Får inte av vevparti pga ovanlig dimension

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
koze
Posts: 19
Joined: 26 Aug 2010 17:30
Location: Stockholm

Får inte av vevparti pga ovanlig dimension

Post by koze » 10 Sep 2011 22:12

Jag är en idiot och har således satt på ett Stronglightparti på min Crescent som inte passar där. Nu måste det alltså av, men problemet är att det verktyg som man gängar in för att ploppa av vevarna inte passar. Samtliga cykelverkstäder jag har frågat har frågande skakat på huvudet och sagt att de bara känner till en dimension. Den vanliga diametern är för liten för min ståtliga franska vev helt enkelt.

Frågan är om jag kan få av det här härket utan att åka med hojen till någon liten fransk by och låta någon skrynklig gubbe rota fram rätt verktyg? Vad tror ni som kan?
Last edited by koze on 11 Sep 2011 11:26, edited 1 time in total.

User avatar
johan e
Posts: 330
Joined: 01 Jun 2008 13:23
Location: Malmö

Re: Får inte av vevparti pga ovanlig dimension

Post by johan e » 10 Sep 2011 22:38

Cykelverkstäderna har ingen koll!
Fransmännen gillar egna standarder, så även på vevarmsavdragare. Ett verktyg som passar är inte vara helt omöjligt att få tag på, det finns kanske någon här på forumet som har ett?

User avatar
Gustav
Posts: 2171
Joined: 07 Dec 2007 16:58
Location: Stockholm

Re: Får inte av vevparti pga ovanlig dimension

Post by Gustav » 10 Sep 2011 23:25

Jag ha haft samma problem och fick efter ett tips låna en avdragare för gammal fransk standard (23.35 mm). Velo Orange har haft sådan till salu men de verkar ha varit dåtid. Ibland finns dessa på ebay men brukar generera rätt saftiga priser. Ett annat tips är Norvelo, jag tror faktiskt att Phil har dylika.

Hur som helst var gängorna på ena armen totalt slut på mina vevar så jag gick till Clas Ohlson och köpte en avdragare. 200:- för två olika storlekar som man med lite finess drar av alla risiga vevar med.
Image

koze
Posts: 19
Joined: 26 Aug 2010 17:30
Location: Stockholm

Re: Får inte av vevparti pga ovanlig dimension

Post by koze » 11 Sep 2011 11:31

Tack som fan för tipsen! Köpte avdragaren på Clas, och det funkade utmärkt. Skruvade i skruven som går in i axeln en bit bara så att avdragaren fick ett mothåll utan att jag tryckte sönder axelns inre gängor med avdragarens tapp. När jag nu har plockat isär hela paketet för omsmörjning ser jag att kulorna i lagren är helt slut, så jag beställde ett ny kasett med axel och hela kalaset. Blev Shimano 68/118 från wiggle, borde funka. Hoppas på att kunna krama ut några till mil innan frosten kommer. Fan vad jag tycker om min cykel.

Post Reply