Problem med sadelstolpe

Frågor och tips om mek med din cykel.
a2011
Posts: 33
Joined: 20 Sep 2011 08:11
Location: Stockholm

Problem med sadelstolpe

Post by a2011 » 20 Sep 2011 08:28

Hej,

Ny på forumet och ny i fixie-världen. Håller på att strippa en ram för konvertering och omlackning med har stött på ett problem i form av en konstig sadelstolpe (bilder nedan).

Delen som sitter i ramen sitter som berget och jag blir lite osäker på om det finns något trick som jag har missat eller om den helt enkelt rostat fast.

Tacksam för alla råd och tips.

ImageImage
ImageImage

//Anders

User avatar
Bratt
Posts: 2955
Joined: 25 Feb 2009 11:20
Location: Stockholm

Re: Problem med sadelstolpe

Post by Bratt » 20 Sep 2011 14:24

Nu är jag inte helt säker men det ser ut som en expander i botten på röret. Sen om röret sitter fast utöver det är svårt att säga. Är röret i alu eller stål?

a2011
Posts: 33
Joined: 20 Sep 2011 08:11
Location: Stockholm

Re: Problem med sadelstolpe

Post by a2011 » 20 Sep 2011 14:42

Bratt wrote:Nu är jag inte helt säker men det ser ut som en expander i botten på röret. Sen om röret sitter fast utöver det är svårt att säga. Är röret i alu eller stål?
Det är just hur det ser ut i botten som gör att jag inte riktigt vågar ta i. Jag har aldrig sett något liknande och jag förstår inte hur jag skulle kunna lossa det om det sitter fast där nere. Om det är en expander, hur skall jag då lossa den?

Jag är 90% säker på att det är aluminium. När jag tog ett tag med rörtången så blev det ganska lätt märken och bucklor vilket det väl inte skulle blivit på stål?

Givetvis har jag letat runt på forumet och det finns ju trick för att få loss sadelstolpar som rostat fast men den här ser ändå lite speciell ut och jag tror inte att den går att såga loss...

//Anders

a2011
Posts: 33
Joined: 20 Sep 2011 08:11
Location: Stockholm

Re: Problem med sadelstolpe

Post by a2011 » 20 Sep 2011 15:33

Nu har jag googlat lite och det verkar som det under 80-talet, framförallt på peugeot-ramar (min är modell okänd) satt sadelstolpar som fästes med expanderbultar i botten av röret. Men jag hittar ingen som har haft problem med att ta loss sin (och inte heller någon som förklarar hur dom fått bort den)...

Vad är det jag inte förstår? Ska man ha en specialnyckel som är 40cm lång och lossa på muttern? Det ser för övrigt inte riktigt ut som en mutter utan den ser ganska rund ut i verkligheten...

//Anders

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Problem med sadelstolpe

Post by abacaxi » 20 Sep 2011 15:41

om det är en expander, håller med om att det ser ut så, är det nog bara att slå ur den. när jag tar loss kärvande styrstammar ger jag bara den lösa bulten en fet smäll, men det går väl att sticka ner en skruvmejsel eller nåt. men det satt ingen lång bult a la styrstam i röret alltså?
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

a2011
Posts: 33
Joined: 20 Sep 2011 08:11
Location: Stockholm

Re: Problem med sadelstolpe

Post by a2011 » 20 Sep 2011 15:46

abacaxi wrote:om det är en expander, håller med om att det ser ut så, är det nog bara att slå ur den. när jag tar loss kärvande styrstammar ger jag bara den lösa bulten en fet smäll, men det går väl att sticka ner en skruvmejsel eller nåt. men det satt ingen lång bult a la styrstam i röret alltså?
Om jag tolkat det rätt så ska man väl lossa på bulten för att "av-expandera" sadelstolpen. Tror du alltså att jag bara kan slå ut den utan att först lossa? Bulten är väl knappast lös som det är nu?

Det satt ingen bult el.dyl. i röret.

//Anders

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Problem med sadelstolpe

Post by abacaxi » 20 Sep 2011 16:10

bulten är inte bara lös, den är inte där, om det är som en styrstam alltså. :-) expandern är typiskt en konad mutter som trycker ut röret när den dras uppåt. att slå den nedåt borde i så fall lossa den.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
RZ-1
Posts: 1498
Joined: 27 Jul 2011 01:45
Location: Uppsala

Re: Problem med sadelstolpe

Post by RZ-1 » 20 Sep 2011 16:44

Personligen hade jag låtit den sitta och maskerat... stolpen ser ju rätt fin/udda ut, och det är lite kämpigt att hitta alternativ till fransoserna ändå.

User avatar
snarkus
Posts: 941
Joined: 06 Apr 2008 10:54
Location: Malmø

Re: Problem med sadelstolpe

Post by snarkus » 20 Sep 2011 19:03

Vad är det för material som sitter längst ned på den inre delen av stolpen, den del som du plockat av på bild 2?
I mina ögon ser det hela ut som en fjädrad sadelstolpe med någon sorts elastomer längst ned på den inre delen av stolpen. Isf ska den yttre delen med största sannolikhet plockas ut som vilken vanlig stolpe som helst (dvs med våld då den ärgat fast). Spänn fast sadelstolpen i ett skruvstäd och bänd i ramen.

Varför skulle man använda en stolpe med expanderbult på en ram med vanlig sadelstolpsbult?

Disclaimer: Jag vet inget och tar inget ansvar bla bla..

a2011
Posts: 33
Joined: 20 Sep 2011 08:11
Location: Stockholm

Re: Problem med sadelstolpe

Post by a2011 » 20 Sep 2011 21:32

RZ-1 wrote:Personligen hade jag låtit den sitta och maskerat... stolpen ser ju rätt fin/udda ut, och det är lite kämpigt att hitta alternativ till fransoserna ändå.
Den såg ok ut när jag tog bilderna, tyvärr är den inte lika snygg nu efter ett par försök att ta bort den... Kanske behåller jag den men jag måste få bort den för att kunna putsa upp den igen.
abacaxi wrote:att slå den nedåt borde i så fall lossa den.

Ok, det får nog bli nästa steg i mina försök, borde inte vara något problem att komma åt att banka. Låter vettigt och om det sitter en expander där kommer allt annat vara lönlöst ändå...
snarkus wrote:Vad är det för material som sitter längst ned på den inre delen av stolpen, den del som du plockat av på bild 2?
I mina ögon ser det hela ut som en fjädrad sadelstolpe med någon sorts elastomer längst ned på den inre delen av stolpen.
Ja, helt korrekt. Det är någon form av fjädring i stolpen och materialet är någon typ av (numera) poröst gummi som dock föll isär när jag tog upp den.
snarkus wrote:Isf ska den yttre delen med största sannolikhet plockas ut som vilken vanlig stolpe som helst (dvs med våld då den ärgat fast). Spänn fast sadelstolpen i ett skruvstäd och bänd i ramen.
Det kan väl fortfarande sitta en expander i botten av denna?
snarkus wrote:Varför skulle man använda en stolpe med expanderbult på en ram med vanlig sadelstolpsbult?
Bra fråga, cykeln är byggd av ihopplockade delar och jag har ingen aning om vilken del som kommer från vad. Kan vara orginal men lika gärna från en cykel utan sadelstolpebult.

Tack för alla svar so far. Kommer dröja några dagar innan jag kommer till garaget igen men nu har jag i alla fall lite uppslag att jobba vidare med.

//Anders

User avatar
Indurain
Posts: 3297
Joined: 23 Aug 2008 12:11
Location: Västerås

Re: Problem med sadelstolpe

Post by Indurain » 21 Sep 2011 19:01

Mysiga rör :lol: , den där ramen skulle slänga i närmaste dike alt i en närliggande sjö, lägg inte ner för mycket tid & pengar på den...
Rule #242 - More is good ... all is better.

User avatar
TalliDan
Posts: 408
Joined: 02 Oct 2008 09:54
Location: Malmö

Re: Problem med sadelstolpe

Post by TalliDan » 21 Sep 2011 22:24

Skulle tro att Snarkus var inne på rätt spår- det är en fd fjädrad stolpe och har således inte en expander. Skruvstädmetoden med mkt våld bör funka...
Ibland kan det faktiskt hjälpa att ta upp en stolpe genom att först slå ner den en bit. Då kan du nämligen lösgöra stolpen från ramrörets insida- för att sedan dra/vrida (vänster-höger) stolpen uppåt. Brukar funka finfint med stålramar/stålstolpar...
Lycka till!
...

a2011
Posts: 33
Joined: 20 Sep 2011 08:11
Location: Stockholm

Re: Problem med sadelstolpe

Post by a2011 » 21 Sep 2011 23:15

Indurain wrote:Mysiga rör :lol: , den där ramen skulle slänga i närmaste dike alt i en närliggande sjö, lägg inte ner för mycket tid & pengar på den...
Jag har iofs varken tänkt lägga mycket pengar eller tid på den men du får gärna ändå utveckla din kommentar så en nybörjare som jag lär sig något.
TalliDan wrote:Skulle tro att Snarkus var inne på rätt spår- det är en fd fjädrad stolpe och har således inte en expander. Skruvstädmetoden med mkt våld bör funka...
Ibland kan det faktiskt hjälpa att ta upp en stolpe genom att först slå ner den en bit. Då kan du nämligen lösgöra stolpen från ramrörets insida- för att sedan dra/vrida (vänster-höger) stolpen uppåt. Brukar funka finfint med stålramar/stålstolpar...
Lycka till!
Tack för input, våld it is!

a2011
Posts: 33
Joined: 20 Sep 2011 08:11
Location: Stockholm

Re: Problem med sadelstolpe

Post by a2011 » 27 Sep 2011 11:04

Nu har jag testat med allt våld som finns att tillgå: Värmt den glödande, frusit den till is, badat den i 5-56 i flera dygn, vridit den i skruvstäd och hamrat tills störningsjouren knackade på dörren...

Sadelstolpen sitter fast och den är för djup för att ens fundera på att såga upp den (ca 30-40 cm in i ramen).

Jag antar att det bara är att följa Indurains råd (men av andra skäl) och kasta ramen...

Någon som har en annan ram som ligger och skräpar som jag kan få ärva?

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: Problem med sadelstolpe

Post by Jonatan F » 27 Sep 2011 18:30

Med många rätta verktyg kan du nog borra bort den... Vet att jag hört hemmafixande bönder "tipsa" mig om det iaf...
Har man inget projekt har man inget liv :)

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Re: Problem med sadelstolpe

Post by ArvidSvensson » 27 Sep 2011 19:37

Har du provat att bända isär slitsen i sadelröret? Ta en skitbred flat skruvmejsel och stick in den mellan klackarna på sadelstolpsklämman. Vrid skruvmejseln allt du orkar. Får du en liten glipa mellan stolpen och sadelröret? Bra! Spraya in 5-56 i glipan! Fixa en lämplig kil och slå in mellan klackarna så att du slipper vrida ihjäl dig. Det kanske funkar att slå ner skruvmejseln mellan klackarna parallellt med sadelröret. Spraya in mer 5-56. Om du har tillgång till ett skruvstäd kommer du att få loss stolpen. Ställ ramen upp-och-ner i skruvstädet och dra åt hårt som f-n. Försök hitta en tjock rörstump, järnbit, etc. att trycka ner i stolpen så den inte blir helt platt när du drar åt. Spraya ner en massa 5-56 sadelröret från vevhylsan. Ta ett brett grepp i ramen och vrid den fram och tillbaka. Misströsta inte om det inte händer någonting. Fortsätt vrid fram och tillbaka. Efter några minuters vickande kommer det att börja gnissla. I med mer 5-56. Du kommer att kunna vrida mer och mer och det kommer att knirra och knaka. Sadelröret kommer bli så varmt att du knappt kan ta i det. Inom en halvtimme kommer du kunna zick-zacka upp ramen från stolpen. Jag har gjort precis detta tre gånger. Man är nära att ge upp efter tio minuter men det släpper. Utan ett rejält skruvstäd går det inte.

a2011
Posts: 33
Joined: 20 Sep 2011 08:11
Location: Stockholm

Re: Problem med sadelstolpe

Post by a2011 » 28 Sep 2011 18:02

Blev inspirerad till ett sista försök vilket ledde till att stolpen gick av vid ramen... Nu har jag 30 cm fastrostad stolpe utan något att gripa i. End of story antar jag. Nåväl, har ny ram på g även om den gamla har visst affektionsvärde för mig.

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Problem med sadelstolpe

Post by Ronny » 28 Sep 2011 20:13

Räck över ramen till Arvid och själv ställer du dig bredvid och filmar när han tar loss den. :lol:
Мясо это убийство

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Re: Problem med sadelstolpe

Post by ArvidSvensson » 28 Sep 2011 20:26

a2011 wrote:Blev inspirerad till ett sista försök vilket ledde till att stolpen gick av vid ramen... Nu har jag 30 cm fastrostad stolpe utan något att gripa i. End of story antar jag. Nåväl, har ny ram på g även om den gamla har visst affektionsvärde för mig.
Det är inte game over riktigt än. Leta reda på ett långt järnrör/-stång som är något smalare än sadelstolpen. Borra/såga upp ett hål på undersidan av vevhylsan. Det gör inget att det blir ett stort hål där. Många finramar har dräneringshål där. Be en kompis hålla ramen upp-och-ner, stoppa in röret/stången, lägg något stort och hårt på rörändan och gå lös med en tung hammare. Du vill inte missa rörändan eftersom du 1) din kompis vill inte ha ett slag på armen och 2) du vill inte träffa ramen. Ställ inte ramen mot något hårt, typ en bordskant. Du kommer att buckla ramen alt. mosa bordet.

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Re: Problem med sadelstolpe

Post by ArvidSvensson » 28 Sep 2011 20:30

Ronny wrote:Räck över ramen till Arvid och själv ställer du dig bredvid och filmar när han tar loss den. :lol:
a2011, Var kan Lunchbudet plocka upp ramen? Det ser ut som Lunchbudet nosat upp ett jobb. Givetvis gratis.

Post Reply