trasig låsring

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
frojtan
Posts: 61
Joined: 20 Apr 2010 22:18
Location: Stockholm

trasig låsring

Post by frojtan » 06 Sep 2011 13:53

hej,

håller på renoverar en gammal italiensk racer (gianni motta) och lämnade in den för att få hjälp med att ta loss vevlagret men dom lyckades tyvärr att slå sönder ena låsringen och nu undrar jag givetvis vart man kan få tag på en ny sådan eller om man kan dra åt hyllsan ändå utan den? någon som har nån lyssande idé eller en låsring liggandes ?

tacksam för svar

User avatar
johan e
Posts: 330
Joined: 01 Jun 2008 13:23
Location: Malmö

Re: trasig låsring

Post by johan e » 06 Sep 2011 13:57

Borde inte cykelmeken som drog sönder din låsring fixa en ny?

frojtan
Posts: 61
Joined: 20 Apr 2010 22:18
Location: Stockholm

Re: trasig låsring

Post by frojtan » 06 Sep 2011 14:33

Haha, jo man kan ju tycka det men dom bara klia sig i huvudet och sa något i den här stilen : ja du det där är ju en italiensk gänga och dom går ju i princip inte att få tag på .. inte skit kul , men dom skulle försöka få tag på en men med tanke på hur engagerade dom verkade tänkte jag att det var lika bra att kolla med folk här också !

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: trasig låsring

Post by abacaxi » 06 Sep 2011 16:20

klart de går att få tag på, det är bara lite svårare. han får väl jaga lite som alla andra. jag gav upp min förra ram (kalkhoff) på grund av att det blev för svårt när plötsligt allt skulle bytas och inget var standard, men jag gjorde research och allt finns såklart. det tillverkas ju fortfarande italienska lager för sjutton gubbar, klart det också finns låsringar då. värre är de franska stammarna som jag tvingades in i med min nya ram, men det finns ju sandpapper.

(klart du kan sätta dit lagret utan ring, men du vill väl att det ska sitta kvar också)
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
klasolsson
Posts: 3107
Joined: 09 Jul 2008 06:09
Location: Stockholm

Re: trasig låsring

Post by klasolsson » 07 Sep 2011 07:43

Det går ju att hitta på eBay för ca 200kr:

http://www.ebay.co.uk/itm/NOS-Campagnol ... 3f0a65978e

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: trasig låsring

Post by Ronny » 07 Sep 2011 08:21

De kan bli billigare att köpa ett nytt lager beroende på model eller köp ett billigt och ta ringen. Personligen skulle jag aldrig lämna in en retrocykel för renovering eller service hos någon butik när så många klantarslen jobbar i cykelbutiker. Fast jag är medveten om att alla inte kan eller har möjlighet att göra det själv.
Мясо это убийство

frojtan
Posts: 61
Joined: 20 Apr 2010 22:18
Location: Stockholm

Re: trasig låsring

Post by frojtan » 07 Sep 2011 23:14

Tack för alla tips, har lagt ut några linor och hoppas på att få napp på en ny låsring snart annars var ebay tipset jävligt schysst !

Ja med resultatet så här i efterhand hade jag nog hellre försökt att få av ringen själv, tyckte bara att det var en smidig och snabb lösning som jag bittert kommer få ångra men va fan dom säger ju att man blir klokare med åren .. men det återstår väl att se om det kommer hända !

Man kan ju självklart byta ut hela vevpartiet men det känns ju roligare att köra allt original

Ändå Jä*ligt tacksam för alla svar och det är fantastiskt hur många som har ett sådant intresse av att hjälpa andra, grymt kul och hoppas att ni fortsätter att vara så engagerade , uppskattas verkligen ..

Sköt om er och hör ni något om en låsring som ligger och samlar damm tveka inte att höra av er

Fridens liljor



Post Reply