Mitt första singlespeed projekt fortsättnig!=)
Mitt första singlespeed projekt fortsättnig!=)
Hej
Är inte bara första projektet utan även första posten här YEAY!
Så har just satt i hopp min första single speed är gammal monark "color club" (som det står på ramen ingen aning va det är för nått)som jag har stora planer för!
Har lite frågor om bygget:
1. Finns det single speed vevparier som är lite nyare och hetare som passa på
en sån här gammal ruska, alltså finns det nån standard eller vad ska man leta efter?
2. Jag är lite sugen på att sänka fästet för bakbromsen så jag kan ha en lite deskretare broms hur är det att svetsa på såna här ramar funkar det bra?
3. Fäster vanlig sprejfärg från biltema på pulverlakeringen som jag antar att den har på sig eller måste man blästra den för att göra nått åt färgen?
4. Övrig feedback uppskattas vet inte ricktigt hur jag ska hotta till den
Uploaded with ImageShack.us
Uploaded with ImageShack.us
Uploaded with ImageShack.us
Är inte bara första projektet utan även första posten här YEAY!
Så har just satt i hopp min första single speed är gammal monark "color club" (som det står på ramen ingen aning va det är för nått)som jag har stora planer för!
Har lite frågor om bygget:
1. Finns det single speed vevparier som är lite nyare och hetare som passa på
en sån här gammal ruska, alltså finns det nån standard eller vad ska man leta efter?
2. Jag är lite sugen på att sänka fästet för bakbromsen så jag kan ha en lite deskretare broms hur är det att svetsa på såna här ramar funkar det bra?
3. Fäster vanlig sprejfärg från biltema på pulverlakeringen som jag antar att den har på sig eller måste man blästra den för att göra nått åt färgen?
4. Övrig feedback uppskattas vet inte ricktigt hur jag ska hotta till den
Uploaded with ImageShack.us
Uploaded with ImageShack.us
Uploaded with ImageShack.us
Last edited by deadsh0t on 25 Oct 2011 18:25, edited 1 time in total.
- oskarwallin
- Posts: 664
- Joined: 29 May 2010 17:00
- Location: Stockholm
Re: Mitt första singlespeed projekt
Välkommen!
Först och främst borde du sänka styrstammen! Om du inte har en specialare som är jättelång verkar det där farligt. Stammen måste ner en bit i röret så att den sitter ordentligt, annars är risken att den åker av och du åker i backen.
Vevpartiet tycker jag inte du behöver göra så mycket åt, utan cykla och var glad istället! Om du trivs med singlespeed eller fixie kommer du antagligen vilja skaffa en ny ram snart iallafall, särskilt om du hänger här på forumet.
Först och främst borde du sänka styrstammen! Om du inte har en specialare som är jättelång verkar det där farligt. Stammen måste ner en bit i röret så att den sitter ordentligt, annars är risken att den åker av och du åker i backen.
Vevpartiet tycker jag inte du behöver göra så mycket åt, utan cykla och var glad istället! Om du trivs med singlespeed eller fixie kommer du antagligen vilja skaffa en ny ram snart iallafall, särskilt om du hänger här på forumet.
Re: Mitt första singlespeed projekt
Jag är nog böjd att hålla med ovanstående talare. Att lägga ner en massa krut på din nuvarande cykel med faubervevar; fastsvetsat blocklås och stöd; tunga, oreducerade stålrör och vad som förmodligen är en ganska så osportig geometri känns lite dödfött.
Med tanke på vad du lyckats åstadkomma hittills är du säkerligen inte alldeles ohändig, därför råder jag dig att hitta en lämplig "riktig" räser och strippa i stället. Då får du en cykel som är gränslöst mycket roligare att cykla på än din nuvarande, och dessutom är den kompatibel med moderna standarder på ett helt annat sätt än vad din nuvarande cykel är. Monarken kan du i stället utrusta med skärmar, pakethållare och behagligt bakåtlutad sittställning, det är det den är byggd för och det är också det den är som allra bäst på. Bor du i Göteborg köper jag den gärna för en ringa penning, jag behöver en ny "köpa snus-cykel".
EDIT: Jag lät måhända lite väl pessimistisk och stygg, jag vill ingalunda döma ut din cykel. Självfallet ska du cykla på den så länge du trivs på den, men lägg inte för mycket pengar på den då det förmodligen lätt kan sluta med att du har en ganska trist ram med en massa dyra delar som inte passar på en festligare ram.
Med tanke på vad du lyckats åstadkomma hittills är du säkerligen inte alldeles ohändig, därför råder jag dig att hitta en lämplig "riktig" räser och strippa i stället. Då får du en cykel som är gränslöst mycket roligare att cykla på än din nuvarande, och dessutom är den kompatibel med moderna standarder på ett helt annat sätt än vad din nuvarande cykel är. Monarken kan du i stället utrusta med skärmar, pakethållare och behagligt bakåtlutad sittställning, det är det den är byggd för och det är också det den är som allra bäst på. Bor du i Göteborg köper jag den gärna för en ringa penning, jag behöver en ny "köpa snus-cykel".
EDIT: Jag lät måhända lite väl pessimistisk och stygg, jag vill ingalunda döma ut din cykel. Självfallet ska du cykla på den så länge du trivs på den, men lägg inte för mycket pengar på den då det förmodligen lätt kan sluta med att du har en ganska trist ram med en massa dyra delar som inte passar på en festligare ram.
Ringklocka, hjälm, reflexer och bromsar.
Re: Mitt första singlespeed projekt
Tack för svar!
Ska se till att sänka styret då så inget tråkigt händer helt enkelt.
Blir att gå på era råd och nöja mig som den är nu då ska inte göra mig av med den innan jag fixat en ny så blir inget stads byte för stackarn, och värsta är ju att man blir så nedrans fest vid såna här projekt men får väll leta efter en ny ram då.
Vad ska man leta efter då finns ju sån sjuk uppsjö av varianter nån speciell ram som kan vara bra till grund som man kan kasta lite pengar/tid i sjön på som ni kan tipsa om? Måste ha nått att döda tid på i vinter! =)
Ska se till att sänka styret då så inget tråkigt händer helt enkelt.
Blir att gå på era råd och nöja mig som den är nu då ska inte göra mig av med den innan jag fixat en ny så blir inget stads byte för stackarn, och värsta är ju att man blir så nedrans fest vid såna här projekt men får väll leta efter en ny ram då.
Vad ska man leta efter då finns ju sån sjuk uppsjö av varianter nån speciell ram som kan vara bra till grund som man kan kasta lite pengar/tid i sjön på som ni kan tipsa om? Måste ha nått att döda tid på i vinter! =)
Re: Mitt första singlespeed projekt
Det är onekligen lite svårt att se skillnaden mellan en gammal räsercykel och en gammal sportcykel som lekman. Du kan i alla fall börja med att diskvalificera alla cyklar med fastbränt stöd eller blocklås, och undvik också cyklar där växelreglagen sitter monterade på styrstammen. Annars skulle jag bara rekommendera lite efterforskningar här och på andra cykelrelaterade sajter, själv köpte jag min första räsercykel för 800 spänn på en blocketannons utan bild och den har till dags dato gått 368,2 mil som fixerad brukscykel, så det behöver ingalunda vara något fint.
Ringklocka, hjälm, reflexer och bromsar.
Re: Mitt första singlespeed projekt
Får sätta mig och läsa runt lite då finns det några speciella märken man ska hålla sig borta i från eller som man ska leta efter?
Re: Mitt första singlespeed projekt
fwiw, jag gillar peugeot och jag hatar peugeot. även de rätt enkla racrarna är både lätta och styva och snygga, det är väl bara deras absolut billigaste som enligt ovan kallas sportcykel och inte är så mycket att ha. du hittar nog en för en tusenlapp +/- beroende på skick. mycket lättare än att försöka få tag på till exempel en crescent med bra ram, där verkar majoriteten vara av blocklåsmodell.
det jag hatar är att även om de bytte till standarddimensioner på vev- och styrlager nån gång på 80-talet så måste man fortfarande trixa och fixa med sadelstolpe och styrstam. nu är jag dock kittad med lite reserver på båda så hatdelen av mitt peugeot-förhållande är rätt välkontrollerat.
jag har för övrigt en createram över som du kan få köpa. den är svart, snygg, styv och tracktajt, men den väger kinesiskt bly. nån annan här kan säkert råda dig om huruvida du vill ha den eller inte.
det jag hatar är att även om de bytte till standarddimensioner på vev- och styrlager nån gång på 80-talet så måste man fortfarande trixa och fixa med sadelstolpe och styrstam. nu är jag dock kittad med lite reserver på båda så hatdelen av mitt peugeot-förhållande är rätt välkontrollerat.
jag har för övrigt en createram över som du kan få köpa. den är svart, snygg, styv och tracktajt, men den väger kinesiskt bly. nån annan här kan säkert råda dig om huruvida du vill ha den eller inte.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
Re: Mitt första singlespeed projekt
Håller också med abacaxi ang. Peugeot. Håll koll på vilka sorters dimensioner ramarna har och vilka gängor; engelsk, fransk, etc.
Billiga ramar: VISP verkar ju populärt? Annars någon fin racer med horisontella dropouts.
Billiga ramar: VISP verkar ju populärt? Annars någon fin racer med horisontella dropouts.
Re: Mitt första singlespeed projekt
Man får sitta klistrad på blocket då framöver, Är det stor skillnad på vikt mellan dom olika märkerna?
VISP hade ju några trevliga ramar!
VISP hade ju några trevliga ramar!
- oskarwallin
- Posts: 664
- Joined: 29 May 2010 17:00
- Location: Stockholm
Re: Mitt första singlespeed projekt
Köp&sälj-delen här på forumet är också bra att hålla koll på, även i köptips-tråden. Visparna är billiga och prisvärda, jag är helnöjd med min men det verkar som att en del här på forumet har fått måndagsex. Dyker upp några till salu här ibland, så det kan kanske vara värt att kolla efter.
Fast först tycker jag du borde cykla på den du har, kanske kommer du inte vilja byta bort den alls!
Fast först tycker jag du borde cykla på den du har, kanske kommer du inte vilja byta bort den alls!
Re: Mitt första singlespeed projekt
Ja är ju jätte nöjd med den i nuläget men vill ha ett nytt projekt bara=).
Värkar vara sprida skurar om visp men kan vara värt att testa.
Tack för all hjälp och varma välkomnande!
Värkar vara sprida skurar om visp men kan vara värt att testa.
Tack för all hjälp och varma välkomnande!
Re: Mitt första singlespeed projekt
Mitt spontana tips är nog att hitta nån gammal japansk räser, Nishiki, Miyata eller dylikt.
De är väldigt tacksamma som nybörjarprojekt eftersom det inte finns så många skumma utdöda standarder att tänka på som med europeiska cyklar, det har sina fördelar att kunna ränna ner till den lokala cykelhandlaren och köpa ett nytt svinbilligt vevlager som dessutom finns på hyllan, i stället för att behöva jaga land och rike runt efter franskgängat eller något annat exotiskt.
Min brukscykel är en gammal Nishiki-räser som jag köpte för ett tresiffrigt belopp och sedan fixerade, och när jag slängde ihop den utan egentliga cykelmekskunskaper gick allt väldigt fint, det enda jag behövde köpa var hjul, drev, låsring, kedja och kortare klingbultar. Resten fungerade alldeles förträffligt som det var. Eftersom vevlagret var lite moget passade jag på att byta det, ett nytt Shimanolager införskaffades hos den lokala cykelhandlaren och då passade jag också på att välja ett med lite kortare axel så att jag kunde sätta klingan på yttersta platsen. Efter att ha sett alla bekymmer folk här på forumet har med att hitta saker som passar på deras gamla cyklar är jag jäkligt nöjd med att mitt första cykelrelaterade projekt någonsin blev på en japansk cykel.
De är väldigt tacksamma som nybörjarprojekt eftersom det inte finns så många skumma utdöda standarder att tänka på som med europeiska cyklar, det har sina fördelar att kunna ränna ner till den lokala cykelhandlaren och köpa ett nytt svinbilligt vevlager som dessutom finns på hyllan, i stället för att behöva jaga land och rike runt efter franskgängat eller något annat exotiskt.
Min brukscykel är en gammal Nishiki-räser som jag köpte för ett tresiffrigt belopp och sedan fixerade, och när jag slängde ihop den utan egentliga cykelmekskunskaper gick allt väldigt fint, det enda jag behövde köpa var hjul, drev, låsring, kedja och kortare klingbultar. Resten fungerade alldeles förträffligt som det var. Eftersom vevlagret var lite moget passade jag på att byta det, ett nytt Shimanolager införskaffades hos den lokala cykelhandlaren och då passade jag också på att välja ett med lite kortare axel så att jag kunde sätta klingan på yttersta platsen. Efter att ha sett alla bekymmer folk här på forumet har med att hitta saker som passar på deras gamla cyklar är jag jäkligt nöjd med att mitt första cykelrelaterade projekt någonsin blev på en japansk cykel.
Ringklocka, hjälm, reflexer och bromsar.
Re: Mitt första singlespeed projekt
Den här kom upp på blocket
http://www.blocket.se/stockholm/Miyata_ ... ?ca=10&w=2
jag är dock 175 bliren lite stor mån tro?
http://www.blocket.se/stockholm/Miyata_ ... ?ca=10&w=2
jag är dock 175 bliren lite stor mån tro?
Re: Mitt första singlespeed projekt
för stor skulle jag säga, ser ut som 60+. jag tycker hellre för liten än för stor, såväl estetiskt som ergonomiskt. sen kanske du inte ska ha en rostig ram om du vill ha ett mer långsiktigt projekt? fast 300 är ju inget när vev och allt ingår, jag är lång och hade nog köpt den om jag inte redan haft ramar så det räcker.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
Re: Mitt första singlespeed projekt
http://www.blocket.se/uppsala/Scott_rac ... ?ca=10&w=1
sås som vet ifall det kan vara en peugeot ram i grunden här?
sås som vet ifall det kan vara en peugeot ram i grunden här?
Re: Mitt första singlespeed projekt
deadsh0t, vill slå ett slag för VISP-ram. Jag fick en ram som hade en sne drop-out, mailade honom bilder och efter 2h så hade han skickat mig en ny ram utan något tjaffs överhuvudtaget!
deadsh0t wrote:http://www.blocket.se/uppsala/Scott_rac ... ?ca=10&w=1
sås som vet ifall det kan vara en peugeot ram i grunden här?
Re: Mitt första singlespeed projekt
Men vart köper man dom !?
SirUlrich wrote:deadsh0t, vill slå ett slag för VISP-ram. Jag fick en ram som hade en sne drop-out, mailade honom bilder och efter 2h så hade han skickat mig en ny ram utan något tjaffs överhuvudtaget!
deadsh0t wrote:http://www.blocket.se/uppsala/Scott_rac ... ?ca=10&w=1
sås som vet ifall det kan vara en peugeot ram i grunden här?
- kjellsnell
- Posts: 534
- Joined: 19 Oct 2010 19:32
- Location: Ljungskile
Re: Mitt första singlespeed projekt
Jag är också ny på forumet och i planeringsstadiet på mitt första projekt. Hijackar tråden för en liten fråga. Vad innebär det att växlarna sitter på styrstammen? Jag har själv kollat på en Miyata Gentsracer som jag tycker är läcker.Orwar wrote:Det är onekligen lite svårt att se skillnaden mellan en gammal räsercykel och en gammal sportcykel som lekman. Du kan i alla fall börja med att diskvalificera alla cyklar med fastbränt stöd eller blocklås, och undvik också cyklar där växelreglagen sitter monterade på styrstammen. Annars skulle jag bara rekommendera lite efterforskningar här och på andra cykelrelaterade sajter, själv köpte jag min första räsercykel för 800 spänn på en blocketannons utan bild och den har till dags dato gått 368,2 mil som fixerad brukscykel, så det behöver ingalunda vara något fint.
Re: Mitt första singlespeed projekt
Det innebär att komponenterna är lite o-sportigare. Miyata GentsRaces verkar oftast varit utrustad med Shimano 600 (men även Dura-Ace) vilket ju för all del inte är helt fel, men på din verkar de vara nerbytt.