Gotland runt

Resereportage och tips på ställen att besöka!
Post Reply
lyxbicycle
Posts: 8
Joined: 16 Oct 2010 22:28

Gotland runt

Post by lyxbicycle » 17 Oct 2010 23:39

Tja gott folk,

Ska cykla gotland runt nästa sommar me tjejen o hennes brorsa, någon som vet om någon bra rutt me campingplatser osv.. bara åkt runt med bil tidigare..

jalle
Posts: 576
Joined: 03 Jun 2008 23:13
Location: Skeppsholmen

Re: Gotland runt

Post by jalle » 30 Oct 2010 17:47

Tror du kan få bra tips om fina cykelvägar på http://www.gotland360.se/" onclick="window.open(this.href);return false; (ett lopp som går i september)

/J



Ska cykla gotland runt nästa sommar me tjejen o hennes brorsa, någon som vet om någon bra rutt me campingplatser osv.. bara åkt runt med bil tidigare..[/quote]

User avatar
Gustav
Posts: 2171
Joined: 07 Dec 2007 16:58
Location: Stockholm

Re: Gotland runt

Post by Gustav » 02 Nov 2010 09:37

http://happymtb.org/2010/01/04/gotland-runt-pa-50-mil/" onclick="window.open(this.href);return false;

Mitt tips: skit i planering. Håll er till småvägar. Ge er iväg och campa där det passar, Gotland är som gjort för det.
Hoppas ni får en superfin tur!
Image

User avatar
mantono
Posts: 118
Joined: 06 May 2009 15:18
Location: Stockholm

Re: Gotland runt

Post by mantono » 04 Nov 2010 22:01

Cyklade på Gotland i somras. Grötlingboudd är fint som fan. Tältade där i somras precis vid vattnet, vi var helt ensamma. Bara vi, kossorna och rabbitar. Magiskt!

Ljugarn är inte dumt det heller, speciellt naturreservatet. Man får visserligen inte tälta i själva naturreservatet, men om man fortsätter norr ut tills man kommit ut ur naturreservatet finns det fina platser att slå upp tältet på precis vid vattnet.

Annars funkar det ju som Gustav säger, att bara vara lite spontan, men jag tycker att om ni rör er längs ostkusten så ska ni besöka båda dessa ställen. Skulle ni dessutom hamna i Slite så måste ni gå på den lokala pizzerian (den med fullständiga rättigheter) och beställa en Bismarck. Godaste pizzan jag ätit i mitt liv.

Fridén
Posts: 20
Joined: 15 Jun 2009 20:54
Location: Stoockholm

Re: Gotland runt

Post by Fridén » 15 May 2011 14:36

Jag har semestercyklat runt ön vid två olika tillfällen och funderar på att göra det igen nu i sommar.
Det finns ju en cykelled som går runt hela ön och i princip följer kusten, blandat grusvägar (vass kalksten) och större asfaltsvägar. Leden tycker jag är skittrevlig att följa, kanske inte helt slaviskt men åtminstone att ha som huvudsaklig rutt.

Angående rekommendationer så diggar jag verkligen Ekstakusten som är ett reservat på västkusten av ön precis innanför Karlsöarna. Riktigt trevligt område där man kan slå upp sitt tält intill havet.

Förresten så finns det åtminstone ett uthyrningsställe i Visby där du kan hyra all utrustning du kan tänkas behöva såsom vagn, tält, spritkök och liggunderlag. Jag o min tjej körde på egna cyklar men hyrde vagn, spritkök och liggunderlag för att slippa släpa på det på färjan osv. Riktigt fräscha grejer som fungerade kanon.

Lycka till och se upp för punka på grusvägarna!

Post Reply