felsöka ojämn kejdespänning?

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

felsöka ojämn kejdespänning?

Post by abacaxi » 05 Sep 2011 10:10

hej, min kedja blir inte jämt spänd och jag antog såklart då att klingan var oval. dock är alla klingor jag sätter på, och oavsett hur jag vrider dem, ovala på exakt samma sätt, så det ligger djupare (alltså inte bakdrevet heller för det är på samma ställe i trampvarvet varje gång).

idéer jag har är att själva vevpartiet är snett, men kan det bli det utan våld som borde synas?

kan vevaxeln vara sned? även en väldigt liten skada där skulle ju bli nån millimeter när man kommer ut till klingan trots att det inte syns. kanske troligast nu när jag tänker efter.

en cykelverkstad föreslog ojämt sliten lagerskål, men då skulle det väl antingen glappa eller bara vara konstant snett åt ett håll, inte vobbla?

har även försökt centrera med sheldons slå på kedjan-metod men klingan går inte att rubba många mikrometer åt nåt håll.

jag ska nu prova ett annat vevparti på samma axel, antar att nästa steg är samma vevparti på annan axel.

vad gör jag sen? byter hela skiten? enklast såklart, men jag gillar att meka.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

Orwar
Posts: 425
Joined: 19 Jun 2009 15:46
Location: Göteborg, 416

Re: felsöka ojämn kejdespänning?

Post by Orwar » 05 Sep 2011 19:31

När jag såg rubriken tänkte jag direkt "centrera klingan!" men om du verkligen gjort det med flera klingor enligt konstens alla regler så vetefan. Har du möjlighet att få tag på en indikatorklocka känns det som att det är ganska så enkelt att se var det slår någonstans, men det är kanske inte något man uppbringar hur som helst.
Ringklocka, hjälm, reflexer och bromsar.

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Re: felsöka ojämn kejdespänning?

Post by ArvidSvensson » 05 Sep 2011 20:31

Orwar wrote:När jag såg rubriken tänkte jag direkt "centrera klingan!" men om du verkligen gjort det med flera klingor enligt konstens alla regler så vetefan. Har du möjlighet att få tag på en indikatorklocka känns det som att det är ganska så enkelt att se var det slår någonstans, men det är kanske inte något man uppbringar hur som helst.
^ Det behövs ingen indikatorklocka. Ta loss vänsterveven och kedjan och sätt snurr på höverveven. Peka mot baksidan på klingbultarna med något spetsigt, typ en penna. Ta stöd mot sadelröret. Du kan ganska lätt se om klingbultarna, eller t.ex. toppen på klingans tänder rör sig upp och ner eller vobblar i sidled gentemot penspetsen. Om det rör på sig är antingen spindeln excentrisk eller axeln krokig. Om du plockar av högerveven och sätter tillbaka den 90 grader vriden på axeln (fyrkantsaxel va?) och felet *flyttar sig* är axeln sned. Annars är veven krokig. Typ.

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: felsöka ojämn kejdespänning?

Post by abacaxi » 05 Sep 2011 21:13

grymt smart att flytta 90 grader förstås. varför kom jag inte på det själv. tack för tips.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: felsöka ojämn kejdespänning?

Post by Fredde » 05 Sep 2011 21:41

Det kan också vara kedjan som skurit i en länk då böjer den inte sig och när den passerar drevet så sträcks kedjan.

Men jag tror det är ett dåligt tillverkat framdrev, det är väldigt lite som behövs för att kedjan ska slacka lite.

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: felsöka ojämn kejdespänning?

Post by abacaxi » 05 Sep 2011 21:46

jo, läste det i en annan tråd men som sagt det är på exakt samma ställe som det stramar varje varv, och kedjan är ju på olika ställen. dessutom är det på samma ställe relativt veven när jag vrider klingan ett hål. det måste liksom vara veven eller axeln. ska kolla med 90-graderstricket som sagt.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
NOOB
Posts: 151
Joined: 03 Jul 2011 19:34

Re: felsöka ojämn kejdespänning?

Post by NOOB » 06 Sep 2011 08:53

Jag har samma problem. *skriver upp på att-göra-listan*
~~ P I S T A . M A L M O E ~~

Orwar
Posts: 425
Joined: 19 Jun 2009 15:46
Location: Göteborg, 416

Re: felsöka ojämn kejdespänning?

Post by Orwar » 06 Sep 2011 12:13

ArvidSvensson wrote: Smarta knep
Det där ska jag försöka arkivera i bakhuvudet till en vacker dag när jag behöver det. Synnerligen klipskt!
Ringklocka, hjälm, reflexer och bromsar.

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: felsöka ojämn kejdespänning?

Post by Fredde » 06 Sep 2011 19:25

abacaxi wrote:jo, läste det i en annan tråd men som sagt det är på exakt samma ställe som det stramar varje varv, och kedjan är ju på olika ställen. dessutom är det på samma ställe relativt veven när jag vrider klingan ett hål. det måste liksom vara veven eller axeln. ska kolla med 90-graderstricket som sagt.
Exakt samma ställe av vad? Kedja? Hjul? Framklinga?

Du hade väl testat med olika klingor?

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: felsöka ojämn kejdespänning?

Post by abacaxi » 06 Sep 2011 20:21

trampvarvet som sagt. det är inte en specifik del utan en vinkelangivelse, var felet sitter vet jag ju inte vilket är varför jag felsöker. det bör ju vara något som sitter på samma plats varje varv, annars skulle felet flytta sig mellan varven, alltså inte kedjan och heller inte klingan eftersom felet är kvar på samma ställe även om klingan vrids eller byts ut helt.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
RZ-1
Posts: 1498
Joined: 27 Jul 2011 01:45
Location: Uppsala

Re: felsöka ojämn kejdespänning?

Post by RZ-1 » 06 Sep 2011 22:49

Jag har ett gammalt halvsunkigt vevparti på min singlespeed där jag misstänker att högerarmens "spindelarmar" är lite skeva i djupledd och alltså håller klingan snett, kedjelinjen blir inkonsekvent...

Post Reply