San Francisco?

Resereportage och tips på ställen att besöka!
User avatar
chain of strength
Posts: 112
Joined: 02 Apr 2011 17:48
Location: den smutsiga södern

San Francisco?

Post by chain of strength » 08 Jul 2011 16:51

Tjene,
Jag ska till SF i andra ärenden till hösten, tänkte bara kolla här om någon har några bra tips på fixed gear- och cykelrelaterade affärer i stan eller i närheten (Berkeley/Oakland) som kan vara värt att spana in?

På listan finns redan Mash SF, Mission Bicycle, Chromebutiken och Citizen Chain.

Även tips om vegetariska/veganska restauranger är välkommet!

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: San Francisco?

Post by Fredde » 08 Jul 2011 17:12

Spana in American Cyclery 510 Frederick Street, finns två butiker, (vill minnas att det bara är "över gatan").

Image

Hade mycket kul.

SF har också ett trevligt forum jag hittade en kille som glatt lånade ut sin bianchi-pista några dagar i utbyte mot en stock snus! :)

User avatar
svennelainen
Posts: 890
Joined: 28 Aug 2008 08:13
Contact:

Re: San Francisco?

Post by svennelainen » 08 Jul 2011 21:27

Det roliga med SF, om du frågar mig alltså, är att alla tror att det är så jeeeefla mycket fixed i den stan. Tro mig, du får leta efter dem. Det är garanterat mer fixed i Tokholm än i SF.

Med det sagt, stanna i SF istället för att åka till Oakland. SF är väldigt trevligt och få kvarter är olämpliga (det finns två distrikt som är direkt olämpliga för en blek svenne kvällstid, för övrigt kan du gå var som helst). Missa inte Haight Street för en barrunda. Låna en cykel och dra genom Golden Gate National Recreational Area (GGNR), ligger på norra sidan av bron och både vägen ut till yttre fyren och bergen runtom är fantastiska!
Oakland är känt för grov kriminalitet, flest rån i USA och ligger dessutom på 10-i-topplistan med dödskjutningar. Jag säger inte att du ska låta bli att åka dit men jag säger som min syrra, som har bott 20 år i SF-neighborhood; "Why go there if you don't need to?".

Har du en dag eller två till övers, vägarna ut mot Bolinas är MAGISKA och den lilla hålan Bolinas är skönt hippie och är absolut värt ett besök. Långt upp längs kusten på norra sidan om bron är det fantastiska nationalparker med fina vägar, redwoods, eukalyptus, valrossar, surfspots...

Vill du köpa bra mat, antingen råvaror eller färdiglagat ska du leta redan på ett Whole Foods. Alltid ekologiska superfina varor och det till ett pris som är helt okej. Nere i SF finns massor med mexhak, men fråga en local vilken som är bra. Du kan få burritos som du drömmer om 10 år senare, tro mig. :)

Just ja! Twin peaks. Lite lurigt att hitta dit men riktigt bra utsikt!
Just ja 2! Om du inte är vego så är ett besök på In-n-Out ett måste. Samma hamburgarmeny som på 50-talet (burgare, dubbelburgare, ostburgare) och sjukt gott!

Bolinas
Image

In-n-Out
Image

Om du gillar vin så är Sonoma County ett stenkast bort...
Image

Från Twin peaks
Image

Med det sagt - SF är så jävla bra!

User avatar
chain of strength
Posts: 112
Joined: 02 Apr 2011 17:48
Location: den smutsiga södern

Re: San Francisco?

Post by chain of strength » 09 Jul 2011 11:31

Fredde: Det där såg trevligt ut, tackar!

svennelainen: Då skippar jag Oakland, det låter ju inte något vidare.
Cykla i GGNR verkar trevligt, får kolla vidare på det! Twin Peaks såg också fint ut, får se vad det blir tid till, tack för tipsen!

User avatar
pean
Posts: 1067
Joined: 31 Mar 2008 17:11
Location: Uppsala
Contact:

Re: San Francisco?

Post by pean » 09 Jul 2011 12:14

Jag skulle säga att det är rätt tätt med fixed gears i SF, men visst, kanske inte så tätt som på söder en solig söndag...

Box Dog bikes ligger också nere i Mission och det är klart värt ett besök, så även Freewheel som också ligger i närheten.

Istämmer helt och fullt med föregående talare, SF är ett grymt ställe på planeten.
Image Image Image Image

User avatar
Wooria
Posts: 847
Joined: 12 Jan 2011 12:22
Location: Malmoe city!

Re: San Francisco?

Post by Wooria » 10 Jul 2011 13:43

Besök för fan Mash Sf butiken, som ligger på; 773 14th Street
San Francisco :)
Extreme music for extreme people!

hycken
Posts: 358
Joined: 02 Oct 2010 16:07
Location: Göteborg 414

Re: San Francisco?

Post by hycken » 19 Sep 2011 17:49

Aaahh god läsning, på väg dit om några dagar..
Något anat som är värt rekommendera kanske??
Har hört att Restaurangen - Millenium - en vegansk resturang som ska ha mkt hög kvalite på maten, typ Michelin!! Ska visst vara en fantastisk upplevelse sägs de, nån som smakat ??

User avatar
chain of strength
Posts: 112
Joined: 02 Apr 2011 17:48
Location: den smutsiga södern

Re: San Francisco?

Post by chain of strength » 21 Sep 2011 06:59

Är där just nu, har hunnit kolla upp ett par av ställena som nämnts i tråden. Mash rekommenderas varmt, otroligt trevliga människor och mysig butik!

Har funderat på att prova Millenium, alla jag snackat om det med här har sagt att det ska vara helt magiskt. Är man peppad på veganmat så är Herbivore, 531 Divisadero St, värt att besöka, mycket gött att välja mellan och relativt billigt, har käkat lunch där två dagar i rad nu!

User avatar
arla-haren
Posts: 502
Joined: 06 Jun 2010 16:19
Location: Malmö

Re: San Francisco?

Post by arla-haren » 21 Sep 2011 09:47

Ska också dit i november. Tack för tipsen!

Tartine Bakery hade jag också tänkt besöka. http://www.tartinebakery.com

User avatar
carlhenrik
Posts: 918
Joined: 06 Nov 2007 21:38
Location: Sthlm

Re: San Francisco?

Post by carlhenrik » 21 Sep 2011 13:21

Bra taqueria: http://www.elfarolitoinc.com/

Sen tycker jag att Yosemite och Muir Woods är värda ett besök.

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: San Francisco?

Post by abacaxi » 28 Sep 2011 23:59

om man gillar natur är yosemite grymt, men jag vill även slå ett slag för tahoe, speciellt om man vill typ cykla eller åka snowboard och inte bara titta genom bilrutan.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

hycken
Posts: 358
Joined: 02 Oct 2010 16:07
Location: Göteborg 414

Re: San Francisco?

Post by hycken » 23 Oct 2011 11:49

Lite cykelrelaterade bilder från SF.

http://img219.imageshack.us/slideshow/w ... 2049zj.jpg

User avatar
arla-haren
Posts: 502
Joined: 06 Jun 2010 16:19
Location: Malmö

Re: San Francisco?

Post by arla-haren » 23 Oct 2011 14:38

Fint hycken. Var du på Millenium?

hycken
Posts: 358
Joined: 02 Oct 2010 16:07
Location: Göteborg 414

Re: San Francisco?

Post by hycken » 23 Oct 2011 16:03

arla-haren wrote:Fint hycken. Var du på Millenium?
Blev inte så, men besökte många andra fantastiska matställen.
Gratitude var ett av dem rawfood/vegan stod på menyn, smakade fantastiskt i en underbart väldoftande miljö.
Cha-ya var den andra höjdpunkten -Japanskt Vegetariskt kök, Mmm Mmm!!
Kändes som stora delar kryllade av sköna, medvetna matställen.
Eco/rawfood/superfood grejen har ju verkligen satt fart "over there"..
Riktigt skönt att kunna gå in på en mataffär vid namn -Whole foods- lika stor som de största hemköp där allt är ekologiskt o sunt.
Ååå såklart var de många cyklar i rörelse på gatan som man försökte hinna se, och backar man känner igen från galna cykelklipp.
Bilderna ja la upp va väl inga av höjdarna de for oftast förbi ganska fort och jag vill hellre uppleva vibben än att försöka fånga den på bild.
Kan hur som helst rekommendera alla att besöka staden.
Jag kommer återvända en vacker dag / Xauo

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: San Francisco?

Post by abacaxi » 27 Oct 2011 17:24

whole foods är ju inte ekologisk mat, bara "bättre kvalitet"-mat.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
svennelainen
Posts: 890
Joined: 28 Aug 2008 08:13
Contact:

Re: San Francisco?

Post by svennelainen » 27 Oct 2011 19:00

abacaxi wrote:whole foods är ju inte ekologisk mat, bara "bättre kvalitet"-mat.

Core Values
Selling the highest quality natural and organic products available
http://www.wholefoodsmarket.com/values/organic.php

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: San Francisco?

Post by abacaxi » 27 Oct 2011 21:36

my point exactly. klart det *finns* ekologiska varor, men det gör det ju på hemköp också. tyngdpunkten ligger på "natural" helt klart, det vill säga inga eller få tillsatser, men det handlar inte om ekologisk framställning. ekologisk mat är stort i usa visst, men absolut inte tillräckligt för att motivera en så stor butikskedja. synd om nån tror det bara.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

hycken
Posts: 358
Joined: 02 Oct 2010 16:07
Location: Göteborg 414

Re: San Francisco?

Post by hycken » 31 Oct 2011 15:51

abacaxi wrote:my point exactly. klart det *finns* ekologiska varor, men
Eee vet inte riktigt vad jag skall säga, inget o tjata om egentligen..
Tror faktiskt allt jag kollade på i affären och köpte inklusive min vänner hade sin eco stämpel..Såg inte så många alternativ som inte var ekologiska, men visst kan ha missat.. Även när jag läser de som svennelainen postade.. De verkar ju hyvsat insnöade på ekologiska urval eller??
Oki nog tjatat för min del, inga dåliga vibrationer.
/ Eco Warrior


Core Values
Selling the highest quality natural and organic products available
http://www.wholefoodsmarket.com/values/organic.php

User avatar
svennelainen
Posts: 890
Joined: 28 Aug 2008 08:13
Contact:

Re: San Francisco?

Post by svennelainen » 01 Nov 2011 13:35

abacaxi wrote:my point exactly. klart det *finns* ekologiska varor, men det gör det ju på hemköp också. tyngdpunkten ligger på "natural" helt klart, det vill säga inga eller få tillsatser, men det handlar inte om ekologisk framställning. ekologisk mat är stort i usa visst, men absolut inte tillräckligt för att motivera en så stor butikskedja. synd om nån tror det bara.
Men eeeh... ..du jämför väl inte Hemköps sortiment med 10% miljömärkta varor mot en butikskedja som har ett helt miljömärkt sortiment?
Och sen säger jag mot dig på tyngdpunktsargumentet rätt av, de säljer majoriteten ekologiska varor. Dessutom har jag ingen förståelse alls för att det inte är okej att driva en butikskedja med ekologiska varor, oavsett land.

User avatar
olebole
Posts: 1952
Joined: 26 Apr 2008 12:56
Location: MALMØ
Contact:

San Francisco?

Post by olebole » 01 Nov 2011 13:44

För att komma bort från eko-gnället:

Om man vill bo 1-2månader i SF-området till våren, vilka områden är bra att bo i och ungefär hur mycket kan man behöva slanta upp för detta?

Post Reply