Snygga bromshandtag!

Frågor och tips om mek med din cykel.
JMR
Posts: 35
Joined: 24 Oct 2011 22:49

Snygga bromshandtag!

Post by JMR » 04 Dec 2011 19:06

Söker efter snygga bromshandtag till min singelspeed.
Vart hittar jag några små snygga? Har letat runt lite men finner inget.

Kommer åka med riser styre och vill då ha nåt snyggt( absolut snyggast är ju utan helt och hållet men på ss blir de lite dumt :wink:

Globe roll som står hos min lokala lbs har små snygga men han säljer inte sådana lösa!! Eller orkar han inte...

User avatar
atomlab
Posts: 1840
Joined: 30 Jul 2010 23:26

Re: Snygga bromshandtag!

Post by atomlab » 04 Dec 2011 22:55

Paul comp har ju ett par som är rätt fräsiga.

Tjejen fick ett sådant på sin cafe räser och är nöjd.

Image
Image

JMR
Posts: 35
Joined: 24 Oct 2011 22:49

Re: Snygga bromshandtag!

Post by JMR » 05 Dec 2011 18:37

Ja. De hade några snygga.

Nån som vet om de finns nån svensk återförsäljare? För Paul comp eller något annat märke med snygga bromshandtag?

User avatar
Bratt
Posts: 2955
Joined: 25 Feb 2009 11:20
Location: Stockholm

Re: Snygga bromshandtag!

Post by Bratt » 05 Dec 2011 22:39

Håll utkik efter butiker som säljer Dia-Compe.

Image

JMR
Posts: 35
Joined: 24 Oct 2011 22:49

Re: Snygga bromshandtag!

Post by JMR » 10 Dec 2011 00:18

Ingen som vet om det finns svenska butiker som säljer bromshandtag?

hannesbannes
Posts: 94
Joined: 01 Jun 2010 22:09
Location: Malmø

Re: Snygga bromshandtag!

Post by hannesbannes » 10 Dec 2011 01:35

Well, alla cykelplaces kränger bromshandtag.
www.bavabici.com säljer paul

JMR
Posts: 35
Joined: 24 Oct 2011 22:49

Re: Snygga bromshandtag!

Post by JMR » 10 Dec 2011 10:38

Tack.

Jag är helt ny på detta så jag har inte en aning vart jag ska leta. Min lokala lbs har inget hemma. Ev har han nåt för racer cykel och kanske nåt nytt till din kärring hoj. Ss/fixie är inget han vill beblanda sig med tyvärr.

Och mina Google sökningar gav tyvärr inget svar..

mille
Posts: 165
Joined: 13 Oct 2011 11:13
Location: Vö / Hlmstd
Contact:

Re: Snygga bromshandtag!

Post by mille » 10 Dec 2011 13:46

Jag brukar köpa här och det funkar för mig...
http://www.sjscycles.co.uk/brake-levers ... rder=PRICE ASCENDING

User avatar
Petrolhead
Posts: 42
Joined: 08 Dec 2009 10:10
Location: Farsta/Sthlm
Contact:

Re: Snygga bromshandtag!

Post by Petrolhead » 15 Dec 2011 11:15

Helt ok enligt mej är Biltemas -om man tar bort den svarta färgen och polerar lite... (bortse från monteringen, den ändrades...)

Image

http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cykel/R ... tag-27293/
___________________________________
http://www.petrolheads.se

JMR
Posts: 35
Joined: 24 Oct 2011 22:49

Re: Snygga bromshandtag!

Post by JMR » 15 Dec 2011 16:01

Har faktiskt precis de där nu och har funderat på att göra de samma.. Det blev ju helt ok. Bara det där med att få till en så snygg montering som möjligt med..

JMR
Posts: 35
Joined: 24 Oct 2011 22:49

Re: Snygga bromshandtag!

Post by JMR » 18 Dec 2011 23:44

Image

blev väl rätt ok, va ju gratis iom att de redan låg i hyllan :P
behöver slipas mer och poleras om man ska va petig. Detta duger men iom att jag kör ss så behöver jag nästan köra med bakbroms med? då blir det genast lite fulare tycker jag.

Oslipat vs slipat
Image

User avatar
Streamliner
Posts: 536
Joined: 16 May 2010 18:12

Re: Snygga bromshandtag!

Post by Streamliner » 19 Dec 2011 22:12

Blir lite tungt intryck, du behöver nåt smidigare.

Soma har sina klassiska nu även i helt silverutförande.

Kolla på följande hieraki på: http://www.singlespeedshop.de/

Singlespeed/Fixed-Gear/Bremsen & Zubehör/Bremshebel/Soma Urban Cross Levers Bremshebelpaar


Det går tyvärr inte att direktlänka på Kents sajt.
Loch Ness is Deep.

JMR
Posts: 35
Joined: 24 Oct 2011 22:49

Re: Snygga bromshandtag!

Post by JMR » 19 Dec 2011 23:58

Håller helt med, blev ganska bra tills jag hängde på handtag nr2.

CX handtagen funkar de bra mot vanlig fälgbroms? Tänkte på att man trycker höljet ist för att dra i vajern? Eller de blir samma sak?

User avatar
olebole
Posts: 1952
Joined: 26 Apr 2008 12:56
Location: MALMØ
Contact:

Snygga bromshandtag!

Post by olebole » 20 Dec 2011 09:26

JMR wrote:Håller helt med, blev ganska bra tills jag hängde på handtag nr2.

CX handtagen funkar de bra mot vanlig fälgbroms? Tänkte på att man trycker höljet ist för att dra i vajern? Eller de blir samma sak?
Det är samma mekanism.
Jag tror det blir bra som du redan har, bara du inte har handtagen så fasligt nära varandra!

JMR
Posts: 35
Joined: 24 Oct 2011 22:49

Re: Snygga bromshandtag!

Post by JMR » 21 Dec 2011 00:30

Image

Slipade spak nr 2 idag, samt flyttade isär något.. jag tycker det duger faktiskt men jag kan va lite blind, ser de nog med andra ögon imorgon om inte annat :P

Image

Något sånt? kommer ny vit styrlinda på senare troligtvis om jag inte hittar några justa handtag. Nästa fråga är då om man ska ha svarta eller vita kabelhöljen?
bromsar handtag/styrlinda, sadel,vevar är vitt.

User avatar
Streamliner
Posts: 536
Joined: 16 May 2010 18:12

Re: Snygga bromshandtag!

Post by Streamliner » 21 Dec 2011 09:23

Personligen tycker jag man ska ha handtag i stället för linda på riser. Dessutom mycket bekvämare, mer dämpning. :) Då får du ännu lite mer bredd mellan handtagen dessutom.
Loch Ness is Deep.

JMR
Posts: 35
Joined: 24 Oct 2011 22:49

Re: Snygga bromshandtag!

Post by JMR » 21 Dec 2011 10:34

Streamliner wrote:Personligen tycker jag man ska ha handtag i stället för linda på riser. Dessutom mycket bekvämare, mer dämpning. :) Då får du ännu lite mer bredd mellan handtagen dessutom.
Grejen är lite den att jag vill inte ha så mjuka handtag :P hade gummihandtag innan men de blev lite för mjukt. Gillar att ha fast hårt grepp. Men hittar jag några snygga så är jag villig att prova :)

Orwar
Posts: 425
Joined: 19 Jun 2009 15:46
Location: Göteborg, 416

Re: Snygga bromshandtag!

Post by Orwar » 21 Dec 2011 17:35

Personligen hade jag tyckt att det sett bättre ut med handtagen utflyttade ordentligt. Ser betydligt mycket bättre ut nu än i början men fortfarande en gnutta underligt. Men men, om tycke och smak skola man inte träta. Förresten, det där är väl V-bromshandtag? Hur blir det med bettet i bromsarna?

OT: Fränt med Ascona B.
Ringklocka, hjälm, reflexer och bromsar.

JMR
Posts: 35
Joined: 24 Oct 2011 22:49

Re: Snygga bromshandtag!

Post by JMR » 22 Dec 2011 00:36

Image

mer isär än så här går inte, kommer andra vita handtag/styrlinda sen detta är bara test med grejer jag hade liggande.

Det kan va för V-broms, jag har inte så står koll faktiskt tyvärr.. vad är de för skillnad på handtag för v-broms och vad har jag för broms? :oops:
De bromsar nu iaf men har inte spännt vajrar eller har rätt längd på höljen än men bromsar gör de iaf.

OT: yes, detta är min fjärde tror jag :D haft fyra mantor också :roll: :D
kan säg att dessa bilar kan jag utan och innan. mycket mer än vad jag kan om cyklar än :oops: :roll: (är för övrigt till salu då jag inte har tid,ork eller ingentligen lust längre)

Orwar
Posts: 425
Joined: 19 Jun 2009 15:46
Location: Göteborg, 416

Re: Snygga bromshandtag!

Post by Orwar » 22 Dec 2011 17:46

V-bromshandtag har annan utväxling än racer/cantihandtag, de drar mer vajer. Du behöver alltså inte klämma så mycket för att beläggen ska gå in mot fälgen, men du kan behöva klämma hårdare för att få bromskraft.

Har inte prövat V-bromshandtag på racerbroms men däremot motsatsen och det funkar inget vidare (fast problemet blir det omvända, bra bromskraft, men man måste justera in beläggen svintajt mot fälgen för att det ska gå att bromsa).
Pröva och se hur det blir, det är möjligt att det funkar fint men om du får klämma hårt för att bromsa så är handtagen förmodligen anledningen.

Fortsatt OT: Jävla tur att jag bara har CSN som inkomst nu annars hade jag nog varit tvungen att impulsbjuda. 70-talsoplar är makalöst fina åk. Men cykelmek är onekligen sanslöst mycket mysigare än bilmek på många vis, att sitta inne i stugvärmen och finpyssla med rena, fina och icke-rostiga grejer är ack så mycket trevligare än att ligga på ett kallt betonggolv och bråka med ett avgassystem.
Ringklocka, hjälm, reflexer och bromsar.

Post Reply