Olika sätt att linda?

Frågor och tips om mek med din cykel.
john the man
Posts: 641
Joined: 20 Dec 2008 22:29
Location: Lund - Sthlm

Olika sätt att linda?

Post by john the man » 23 Oct 2011 21:42

Jag satt här och klurade på hur man skulle kunna pimpa cykeln om man ville, och kom att tänka på styrlindan. Finns det några annorlunda sätt att linda styret på så det blir coolare? Kombinera lindor i mönster? Vad vet ni?
"If i had that bike , Id attach a flesh light to the top tube."

SONS OF SATAN

FISTA STHLM

http://fistasthlm.tumblr.com/

User avatar
Gustav
Posts: 2171
Joined: 07 Dec 2007 16:58
Location: Stockholm

Re: Olika sätt att linda?

Post by Gustav » 23 Oct 2011 21:56

Kortfattat: Min standardlindning att att börja i mitten. Ett varv över sig själv, för att cementera den änden, och sedan vidare mot styrets ände. Där klipper jag finurligt så att jag kan vika in och trycka dit pluggen snyggt. På så vis slipper man den förskräckliga tejpen.
Image

chrobin

Re: Olika sätt att linda?

Post by chrobin » 23 Oct 2011 22:04

^ Fast då sliter du ju på lindan från "fel" håll. Brukar oxså köra från mitten ut mot ändarna framför allt om jag kör med textillinda som lackas. Men annars ska man ju linda från ändan och uppåt för att du ska nöta på överlappningen och få bättre grepp.

Hoppas nån fattar vad jag menar...

/ ChR

User avatar
solomon
Posts: 665
Joined: 06 Nov 2007 21:54
Location: stockholm

Re: Olika sätt att linda?

Post by solomon » 23 Oct 2011 22:11

Chrobin, jag håller ju på och donar med tyglinda även, vad lackar du den med? Någon nämnde att de blötlade lindan innan den sattes på, är detta standard? Min första tanke var att sätta lite kontakt lim, eller RX lim längs styret...

chrobin

Re: Olika sätt att linda?

Post by chrobin » 23 Oct 2011 22:21

^ Jag har aldrig blötlagt, brukar funka bra ändå tycker jag. Man får ta i som bara den i böjarna men det brukar funka. Och skarva har jag aldrig behövt heller. Du ska lacka med schellack. Köp Schellack flingor på tex Jordi eller Masters (konstnärs material butiker), blanda med t-röd så flingorna löser upp sig. sen är det bara att pensla på.
Om du kör med lack behöver du inte limma i ändarna. Annars kan du ju ta sån där vaxat tråd man har när man splitsar rep och linda i ändarna.

diamond eller harlequin lindning tycker jag är snyggt. Lite pilligt att göra bra men
väl värt jobbet. Även snyggt om man har samma färg på båda lindorna.

Image

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Olika sätt att linda?

Post by abacaxi » 24 Oct 2011 00:31

finns färdigblandad schellac på kreatima också. tror den är löst med typ aceton dock för den luktar väldigt starkt och torkar på några sekunder så man får vara snabb. säkert sämre än flingor och sprit som alla säger man ska ha men det funkar för mig.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
Gustav
Posts: 2171
Joined: 07 Dec 2007 16:58
Location: Stockholm

Re: Olika sätt att linda?

Post by Gustav » 24 Oct 2011 07:31

chrobin wrote:^ Fast då sliter du ju på lindan från "fel" håll.
Stämmer delvis förvisso och jag vet hur risigt det kan se ut efter ett tag. Men håller man sig till "bra" lindor och lindar hårt så brukar det inte vara något problem. Microtex svart:satin-linda gjorde sig inte bra, däremot alltid vanliga Microtex, samt någon billig korklinda nu senast. Tyglinda är ju inte heller något problem.
Image

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Olika sätt att linda?

Post by Ronny » 24 Oct 2011 10:51

Du ska hålla dig till ¨bullhorns¨ Gustav.
Мясо это убийство

User avatar
Gustav
Posts: 2171
Joined: 07 Dec 2007 16:58
Location: Stockholm

Re: Olika sätt att linda?

Post by Gustav » 24 Oct 2011 11:58

:?:
Image

User avatar
aeiouy
Posts: 200
Joined: 21 Sep 2009 23:02
Location: 414 :)

Re: Olika sätt att linda?

Post by aeiouy » 24 Oct 2011 12:11

Jag tror Ronny syftar på att din metod inte alls är gångbar, förutom på bullhorns där lindningen däremot blir åt "rätt" håll.

Själv lindar jag som Gustav och jag förstår vad övriga menar när ni säger att det inte är hållbart, dock är det rent praktiskt hållbart. Lindar du tillräckligt hårt, väl och noggrant blir det kanon! Även utan lack. =)

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Olika sätt att linda?

Post by Ronny » 24 Oct 2011 16:50

Jo precis aeioy. Er metod funkar säkert bra men kanske inte med lindor utan lim eller är väldigt hala. Man vill slippa kanter som gör att lindan flyttar på sig.
Мясо это убийство

User avatar
Gustav
Posts: 2171
Joined: 07 Dec 2007 16:58
Location: Stockholm

Re: Olika sätt att linda?

Post by Gustav » 24 Oct 2011 18:34

Det vore fint om det bara fanns ett sätt att linda sitt styre, då skulle vi slippa den här tråden :wink:

Kan du inte berätta hur du lindar Ronny?
Image

john the man
Posts: 641
Joined: 20 Dec 2008 22:29
Location: Lund - Sthlm

Re: Olika sätt att linda?

Post by john the man » 24 Oct 2011 19:08

Gustav wrote:Det vore fint om det bara fanns ett sätt att linda sitt styre, då skulle vi slippa den här tråden :wink:

Kan du inte berätta hur du lindar Ronny?
Äsch då, tråden är great!
"If i had that bike , Id attach a flesh light to the top tube."

SONS OF SATAN

FISTA STHLM

http://fistasthlm.tumblr.com/

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: Olika sätt att linda?

Post by Jonatan F » 24 Oct 2011 19:59

Jag lindade på Gustavvis på min cykel en gång, trampade glatt iväg och körde någon vecka, några timmar, och så en dag var det väldigt varmt. Drog av mig de heltäckande vantarna och fick en chock! Hela lindan lixom korvade sig under fingrarna. Av någon anledning drar jag mest hela tiden händerna lite åt höger, när jag byter grepp, när jag tar tag osv. Blev obekvämt! Men kanske lindade jag inte tillräckligt hårt?
Har man inget projekt har man inget liv :)

Mr Vintage
Posts: 641
Joined: 12 Dec 2009 17:03
Location: Halmstad

Re: Olika sätt att linda?

Post by Mr Vintage » 25 Oct 2011 22:11

Som man lindar får man hålla...

Förr i tiden , när jag var cyklist...
Så brukade fina cykelaffären alltid linda uppifrån och ner, så var det även på de flesta av köpebockastyrehojarna på den tiden ..

Följden av detta var att om du körde tävlingshoj fick du linda om mitt under säsongen, pga att det började linda upp sig längst upp på styret.
Bockahojarna på stan hade långa fladderband efter sig.

Efter jag tröttnat, så lindar jag alltid nerifrån och upp, går varvet över och in ovanför när jag börjar linda. x runt bromshandtagen och vidare upp , avslutar med en snyggt matchande eltejp..
De finns i vitt och svart. Även andra som blå , gul , röd mm om man söker..

Jag som är mkt intresserad av formen och esitiken kring racerhojar kan motivera mitt val. Du håller aldrig längst ut nere i ändan av styret.
Men ganska ofta uppe på.
Då när lindan rör sig slackar den inte som den ofta kan göra annars..
Och om det skulle vara så att man kört en krävande etapp, så kan man alltid linda upp något varv och göra om.

Inte snyggast , men det håller.

Vi höll på ett tag med dubbelhäftande tejp , men det var inte alltid så lyckat...

Mvh Emil

User avatar
Otto
Posts: 2416
Joined: 08 Nov 2007 20:05
Location: Göteborg
Contact:

Re: Olika sätt att linda?

Post by Otto » 26 Oct 2011 15:29

Mr Vintage wrote:Som man lindar får man hålla...

Förr i tiden , när jag var cyklist...
Så brukade fina cykelaffären alltid linda uppifrån och ner, så var det även på de flesta av köpebockastyrehojarna på den tiden ..

Följden av detta var att om du körde tävlingshoj fick du linda om mitt under säsongen, pga att det började linda upp sig längst upp på styret.
Bockahojarna på stan hade långa fladderband efter sig.

Efter jag tröttnat, så lindar jag alltid nerifrån och upp, går varvet över och in ovanför när jag börjar linda. x runt bromshandtagen och vidare upp , avslutar med en snyggt matchande eltejp..
De finns i vitt och svart. Även andra som blå , gul , röd mm om man söker..

Jag som är mkt intresserad av formen och esitiken kring racerhojar kan motivera mitt val. Du håller aldrig längst ut nere i ändan av styret.
Men ganska ofta uppe på.
Då när lindan rör sig slackar den inte som den ofta kan göra annars..
Och om det skulle vara så att man kört en krävande etapp, så kan man alltid linda upp något varv och göra om.

Inte snyggast , men det håller.

Vi höll på ett tag med dubbelhäftande tejp , men det var inte alltid så lyckat...

Mvh Emil
Vad menar du när du säger att man aldrig håller i änden av styret?
Jag brukar hålla där rätt ofta.

Sen så använder använder Fizik-lindor då jag tycker dom är bäst både estetiskt och funktionellt. Då lindar jag från änden utifrån och in. Har aldrig vart med om att den rör sig eller liknande.

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: Olika sätt att linda?

Post by Jonatan F » 26 Oct 2011 18:57

Lästa på campa att man kan tejpa fast en bred tejp (typ bred eltejp vad nu den heter) uppochner så att den låser i änden av styret. Det är där man oftast skadar lindan var deras motivering.
Har man inget projekt har man inget liv :)

Mr Vintage
Posts: 641
Joined: 12 Dec 2009 17:03
Location: Halmstad

Re: Olika sätt att linda?

Post by Mr Vintage » 26 Oct 2011 21:34

Otto wrote:
Mr Vintage wrote:Som man lindar får man hålla...

Förr i tiden , när jag var cyklist...
Så brukade fina cykelaffären alltid linda uppifrån och ner, så var det även på de flesta av köpebockastyrehojarna på den tiden ..

Följden av detta var att om du körde tävlingshoj fick du linda om mitt under säsongen, pga att det började linda upp sig längst upp på styret.
Bockahojarna på stan hade långa fladderband efter sig.

Efter jag tröttnat, så lindar jag alltid nerifrån och upp, går varvet över och in ovanför när jag börjar linda. x runt bromshandtagen och vidare upp , avslutar med en snyggt matchande eltejp..
De finns i vitt och svart. Även andra som blå , gul , röd mm om man söker..

Jag som är mkt intresserad av formen och esitiken kring racerhojar kan motivera mitt val. Du håller aldrig längst ut nere i ändan av styret.
Men ganska ofta uppe på.
Då när lindan rör sig slackar den inte som den ofta kan göra annars..
Och om det skulle vara så att man kört en krävande etapp, så kan man alltid linda upp något varv och göra om.

Inte snyggast , men det håller.

Vi höll på ett tag med dubbelhäftande tejp , men det var inte alltid så lyckat...

Mvh Emil
Vad menar du när du säger att man aldrig håller i änden av styret?
Jag brukar hålla där rätt ofta.

Sen så använder använder Fizik-lindor då jag tycker dom är bäst både estetiskt och funktionellt. Då lindar jag från änden utifrån och in. Har aldrig vart med om att den rör sig eller liknande.
Om du har ett bockastyre skulle jag vilja se dig sitta och hålla bak, längst ut förbi bocken...
Om du menar ett tjurhornsstyre så är jag med..
Är nog inte många som lindar riser..

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Re: Olika sätt att linda?

Post by ArvidSvensson » 26 Oct 2011 22:02

Mr Vintage wrote:...

Om du har ett bockastyre skulle jag vilja se dig sitta och hålla bak, längst ut förbi bocken...
Om du menar ett tjurhornsstyre så är jag med..
Är nog inte många som lindar riser..
Image

Såhär kanske? Eller vill du ha en bild på någon som håller i styrändpluggarna? Just denna har iofs gummihandtag men det är många här på FG som tyglindar och håller precis såhär.

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Olika sätt att linda?

Post by Fredde » 26 Oct 2011 22:10

Jag lindar som Otto.

Har också fizik-lindan, som Otto.

Håller gärna längs bak i bocken för att avlasta ytterdelen på handen lite.

Post Reply