Olika sätt att linda?

Frågor och tips om mek med din cykel.
User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: Olika sätt att linda?

Post by Jonatan F » 31 Oct 2011 19:17

^ Även detta har jag läst i bicycle science. Men han hävdade att man får mer kraft om man bänder cykeln eftersom man då hjälper till med överkroppen. Benen behöver inte färdas lika långt för att avvärka mer kedja.

Edit: ah - förstod inte att vi bara pratar om start ev. spurt.
jo, urspårad som få, men tror få ämnen har blivit så grundligt genomarbetat som lindning redan blivit i den här tråden.
Har man inget projekt har man inget liv :)

User avatar
snarkus
Posts: 941
Joined: 06 Apr 2008 10:54
Location: Malmø

Re: Olika sätt att linda?

Post by snarkus » 31 Oct 2011 21:36

Ronny wrote:Image Snacka om urspårad tråd..Mer kraft av bändning är frågan men när behövs det bändas? Vid igång drag från stillastående? Nej för se hur bla. man startar vid tempo oavsett om det är på bana eller lvg cykling det rör sig om. Man använder otrolig mycket armkraft för att stabilisera cykeln när man drar igång på dessa höga utvxl. det rör sig om just för att undvika att cykeln ska ¨bända¨ sidledes ty då förlorar man tid och kraft. Innan man får upp en högre kadens känner man av den stötande lokomotiva rörelsen pga. låg kadens med den enorma styrkan cyklisten utvecklar. Den för mig korrekta bändningen sker när man kör uppför men då oftast håller i bromshandtagen och bänder vid låg kadens och branta partier. Då spelar några aerodynamiska fördelar liten roll. Förstås brant och uppför är subjektivt och varierar mellan cyklister hur det upplevs som individuell teknik. Sen den typiska bändningen vid spurt är oftast ett trötthetstecken samt taktik att försvåra för andra cyklister. Den optimala spurten vore med huvud ner och cykeln stadigt på linje samt att man står upp vid ev. växling. för att öka hastigheten (som vid stillastående start).
Genom att röra cykeln i sidled när man spurtar eller klättrar (eller cyklar med röven skild från sadeln öht) så eliminerar man det slöseri med kraft som det innebär att studsa upp och ned med kroppen vilket man annars lätt gör om man försöker hålla cykeln så upprätt som möjligt.

Vidare så är jag av åsikten att när man håller i bocken så ska man hålla i bocken och inte änden av styret. Man får till rätt böj på armbågen, man kommer ner, och man har en position som är stabil och gör hojen lättmanövrerad.

Slut på meddelande.

Fixen
Posts: 2841
Joined: 21 Aug 2009 09:08

Re: Olika sätt att linda?

Post by Fixen » 02 Nov 2011 11:01

Image

Urspårningen of the year.

3barnsfar
Posts: 51
Joined: 01 Sep 2011 07:03

Re: Olika sätt att linda?

Post by 3barnsfar » 07 Nov 2011 09:15

chips???

john the man
Posts: 641
Joined: 20 Dec 2008 22:29
Location: Lund - Sthlm

Re: Olika sätt att linda?

Post by john the man » 07 Nov 2011 14:52

Att ni alltid ska tappa temat gubbar..
"If i had that bike , Id attach a flesh light to the top tube."

SONS OF SATAN

FISTA STHLM

http://fistasthlm.tumblr.com/

User avatar
klasolsson
Posts: 3107
Joined: 09 Jul 2008 06:09
Location: Stockholm

Re: Olika sätt att linda?

Post by klasolsson » 07 Nov 2011 15:40

john the man wrote:Att ni alltid ska tappa temat gubbar..
Det är ju det som är roligt med ett "levande" forum. :wink:

User avatar
rallykalle
Posts: 800
Joined: 07 Oct 2008 14:46
Location: Stockholm

Re: Olika sätt att linda?

Post by rallykalle » 14 Nov 2011 14:42

Så efter att ha läst hela tråden står det verkligen klart för mig hur man lindar ett styre. Kunde inte sagts klarare. Verkligen. :D
Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Olika sätt att linda?

Post by Ronny » 14 Nov 2011 14:53

rallykalle wrote:Så efter att ha läst hela tråden står det verkligen klart för mig hur man lindar ett styre. Kunde inte sagts klarare. Verkligen. :D
Eller kör med dessa http://www.ebay.it/itm/Handlebars-Foam- ... 0531724519
Det finns säkert någon som har en alternativ metod att trä på..
Мясо это убийство

User avatar
iamlinus
Posts: 44
Joined: 16 May 2011 21:57
Location: Malmö
Contact:

Olika sätt att linda?

Post by iamlinus » 28 Nov 2011 20:53

Back on topic någon..? Jag har sett folk som lindar in bromsvajrarna i styrlindan. Blir ju klart cleanare, men är det bra eller anus?

User avatar
Gustav
Posts: 2171
Joined: 07 Dec 2007 16:58
Location: Stockholm

Re: Olika sätt att linda?

Post by Gustav » 28 Nov 2011 20:59

iamlinus wrote:Back on topic någon..? Jag har sett folk som lindar in bromsvajrarna i styrlindan. Blir ju klart cleanare, men är det bra eller anus?
Ja alltså, har du bromshandtag som medger dragning under lindan så gör man självklart så, annars blir det mycket konstigt. Lika dumt blir det om du försöker linda över vajern på bromshandtag som inte är byggda på det sättet.
Image

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Olika sätt att linda?

Post by Ronny » 28 Nov 2011 23:37

iamlinus wrote:Back on topic någon..? Jag har sett folk som lindar in bromsvajrarna i styrlindan. Blir ju klart cleanare, men är det bra eller anus?
Viktigt att man fixerar höljena så de inte rör sig under lindan. Så det är viktigt att man före lindning ser till att bromsarna är korrekt inställda med vajerlängd m.m.


---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=58.339389,13.844088
Мясо это убийство

Fixen
Posts: 2841
Joined: 21 Aug 2009 09:08

Re: Olika sätt att linda?

Post by Fixen » 01 Jul 2012 23:41

Blir dum i huvudet här. Följer denna guide på att linda en diamantlindning. Har lyckats med den vänstra men den högra får jag inte att funka. Får inte lindningen rätt av någon anledning!

Kan någon vänlig själ posta en bild på hur början av lindningen ska vara?

(kan även bero på dåligt med sömn)

Post Reply