Tripprapport, din lite mindre resa.

Resereportage och tips på ställen att besöka!
Post Reply
Linkert
Posts: 409
Joined: 24 May 2010 17:36

Tripprapport, din lite mindre resa.

Post by Linkert » 18 Jul 2010 20:38

Japp, titeln är direkt stulen från Flashback forumet där användarna ger sina rapporter på diverse rus och trippar från olika illegala och legala substanser. Tanken är inte direkt sådan för denna tråd, utan här delar vi med oss av de mindre resorna som man inte riktigt känner att man vill skapa en egen tråd för. Idén är också att denna tråd ska bli ganska lång, så att man enkelt kan sätta sig ner och läsa historia på historia utan stopp för att få inspiration, ungefär som i alla de olika “Posta bild på X”-trådarna.

Det kan vara resan mellan din bostad och Konsum, eller kanske din vanliga kvällsrunda. Vad vet jag, berätta lite som om det vore en dagbok. Bilder, illustrationer och video är givetvis ett plus!

Har tyvärr ingen färsk historia att starta med, men kommer nog med en nästa månad då jag förhoppningsvis har införskaffat mig en kamera och enmanstält.

Eller va fan, vi kan ta en simpel runda jag brukar köra på morgonen.

Jag börjar i Hallonbergen där jag för närvarande är bosatt. Jobbigt ghetto där man kan vakna mitt i natten utav att de eldar bilar utanför centrum. Jag cyklar via Lötsjön till Solna centrum och därifrån till Karlberg förbi Tomteboda. Karlberg är lite av startpunkten på den mer trevliga delen av resan.

Börjar med att stanna vid Bagel Street Café vid St. Eriksplan där jag tar mig en enkel espresso, en Cappuccino och kanske en till enkel espresso för att runda ut det hela. Brukar också snacka lite kaffenörderi med personalen.

Nu är jag kaffinerad och redo för vägen. Jag hoppar på Apollonia (namnet på min cykel, efter karaktären i The Godfather ;) tönt) och drar in mot City via Odenplan och sedan Sveavägen; fast på Sveavägen kan jag möjligen stanna på Sosta för en till enkel espresso om jag har kontanter på mig. (sjukligt bra kaffe på Sosta espressobar)

När jag är framme vid Hötorget brukar jag ibland cykla riktigt riktigt långsamt längs med Drottninggatan. Så sakta att många gångare gångar förbi mig. Ofta har jag en cigg i min högra hand i ett så kallat “spliff-grepp” för komfort.

Nu är det fas tre skulle man kunna säga. Jag har två val, antingen drar jag till Skeppsholmen och lägger mig på en bänk och myser i solen med Apollonia, eller så drar jag mig mot Djurgården i hög hastighet eftersom att vägarna dit och där är mycket bra.

Hemvägen är mer eller mindre en spurt, jag drar på så hårt jag kan längs med vägarna.

Sountracket i mina Urbanears hörlurar är nu för tillfället ofta Wagon Christ (Luke Vibert), speciellt albumet Throbbing Pouch. Möjligen att jag kör någon hård bebop eller free jazz på hemvägen.

Snipp snapp snutt så var sagan slutt!

God idé? Kör hårt, berätta!

Liten edit: För de som använder sig av Mac OS X kan jag varmt rekommendera att skriva med applikationen "WriteRoom". Verkligen en fröjd att skriva med.
http://www.hogbaysoftware.com/products/writeroom

Post Reply