Vilka delar/ram ska man satsa på ?

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
The_JJ
Posts: 13
Joined: 09 Feb 2008 22:43

Vilka delar/ram ska man satsa på ?

Post by The_JJ » 19 Sep 2008 11:03

Hej!

Hade tänkt bygga en fixed gear cykel, men har ingen koll på vilka delar/ram man ska satsa på för att få en så bra cykel som möjligt som andas kvalitet och funkar felfritt.

Detta är vad jag har tänkt mig för komponenter. Ge gärna tips på andra, även det andra som fattas för att det ska bli en komplett cykel.

Ram: Har kollat på Vivalo ramar och vad jag förstått är det bra ramar, men vart skaffar man en ny eller en i perfekt skick billigast? ge gärna tips på andra liknande ramar.

Hittade denna på ebay: men priset var lite väll saftigt, men fin var den.

http://cgi.ebay.com/A-brand-new-Vintage ... .m20.l1116

Har även kollat in 2008 BIANCHI Pista Concept, bra ram ?

Styre: NITTO B259AA Alloy Riser Handlebar, röd
Handtag: Oury
Sadel: Brooks B.17 - Svart
Vevarm: Sugino RD ZEN Messenger, röd
Sadelstolpe: MICHE Supertype, Silver
Kedja: ?
Pedaler
Nav: ?
Hjul:?
Däck:?
Styrstam:?
etc.



Tack på förhand.

hejdå

Post by hejdå » 19 Sep 2008 11:29

det ligger en flott vivalo uppe på köp och sälj. köp den! bättre vivalo hittar du bara i malmö... hehehe...

Seriöst, vill du ha en vivalo köp den som ligger upp så har du en kanon-cykel direkt. Vill du bygga själv och inte har cykelvana/mekvana kommer din hoj inte att andas kvalilte och felfrihet om du skruvar ihop den själv...

Du verkar ju ha en ganska klar bild om hur din cykel ska se ut och vilka delar du ska ha på, köp dig den ram du vill ha och de delar du vill ha. Pengar verkar inte vara det största problemet här. Japanska ramar köper du bäst från japan (kolla in tråden om om hur du gör det...)

jag har feber och vet inte om det kom något vettigt ur det här...

The_JJ
Posts: 13
Joined: 09 Feb 2008 22:43

Post by The_JJ » 19 Sep 2008 11:59

SimonBusk wrote:det ligger en flott vivalo uppe på köp och sälj. köp den! bättre vivalo hittar du bara i malmö... hehehe...

Seriöst, vill du ha en vivalo köp den som ligger upp så har du en kanon-cykel direkt. Vill du bygga själv och inte har cykelvana/mekvana kommer din hoj inte att andas kvalilte och felfrihet om du skruvar ihop den själv...

Du verkar ju ha en ganska klar bild om hur din cykel ska se ut och vilka delar du ska ha på, köp dig den ram du vill ha och de delar du vill ha. Pengar verkar inte vara det största problemet här. Japanska ramar köper du bäst från japan (kolla in tråden om om hur du gör det...)

jag har feber och vet inte om det kom något vettigt ur det här...
Såg den vivalo på köp/sälj, fin är den men inte min "typ" lite för mycket som ska bytas ut för att få hur jag vill att cykeln ska se ut.
Sant angående bygga ihop, kommer nog lämna in den någonstans för att få den byggd.

User avatar
NKDMS
Posts: 1168
Joined: 03 Jun 2008 09:19
Location: Stockholm

Post by NKDMS » 19 Sep 2008 12:01

SimonBusk wrote:det ligger en flott vivalo uppe på köp och sälj. köp den! bättre vivalo hittar du bara i malmö... hehehe...

Seriöst, vill du ha en vivalo köp den som ligger upp så har du en kanon-cykel direkt. Vill du bygga själv och inte har cykelvana/mekvana kommer din hoj inte att andas kvalilte och felfrihet om du skruvar ihop den själv...

Du verkar ju ha en ganska klar bild om hur din cykel ska se ut och vilka delar du ska ha på, köp dig den ram du vill ha och de delar du vill ha. Pengar verkar inte vara det största problemet här. Japanska ramar köper du bäst från japan (kolla in tråden om om hur du gör det...)

jag har feber och vet inte om det kom något vettigt ur det här...
Köp Vivalon...
det kommer kosta dej mycket att bygga en sån cykel
Annars om du vill testa fixed så kan du ju köpa ett schysst bakhjul och sätta det på en gammal racer.
Sen om du vill fortsätta så är det ju bara att plocka med hjulet (Om det inte är specialbyggt för en viss kedjelinje)

User avatar
NKDMS
Posts: 1168
Joined: 03 Jun 2008 09:19
Location: Stockholm

Post by NKDMS » 19 Sep 2008 12:04

Du hann posta före mej, borse från mitt inlägg.
Skönt att du bestämt hur cykeln ska se ut. :)
Ser fram emot att se den.

hejdå

Post by hejdå » 19 Sep 2008 12:43

men glöm inte att du ska cykal på din hoj och att du ska cykla på den ordentligt! lägger du ner så stora pengar på en cykel kommer varken du eller cykeln må bra om den inte får minst fem mil om dagen!!!!!!

User avatar
Jonas414
Posts: 554
Joined: 15 Mar 2008 23:10
Location: 414 GBG

Post by Jonas414 » 19 Sep 2008 14:12

SimonBusk wrote:men glöm inte att du ska cykal på din hoj och att du ska cykla på den ordentligt! lägger du ner så stora pengar på en cykel kommer varken du eller cykeln må bra om den inte får minst fem mil om dagen!!!!!!
Word, simon! :D

The_JJ
Posts: 13
Joined: 09 Feb 2008 22:43

Post by The_JJ » 19 Sep 2008 15:38

SimonBusk wrote:men glöm inte att du ska cykal på din hoj och att du ska cykla på den ordentligt! lägger du ner så stora pengar på en cykel kommer varken du eller cykeln må bra om den inte får minst fem mil om dagen!!!!!!
Haha :lol: , ska hänga den på väggen och beskåda den i 5h, det andra låter bara jobbigt :shock:

bjornuppeke
Posts: 4
Joined: 06 Jul 2009 20:19

Post by bjornuppeke » 06 Jul 2009 20:31

Den här tråden är ju rätt gammal, men jag gör ett försök!

Tänkte på styret du ville ha: NITTO B259AA

Fick du tag i det, och i sådana fall var?

Är det någon annan som har koll på vart i Sverige man kan få tag i det? Eller ett liknande?

tack tack
Björn

User avatar
viktor
Posts: 668
Joined: 02 Jul 2009 21:55
Location: Linköping

Post by viktor » 06 Jul 2009 22:54

tokyofixedgear.com har ett gäng styren från nitto och flera liknande dock inte exakt detta.

Velosolo.co.uk har snygga styren också

thebikebiz.com har det!

edit: la till bikebiz

Post Reply