Cykeläventyr i Japan

Resereportage och tips på ställen att besöka!
h.wallin
Posts: 667
Joined: 15 Jul 2011 12:30
Location: Duved

Re: Cykeläventyr i Japan

Post by h.wallin » 30 Mar 2015 19:14

Bump, ingen som har nya tips?

User avatar
Speedman
Posts: 1031
Joined: 06 Nov 2007 23:35
Location: Stockholm
Contact:

Re: Cykeläventyr i Japan

Post by Speedman » 16 Apr 2015 09:40

h.wallin wrote:Bumpar denna, kommer åka till Japan i vår och undrar om folk har tips på bra butiker etc. Vore så sjukt coolt att kolla in Osaka och kanske ven se ett keirin-lopp, vet ni om det är lätt att fixa det eller om det är supersvårt att komma in som åskådare? Har varit i Japan innan en gång och det verkar ibland svårt för icke-japaner att ta del i japanska aktiviteter.
Alla tips och dylikt mottages tacksamt.
Att gå och se Keirin är ungefär som att gå och spela på trav.
Inga konstigheter. De stora sakerna man "spelar på" i Japan, Keirin, Horse raicing, Boat raicing och Patchinko hör inte riktigt ihop med alla samhällsklasser eller hur man uttrycker sig. Så du får nog eventuellt tjata lite för att få med dig en mer välbärgad Japan som guide. Om du vill spela på ett par lopp så kan det vara bra att ha med sig någon som kan kommunicera med dig på engelska.

h.wallin
Posts: 667
Joined: 15 Jul 2011 12:30
Location: Duved

Re: Cykeläventyr i Japan

Post by h.wallin » 02 May 2015 12:50

Hej,
Hemkommen från Japan och var på ett par cykelrelaterade ställen som jag gärna tipsar om. Japan är helt fantastiskt i övrigt så om man får chansen bör man absolut åka! Fick lite tips om butiker innan från Bratt här bland annat och det var verkligen behövligt!

Jag spenderade totalt 17 dagar i Japan med min flickvän för att fira att skolan var färdig för min del och för att hon innan bott i Tokyo och har vänner där som vi hälsade på. En svensk snubbe som gift sig med en japanska o bor kvar i Tokyo. Resan var ju inte enbart cykelrelaterad men vi var runt på en del olika butiker osv värda att tipsa om. Det var extra roligt att alla verkligen gillade att man visade ett intresse för cyklar och då framför allt japanska cyklar.

Vi började med Tokyo, därefter tog vi tåget till Kyoto, Osaka och Kobe.

I Tokyo finns det en hel del affärer men eftersom staden är helt enorm var vi främst på de som jag blivit tipsat om. Först ut var Tempra Cycles. Skitgrym liten butik med lite ramar och en del NJS, men även en hel del nya saker. De har även café och de som jobbar där är hur trevliga som helst. De tipsade även om ställen att besöka i Osaka. De hade även grymma patches för de som gillar sånt, jag o min flickvän fick varsin kökshandduk från dem med shop-loggan på. verkligen sjukt trevliga. De är även grymma på engelska och den ena mekanikern berättade att han till sommaren kommer starta en egen butik han med. Köpte ett NOS Nitto B127, DA-vevar och en Nitto Jag-stolpe där för bra pris!

I närheten av Tempra cycles, såg jag på kartan när jag använde google maps, dock inte på apples egna kartor, att Kalavinka låg i samma område vilket innebär att man måste gå o kolla in genom fönstret, minst. Vilket vi gjorde. Låg mitt i ett område med gigantiska bilaffärer, VW, Mercedes, Audi, Toyota etc så jag tänkte att fan, kanske de har ett stort huvudkontor och showroom där... När vi typ var framme kunde jag inte se något annat än ett gigantiskt postkontor, men svängde in på en tvärgata och vid ett litet trähus/skjul sitter en skylt med en cykel och texten Kalavinka. Det var sjukt litet och låst men enligt öppettiderna skulle de ha öppet så jag knackade efter lite tvek på och en äldre herre öppnar och undrar vad jag ville, frågar om jag får komma in, och han ler och släpper in mig. Det hängde sjukt mycket trackramar i taket och det var två rum, ett där de arbetade och ett där ramarna hängde. Blev lite paff och frågade om jag kunde få ta en bild, och han som öppnat frågade chefen, Tanabe-san, om det var ok vilket det var. Tog en bild o kollade lite mer men vågade inte störa mer så gick efter ett litet tag. Frågade om alla ramar görs där vilket de gjorde. Sjukt coolt tyckte jag. Fick sedan höra av ägaren till GiraGira/Giracha/tracksupermarket att Tanabe-san innan arbetat helt själv men nu hade hjälp i verkstan. http://www.tempra.jp

Därefter var vi på Tokyo Hippies Mart som ligger i Nippori, nära tygdistriktet och kollade på mer ramar etc. Det drevs av en sjukt trevlig snubbe som gillade Keirin en hel massa och hade en drös med ramar för bra priser, i bra skick! han hade även sjukt mycket fina delar i blandat prisintervall. Såg en redigt fet bridgestone anchor i gul/glitter-lack med röd logga som jag sedan köpte. Sjukt hjälpsam med allt och monterade isär och packade in ramen i bubbelplast. http://tokyohippie.thebase.in

Var inne på Blue Lug med, en helt enorm butik med nya saker, och eftersom jag främst var ute efter en keirin så blev jag lite intrycksbombad (vilket man blir typ hela tiden i Japan, iaf jag) och gick runt o bara spanade. De har ju typ allt och även ytterligare en butik/målar/lackeringsverkstad där de kör custompaint till bland annat affinity-ramar som de är ombud för. Där inne var det nästan fler som pratade engelska bland kunderna än japanska också, vilket jag inte trodde att det skulle vara. http://bluelug.com

Drog ner till Osaka efter en vecka och hade fått tips dels härifrån och dels från killarna från Tempra att kolla in GiraGira/Giracha. Vilket även visade sig vara samma butik som webshoppen tracksupermarket. Vi hyrde en lägenhet som låg ovanför Giracha, en trappa upp från deras café som var sjukt stor och fräsch och billig via airbnb, värden hette genesis ltd. Cafét hade en hel del saker men när jag frågade om mer NJS-saker visade killen som jobbade där mig o Jennifer runt hörnet till deras andra butik som hade mer keirinorienterade prylar. Väldigt mycket Nagasawa. Alltså sjukt mycket. Det ställer drivs av René, från Melbourne som är gift med en tjej från japan. Där jobbar även en snubbe som driver webshoppen som jag hajade det som från USA, oxå hur trevlig som helst. Det slutade med att vi hängde där två kvällar och bara snackade med dem, och René berättade rövarhistorier om Nagasawa-san, som verkade vara en rätt bra vän till honom då René's pappa även hade varit och hälsat på hemma hos Nagasawa-san. Där fanns även många lvg-ramar från olika rambyggare. Alla delar inne hos René var dock i en rätt hög prisklass och lite mer än jag hade råd med, men allt var ju i ett helt sjukt fint skick. de hade ju även små detaljer som ex handpantograferade styrstammar som Nagasawa hade suttit och gjort själv. Köpte med mig Hoshi aero-ekrar från killarna.

Vi tittade även in i en liten butik i Osaka som hette Masterpista som bara hade trackprylar. Mycket till bra priser och fina delar, om än inte alls i samma utsträckning som Giracha. Köpte dock ett par sjukt fina 110-nav, Suntour Superbe NJS.

Kollade även in brotures i osaka, låg runt hörnet från där hade de mest leader-ramar och cinelli och dosnoventa men det var en sjukt grym butik men hade vid detta laget redan bestämt mig för att köpa den ram det sedan blev. Men snubbarna som jobbade där var även de sjukt trevliga och hjälpsamma med tips på allt möjligt. Samma butik men den i Tokyo, Harajuku gav mig även en kartong som jag sedan tog med mig ramen i på flyget hem. De var otroligt hjälpsamma och ville inte ha betalt alls för lådan och hade preppat den med skumgummiinsatser när jag kom och hämtade den. Köpte en Vertex NJS-kedja och gav dem lite av min tjejs patches som hon gör som tack.

Allt som allt är ju Japan otroligt intressant och cykelkulturen är förvånansvärt välkomnande med tanke på att det tydligen kan vara lite problematiskt att komma in vissa sociala sammanhang som icke-japan. När jag och min flickvän visade ett intresse blev vi sjukt väl bemötta och inkluderade vilket jag verkligen inte hade förväntat mig eller förutsatt. Det är allt jag kommer på just nu men uppdaterar med mer när jag skickar upp lite bilder! Finns ju många fler butiker och åker man dit för att bara uppleva cykelsaker kan man ju verkligen proppa schemat fullt ändå! Hann tyvärr inte se ngt Keirinlopp men det kanske får bli nästa gång!
/H

Post Reply