Cykla från Stockholm till Örebro

Resereportage och tips på ställen att besöka!
Post Reply
decadent
Posts: 183
Joined: 05 Sep 2008 13:43
Location: Stockholm

Cykla från Stockholm till Örebro

Post by decadent » 23 Apr 2009 15:51

Alltså jag vet inte riktigt vad jag givit mig in på här, men jag har fått för mig att cykla och hälsa på en kompis i Örebro om två veckor. Det är väl en 20-30 mil eller nåt verkar det som. Tänkte starta tidigt på morgonen och cykla i 20-30 km/h. Cykeln har gjort hård vintertjänst och är på "justering" hos Dr Phil (är ingen mekaniker). Jag har också gjort hård vintertjänst, men det är bara nån mil till jobbet så jag har väl inga direkta långpass i benen. Känner mig stark, så det borde gå :-)

Packning
Jag tänkte ta min Ortlieb Velocity, packa den med något ombyte och lite vatten/energi och ett kreditkort. Stannar och käkar på vägen. Vad behöver man mer? En pump. Några verktyg. Punka-prylar.

Vägval
Hur cyklar man bäst? Har Googlat och hittat en ganska vag vägbeskrivning. Måste man ha en karta? Vilken? Mälarleden, kan man köpa en karta över den?

Som ni märker har jag inte gjort någon längre resa med cykel. Alla tips är välkomna.

/Martin, på väg

User avatar
M
Posts: 809
Joined: 14 Jul 2008 19:56
Location: Bandhagen / Sthlm

Post by M » 23 Apr 2009 16:13

Google <--Bra förslag på vägbeskrivning, den skulle jag ta med lite modifikation!

Har själv tänkt tanken att trampa hem till Öret men det har inte blivit av bara...

Se bara till att ha kört in grejerna så du inte får skav av sadeln eller domningar av handtagen så ska det nog gå bra! Extraslangar och en luftpatron vore trevligt så du kan få upp ordentligt tryck i däcken efter punka.

Att cykla med ryggsäck är väl inte heller så skoj då du lär bli varm om ryggen och kanske lite öm i axlarna, men du klarar dig nog!

Karta beror på hur bra minne du har ;) men den tar ju inte så mycket plats och i nödfall får du väl printa google map, men det kan ju vara fiffigt att ha vägnumren nedskrivna iaf!

decadent
Posts: 183
Joined: 05 Sep 2008 13:43
Location: Stockholm

Post by decadent » 23 Apr 2009 19:44

mrtn wrote:Google <--Bra förslag på vägbeskrivning, den skulle jag ta med lite modifikation!
Coolt att Google Maps har "Gångbeskrivningar". Jag var lite inne på att köra norr om Mälaren, men det kanske är närmare om man kör som Google föreslår.

Rygga är ju jobbigt, men jag har inga cykelväskor. Kanske skulle skaffa en Wald-korg fram istället.

andersmedluvan
Posts: 60
Joined: 21 Jan 2009 19:43
Location: Götteborg

Post by andersmedluvan » 24 Apr 2009 22:45

Jag har inte gjort några jätterundor själv, men jag brukar bli ordentligt hungrig och törstig efter 10 mil. Se till att ha med dig en eller två vattenflaskor och fyll dom hos sköna snubbar som grillar i trädgårn.

Punka kan man ju räkna med så se till att du har allt för att fixa dem och ta med dig alla verktyg du kan behöva för att justera sadel/styre/hjul osv. Om du får punka kolla så inget skit sitter kvar i däcket så att du får slut på slangar.

Även om du inte planerat med det så ta med dig en baklampa iaf, kan vara väldigt äckligt att köra på landsvägarna när det blivit mörkt. Har själv gjort det misstaget och man var konstant rädd för att bli påkörd bakifrån.

Sen så behöver man ju inte oroa sig speciellt mycket, har man pengar så klarar man sig alltid. Ta med några hundra i kontanter för att betala i småkiosker.

Låter som ett härligt projekt, kör hårt och ta med dig kameran!!

decadent
Posts: 183
Joined: 05 Sep 2008 13:43
Location: Stockholm

Post by decadent » 26 Apr 2009 15:35

Ja, ett kreditkort och lite cash är nog bra att ha. Tar kameran också. Och en mobil så man kan ringa räddningsbilen ...

User avatar
M
Posts: 809
Joined: 14 Jul 2008 19:56
Location: Bandhagen / Sthlm

Post by M » 27 Apr 2009 13:45

http://happymtb.org/forum/read.php/1/1125411

En på happy som planerar samma sak!

decadent
Posts: 183
Joined: 05 Sep 2008 13:43
Location: Stockholm

Post by decadent » 08 May 2009 12:46

Ja, i morgon drar jag. Har köpt Lantmäteriets översiktskarta så på något sätt borde jag kunna lista ut ungefär hur jag ska cykla.

Ser ut att bli ok väder men en del motvind enligt SMHI. Tack för hjälpen Martin ach Anders! Postar några bilder från turen när jag tagit mig hem.

/Martin

User avatar
svennelainen
Posts: 890
Joined: 28 Aug 2008 08:13
Contact:

Post by svennelainen » 09 May 2009 13:25

Som gammal hårdlädersödermanlandscyklist var det synd att jag inte såg den här tråden tidigare. Det finns väldigt trevliga cykelvägar mellan Mariefred och Örebro, och cykla längs E20 är döden så träligt.

Men lycka till, hoppas du får en bra tur!

decadent
Posts: 183
Joined: 05 Sep 2008 13:43
Location: Stockholm

Post by decadent » 11 May 2009 14:44

Ja, jag kom inte ända fram utan blev räddad av min bilburne Örebro-vän efter "bara" 15 mil, men det var en klart lyckad cykeldag. Det blåste rätt hård motvind - ibland fick man stå och trampa i nedförsbackarna, men det som var svårast var navigationen: Lantmäteriets översiktskarta var inte riktigt tillräcklig. Jag hamnade bl.a. mitt ute i ett kalhygge söder om Södertälje.

Navigationsmissar till trots en härlig tur! Blev inte så många bilder, men om nån är intresserad postar jag dem här när jag hunnit tömma kameran.

/Martin

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Post by Fredde » 11 May 2009 14:59

smpl wrote:
Navigationsmissar till trots en härlig tur! Blev inte så många bilder, men om nån är intresserad postar jag dem här när jag hunnit tömma kameran.

/Martin
Klart du ska posta bilderna! :)

/Fredde

decadent
Posts: 183
Joined: 05 Sep 2008 13:43
Location: Stockholm

Post by decadent » 12 May 2009 09:12

Det blev inte så många bilder eftersom kameran hamnade i ryggan med jackan, men här är några:

http://www.flickr.com/photos/deqadent/s ... 7935615871

Image

Det regnade rätt mycket på morgonen så jag stack vid 8-snåret. Fåfäng som jag är hade jag tagit av stänkskärmarna kvällen innan, så det blir lite blött. Stänkskärm på är alltså ett tips vid utomhuscykling :-) Vätan till trots känns det härligt att rulla fram genom förorterna.



Jag följde Södertäljestråket, bra cykelvägar om man lyckas hålla sig på rätt spår. Jag har en tendens att hitta på egna vägar... redan i Tumba har jag irrat mig in i ett industriområde :-)

Image

Det tar lite längre tid till Södertälje än jag trott, men ganska snart rullar jag förbi Södertälje. Då börjar det riktigt roliga. Jag följer en underbart vacker gammal landsväg som ringlar sig längs vattnet och verkar följa E20 - perfekt tänker jag. Tyvärr slutar vägen i ett vattendrag, avklippt på alla sidor av E20, viltstängsel och vatten.

Image

Jag får cykla tillbaka. Långt. Hittar senare (efter att jag fastnat i en golfbana) en väg för skogsmaskiner som verkar leda åt rätt håll. Skönt underlag, spikrakt genom skogen, med E20 inom hörhåll. Nästan. Härlig cykling, som tyvärr slutar i ett kalhygge. Bara att vända igen :-)

Till slut hittar jag landsvägen brevid E20. Men nu är jag redan rätt trött. Motvinden på landsvägen är rätt jobbig, så redan i Strängnäs ger jag upp och blir hämtad i bil. Rätt skum känsla att susa fram i 120 när man kämpat på i 20 i åtta timmar.

Allt som allt blev den en mycket lyckad cykeldag, trots att jag inte kom fram!

User avatar
Teodor
Posts: 585
Joined: 10 Oct 2008 13:21
Location: Göteborg

Post by Teodor » 12 May 2009 09:28

Ser ju trots allt trevligt ut. Fin flaskhållare också :)

User avatar
bruse
Posts: 515
Joined: 24 Jan 2008 14:36
Location: Stockholm
Contact:

Post by bruse » 12 May 2009 09:49

Snygg cykel, smart flaskhållare.

Har du möjlighet att rita ut din rutt på nån karta?

User avatar
Tommypistolen
Posts: 129
Joined: 04 Feb 2008 19:45
Location: Hisingen
Contact:

Post by Tommypistolen » 12 May 2009 12:27

Lampor! och kanske tillochmed en reflexväst, om självdistansen tilllåter vill säga. Jag och T.K cyklade från GBG till Älmhult förra sommaren, vår sena starttid och långa lunch gjorde att det vi var framme lite senare än planerat, och det var helt kolsvart vi 22-snåret. Att cykla på obelyst 90-väg helt utan lampor är inte att rekomendera!
...Damn the man, save the empire...

decadent
Posts: 183
Joined: 05 Sep 2008 13:43
Location: Stockholm

Post by decadent » 12 May 2009 19:36

bruse wrote:Snygg cykel, smart flaskhållare.

Har du möjlighet att rita ut din rutt på nån karta?
Tack. Flaskhållaren suger om det är lerigt. Lera och sand mellan tänderna ...

Ungefär så här tror jag att jag cyklade:


Image

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Post by ArvidSvensson » 12 May 2009 21:23

Jag använde mig av Fredriks Hofs vägbeskrivning för mälaren runt när jag tog mig från Sthlm till Västerås via Strängnäs/Eskilstuna. Funkade finfint.

Post Reply