adjust them as tightly as they might.

If you use a good quality (Shimano is the best) skewer, tightened securely, it will hold just fine in any type of dropout or forkend.

A quick release is a considerable timesaver in switching a flip-flop wheel around, and having a QR means that you don't need to carry a big wrench to be able to replace a damaged inner tube."

User avatar
frank.h
Posts: 1290
Joined: 22 Aug 2010 20:34
Location: Stockholm

Re: Köra fixed med QR???

Post by frank.h » 06 Jan 2012 20:05

Naugas wrote:Med en Shimano snabbkoppling eller någon annan liknande med inkapslad, liten, excenter ska det gå bra. Men du måste spänna åt den tillräckligt. Inte sjukt hårt alls, bara så hårt en snabbkoppling faktiskt ska spännas åt på ett helt normalt vis. En bra snabbkoppling spänner hårt utav h-e om den används rätt.
Fredde wrote:Varför skulle det inte hålla?
Osäkert varför det inte skulle hålla. Horisontella spår känns inte lika stabila med QR som vertikala..

Tack! Nu blir det hjulbygge igen. :)
SONS OF SATAN - Fista Stockholm

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Köra fixed med QR???

Post by Fredde » 06 Jan 2012 22:04

En nackdel med QR är att det blir lite knöligare att justera slacket då du inte kan spänna ena sidan åt gången. Vissa nav har special-axlar och går inte att byta ut till en längre (kanske är ett sånt du har)? :)

User avatar
frank.h
Posts: 1290
Joined: 22 Aug 2010 20:34
Location: Stockholm

Re: Köra fixed med QR???

Post by frank.h » 06 Jan 2012 22:28

Jag har ett scott components mk3, om det säger något.. Tänkte bara bygga upp ett 29er, bolt-on fixed/ss hjul att trasha. :)
SONS OF SATAN - Fista Stockholm

Sönke
Posts: 1330
Joined: 07 Nov 2007 20:19

Re: Köra fixed med QR???

Post by Sönke » 07 Jan 2012 10:03

Jag körde med qr och kedjespännare, funkade hur bra som helst.

User avatar
frank.h
Posts: 1290
Joined: 22 Aug 2010 20:34
Location: Stockholm

Re: Köra fixed med QR???

Post by frank.h » 07 Jan 2012 16:12

Bra skit, vi kör på det!
SONS OF SATAN - Fista Stockholm

User avatar
Streamliner
Posts: 536
Joined: 16 May 2010 18:12

Re: Köra fixed med QR???

Post by Streamliner » 09 Jan 2012 18:57

Är inte detta egentligen en säkerhetsgrej? Teoretiskt sett är en QR lättare att av misstag "slå upp" liksom att en ihålig axel teoretiskt borde vara svagare än en härdad massiv .

Kontentan av detta vore då att ett bultat nav med massiv axel teoretiskt borde vara ett bra säkrare alternativ än QR och ihålig axel på en FIXIE där man har dragande och skjutande krafter både fram- och bakåt.

Ja inte vet jag men jag håller ändå på detta... :lol:
Loch Ness is Deep.

Orwar
Posts: 425
Joined: 19 Jun 2009 15:46
Location: Göteborg, 416

Re: Köra fixed med QR???

Post by Orwar » 12 Jan 2012 20:17

Så mycket annorlunda belastning får du väl inte bara för att du har fastnav. Oavsett vilket håll du trampar åt så kommer ju kedjan ändå att dra i drevet, så några skjutande krafter vetefan om det finns. Ihålig kontra massiv axel känns nog egentligen inte helt relevant heller med tanke på hur mycket stryk ihåliga axlar klarar av när man är ute och åker i terrängen.
Ringklocka, hjälm, reflexer och bromsar.

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Re: Köra fixed med QR???

Post by ArvidSvensson » 12 Jan 2012 21:58

Så länge axeln inte är för lång (alt. godset för tunnt i gaffeländarna) kan snabblåset nypa fast hjulet tillräckligt hårt (skithårt alltså). Om dessutom alla brickor är vända åt rätt håll kommer hjulet inte flytta på sig. Snabblåsets svaghet sitter i pinnen som träs igenom den ihåliga axeln. M4 va? Den tar upp all kraft ftån snabblåset plus lite till när du tiltar cykeln och trycker på. Den kan gå av och då släpper allt.

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Köra fixed med QR???

Post by Fredde » 12 Jan 2012 22:10

Orwar wrote:Så mycket annorlunda belastning får du väl inte bara för att du har fastnav. Oavsett vilket håll du trampar åt så kommer ju kedjan ändå att dra i drevet, så några skjutande krafter vetefan om det finns. Ihålig kontra massiv axel känns nog egentligen inte helt relevant heller med tanke på hur mycket stryk ihåliga axlar klarar av när man är ute och åker i terrängen.
Det skulle väl vara att hjulet på en modern lvg-dropout inte kan röra sig åt något håll men på en trackände kan den teoretiskt flytta sig fram/bak. Dock testade jag med en M8 i ett 10 mm dropout på en skogshoj och så länge allt är spänt korrekt så rör det sig inte en mm varken upp, ner fram eller bak oavsett hur mycket man våldar.

Orwar
Posts: 425
Joined: 19 Jun 2009 15:46
Location: Göteborg, 416

Re: Köra fixed med QR???

Post by Orwar » 12 Jan 2012 22:31

Jo, det är väl förvisso helt sant att det krävs lite mer av en QR i trackends än i vertikala dropouts. Det var mer det där med att belastningen skulle vara så annorlunda när man kör fastnav jämfört med frihjul som jag vände mig emot, tycker då och då att det dyker upp trådar om huruvida saker "funkar med fixed" där det kan låta som att det skulle vara det absolut hårdaste en komponent kan utsättas för.
Ringklocka, hjälm, reflexer och bromsar.

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Re: Köra fixed med QR???

Post by ArvidSvensson » 12 Jan 2012 23:18

Orwar wrote:Jo, det är väl förvisso helt sant att det krävs lite mer av en QR i trackends än i vertikala dropouts. Det var mer det där med att belastningen skulle vara så annorlunda när man kör fastnav jämfört med frihjul som jag vände mig emot, tycker då och då att det dyker upp trådar om huruvida saker "funkar med fixed" där det kan låta som att det skulle vara det absolut hårdaste en komponent kan utsättas för.
Väsentlig skillnad. Fastnav rycker och sliter åt två håll i drivlinan. Speciellt bromslös stadskörning. Frihjulade cyklar drar bara grejjerna åt ett håll (ok, skivbroms vänder på krafter men bara mellan navet och bromsoket).

Bansprinters är ett helt annat kapitel. De är monster. De trampar av vevar, kedjor, ekrar, ramar och styren. Det är det absolut hårdaste en komponent kan utsättas för.

User avatar
Naugas
Posts: 915
Joined: 31 May 2010 08:40
Location: Kiruna

Re: Köra fixed med QR???

Post by Naugas » 19 Jan 2012 19:26

ArvidSvensson wrote:
Orwar wrote:Jo, det är väl förvisso helt sant att det krävs lite mer av en QR i trackends än i vertikala dropouts. Det var mer det där med att belastningen skulle vara så annorlunda när man kör fastnav jämfört med frihjul som jag vände mig emot, tycker då och då att det dyker upp trådar om huruvida saker "funkar med fixed" där det kan låta som att det skulle vara det absolut hårdaste en komponent kan utsättas för.
Väsentlig skillnad. Fastnav rycker och sliter åt två håll i drivlinan. Speciellt bromslös stadskörning. Frihjulade cyklar drar bara grejjerna åt ett håll (ok, skivbroms vänder på krafter men bara mellan navet och bromsoket).

Bansprinters är ett helt annat kapitel. De är monster. De trampar av vevar, kedjor, ekrar, ramar och styren. Det är det absolut hårdaste en komponent kan utsättas för.
Han menade att krafterna på axeln och i gaffeländarna på en fixed bara verkar åt ett och samma håll hela tiden oavsett om man bromsar eller trycker på. Det blir ju en liten vinkelskillnad beroende på om det är kedjan nere eller uppe som drar, men det är det lilla.

(Sen utsätts väl ändå grejerna på exempelvis en DH-cykel för brutalt mycket större krafter än vad en bancykel råkar ut för...? ;))

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Re: Köra fixed med QR???

Post by ArvidSvensson » 19 Jan 2012 19:39

Naugas wrote:...

(Sen utsätts väl ändå grejerna på exempelvis en DH-cykel för brutalt mycket större krafter än vad en bancykel råkar ut för...? ;))
Nä, inte på drivlinan. ;)

User avatar
d'epoca
Posts: 344
Joined: 29 Dec 2011 16:48

Re: Köra fixed med QR???

Post by d'epoca » 19 Jan 2012 23:34

Som en kuriositet kan nämnas att i Campagnolos katalog nr 15 från ungefär 1967 fanns det pista nav med tillhörande QR. Dock är de extremt svåra att hitta. Och notera att formen är välvd som strada QR senare blir 1978.

Image
Yesterday's Technology Today

Post Reply