Cykeläventyr i Japan

Resereportage och tips på ställen att besöka!
hejdå

Post by hejdå » 30 Jul 2008 20:11

lika delar nervositet och lycka att läsa den här tråden! kudos!

User avatar
Carl
Posts: 590
Joined: 30 Jun 2008 22:03
Location: Åre

Post by Carl » 30 Jul 2008 22:37

men shit, kan vara en av dom härligaste färgerna jag sett. grattis! väldigt bra reportage

User avatar
jon
Posts: 1331
Joined: 15 Dec 2007 23:57
Location: DALARNA

Post by jon » 31 Jul 2008 00:29

Underbart Petter! Underbart!

När du skrev att det var ett glittermonster så tänkte jag "Ja ja, ramen är väl glitterlackad.."
Men du var minsann inte nöjd med bara det!
Hoppas man får se den live nån gång...

Då fattas väl bara dessa fälgar?
Image

För övrigt, klockren reseskildring!
I Dalarnas djupa skogar..

User avatar
Speedman
Posts: 1031
Joined: 06 Nov 2007 23:35
Location: Stockholm
Contact:

Post by Speedman » 01 Aug 2008 00:53

:D Kul att ni gillar mitt resereportage.

He he. Jo, de där fälgarna har exakt samma lack som styre, styrstam och sadelstolpe :) Back then I didn´t knew att de fanns dock...
Jag hade redan mitt drömframhjul. Mitt drömhjul bak var Mavic Ellipse. Och ett sånt skulle inhandlas när jag kom hem tänkte jag.

Klockslaget för ramköpet var typ 22.50

Jag Ringde Natsuko, en av de jag skulle möta upp senare, fick en lapp av killarna i butiken med stationen jag skulle ta mig till.

Image

Strax innan 24.00 möter jag upp med gänget. De hade visst beställt in mat till mig, som jag fick mumsa i mig resterna av eftersom jag kom så sent. Skönt att hooka up med lite folk i Tokyonatten i alla fall.

Image

Hotellet blev dyrare i natt, men skit samma, bättre än att irra runt utomhus.

Image

Jag tar ett litet kvällsmål från 7 Eleven

Image

Kollar på utsikten från rummet

Image

Sen går vi och lägger oss

Image

Nästa dag är mitt mål att ta mig tillbaka till Blue Lug och köpa alla resterande komponenter och därefter ta Shinkansen till Shinosaka, byta och åka till Osaka Namba, vidare med tåg till Ikoma, till sist lokala tåget till Heguri och sen bli hämtad med bil sista kilometern.

Nu stundar nog den största utmaningen...

Hur fan hittar man?

Image

Image

Image

Image

Image

Den här är lätt:

Image

Det tog en halvtimme av stirrande på dessa kartor för att få nån klarhet i tågsystemet. Jag drog först och aktiverade min Shinkansenbiljett och kollade när det tåget gick. Bra. Fixat. Blue Lug nästa.

På vägen dit ska jag byta tåg en gång. Den tunnelbanestationen är så sjukt stor att den inrymmer bl.a. ett köpcenter som jag råkar hamna i.

Image

Jag hamnar som tur är mitt i delikatessvåningen för saker som smakar sött typ. Jag köper tre stora Daifku, min nya favoritmat.

Image

Efter att ha fått fråga om vägen ut dröjer de inte länge förän jag är på ett annat ställe

Image

Image

Shit. Nu börjar det. Färger färger färger. Vad ska jag ha för färg?

Jag var jävligt inne på blå vevar och blå kedja. Jag plockade runt med klingor och vevar i jag vet inte hur länge. Alla som kom in i butiken fick säga sitt. Och alla tyckte såklart olika...

Image

Det blev tillslut lite skandinavisk renhet mitt i all färgprakt. Jag slog till på kombon till vänster, ett par handtag i silver sparkle, en svart San Marco Rolls sadel med guldkant bak och en svart/rosa kedja som topping.

Pedaler blev de klassiska svarta MKS Sylvan Track, MKS-clips i stål men den lilla fina NJS-stämpeln som också sitter under ramen :P Eftersom jag har drag av märkesbögeri så inhandlar jag även ett par svarta MKS Doublestraps, NJS så klart även om det sved i plånboken.

Förresten. Oj! Butiksägaren kikade på ramen, mätte... Den visade sig ha 110mm spaceing bak.

Klockan går. Tidsbristen skapar fet ambivalens samtidigt som jag tänker på er därhemma. Jag köper massor med ventilkorkar i alu. Blåa, röda, lila, guld, gröna... Får bli en liten webshop snart...

Jag pröjsar all götta och ilar iväg med en taxi till stationen jag kom ifrån. Mumsar i mig Daifku i baksätet. Hamnar hyfsat rätt, kommer en helt annan väg med t-banan men kommer på nåt vis fram till stationen där Shinkansen går ifrån.

Efter att ha stuckit in Shinkansenbiljetten och gått igenom spärrarna blir jag stoppad. Tre japaner börjar ropa och kommer efter mig med snabba steg...

Forts. följer...

User avatar
jon
Posts: 1331
Joined: 15 Dec 2007 23:57
Location: DALARNA

Post by jon » 01 Aug 2008 01:09

:D En s.k. "cliffhanger"...
I Dalarnas djupa skogar..

User avatar
freddie
Posts: 141
Joined: 28 May 2008 15:04
Location: Öland

Post by freddie » 01 Aug 2008 08:05

Vilken vacker historia! Jag blir nästan tårögd! Tragiskt att återigen bli varse om vilket U-land man lever i gällande tillgång och efterfrågan. Men, men... fabriksbyggda Kronan cyklar, Scott och resten av det västerländska gänget har väl sin charm - NOT! möjligen Kronan då

User avatar
gerry
Posts: 212
Joined: 27 May 2008 10:47

Post by gerry » 01 Aug 2008 08:06

Spännande! Blir riktigt avundsjuk då jag läser om din shopping :) Bra skrivet och fina bilder också!

User avatar
dan
Posts: 186
Joined: 26 Dec 2007 10:01

Post by dan » 01 Aug 2008 22:02

Skynda dig hem, skruva ihop cykeln, ta massor av fina bilder, lägg upp dem snarast, jag biter snart av mig naglarna.


Verkligen toppen skildring av dig, tusen tack. Kollar flera gånger dagligen ifall du skrivit något mer.
Amores bicis!

User avatar
Speedman
Posts: 1031
Joined: 06 Nov 2007 23:35
Location: Stockholm
Contact:

Post by Speedman » 02 Aug 2008 00:48

Cliffhanger :D Ha ha. Jag kör på i mina maniska fotspår. Har jag kommit igång med någonting... Unstoppable! :P

Fan i helvetes jävla skit, nu får jag inte ta den här på tåget... HJÄÄÄÄLP! Vad ska jag ta mig till?
De tre uniformerade Japanerna förklarar unisont att jag wrapping, you must wrapping!
På några sekunder har de fixat ett par genomskinliga plastsäckar och en rulle tejp. Alla hjälps åt att packa in min följeslagare.

Image

Den lilla incidenten var snabbt över. Jag hade bra mariginal, fluktade runt på stationen och hittade en disk med exklusiva matlådor. De dyraste har prisnivån som en middag på restaurang. Inte så farligt ändå. 70-80 spänn. Det är jag fan värd.

Image

Kilar upp till tåget. Och inte vilket fjärttåg som helst, utan Shinkansen. Med en uppmätt topphastighet på 581km/h. Världens snabbaste tåg.

Image

Det var tydligen nåt som stod i vägen på förra resan... Lite halvmakabert :?

Image

Yes. Nu kör vi!

Image

Tada!

Fatta! Nio små rätter med sammanlagt 27 olika smarker. Jag älskar Japan!!!!!

Image

Ok. Frågesport!!! Vad kostade min matlåda?


För de mesta såg det ut såhär utanför fönstret:

Villor

Image

Eller så här:

Risodlingar

Image

Jag bytte tåg några gånger

Image

och fick en tröja, som jag inte kommer att ha på mig, av en gubbe.

Image

Yes! I made it. Tog väl 8-9 timmar nånting från Blue Lug och hit. Yui San och Koji San möter upp mig med bil. Sen drar vi hem o käkar.

Image

Gott gott gott, alltid lika gott!

Image

Nästa dag ska hela gänget utom jag in till Osaka och snacka business med Kitamura San och hans chef. Alltså skivbolagsbossen och hans boss. Perfekt. DÅ kan jag passa på att göra någonting åt mitt nya dilemma.

110mm

Tanken på mitt blivande bakhjul, Mavic Ellipse, har börjat lukta stekt. Spacingen bak är alltså 110mm. Just för att det är en Keirinram. Jag surfade lite och hittade nåt enstaka alternativ.
Surfade också reda på en cykelbutik i Osaka som verkade vara bra.
Jag får lite GPS-hjälp innan jag blir avsläppt.

Image

Jag tar med mig ramen för säkerhets skull ifall kedjelinjen behöver kollas i butiken.

Image

På vägen dit ser jag lite roliga grejer i den 30-gradiga värmen

Image

Solskydd ;)

Image

Här, en annan skoj grej:

Köldskydd och paraplyställ.

Image

Mera köldskydd

Nu väntar jag på den första fram- och baklastade fixien, med integrerade vantar :D :D :D

Image

Framme

Image

Forts. följer...

User avatar
solomon
Posts: 665
Joined: 06 Nov 2007 21:54
Location: stockholm

Post by solomon » 02 Aug 2008 01:02

Det här är ju lika spännande som när man kollade Batman serien som liten.... same bat-time same bat-channel: fixedgear.se....
Hojjen ser rackarns fin ut!

User avatar
jon
Posts: 1331
Joined: 15 Dec 2007 23:57
Location: DALARNA

Post by jon » 02 Aug 2008 01:35

Speedman wrote:Ok. Frågesport!!! Vad kostade min matlåda?
Om jag inte ser helt fel så ser det ut som lådan i disken några bilder upp som kostar 13000yen? Mao 735,17sek...
I Dalarnas djupa skogar..

User avatar
carlhenrik
Posts: 918
Joined: 06 Nov 2007 21:38
Location: Sthlm

Post by carlhenrik » 02 Aug 2008 02:37

Ser gott ut! Jag bjuder 75kr för maten.

scand
Posts: 886
Joined: 18 Dec 2007 08:43
Location: Årsta STHLM

Post by scand » 02 Aug 2008 09:58

Tack Petter! Det där fick mig att börja drömma om Japan igen..... :lol:

/STEFAN

User avatar
Hiwatt
Posts: 758
Joined: 27 Apr 2008 18:42
Location: STHLM
Contact:

Post by Hiwatt » 02 Aug 2008 12:44

oj oj oj jag skulle fan skita på mig, börja grina och sedan dö av mental overload om jag var i en sådan butik....
The Blood I bleed is Black indeed!

Alex
Posts: 766
Joined: 19 Dec 2007 01:16
Location: STHLM

wow

Post by Alex » 02 Aug 2008 13:21

härig berättelse!
får mig verkligen att längta tillbaks till japan. va där för drygt tre år sedan men hade ingen aning om var jag skulle leta efter keirin ramar och dyl.. hade i och försig inte råd eller vett att anstränga mig ordentligt för att hitta det heller antar jag.
vill gärna se hur den ser ut idag, men inte att tråden tar slut..

User avatar
gerry
Posts: 212
Joined: 27 May 2008 10:47

Post by gerry » 02 Aug 2008 14:03

Man kan väl se det färdiga resultatet i SVTs fixieinslag?

User avatar
Håkan
Posts: 1743
Joined: 20 Feb 2008 14:00
Location: Stockholm, Freakshow Hornsberg

Post by Håkan » 02 Aug 2008 14:20

gerry wrote:Man kan väl se det färdiga resultatet i SVTs fixieinslag?
Japp eller så kan man kolla här:
http://foto.fredde.se/cykelpolo-2008-07-27/index.htm
från cykelpolon 27/7.
Använd hjälm så slipper du besöka neurokirurgen, ortopeden är trevligare.

User avatar
jp
Posts: 633
Joined: 29 Jul 2008 22:14
Location: MALMØ

Post by jp » 02 Aug 2008 14:29

Otroligt kul tråd, grymmt jobbat! :D

User avatar
andy
Posts: 351
Joined: 08 Nov 2007 20:09
Location: Stockholm
Contact:

Post by andy » 02 Aug 2008 19:04

Petter , gillar ditt nya skägg och din fina fotopost.

Tompa
Posts: 71
Joined: 18 May 2008 10:19
Location: Stockholm

Glitterhojpa...

Post by Tompa » 03 Aug 2008 08:41

Det var värt att vänta på bilder om den mytomspunna cykeln !Grattis :-) T

Post Reply